שלט תעמולה של יוסי סדבון
שלט תעמולה של יוסי סדבון

סדבון ליועץ המשפטי של העירייה: הסרת שלטי התעמולה מבתים ומרפסות אינה חוקית

חוק העזר עליו נסמכת העירייה, טוען סדבון באמצעות עורך דינו, נוגע לפרסום מסחרי: "הניסיון 'להלביש' עליו כללים למערכות בחירות חוטא לחוק"

פורסם בתאריך: 19.6.18 15:06

המתמודד על ראשות עיריית כפר סבא, יוסי סדבון, טוען כי הסרת שלטי תעמולה של מתמודדים בבחירות המקומיות, שהוצבו על גבי גדרות חיצוניות של בתים פרטיים או מרפסות, על ידי פקחי עירייה – אינה חוקית, כמו גם חלוקת הקנסות. הוא דורש מהעירייה לבטל את הדרישה לרישיון להצבת השלטים, ובמקביל לבטל את הדרישות להסרת השילוט, כולל הקנסות.

כפי שפורסם אתמול בצומת השרון, מתמודדים על ראשות עיריית כפר סבא ועל מקום במועצת העיר, התלוננו על כך שהעירייה קנסה אותם או את פעיליהם, לאחר שתלו שלטים על גדרות חיצוניות של בתים פרטיים ועל מרפסות. המתמודדת לראשות העיר מירית שקד-ברק קיבלה שלושה קנסות בגובה 320 שקלים כל אחד, שלטים של המתמודד למועצת העיר בסיעה עצמאית רחמים עדן הוסרו והוא נקנס, וגם שלט שתלה פעיל של המתמודד לראשות העירייה שאולי דור על גדר ביתו הוסר על ידי פקחים.

במכתב ששלח ליועץ המשפטי של העירייה אלון בן זקן, באמצעות עו"ד גדיאל בלושטיין ממשרד עמר, רייטר, ז'אן, שוכטוביץ ושות', טוען סדבון כי הכללים שקבעה העירייה מכוח חוק העזר, נסמכים על פרשנות שגויה שלה של החוק. "חוק העזר כלל לא עוסק במערכות בחירות, והניסיון 'להלביש' על חוק העזר כללים למערכות בחירות, חוטא לחוק וכדבר מובן מאליו לזכויות הנוגעות לבחירות. מטרתו היחידה של החוק היא להסדיר פרסומת מסחרית", נכתב.

עוד נכתב כי "ככלל, חוק העזר הינו חוק מיושן ביותר (משנת 1974). בניגוד לרשויות אחרות, לא תיקנה עיריית כפר סבא את החוק. משכך, וכאשר אין התאמה ברורה של החוק לעניין בחירות, ומשאין בסיס לשוני ברור בחוק כי הוא חל על תקופת הבחירות, כל דרישה מכוחו לרשיון – אינה חוקית".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

לא רק זאת, אלא שלפי חוק הבחירות, טוען עו"ד בלושטיין, רשאית רשות מקומית להתערב בתעמולת בחירות ולקבוע כללים ותנאים לפרסומי תעמולה, רק אם היא מחוקקת באופן ספציפי וברור, במסגרת חוקי העזר ובחקיקה ישירה, כללים לעניין תעמולת בחירות. "משלא נחקקה חקיקה מעין זו, אין גם זכות לעיריית כפר סבא, או לכל עירייה אחרת, להיאחז בחוק העזר", נכתב.

 

עו"ד בלושטיין מוסיף כי "הדקות הנטענת מהי דירת המפרסם (האם קיר חיצוני של בית משותף הוא חלק מדירה או לא), אינה יאה לעיריית כפר סבא ובעיקר, פוגעת קשות באינטרס העליון של זכות האזרח לבחור ולהיבחר ולהשתתף בבחירות. זכות זו, ודומני כי גם על כך לא תחלוק, עולה עשרות מונים על דקות פרשנית מהו ביתו או דירתו של המפרסם ועד לאיזה היקף הדירה משתרעת. משכך, וכאשר פרשנות חוק העזר העירוני עומדת כנגד זכויות יסוד כגון, הזכות לבחור ולהיבחר והזכות להשתתף ולהשפיע על בחירות, היה צורך להבין כי האינטרס העליון במקרה זה מחייב את פרסום הפרסומים ולא להיתפס לקטנות ולדקויות שימנעו את הזכות להשתתף בבחירות. דומני, ואני קובע זאת בזהירות הראויה, כי פרשנות עיריית כפר סבא, לא תעמוד במבחן הביקורת השיפוטית".

תגובת העירייה: "ראוי לציין כי החוק המגדיר את האסור והמותר בתעמולת בחירות הינו חוק ארצי ולא חוק עזר עירוני, ובנושא תליית שלטים מתייחס החוק רק לתקופה החלה 90 יום לפני הבחירות. לעניין זה נדרש לאחרונה בית המשפט ברמלה וקבע כי לתקופה שטרם 90 הימים יחולו הוראות חוק העזר. עם זאת, ולאחר שקיימה דיון מעמיק בנושא החליטה הנהלת העיר להתיר הצבת מודעות של תעמולת בחירות בשטחים פרטיים בגודל שלא יעלה על 100 ס"מ על 300 ס"מ, וזאת בתנאי שהשילוט לא יוצב על גדרות הגובלות בשטח ציבורי. בנוסף, יודגש כי לא תותר כל תליית שילוט ללא היתר במרחב הציבורי".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר