יער אוסישקין. צילום שרונה לימן
יער אוסישקין. צילום שרונה לימן

עתירת העירייה נדחתה: העצים ביער אוסישקין ייכרתו לטובת מחלף סוקולוב

בית המשפט קבע כי העירייה חתמה על נספח העצים של התוכנית במאי 2017, ולכן ידעה על הכריתה המתוכננת

פורסם בתאריך: 22.5.18 12:10

בית משפט המחוזי מרכז-לוד, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, דחה אתמול (שני) את בקשת עיריית כפר סבא למתן צו ביניים נגד כריתת 170 העצים ביער אוסישקין לטובת הקמת רמפת סוקולוב בכביש 531. בנוסף, ביטל בית המשפט את הצו הארעי ואף קבע כי העירייה תישא בהוצאות כל אחד מהמשיבים בעתירה, דהיינו משרד התחבורה והועדה המחוזית (הנחשבים למשיב אחד), נתיבי ישראל, עיריית הוד השרון ומנהל אגף הייעור בקק"ל, בסך של 8,000 שקלים.

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

בעתירתה טענה העירייה כי מדובר באתר בעל משמעות היסטורית שהוכר כאתר מורשת ארצי ועירוני המיועד לשימור, וכן אתר בעל חשיבות סביבתית אקולוגית רבה, ובו ערכי טבע ונוף חשובים. עוד טענה כי בעוד שהועדה המחוזית הציגה מצג שווא לאורך כל הליך הפקדת תוכנית המתאר המקומית שנועדה לשפר את היציאות לכביש 531, לפיו התוכנית משמרת את החורשה, הרי שסמוך לפני מתן תוקף לתכנית, הוסף נספח המייעד 135 עצים לכריתה מבלי לאפשר לציבור להתנגד ומבלי ליידע את פקיד היערות כי מדובר באתר לשימור.

משפנתה מהנדסת העיר, ענת צ'רבינסקי, למשרד התחבורה ולנתיבי ישראל שלא לבצע כל פעולה בשטח לקידום המחלף עד לקיום סיור בשטח והצגת עמדת העירייה, ונענתה בשלילה, הגישה העירייה עתירה לבית המשפט המבקש להורות להם שלא לבצע כל פעולה עד שיוסדר נושא העצים. בד בבד הגישה גם בקשה דחופה לצו ארעי וצו ביניים נגד כריתת העצים.

מנגד השיבו משרד התחבורה ונתיבי ישראל כי כבר בשלב הפקדת התוכנית היה ברור לחלוטין כי תתבצע עקירת עצים מחורשת אוסישקין, וכך גם החליטה ועדת המשנה להתנגדויות שאף קיבלה החלטה לצרף נספח עצים בוגרים לתכנית. עוד הם טענו כי עיריית כפר סבא לא ציינה בעתירה, בחוסר תום לב, כי מרבית העצים אינם בשטח החורשה כלל וכי מספר העצים המיועדים לכריתה בחורשה הוא מזערי. בכל מקרה היה על העירייה, לדבריהם, להשמיע את טענותיה סמוך לאישור התוכנית בשנת 2015 ולא שלוש שנים אוחר יותר, אחרי שהושקעו בתכנית עשרות מיליוני שקלים מהקופה הציבורית.

בקק"ל טענו כי לא נפל כל פגם ברישיון שניתן על ידם ב-11 בספטמבר 2016 לכריתת 170 העצי, ולא הועלתה כל טענה נגד ההחלטה.

על פי בית המשפט מציאת פתרון חלופי להקמת המחלף היא למעשה לאיין את התכנית הקיימת ולערוך את כל התוכנית מחדש. עוד אמר בית המשפט כי העירייה חתמה על נספח העצים הבוגרים (ב-24 במאי 2017), מכאן ניתן ללמוד לכאורה שהעירייה ידעה ואף הסכימה למסמך ובכל אופן לא הסתייגה ממנו. בית המשפט גם התייחס לנזק המזערי שייגרם ליער לדברי פקיד היערות במיוחד לאור הודעת המועצה הארצית לשימור אתרים כי "עצי החורשה קמלים מיום ליום, היא מוזנחת, והעצים מסכנים את הנכנסים לחורשה". בנוסף נאמר שעיריית כפר סבא איחרה מאוד בהגשת העתירה.

"כאמור אין בפי העותרת (העירייה) כל הסבר שהוא ואף לא ניסיון להסביר מדוע כה איחרה והשתהתה בהגשת העתירה והבקשה. טענתה היחידה היא כי העילה לעתירה יסודה בפגיעה חמורה בשלטון החוק ועל כן ראוי לדון בעתירה לגופה חרף השיהוי הניכר… כשאני שוקל אלה מול אלה, את העובדה שמדובר בעבודה אשר מתוכננת להתבצע מכוחה של תב"ע מאושרת ותקפה, שמדובר בפרויקט בעל חשיבות ציבורית ותועלת רבה לכלל תושבי כפר סבא והוד השרון, ואשר הוחל בביצועו והושקעו בו כספים רבים, ומנגד מדובר בכריתה של 30 עצים בלבד בחורשה, נראה כי המסקנה הברורה העולה מכל אלה היא כי מאזן הנוחות נוטה לטובת המשיבים ולא לטובת העותרת", פסק השופט צבי דותן.

תגובת עיריית כפר סבא: "עיריית כפר סבא מתנגדת באופן נחרץ לכריתתם של העצים ביער אוסישקין. מעשה שמשמעותו – בכייה לדורות. העירייה פנתה לערכאות משפטיות על מנת לקבל סעד משפטי, אך לצערנו העתירה נדחתה. עיריית כפר סבא קיבלה את החלטת בית המשפט, וכעת בוחנת את המשך הצעדים. חשוב לציין כי ביוזמת ראש העיר צביקה צרפתי תואמה פגישה דחופה עם מנכ"לית משרד התחבורה על מנת לקדם תכנון מיטבי המתחשב בפתרונות התחבורתיים יחד עם שמירה על ערכי הטבע והנוף. אנו קוראים לציבור תושבינו להביא את מחאתם בנושא ויחד עם העירייה לפעול לשינוי ההחלטה".

מנתיבי ישראל נמסר: "אנו מברכים את בית המשפט הנכבד על החלטתו החד משמעית. החברה תלמד את המשמעויות ותמשיך לעדכן את הציבור".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. רק לא סטבון

    מקצועית – לא היתה תוחלת לכל ההתנגדויות מלבד אופנה רגעית שרבים התלבשו עליה בגלל הבחירות הקרובות. גם בפועל זה מקרה שצרכי התחבורה וטובת הכלל גוברים על ערך הטבע והפגיעה במעטים. ניתן לפצות ע"י הקמת יער חדש כזה שתושבי העיר גם יבקרו בו – לשם שינוי. בהתאמה יש לפצות את התושבים הגובלים.

  2. אורן

    התושבים יסלו מאוד מהרעש. לעצור התוכמית הזוועתית!! ולא בגלל העצעם – בגלל התושבים!!

  3. תושב כפר סבא

    מעולה צריך לשים סוף להתנגדוות האלה!
    כל טמבל שחושב שהוא מבין משהו ורואה בעיקר את עצמו.
    מתנגד תחת איצטלה של נציג הטבע והעצים.
    מטומטמים נמאסתם.
    תוקעים את המדינה בגלל יער בכאילו שאף אחד לא מבקר בו.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר