השטח מצפון לבן יהודה ומושב צופית. צילום עזרא לוי
מושב צופית. צילום עזרא לוי

פרסום ראשון: התוכנית להקמת אלפי יח"ד בצפון כפר סבא, בשטחי מושב צופית, חוזרת במתכונת חדשה

יו"ר ועד המושב: "יווצר אסון תחבורתי, החקלאות תחוסל"

פורסם בתאריך: 8.1.18 09:14

רשות מקרקעי ישראל מנסה שוב לקדם את תוכנית הבנייה להקמת אלפי יחידות דיור כחלק משכונה חדשה בכפר סבא, על מאות דונם של אדמות חקלאיות של מושב צופית, מצפון לרחוב בן יהודה בכפר סבא, אך הפעם במתכונת מצומצמת יותר. כך נודע לצומת השרון כפר סבא.

נזכיר כי בחודש נובמבר אישר קבינט הדיור את העברת התוכנית, הכוללת הקמת 7,000 יחידות דיור, לותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) כך שתקודם במסלול המהיר, אך התנגדות של משרד החקלאות והנהלת המושב הביאה לדחיית העברת התוכנית לדיון בוועדה.

אולם, בפגישה שהתקיימה בימים האחרונים בין ועד המושב למנהל האזורי של משרד החקלאות, נודע לוועד כי ברשות מקרקעי ישראל מבקשים להפקיע 800 דונם של אדמות חקלאיות השייכים לצופית לצורך קידום התוכנית. לא ברור עדיין כמה יחידת דיור מתוכננות בשטח החדש.

יו"ר ועד המושב, אלי בן גרא, מתנגד נחרצות לתוכנית בכל מתכונת שלא תהיה. "ערערנו על התוכנית לבג"ץ משום שברשות מקרקעי ישראל קידמו את התוכנית בלי לשאול אותנו, ומבלי להתחשב בבעיות התחבורה הקשות מאוד שיש באזור", אומר בן גרא לצומת השרון, "השורה התחתונה של התוכנית היא שצופית יפסיק להיות מושב חקלאי אלא מעין שכונה בתוך כפר סבא, ופשוט לא תהיה חקלאות יותר. בנוסף, התוכנית תגרום לאסון תחבורתי באזור שממילא פקוק מכל הכיוונים. עכשיו הם מנסים לקדם תוכנית חדשה, הם פשוט לא מוותרים".

מה היה בפגישה עם משרד החקלאות?

"הציגו בפנינו את התוכנית החדשה. הסברתי להם שיש עדיין המון קרקעות רזרבה גם בתוך כפר סבא וגם לאורך רחוב בן יהודה. אבל מכיוון שאלו אדמות פרטיות, שעולות הרבה כסף, כנראה שפשוט יותר, קל יותר וחסכוני יותר לקחת קרקעות מצופית, כי הפיצוי שינתן לחקלאים הוא זעום. משרד החקלאות תומך בעמדה של צופית, לפיה התוכנית הזאת תביא לחיסול המושב כיישוב חקלאי ש-93 אחוז מהקרקעות שלו מעובדות ליצוא ולשוק המקומי. זו פרנסה של 20 משפחות. הבנתי שמשרד החקלאות עדיין מתדיין איתם ואיתנו בנושא".

זה לא נראה ככה. בתגובת משרד החקלאות (מובאת בסוף הכתבה) עולה שהם חושבים שהתוכנית היא פשרה הוגנת.

"אנחנו היינו מוכנים לפשרה לפיה הם ייקחו את הקרקעות ממזרח לרחוב למוביל, קרקעות שצמודות לשכונת קפלן. אלו אדמות שהיו בעבר של קיבוץ ניר אליהו ושהוחזרו למדינה. זו גם העמדה של ראש המועצה האזורית דרום השרון מוטי דלג'ו. אז אמנם ייקחו לנו כמה מאות דונמים, אבל עדיין נשאר יישוב חקלאי. כאן נכנס משרד החקלאות כמתווך. בתגובה, שלחו אותנו מרשות מקרקעי ישראל לחלופה לפיה הם לוקחים 600 דונם ממערב לרחוב המוביל. זה לא נותן כלום. אנחנו לא ניתן שזה יעבור. ביקשנו פגישה עם שר החקלאות יחד עם המועצה האזורית ועם עיריית כפר סבא. טרם שמענו סופית ממשרד החקלאות, אבל ממה שאני מבין רשות מקרקעי ישראל מתנגדת להצעה שלנו. בפועל, יש להם הרבה מאוד אלטרנטיביות, אנחנו לא מבינים את ההיגיון, למה הם מתעקשים לסגור יישוב חקלאי, שלכל אדמותיו מעובדות. אין לנו הסבר. אנחנו לא מבינים את זה".

צופית הוא מושב עובדים מצפון מזרח לכפר סבא, שהוקם בשנת 1933 על ידי גרעין של 50 חקלאים על שטח שנקנה על ידי קרן קיימת לישראל. לטענת בן גרא, אלו אדמות שנרשמו בטאבו. "האדמות נקנו מכספם של המתיישבים, אבל בגלל החוק הדורסני הזה של הותמ"ל אין אפשרות להתגונן. כשפנינו לבג"ץ אמרו לנו 'יכול להיות שאתם צודקים, אבל תפנו לוועדות התכנון'. מנגד, בוועדה פשוט זורקים החוצה את כל המתנגדים. לא מוכנים לשמוע כלום. הם פשוט הולכים על הראש שלנו. לרשות מקרקעי ישראל דחוף הדיור. כל היתר לא חשוב".

התושב והחקלאי ערן בק: "ברשות מקרקעי ישראל לא מרפים, ובכל פעם מחזירים את התוכנית מכיוון אחר. הם רוצים שוב להעביר את התוכנית לאישור הותמ"ל. לא יורדים מאיתנו. הם לקחו את משרד החקלאות בתור גוף שכאילו יטפל בעניין מבחינה ממשלתית, ומנהלים איתו משא ומתן. בדרך הזאת יש להם למעשה דריסת רגל בתוך המושב, באדמות הכי טובות שלנו לעיבוד. זה בעצם מחסל את המושב. זה כמו שבאמצע כפר סבא ישתלו חלק מתל אביב. התוכנית הזאת היא אותה גברת בשינוי אדרת".

 

תגובת משרד החקלאות: "משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בפעילות החקלאית ובשמירה על השטחים הפתוחים, בפרט במחוז מרכז. במסגרת זו, משרד החקלאות, בשיתוף רשות מקרקעי ישראל, גיבש הסכמה לפיה היקף שטח מצומצם משמעותית בהשוואה לשטח שהוצע בעבר על ידי הרשות. ההסכמה מאזנת בין השמירה על השטחים החקלאיים של מושב צופית, לטובת המשך קיומה של פעילות חקלאית בשדות, לבין צורכי הפיתוח של העיר כפר סבא. ההסכמה תוגש לקבינט הדיור הקרוב".

תגובת רשות מקרקעי ישראל: "רשות מקרקעי ישראל מתכננת בהתאם לתוכניות המתאר המחוזיות והאיזוריות, למען הגדלת היצע יחידות הדיור במדינת ישראל, ובשים לב לצרכיהם של האוכלוסיות השונות במדינת ישראל. מאז הדיון האחרון תואמו גבולות התכנית עם משרד החקלאות והתכנית תוחזר לדיון ע"פ הנחיית קבינט הדיור".

איציק מנהיימר, תושב שכונת הדרים במזרח העיר וממובילי המאבק כנגד תוכנית המתאר בכפר סבא מסר בתגובה: "הותמ"ל הוא גוף אנטי דמוקרטי המזיק לערים בישראל, כתושבי כפר סבא אנו צריכים להיות מודאגים לעתיד העיר. הותמ"ל יחמיר את בעיית התחבורה בעיר – נתגעגע לצאת מהעיר תוך חצי שעה. הותמ"ל מסכן את מצבה הפיננסי של העיר – הצפת העיר באלפי תושבים בזמן קצר, תגרום לגירעון ולהעלאת תשלומי הארנונה החודשיים. חייבים לבטל את רוע הגזירה".

תושבת כפר סבא מירית שקד-ברק, ממייסדות מטה המאבק לבינוי שפוי מסרה: "הוראת השעה של ועדות המחטף – שהן הועדות הארציות לתכנון מהיר, מסתיימת בחודש אוגוסט הקרוב. 45 ישובים מכל הארץ החברים במטה בינוי שפוי וכל הארגונים הירוקים, התכנוניים והסביבתיים בארץ התאחדו לעצור את הקטסטרופה הזו. אנו קוראים לכם לחתום על העצומה לביטול הותמ"ל שיזמנו יחד עם אדריכלים מובילים ובעלי שם בישראל בניהם: פרופ' ערן פייטלסון והאדרכלית אורנה אנג'ל".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר