רפי סער
רפי סער

מהילדות בששת הימים ועד הלשכה ברחוב ויצמן: המרוץ לצמרת של רפי סער

התפקידים בעיריית כפר סבא, היחסים עם יהודה בן חמו, ההתפטרות מעיריית הוד השרון, הניסיון לרוץ לראשות מועצת כוכב יאיר-צור יגאל. וגם: הילדות בששת הימים, הלימודים בבר אילן והאהבה לכדורסל. מיהו רפי סער ואיזה ראש עירייה הוא הולך להיות? פרופיל

פורסם בתאריך: 23.11.18 07:20

עיריית כפר סבא אינה זרה לראש העיר הנבחר רפי סער, אבל הוא עדיין נחשב לנעלם בקרב תושבים ועובדי עירייה רבים. לאיש שהיה כאן ובהוד השרון מנכ”ל עירייה יש ללא ספק ניסיון רב בשלטון המוניציפאלי, והוא נתפס כאדם נעים הליכות שעובדיו מכבדים אותו, אבל גם אצלו נרשמו ברקורד חילוקי דעות אישיים ומקצועיים לאורך השנים. אז מיהו סער ואיזה ראש עירייה הוא הולך להיות? ניסינו לגלות.

סער, בן 50, נשוי ואב לשלושה ילדים, נולד בבית היולדות הישן בכפר סבא. הוא הבכור ולו שני אחים קטנים ממנו. כשהיה ילד, התגורר עם משפחתו ברחוב ששת הימים. בבית הספר היסודי למד בברנר, בחטיבת הביניים בשז”ר ובתיכון בכצנלסון. הוא נחשב תלמיד טוב, והתחביב הכי רציני שלו לאורך השנים ועד היום הוא כדורסל, מספרים חבריו. בצבא שירת בחיל ההנדסה, ובאוניברסיטה למד בבר אילן והוא בעל תואר ראשון במדעי המדינה ובסוציולוגיה ותואר שני במינהל עסקים.

הוא עבד בעיריית כפר סבא במשך כעשר שנים, בשנים 2004-1994. בעבודתו כיהן כראש מינהלת אזורי התעשייה ועתיר ידע והיה אמון על פרויקט מחיר למשתכן בשכונת הדרים. בהמשך שימש כעוזרו של ראש עיריית כפר סבא לשעבר, יצחק ולד, כסמנכ”ל בעירייה וכמנכ”ל העירייה החל משנת 2002. “רפי התקבל לעבודה בעיריית כפר סבא ונטל על עצמו מפעם לפעם תפקידים נוספים, עד שבסוף תקופת כהונתי התמנה כמנכ”ל”, מספר ולד, “הוא היה מנכ”ל בסדר גמור. הוא הוכיח את עצמו בתפקידיו הקודמים וכשהוא התמנה כמנכ”ל העירייה לא הייתה זרה לו. להיפך, היא הייתה חלק ממנו והוא התמצא בהרבה מאוד תחומים. אם הייתי צריך לתת עצה לרפי כראש עיר חדש, הייתי מציע לו תמיד ללכת בדרך הישר, להסתמך על אנשי מקצוע טובים שיסיעו לו, להקשיב לאחרים, לדעת להיות זמין לכל אדם באשר הוא, לשמוע ולקבל עצות וחוות דעת משפטיות, וכמובן לשמור ולהישמר”.

רפי סער בשנת 2004. צילום ניר קידר

בבחירות המוניציפאליות בשנת 2003, ואחרי ארבע קדנציות, בחר ולד שלא להתמודד, ועל כיסא ראש העיר התיישב יהודה בן חמו שהחליט להפסיק את עבודתו של סער. “אני לא חושב שהייתה סיבה עניינית ומקצועית לפיטוריו של סער”, אומר גורם פוליטי בעיר, “יהודה כנראה לא מצא ברפי את מה שהוא רצה ממנו. תראה, עוד בתקופת ולד היחסים בין רפי ליהודה לא היו חמים. יש ביניהם משקעים מהעבר. שניהם עבדו בהסתדרות. כשיהודה נכנס לתפקיד תוך חודש עד חודש וחצי רפי פוטר”.

“זה אך טבעי שכשראש עיר חדש נכנס הוא בוחר לעצמו מנכ”ל חדש”, מסביר ולד. “ממילא היחסים ביניהם לא היו יחסי קרבה”. בסביבתו של סער מאשרים ואומרים כי “מערכת היחסים בין סער לבן חמו חוותה מחלוקות משמעותיים ביניהם”. פרט מעניין הוא שאת סער החליף בתפקיד המנכ”ל אייל יוניאן, מי שהיה מספר שתיים בסיעתו של בן חמו, ובחודשים האחרונים היה לו תפקיד משמעותי בבחירתו של סער לראשות העיר.

יהודה בן חמו. צילום עזרא לוי

יהודה בן חמו. צילום עזרא לוי

אחד הנעלמים בציר הזמן בחייו של סער הוא מתי עזב את כפר סבא לראשונה. האם באמצע שנות ה-20 שלו, כשכוכב יאיר היה יישוב בהתחלתו, או מאוחר יותר. סער עצמו סירב לענות לשאלה הזאת שהצגנו בפניו. בכל מקרה, לפני כעשר שנים, בשנת 2008, כשהוא בן 41, ניסה להתמודד לראשות מועצת כוכב יאיר-צור יגאל ונכשל. הוא שימש כחבר מועצה באופוזיציה.

“אני מאוד מעריכה את האיש הזה”, אומרת חברת מועצת העיר הנבחרת וסגנית ראש העיר החדשה בכוכב יאיר, אביבה מנצור. “לפני 24 שנים פגשתי אותו לראשונה באחת מאספות התושבים שהיו כאן כשעוד לא היו פה בכלל כבישים ותשתיות. ראיתי בחור צעיר ונאה. אני לא זוכרת בדיוק מה הוא אמר אבל הוא העיר משהו, והיה נשמע לי מאוד שקול וענייני. החלפתי מבטים עם יו”ר הוועד דאז ולאחר מכן שאלתי אותו מה הוא חושב עליו, והוא ענה: ‘הבחור הזה יהיה יום אחד ראש מועצה’. והנה, רפי לא התייאש אף פעם, הוא רץ למרחקים ארוכים, התעקש וזכה בראשות עיריית כפר סבא”.

בשנת 2009 מונה סער לתפקיד מנכ”ל עיריית הוד השרון. בינואר 2014 הודיע על התפטרותו. “רפי היה מנכ”ל אהוד וחביב על ידי עובדי העירייה והתושבים ובאמת עשה דברים לטובת העיר. אם אתה בן אדם שיודע לדבר לאנשים בגובה העיניים ויודע להתקבץ סביבו יחד, יודע לסחוף אותם ולהוציא מהם את המיטב אז אתה נחשב מנכ”ל טוב. בקדנציה לפני האחרונה חי אדיב (ראש עיריית הוד השרון היוצא, א”א) החליט להיפרד ממנו משיקוליו. הוא הביא במקומו את חנה גולן”, אומר גורם בכיר בעירייה.

על הסיבות והדרך בה אדיב נפרד ממנו, מספר הגורם: “חי בדיוק נבחר לראשות העיר בפעם השלישית ולדעתי ראה ברפי איום. רפי מצדו כנראה לא רצה להיכנס לפינות שאחרי זה תהיה לו בעיה לצאת מהן”.

מה זה אומר?
“הוא הזמין אותו לשיחה של שעתיים, דיברו על עתיד העיר והתוכניות העיקריות שיקדמו בקדנציה הזאת, ובסוף הישיבה חי אמר לו ‘החלטתי שאנחנו נפרדים’. רפי יצא מהישיבה בשוק. הוא אמר לאנשים ‘ישבתי אתו שעתיים ואנחנו מדברים ומתכננים ובסוף הוא אומר לי קח את הפקעלך שלך ותלך’. נדמה לי שרפי הלך עם המועקה הזאת מספר לא קטן של שנים. הוא לא הבין איך יכול להיות שעשו לו את זה. תשמע, בסך הכל לא הייתה אווירה חמה בין הצדדים למרות שרפי בסך הכל עשה מעשים טובים בעיר. הוא למשל זה שהביא את הקונסרבטוריון לעיר. זה משהו שאף אחד לא חשב עליו. היום זה אחד מהפרויקטים המובילים בעיר”.

חי אדיב. צילום עזרא לוי

הוא שקל להתמודד לראשות הוד השרון בשלב מסוים?
“ביקשו ממנו להתמודד בהוד השרון, ואם הוא היה מתמודד הוא היה מנצח פה, אבל הוא תמיד אמר שכפר סבא היא הבית שלו ואם הוא יתמודד זה יהיה רק שם”.

לאורך קמפיין הבחירות היו מי שטענו לגבי טיב עבודתו כמנכ”ל בהוד השרון. “לפני הסיבוב הראשון הגעתי למשחק כדורגל של הפועל כפר סבא ופתאום אני רואה את רפי עומד עם החבר’ה שלו לוחץ ידיים”, מספר סגן ראש עיריית הוד השרון עד עתה, יגאל שמעון. “הוא אומר לי ‘יגאל מה עניינים, תראה איך יורדים עליי בפייסבוק אומרים שהייתי מנכ”ל גרוע’. אמרתי לו בוא, תביא את המצלמה. אחת הפעילות שלו צילמה אותנו ואמרתי ‘תושבי כפר סבא, רפי סער היה מנכ”ל מספר אחד ואני מאחל לו בהצלחה’. פירגנתי לו מכל הלב. כל מי שמדבר על רפי הם הקנאים שאפילו לא מכירים אותו ואת עבודתו”.

באשר לתקופה הזאת מסרו במטה סער: “רפי מציין כי הוא רוצה להודות לחי אדיב על תקופת עשייה מרתקת בעיר הוד השרון כמנכ”ל העירייה בה הוא קיבל גיבוי מלא והביא להרבה מאוד הישגים לעיר היקרה. לאחר חמש שנים טובות הוחלט על ידי חי ורפי להביא לסיום התפקיד מתוך הערכה של רפי להתמודד לראשות העיר כפר סבא”.

בהמשך שימש סער כראש המטה ויועץ בכיר של מנכ”ל משרד התקשורת, ובשנים האחרונות היה יועץ ומנהל ברשות מקרקעי ישראל, במשרד הפנים וברשויות מקומיות ברחבי הארץ.

את הבחירות המקומיות ניצח סער לאחר שהצליח להציב סביבו כוורת של אנשים שהוא סומך עליהם, החל מהיועץ האסטרטגי ליאור חורב, דרך מספר שלוש ברשימה אסנת ספורטה, מנהלת הקמפיין יולי גת, דני הרוש ואייל יוניאן. גם אחיו רותם סייע לו במטה, ויש הצופים שהוא יראה נוכחות במסדרונות העירייה.

רפי סער, דני הרוש וד"ר אסנת ספורטה

רפי סער, דני הרוש וד"ר אסנת ספורטה

“רפי בתחילת הדרך לפני שנה לא היה המועמד המוביל”, אומר מקורב. “אני לא בטוח שהוא גם היה בשלישיה הראשונה בסקרים. הוא עבד קשה, תוך תפקוד בלחץ, הוא עמד ברגעים לא קלים, והלך עקב בצד אגודל. הוא כמעט לא עשה שום טעות בקמפיין הזה. כשאתה מתחיל עם חמישה-שישה אחוזים ואתה מתמודד עם ראש עיר מכהן, עם סדבון שמוכר עם ברמה הארצית עם 25 אחוזי תמיכה בלי לעשות כלום, או יובל לוי שהוא ראש האופוזיציה במשך עשר שנים שעשה עבודת שטח משמעותית, זו סיטואציה לא פשוטה. רפי גם לא נשא בתפקיד רשמי בעיר מאז שהוא עזב לפני 15 שנה. אם זו הייתה נקודת הפתיחה שלו, והוא הצליח להפתיע את כולם ולסיים בסיבוב הראשון עם 28 אחוז ואחרי זה לנצח – מגיע לו המון קרדיט. זה לא יש מאיין הדברים האלה, זו עבודה מאוד קשה”.

אתה חושב שהניצחון הושג בזכותו או בזכות ניהול נכון של מנהלי הקמפיין שלו?
“קודם כל זה בזכותו מהטעם הפשוט שהוא בחר את הצוות, והם יהיו שלישיה מובילה בכפר סבא הרבה מאוד שנים. גם מנהל קמפיין זו בחירה שלו. זה מה שאנחנו רוצים שהוא יעשה בניהול העיר, שידע לבחור את האנשים הנכונים בתפקידים הנכונים. זה בסוף העניין. רפי הצליח להדביק קהלים שלמים – כולל קהלים שלא היו איתו. בכל חוג בית הוא נגע באנשים והצליח לשכנע אותם”.

איך זה קרה?
“יש בו שילוב שהוא מוביל עם הראש ומנהיג עם הלב. מצד אחד יש לו את היכולת מצד הכלים הניהוליים ועולם התוכן, מצד שני יש לו את היכולות הפוליטיות והאישיות לנגוע באנשים. השילוב של השכל ושל הלב הוא שילוב מנצח”.

רפי סער חוגג במטה לאחר ניצחונו

רפי סער חוגג במטה לאחר ניצחונו

לעובדים המודאגים לגבי עתידם, מסביר אדם שמאוד קרוב אליו: “אתן לך דוגמה. כשרפי נכנס לתפקיד המנכ”ל בהוד השרון בשנת 2009 היו קבוצה של 20 איש שחי לא היה מרוצה מהם. הוא כמובן ציפה שרפי יאמר להם שלום יפה ורפי אמר לו ‘תשמע, זה יסתדר לבד’. רפי הבין שצריך לתת לאנשים את הזמן שלהם וכך יהיה גם פה בכפר סבא. יש כאלה שיפנימו את השפה החדשה, הם יצטרכו לעבוד בקצב אחר, בשעות עבודה ארוכות יותר, בישיבות אל תוך הערב המאוחרות. מי שיתאים את עצמו ויעמוד בקצב יישאר. עירייה צריכה אנשים מקצועיים שיעבדו קשה. רפי יודע לאן הוא נכנס, יש לו הרבה מאוד אתגרים לפניו, אבל הוא יידע לנהל אותם היטב”.

“צריך לשאול האם רפי סער, שייכנס בעוד שבוע שבועיים רשמית לתפקיד, ישאיר את המנכ”ל שלו, איתי צחר, או יוציא אותו”, תוהה גורם פוליטי בעיר. “באופן אובייקטיבי אני יכול לומר שיש לנו מנכ”ל מצוין. רפי יודע שהקואליציה הראשונה שלו היא לא עם יוסי סדבון ולא עם הדר לביא ולא עם יתר האנשים – אלא קודם כל עם עובדי העירייה”.

אפרופו קואליציה, נציין כי בניגוד למה שקורה בערים אחרות, בכפר סבא בשבוע האחרון שקט במיוחד. קרוב לוודאי מתנהלות שיחות צדדיות, בחדרי חדרים, בין סער לראשי הסיעות הנבחרות למועצת העיר בנושא, אבל נראה שהוא אינו ממהר לשום מקום. אף גורם לא אישר לצומת השרון שיש שיחות כאלה על השולחן. “הוא לא התחיל לנהל משא ומתן”, אומר הגורם הפוליטי. “יכול להיות שהוא רוצה לחשוב, הוא גם מחכה שמתוך החבורה הזאת שהתאגדה נגדו יהיו בקיעים והוא ינצל את זה, ואגב כבר יש כאלה”.

“מי עוד יחבור אליו?”, תוהה גורם אחר. “צביקה צרפתי למשל צריך לשאול מה הוא רוצה בכלל. הוא היה ראש עיר בפועל, אז מה עכשיו, הוא יקבל סגן? רפי גם לא יכול לתת לו סגנות על מנדט אחד. מה שכן לעילאי יש ארבעה מנדטים ולמרות ההקנטות אין בינו לבין רפי דם רע. לעילאי יש אג’נדה מסודרת ובקואליציה הוא יצליח להגשים את חלקה. רפי גם צריך את עילאי כמשקל נגד לדתיים. אני מאמין שישיבת המועצה הראשונה תהיה טקסית, ייפרדו בדמעות מחברי המועצה הוותיקים וייכנסו החדשים. חודש לאחר מכן תתקיים ישיבת מועצה נוספת בה רפי כבר יאלץ להגיע עם קואליציה מסודרת”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תן את הסגנות לסדבון.איש חכם וישר.הכנס את עילאי הר סגור. אל תהפוך את כפר סבא עם הדתיים למיניהם כעיר חרדית.להיפך הכנס תחבורה ציבוריתוקניונים פתוחים בשבת.

  2. יוסי כהן

    לילית, אל תהיי שלילית.
    תפסיקי לזרוק ססמאות מטומטמות, אין על סדבון!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר