יער אוסישקין. צילום עזרא לוי
יער אוסישקין. צילום עזרא לוי

פרסום ראשון: 170 עצים ביער אוסישקין אושרו לכריתה לטובת הקמת מחלף סוקולוב

האישור הוקפא בעקבות ערר שהגישו תושבי רחוב ארלוזורוב ופעילי משמר האילנות. הבוקר התקיים סיור במקום עם פקיד היערות

פורסם בתאריך: 6.3.18 12:05

פקיד היערות המחוזי בקרן הקיימת לישראל אישר את בקשת חברת נתיבי ישראל לכרות 170 עצים ביער אוסישקין, סמוך למחלף סוקולוב, בו אמור להתבצע חיבור לכביש 531 באמצעות רמפה. האישור מוקפא בעקבות ערר שהגישו תושבים ברחוב ארלוזורוב, המבקשים להרחיק את הרמפה מבתיהם, ופעילי משמר האילנות של כפר סבא.

בסיור שקיים הבוקר במקום פקיד היערות של קק"ל התברר כי הסימון על העצים המיועדים לכריתה נמחק, ולמעשה טרם הערר לא היה ידוע לו אילו העצים בשטח הם המיועדים לכריתה. בעקבות הסיור דחה פקיד היערות את החלטתו בערר עד לקבלת מפה מפוטרת של אותם עצים.

מדובר בשטח השייך ברובו לעיריית הוד השרון, אך נמצא בצדו הצפוני של 531, וצמוד לכפר סבא. נזכיר כי תושבי רחוב ארלוזורוב בכפר סבא מבקשים להסית את הרמפה שאמורה להיבנות בקרוב כדי שלא תהיה צמודה לבתיהם, ואף ליצור הגנה אקוסטית מפני רעש הכביש. נכון להיום כל האישורים לסלילת הרמפה כבר ניתנו, מועד ההתנגדויות פקע, והעבודה אמורה לצאת בקרוב לדרך.

יו"ר משמר האילנות בכפר סבא, פנחס כהנא: "מתנדבי משמר האילנות, אשר סוקרים באופן תדיר את פרסומי פקיד היערות לגבי בקשות לכריתת עצים והעתקתם, הם אלו שגילו את הבקשה יוצאת הדופן הזו לכריתת כל כך הרבה עצים, הביאו את זה לידיעת תושבי ארלוזורוב ועיריית כפר סבא. מכיוון שכתוב בבקשה כביש 531, והכביש הזה ארוך, הלכתי לעירייה לברר את המיקום המדויק. התברר לי שלא היה להם את האישור האחרון של פקיד היערות, וגם המפה, כפי שטענו בפני בעירייה, לא ברורה ולא עדכנית. בשיחה שנוהלה בנוכחותי עם הפרויקטורית של תכנון הכביש, מכיוון שרוב השטח לא מוניציפאלית בכפר סבא, כנראה שבעירייה לא קיבלו את כל המידע בתהליך הזה. מאחר ואנחנו חושדים שלמקום כזה יש ערך וחשיבות רבה מבחינת ספיגת רעש בטח סמוך לכביש, חשוב לנהוג במשורה ולבחון כל עץ, אם יש צורך לכרות אותו. לצערי הבקשה הייתה לכריתת העצים ואף לא עץ אחד נועד להעתקה. ביער, חוץ מהאקליפטוסים יש אזדרכת, אלון תבור ומינים נוספים שאולי אפשר להציל אותם".

מה היה בסיור הבוקר?

"בפגישה נכחו פקיד היערות הארצי, אנשי עיריית כפר סבא, אנשי חברת נתיבי ישראל ותושבים. אני אמרתי שעד רגע זה אני לא יודע איפה העצים שאתם כורתים וגם אף אחד לא ידע שהיער מיועד לשימור. אמרו לנו 'עשינו סימון לפני שלוש שנים'. כרגע הסיכום הוא שפקיד היערות לא מקבל עוד החלטה עד שחברת נתיבי ישראל תציג שוב את הסקר או תערוך סקר חדש ותסמן את העצים ותעביר מפה מפורטת לפקיד היערות. יש שם תוכנית מאושרת לכביש. בכל מקרה, אני חושב כמתכנן שצריך לעשות תוכנית חדשה לרמפה מבלי לעקור עצים".

בתוך כך, לידי צומת השרון הגיע מכתב ממנהלת מחוז מרכז במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, טל בן נון גלז, בו היא כותבת למנהלים בעיריית הוד השרון כי אסור לכרות עצים בחורשת אוסישקין. "עד כמה שהדבר לא מתקבל על הדעת, נודע לי לאחרונה כי יש כוונה לכרות חלק מהעצים של חורשת אוסישקין", כתבה. "החורשה נמצאת אמנם בצד של כפר סבא מעבר לכביש 531 אבל אלו אדמות של הוד השרון. החורשה הזו היא בעלת חשיבות עצומה, זו החורשה שבה חנו מגורשי תל אביב במלחמת העולם הראשונה ואסור לגעת בה. יתרה מכך הגיע הזמן שהוד השרון תטפל במקום ותתייחס אליו כאל אתר מורשת או שתעביר אותו לטיפולה של כפר סבא. בשום אופן אין להרשות עקירת עצים בחורשה הזו".

סגן ראש עיריית הוד השרון, יגאל שמעון אמר: "מה יותר חשוב, 170 עצים כשאפשר לשתול אלפים במקומם או למנוע זיהום אוויר מאלפי המכוניות שמגיעות לאזור השרון? נכון שיש הרבה אנשים שתפקידם לשמור על איכות הסביבה והם עושים עבודת קודש, אבל יש לנו מחויבות, ואין דרך אחרת מאשר לאשר את רפמת הירידה לסוקולוב לאור כמות הרכבים המטורפת שאמורה להיכנס לכפר סבא ולהוד השרון והתכנון הלקוי וההזוי של נתיבי ישראל בכביש 531 שלא השכילו לתכנן ירידה לסוקולוב. כל מי שגר שם אמור לנסוע קילומטרים כדי להגיע לבית שלו. אני רק מזכיר שכל דבר שנעשה מאושר על ידי כל הגורמים הרלוונטיים ומודיע שאנחנו ניתן מענה לכל עץ שיועתק או ייכרת".

 

מעיריית כפר סבא נמסר: "מדובר בשטח המוניציפלי של הוד השרון, כשכביש 531 נמצא בסמכותה ובאחריותה הבלעדית של חברת נתיבי ישראל. עיריית כפר סבא רואה בחומרה רבה כריתתם של עצים, ולא הגישה בקשה זו. עם זאת, בשל חשיבות הנושא נפעל לבירורו אל מול הגורמים הרלוונטיים".

יו"ר האופוזיציה במועצת העיר, והמועמד לראשות העיר, עו"ד יובל לוי, המלווה את תושבי רחוב ארלוזורוב: "השמירה היום יומית על יער אוסישקין שהוא נכס עירוני מפני קבלנים ומפני ניהול חובבני היא משימה שאני גאה בה. במהלך השנים האחרונות עיריית כפר סבא עצמה עיניים והתירה ליוזמות פוגעניות להתקדם על חשבון הציבור. אני פועל ביום יום לשמירה על איכות החיים בעיר, לא בסיסמאות – בשטח".

גורם בנתיבי ישראל אמר לצומת השרון כי כריתת העצים נדרשת בתוואי של הקמת רמפות וסלילת הכביש וכי בחברה לא מבקשים לכרות עצים "סתם כך". מחברת נתיבי ישראל נמסר: "החברה תבצע את הפרויקט בהתאם לאישור שניתן לה על ידי מוסדות התכנון האמונים על כך, לאחר שאלה בחנו את החלופות השונות לרבות ההתנגדויות שהועלו מצד הציבור".

תגובת הקרן הקיימת לישראל: "מדובר בכביש 531 בו היה הכרח לכריתת העצים מכיוון שלא ניתן להעתיקם משיקולים מקצועיים. בהתאם לדרישת פקיד היערות, נתיבי ישראל התחייבו לבצע נטיעה חלופית בהיקף של כ-140 אלף שקל. העצים נמצאים בקונטור הכביש ולא ביער אוסישקין. הבוקר בשעה 8:00 התקיים סיור ערער בהשתתפות פקיד היערות הארצי ולאחריו נדע האם הערער שהוגש התקבל".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אם ניקח את דברי סגן ראש עיריית הוד השרון, יגאל שמעון כנתון "לאור כמות הרכבים המטורפת שאמורה להיכנס לכפר סבא ולהוד השרון והתכנון הלקוי וההזוי של נתיבי ישראל בכביש 531 שלא השכילו לתכנן ירידה לסוקולוב"- אז על טעויות משלמים!
    לא יתכן שנתיבי ישראל יתקנו את טעותם על גב התושבים ועוד מבלי להידבר אתם. ישנה תכנית חליפית וצריך לשקול אותה ברצינות ולא לדחות אותה על הסף בתואנת "יש כבר אישורים".

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר