פגישת התושבים עם פקיד היערות, היום ביער אוסישקין. צילום שרון כפיר
פגישת התושבים עם פקיד היערות, היום ביער אוסישקין. צילום שרון כפיר

האם העצים יינצלו? 800 תושבים חתמו נגד כריתת 170 עצים ביער אוסישקין

עשרות תושבים הגיעו היום לפגישה בשטח עם פקיד היערות. צביקה צרפתי: "לא ניתן יד לכריתה המתוכננת". נתיבי ישראל: "הודעת ראש העיר תמוהה, התהליך החל לפני עשור"

פורסם בתאריך: 18.3.18 13:46

לפני זמן קצר הסתיימה פגישה שנייה בין תושבי רחוב ארלוזורוב בכפר סבא, ותושבים נוספים המתנגדים לכריתת 170 העצים ביער אוסישקין לטובת הקמת רמפת סוקולוב בכביש 531, עם פקיד היערות הראשי של קק"ל ונציגי חברת נתיבי ישראל הסוללת את הכביש. בפגישה, בהשתתפות עשרות תושבים, נכחו גם יו"ר האופוזיציה עו"ד יובל לוי ורפי סער, שניהם מתמודדים (בנפרד) לראשות העירייה, מהנדסת העיר ענת צ'רבינסקי ויו"ר ועדת השימור העירונית ירדנה ויזנברג.

לפקיד היערות הוגשה עצומה עליה חתמו יותר מ-800 תושבי העיר המתנגדים לכריתת העצים. בנוסף, ניתנו לו מסמכים שהוכנו על ידי ויזנברג, המשמשת גם כמנהלת מוזיאון כפר סבא, המעידים על חשיבותו ההיסטורית של היער ומסמכים המוכיחים כי היער מיועד לשימור.

יש לציין כי בניגוד לפגישה הקודמת לפני כשבועיים, בפגישה היום היו העצים המיועדים לכריתה מסומנים. כעת אמור פקיד היערות, ד"ר דוד ברנד , להחליט האם לאשר את כריתת העצים לאור כל הנתונים שבידיו. התושבים חוששים שאם פקיד היערות יחליט על כריתת העצים ההחלטה תיושם ללא שהות כבר השבוע.

במהלך הפגישה בשטח, אמרה מהנדסת העירייה ענת צ'רבינסקי שהעירייה תקיים דיון מחדש בנושא, אך סירבה לבקשתו של יובל לוי, להצהיר שהעירייה תבקש לבטל את הכריתה:

מי שאיתר את הבקשה לכריתת 170 עצים, הביא זאת לידיעת התושבים ואף הביא לדחיית ההחלטה בגלל אי סימון העצים, היה משמר האילנות של כפר סבא, וגם נציגת המשמר, נורית גבאי, אחות במקועה, השתתפה בפגישה היום. ראש משמר האילנות, פנחס כהנא: "התנהלות החלם הזו שערורייתית. במשך עשר שנים העירייה, על מחלקותיה, מלווה את הפרויקט ופתאום כולם נזעקים. שנת בחירות. הטיפול השערוריתי הביא לכך שמתנדבים מגלים את השבר, הם אלה שצריכים להתמודד היום מול תכנית מאושרת שהעירייה ידעה ממנה.  נילחם כל עוד העצים קיימים".

טרם הפגישה כתב נציג התושבים, בני הורוביץ, לראש העירייה צביקה צרפתי, ממלא מקום מנכ"ל העירייה איתי צחר ומהנדסת העיר ענת צ'רבינסקי. "עדיין לא קיבלנו אישור מפקיד היערות כי הוא קיבל את החומר שמוכיח כי המקום הוא אתר מורשת היסטורית מגב' ירדנה ויזנברג שעזרה לנו מאוד במפגש הקודם", כתב, "זהו נושא חשוב ביותר כי פקיד היערות הודיע בעצמו כי הפרויקט יקום או ייפול לפי נתון זה. עזרתכם בבקשה. בנוסף ביקשנו מספר פעמים שישותף אתנו חומר זה, אך משום מה הוא סודי – אנו מבקשים שיתוף מלא בנושא זה. העצים סומנו לכריתה, אך עדיין אין מפה שמציגה את התמונה הכוללת כדי שנוכל לסייר. אנו מבינים כי נעשים כעת מאמצים וקביעת פגישות עם משרד התחבורה אבל צריך להבין שייתכן שביום שני העצים יהיו כרותים!".

במקביל לסיור שלח ראש העירייה צרפתי שני מכתבים – האחד לעירית הוד השרון לביטול הבקשה לכריתת העצים והשני לפקיד היערות ובו ציין כי עיריית כפר סבא מתנגדת ותמשיך להתנגד לכריתת העצים ומחויבת לשמירה על האיזון בין פיתוח תשתיות עירוניות לבין השמירה על איכות חיי התושבים, ערכי הטבע והסביבה. עוד נודע לצומת השרון כי בימים אלה אגף הנדסה נמצא במגעים אל מול משרד התחבורה במטרה לבדוק מחדש את תוואי הדרך, ובשבוע הבא צפויה להתקיים פגישה בנושא.

נציג משמר האילנות, יצחק גור שנכח בפגישה אמר: "הפגישה הייתה מאוד אמוציונאלית. יש פה התלהטות, ומזל שיש מטפים אחרת הכל היה נדלק. אני יכול לומר לך שהיועץ המשפטי של נתיבי ישראל אמר שהכל נעשה על פי חוק ושהדחפורים מחכים כבר בפינה. הם מסתתרים מאחורי נהלים שהם פרסמו על עמודי חשמל שהדיוטות כמוני לא מבינים. פקיד היערות, ד"ר ברנד, וסגנו, אמרו שההחלטה על כריתת העצים עדיין מושבתת עד לקבלת המכתב של העירייה לפיה הם אמורים להיפגש עם משרד התחבורה בנושא ועד שתיפול החלטה שם הם מבקשים לא לקבל החלטה לגבי העצים. בכל אופן פקיד היערות צריך לעבד את כל החומרים שקיבל".

ראית את העצים המיועדים לכריתה?

"כל מה שאחרי רחוב ארלוזורוב 20-18 מיועד לכריתה. הכל יהיה בטון ואספלט עד הקיר של הרכבת. זה עצוב מאוד. זה מרגיש כזלזול טוטאלי במורשת ובערכי הטבע".

יובל לוי: "כמי שמלווה את תושבי ארלוזורוב במאבק מתחילת הדרך, הצגנו את חלופות לכריתת העצים, שתהיה שגיאה ובכייה לדורות. אפשר לאזן, גם לסלול את הרמפה וגם להשאיר את היער. לצערי התברר שבכל ההליך הזה לא ראו אף אחד מהחומרים לשימור. זה תהליך שגוי ציבורית ומשפטית ובכל קנה מידה. כל הגורמים שניהלו את ההליך הזה נהגו בדרך תמוהה. אני מצר על כך שלמעט רפי סער, שהיה מנכ"ל כשהתוכניות האלה אושרו, אף מתמודד לא הגיע חוץ ממני. עדיף לתקן על הנייר ולא לנסות להחזיר חיים לעץ אחרי שנכרת".

צרפתי: "אנו לא ניתן יד לכריתת העצים המתוכננת ביער אוסישקין, לו חשיבות היסטורית רבה לעיר כפר סבא. מיד עם היוודע הדבר החמור פניתי לגורמים הרלוונטיים כולל לראש עיריית הוד השרון לביטול הבקשה. עיריית כפר סבא רואה בשמירה על ערכי הסביבה ערך עליון, ונעשה כל שביכולתנו לשמר את האתר החשוב".

מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה: "החברה תמשיך לפעול לפי חוק. תמוהה הודעתו לעיתונות של ראש העיר הנכבד על מה שהגדיר 'התערבותו המהירה', על תהליך שהחל לפני כעשור, ואושר על ידי פקיד היערות כבר לפני שש שנים. יצוין כי הפרויקט אושר בתב"ע (מח 162/ב') על ידי ועדת התכנון המחוזית לפני שלוש שנים, לאחר שאלה בחנו את החלופות השונות לרבות ההתנגדויות שהועלו מצד הציבור".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. כפר סבאי מאוכזב

    פוליטיקאים בשקל. משחקים אותה כאילו מעניינים אותם העצים ועושים נזק לפיתוח של העיר. צריך לבנות את הכביש. לשתול עצים במקום אחר.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר