גן ילדים, אילוסטרציה ChiccoDodiFC depositphotos.ocm

הסערה הגדולה של כפר סבא: כמה גני ילדים ייסגרו בעיר? והאם הרשימה מדויקת?

דבר אחד בטוח: בכפר סבא ייסגרו גנים, השאלה היא כמה. באופוזיציה מאשימים בשיקולים כלכליים ו"כיבוי שריפות", ושני הורים מספרים על מצוקה. העירייה: "ירידה במספר הנרשמים"

פורסם בתאריך: 29.5.22 12:53

לקראת שנת הלימודים תשפ"ג, ורגע לפני פרסום השיבוצים הסופיים לגני הילדים בכפר סבא, לא שקט בקרב ההורים. לאחר שהסתדרות המורים הודיעה לאחרונה, כי 15 גני ילדים ייסגרו בעיר עקב מחסור בגננות, הזדעקה עיריית כפר סבא והודיעה כי מדובר ב-"פייק ניוז". בעירייה הבהירו כי בסך הכל ייסגרו גנים בודדים וזאת מאחר וישנה ירידה ברישום ובביקוש לגנים. לעת עתה, טרם ברור מספר הגנים הסופי שייסגרו, אך לדברי העירייה, לאחר פרסום תוצאות השיבוצים בימים אלה, יוודע המספר הסופי.

בשיחות שקיימנו עם מספר הורים, עולה מצוקה הם חווים. כך למשל הורה מגן נרקיס, שלדבריו גילה דרך התקשורת על סגירת הגן של ילדו, מתלונן על חוסר השקיפות בהתנהלות העירייה. לטענתו, בפועל יש יותר נרשמים לגן מאשר הנתון שהעירייה הציגה. "השבוע גילינו בהפתעה, ומבלי שאף אחד דיבר איתנו מראש, שהגן שלנו ברשימת הגנים שנסגרים, גילינו מכתבה. אחרי הפרסום, החל סבב טלפונים להורים מצד העירייה, כדי להודיע לנו בשיחת טלפון קרה, שמשנה הבאה הילדים שלנו בגן אחר. אז גם מגלים על זה חודש לפני סוף שנה, גם גילינו את זה במקרה, וכאילו להוסיף חטא על פשע, עושים סבב טלפונים כאילו לכסות על הבושה. למה להחליף גננת לפני חודש וחצי אם יודעים שהגן ייסגר?

עוד טוען ההורה, כי המספרים שבידיו שונים בתכלית מאלה של העירייה: "רק לגבי הילדים הצעירים שנשארים עוד שנה ולא עולים לכתה א' מדובר ב-10 ילדים, ואני יודע בוודאות שיש עוד משפחות שביקשו את הגן הזה. אני הגעתי ל-17 חתימות במכתב שהעברתי לראש העיר, ואת זה עשיתי תוך 12 שעות. תאר לך שהייתי יודע על זה מזמן והיה לי עוד זמן להתארגן. לא כל ההורים ירצו להעביר את הילדים לגן שיבחרו עבורנו, אף אחד לא שאל איזה גן אנחנו רוצים ואם זה נוח לנו. הילדים יעברו לגן אמנון ותמר, שקרוב יחסית, אבל הוא מיועד שנה הבאה לקלוט ילדים מעוד 5-6 גנים באזור, בגלל שסוגרים עוד גנים. אני לא אופטימי, אבל לא נלך בלי מאבק. הנוהל היה לא תקין ולא שקוף וגם יש פה חוסר אמינות של הנציגות שישבו איתנו לפני חודש וחצי והחליפו לנו את הגננת והבטיחו דאגה ויציבות לילדים".

אמא שרשמה את בנה לגן יום קצר כבר בחודש ינואר במערכת העירונית, נותרה המומה: "נרשמנו לגן קצר בשכונה לידנו, כי באזור שלי אין גן קצר וזה מה שרציתי. לפני כמה ימים התקשרו אליי להסביר שאין גן קצר באזור שלי וכו'. התחילו לבלבל אותי, לא הבנתי למה התקשרו אליי. שאלתי האם הגן ייפתח, אמרו לי שלא יודעים, כי יש כל מיני שינויים, ושאלו אותי אם אני יכולה שהילד יהיה בגן ארוך (יול"א) ולהוציא אותו מוקדם בשתיים בצהריים. אני הבנתי מזה שאין את הגן שרציתי, כי הוא לא ייפתח. ביררתי עם עוד הורים לילדים שאמורים להיכנס לגן הזה, וגיליתי שאני אחת היחידות שקיבלה את השיחה הזו, יש לי תחושה שפשוט מנסים להזיז אותי מהבחירה שלי, כשעוד לא ברור אם הגן בכלל ייסגר. מנסים להעביר אותי למשהו שבכלל לא רציתי. לדעתי אימהות אחרות לא קיבלו את הטלפון הזה מהעירייה, בגלל שהן גרות בשכונה ואני לא, אז אולי ניסו לכאורה להזיז אותי כדי להציג מצג שווא שאין ביקוש לגן, אבל הכי גרוע שאין שקיפות. מה השתנה מינואר עד עכשיו? אם אשמע שהגן הזה נסגר, אני ועוד אימהות נבוא לעירייה. גם אם יש ירידה בביקוש, אפשר להשאיר חלק מהגנים הקצרים עם 29 ילדים במקום לדחוס 35. עברתי השנה מתל אביב לכפר סבא. לא הייתי עוברת אם הייתי יודעת שזו רמת החינוך בעיר הזו. אם מפטרים גננות בגלל עניין כלכלי ודוחסים ילדים ולא שקופים לגני גודל הגנים, אז בפירוש לא הייתי בוחרת לגור פה. גם לגן פרטי לא אוכל לשלוח את הילד, כי פספסתי כבר את הרישום, בגלל שהיה לי את הגן הקצר".

כאמור, הסתדרות המורים הודיעה על שמות גני הילדים הצפויים להיסגר בכפר סבא: "בעקבות מחסור גדול בגננות בעיר כפר סבא, 15 גנים צפויים להיסגר בשנה הבאה: "הגנים שלא ייפתחו בשנה הבאה הם סתוונית, נרקיס, הניה, גולן, ברבור, קוקיה, כרמים, נחל, מלון, צליל, שיר, יסמין, חלילית, דבש, תפוח".

בעיריית כפ"ס הזדרזו להבהיר: "צר לנו, כי הסתדרות המורים החליטה להוציא מידע לא סופי בטרם אגף החינוך הספיק לעבד את נתוני הרישום על מנת לזרוע פחד בקרב הציבור, ולהוכיח את צדקת ההפגנה הצפויה שהם עורכים, וזאת על חשבון גב ההורים והילדים שלנו. מדובר בסך הכל בגנים בודדים שייסגרו, זאת עקב ירידה ברישום". במשרד החינוך אישרו, כי הסיבה לסגירת גני הילדים בכפר סבא היא עקב מיעוט נרשמים, ולא עקב חוסר בכח אדם של גננות וסייעות.

גרף ילודה שהעבירה עיריית כפר סבא

עוד ציינו בעירייה: "ממוצע הילדים בגני הילדים בעיר עומד על 29 ילדים, מספר זה נמוך בהרבה מהממוצע הארצי העומד על 35 והנמוך באזור השרון כולו". לצד זאת, העירייה פרסמה את מגמות הילודה בעיר בשנים האחרונות מתוך נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) כאשר מ-2015 ועד 2021 חלב ירידה בשיעור היילודה, למעט בין השנים 2020 ל-2021, שם חלה עלייה קלה. עם זאת, הנתון הזה מתקשה לענות על הפער עליו הצביעה העירייה, שנרשם בין שנת הלימודים תשפ"א הקודמת לזו הקרובה, עם ירידה של 700 ילדים בכמות הנרשמים לגנים, מ-4,900 ל-4,200. עוד נציין כי הנתון אותו העבירה העירייה מדבר על ירידה במספר הנרשמים במשך שנתיים, ואילו מהשנה הנוכחית לשנה הבאה הירידה קטנה בהרבה. בעירייה ניסו להסביר: "עם השנים חלה ירידה בכמות הילודה בכפ"ס, מה שהפחית את מספר הילדים שביקשו להירשם השנה לגנים. עקב הפער שנוצר, נדרשה העירייה לבצע התאמות במערך מוסדות החינוך בעיר. לא יישאר שום ילד ללא שיבוץ בתיאום עם הוריו". עוד הבהירה העירייה, כאמור, כי מספר הגנים הסופי שייסגרו יוודעו לאחר תוצאות השיבוצים הסופיים, שצפויים להתפרסם בימים אלה.

חברת המועצה מהאופוזיציה, הדר לביא לא השתכנעה מהסברי העירייה: "מטלפונים ראשונים להורים, מסתמן כי העירייה ביטלה לחלוטין את הגנים הקצרים לגיל 3 וכי היא עומדת מאחורי החלטתה לסגור גנים גם אם יש בהם עשרים ילדים שההורים התאמצו לאתר. זוהי פגיעה חינוכית בילדים ושנה נוספת של רמיסת ההורים וצרכיהם. ממליצה לעירייה לא לקשור לעצמה כתרים של הצלחה בטרם הם פרסמו את תוצאות השיבוצים והבינו מה התושבים חושבים על המצב. זאת אותה טעות שחוזרת כבר שנים ולצערי מסבירה למה אנחנו נעדרים מרשימת הערים המצטיינות בחינוך".

 

גם עמיתתה לאופוזיציה, חברת המועצה, ד"ר אסנת ספורטה, ביקרה: "ברמה הארצית אכן יש מחסור בצוותי חינוך, אך סגירת הגנים בכפר סבא התחילה כבר בשנה שעברה והיא לא קשורה לכך. זאת החלטה שנובעת משיקולים כלכליים. יש כאן ניסיון להציג מצג שווא. יעידו על כך הגננות שפונות אלינו ומשתפות בכך שהן רוצות לעבוד, אך לאור התנהלות העירייה הן לא יכולות להמשיך לעבוד בעיר. אני לא מבינה איך מצד אחד מחלקים היתרים לבניית אלפי יחידות דיור בכל פינה בעיר ומצד שני סוגרים גנים ומצמצמים את מספר הגננות. בעוד שנה, שנתיים, שלוש, כשלא תהיה ברירה והעירייה תיאלץ לפתוח מחדש את הגנים, מי בדיוק ינהל אותם? אי אפשר להמשיך לנהל את כפר סבא בכיבוי שריפות. עיר צריך לנהל באחריות ועם ראייה קדימה. תשובת העירייה חושפת ומוכיחה פעם נוספת את המדיניות של "כיבוי שריפות" ותכנון "חצי מטר קדימה", שרפי סער מוביל. מי שלא מבין שניהול ההון האנושי בחינוך מחייב היערכות ארוכת טווח, פיתוח ושימור מורים, גננות וסייעות, וגם בניית עתודות – לא מבין איך מנהלים מערכות חינוך. לצערי, תושבי כפר סבא והילדים שלנו ישלמו את המחיר של המחדל הזה".

בהנהגת הורי הגנים העירונית ציינו, כי הצפי היה סגירת 17 גנים, אך טענו, כמו בעירייה, כי בפועל המספר יהיה נמוך יותר: "לקראת פתיחת הרישום לשנת הלימודים תשפ"ג, התברר כי על פי הנתונים הדמוגרפיים, היו אמורים להיסגר כשבעה עשר גנים ביחס לשנת הלימודים הנוכחית. עיריית כפר סבא והנהגת הורי הגנים הגיעו למודל מוסכם, לפיו החלטה על סגירת גן תהיה בפועל רק לאחר השלמת הליך הרישום ולפי נתוני ההיצע והביקוש באזור של אותו גן. ואכן, חלק מהגנים ברשימה המקורית להם היה ביקוש גבוה לא ייסגרו. לעומתם, ייסגרו גנים עם ביקוש נמוך. בנוסף, לאחר הערכת מצב נוספת, צומצם מספר הגנים שייסגרו. אנחנו מודים לעירייה על כך שלראשונה מזה מספר שנים השיבוצים יתפרסמו בחודש מאי ולא באמצע יולי".

מעיריית כפר סבא נמסר בנוגע לביקורת של האופוזיציה: "צר לנו שחברי מועצה עושים שימוש פוליטי במידע שניתן ע״י צדדים שלישיים שאינם מעורים בפרטים העדכניים ומפיצים מידע מטעה במטרה ליצור תמונת מציאות מעוותת, שאינה מגובה בנתונים. העובדות לאשורן, רישום מועט ונתוני דמוגרפיים המראים על ירידה מתמשכת בשיעורי הילודה בכפר סבא ותהליך של התבגרות האוכלוסייה הם הסיבה לכך שמעט גנים לא ייפתחו בשנת הלימודים הקרובה. לגנים אלה הייתה הרשמה אפסית או מועטה מאד ולילדים באותם הגנים יימצא פתרון הולם חלופי, משום שלא ניתן לפתוח גן עם מספר נרשמים בודדים. משאבי אגף החינוך מתמקדים בהרחבת מוסדות החינוך העל יסודיים, כאמור בהתאם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר