צביקה צרפתי בדיון בכנסת. צילום מירית שקד ברק
צביקה צרפתי בדיון בכנסת. צילום מירית שקד ברק

יו"ר מטה הדיור: בגלל המצב המורכב בכפר סבא, ותמ"ל צופית לא יתקדם בלי שיח עם העירייה

האם לעירייה תינתן הזדמנות להשפיע על תוכנית הממשלה להקמת אלפי יחידות דיור במסלול מהיר בצפון העיר?

פורסם בתאריך: 11.3.18 18:41

בדיון בוועדת הפנים של הכנסת שהתקיים היום (א') בנושא הארכת הוראת השעה של הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור), אמר יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי, כי לאור המצב המיוחד של כפר סבא, ולאור חילופי התפקידים בה, ותמ"ל צופית, לפיו אמורים לקום אלפי יחידות דיור על השטח החקלאי של המושב שיהפכו לשכונה חדשה בצפון כפר סבא, לא יתקדם בלי שיח עם ראשי הרשויות. לתוכנית מתנגדים תושבים מכפר סבא, שאף הקימו את "המטה לבינוי שפוי", וגם עיריית כפר סבא.

הדיון נסוב סביב השאלה האם לאשר את בקשת שר האוצר משה כחלון להאריך את תוקף הוועדה המיוחדת, שהוקמה עוד בתקופתו של שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, במטרה לזרז את אישורי הבנייה. בסופו של הדיון, בו השתתפו חברי כנסת, נציגי ארגונים סביבתיים, ראשי רשויות ונציגי ציבור, ולמרות כל ההתנגדויות החריפות, הוארך תוקפה של הוועדה.

מירית שקד ברק, ממייסדות המטה לבינוי שפוי והמתמודדת לראשות עיריית כפר סבא, שנכחה בדיון, אמרה: "הגענו לכנסת להילחם ולהשפיע נגד הארכת חוק הותמ"ל. שהן בעצם ועדות מחטף המתנהלות ללא שקיפות ראויה, ללא שיתוף ציבור אמיתי, מחריבות שטחים פתוחים ופועלות ללא תכנון ארוך טווח, למען הדורות הבאים. באשר לכל התנהלות עיריית כפר סבא בנוגע לתוכנית ותמ"ל צופית, זה ביטוי נוסף לחוסר היציבות וההנהגה בעיר. כאשר יש הנהגה חזקה, ניתן למנוע קטסטרופות שיש להן השלכות על המרקם העירוני והיציבות הכלכלית של העיר".

מירית שקד ברק בדיון בוועדת הפנים של הכנסת

מירית שקד ברק בדיון בוועדת הפנים של הכנסת

ראש עיריית כפר סבא בפועל, צביקה צרפתי, שיצא מהדיון טרם ההחלטה, אמר לצומת השרון: "הבענו את התנגדותינו הנחרצת לתהליך של ותמ"ל צופית ואת הארכת תוקף הותמ"ל בכלל – אלא אם הוא ישנה את דרכו בהתייחסותו לרשויות ובשיח עימם. ותמ"ל צופית במקרה שלנו לא נכון, לא מול צופית ולא מול כפר סבא, מפני שהוא כופה תכנון ולא עושה תכנון. לכפות על עיר שכונה חדשה זו לא הדרך. זה לא שלא צריך לבנות, כי האוכלוסייה גדלה, אבל צריך לעשות את זה בשום שכל עם תשתיות נכונות".

צרפתי, שמעת את דברי יצחקי בעניין עצירת הדיונים עד לדין ודברים עם ראשי הרשויות?

"אני לא שמעתי אבל ברור לי שאם לא ידונו בעניין צופית, זה תוקע את התוכנית של כפר סבא. מה הרעיון היה, לקחת שטחים מצופית, לצרף לכפר סבא ולבנות כ-4,500 יחידות דיור? בכל מקרה אני מאוכזב מההחלטה של ועדת הכנסת להאריך את תוקף הותמ"ל".

למה בעצם? הרי יש פה ועדה שבאה לקצר הליכים של הוועדה המחוזית.

"אני לא נגד קיצור הליכים, אבל לא צריך למהר ולעשות בשנה וגם לא להאריך ב-20 שנה. צריך לעשות את זה נכון. בסוף, מי שצריך לתת אפשרות לציבור, זו העירייה ולא הותמ"ל".

ערן בק, חקלאי מצופית שנכח בדיון: "לצערי הרב, כחלון ואביגדור יצחקי הביאו את חברי הכנסת הערבים והם התנהגו כמו משרד פרסום וסיפרו כמה הותמ"ל עוזר להם. בסוף הצביעו גם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ובני בגין, שהכריעו את הכף בהצבעה בעד. אני אמרתי בדיון שאני לא בא לגעת בותמ"ל ולא יוצא נגד המגזר הערבי, ששם כנראה הותמ"ל משפר בעיות, אבל לי ברור שאותנו לא שיתפו בתוכניות. לראיייה, גם עיריית כפר סבא נגד התוכנית וגם התושבים. כל הסביבה לא רוצה את התוכנית, ובכל זאת בותמ"ל פועלים נגדנו בצורה דורסנית. אחרי הדברים שלי באו מהמושבים ומהקיבוצים ולחצו לי ידיים".

נזכיר כי דיון דומה התקיים גם ביום רביעי האחרון, אז הגיעו לוועדת הפנים מתנגדים רבים שטענו כי אין להאריך את פעילות הוועדה, בהם המרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות, החברה להגנת הטבע, תנועת המושבים, האיחוד החקלאי, עמותת האדריכלים וגופים נוספים.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר