מתנדבים במשמר שכונה בכפר סבא בפעולה. למצולמים אין קשר לכתבה
מתנדבים במשמר שכונה בכפר סבא בפעולה. למצולמים אין קשר לכתבה

פרסום ראשון: המשטרה סגרה את משמר השכונה בשכונת קפלן

גם משמרי השכונה בשכונת הפארק ובשיכון עלייה בסכנת סגירה. המשטרה הסבירה את הסגירה ב"ירידה דרמטית במספר המתנדבים והעובדה שהמשמר אינו עומד עוד בתנאי המשמר האזרחי"

פורסם בתאריך: 18.12.18 18:27

פרסום ראשון: משטרת ישראל סגרה את משמר השכונה בקפלן, "לאור ירידה דרמטית במספר המתנדבים", לשון המשטרה. מפקד משמר קפלן בשלוש השנים האחרונות, גל קירשנר, המשמש בתפקיד בהתנדבות, מספר בשיחה עם צומת השרון כי השוטר האחראי על בסיס המתנדבים, רן מעיין הודיע לו ביום חמישי שעבר על סגירת המשמר. לדבריו, הוא מאוכזב מהתנהלות המשטרה וטוען כי זו מעידה כי הרצון לסגור את משמרי השכונה היה על הפרק בשנה האחרונה. נזכיר כי בכתבה שפרסמנו בצומת השרון לפני פחות משבועיים, התלוננו המתנדבים כי "המשטרה מייבשת את משמרי השכונה".

"לא רק שהמשטרה לא עוזרת לי לגייס מתנדבים", הוא מספר, "אנחנו התחלנו בערך 40 מתנדבים במשמר ואף יותר, ותוך זמן קצר פשוט האנשים הועזבו אחד אחד. בשנה האחרונה מעיין גרע למעלה מ-20 איש ממצבת כוח האדם שלנו. בכל פעם שאדם איחר או נעדר, כלומר לא התנדב במדים באופן קבוע, המשטרה זרקה אותו. הבנתי שהייתה כנראה הוראה מלמעלה לחסל את המתנדבים. זה אמנם לא נאמר ברייש גליי, אבל הבנו את זה מההתנהלות הזו".

קירשניר אומר שהתנהלות המשטרה פוגעת קשות בביטחון התושבים בשכונה. "זה כואב לי מן הסתם כי זו הייתה פעילות מבורכת. עם קצת עזרה מהמשטרה היינו מצמצמים את הפריצות שהתגברו קשות. עכשיו אני לא יודע מה נעשה. אני רואה שדורון בלדינגר, מי שהיה המקביל שלי בשכונת עלייה, פועל כעת דרך העירייה עם משמר השכונות המערביות. אז אולי נקים, אם יסכימו, גם משמר השכונות המזרחיות שיכלול גם את שכונות הדרים והאוניברסיטה. זה רק בגדר רעיון, אין לי עדיין עם מי לדבר, כי עד שלא נגייס אנשים ונציג את המצב זה לא משהו שאני יכול לעשות".

למה אנשים נעדרו מהמשמר?
"העבודה במשמר שוחקת, אבל המתנדבים עשו הכל כדי לשמור על המשמר. אנשים שומרים בלילה והולכים בבוקר לעבודה. יש שתי משמרות – ערב ולילה. מי שעושה משמרת מאחת בלילה עד חמש בבוקר – אחרי זה לקום לעבודה זה לא פשוט. לוקח יומיים שלושה להתאפס. נכון שלא רק המשטרה אשמה, אבל אי אפשר לכעוס על מתנדבים כשהם מחסירים משמרות. הם מתנדבים, הם לא חייבים לי שום דבר. צריך להגיד לכל אחד תודה שהוא עושה משמרת. נכון שזה שמירה על הבית אבל עדיין, זו התנדבות".

אבל מתברר שגם במשמרי השכונה שנותרו לפעול תחת המשטרה, בשכונת הפארק ובשכונת עלייה, המצב אינו מזהיר וקיים חשש שגם אלה ייסגרו בקרוב בגלל מיעוט מתנדבים. מפקד משמר הפארק, דוד ויניץ, אומר כי המשמר כבר הוכיח בעבר את יעילותו בשמירה ובצמצום כמות הפריצות בעיר. "בשנה בה המשמרות התרחבו וגייסו מתנדבים, שיעור הפריצות לדירות בכפר סבא ירד ב-40 אחוז ויותר", הוא אומר, "בשנת 2015 היו כ-350 פריצות לדירות בכפר סבא. בשנה שלאחר מכן זה ירד לסדר גודל של 190 פריצות – כמעט בחצי. בכל שנה בה המשמר פועל יש פה מאות משפחות שלא זכו לחוויה המפוקפקת של לקום בבוקר ולגלות שהיו להם אורחים מפוקפקים בבית. זה אומר שהמשטרה חסכה לעצמה מאות תיקים מדי שנה, מז"פ, סיור ועוד. אז לא ברור לי למה יורדים מהסוס הזה, שכבר הוכיח את עצמו, ומנסים להחליף אותו בכלום. הרי לא מדובר פה על טעות סטטיסטית קלה או עניין אקראי. באותה תקופה בדיוק בהוד השרון הייתה עלייה של משהו כמו 10 או 15 אחוז בשיעור הפריצות. גם ברעננה הייתה עלייה קלה. יש פה כלי, שסטטיסטית הייתה לו השפעה דרמטית על שיעור הפריצות בעיר. חבל לפרק אותו".

אתה לא מפחד לדבר?
"אני מדבר כאזרח שלא בתפקיד. כאזרח נרתמתי למאמץ של אייל הלפרין ואבי חיון והרמנו את הסיפור של משמר השכונה אצלנו, בצוותא עם משמרי שכונה אחרים. אני זוכר שהתכנסנו עם ראש העיר לשעבר, יהודה בן חמו, קב"ט העירייה ומפקד התחנה הקודם סנ"צ פרץ רצון, והם השתכנעו ששווה לתת צ'אנס לעניין הזה. תרמנו את הזמן, את הרכבים שלנו, דלק. עכשיו אני לא יודע מה יהיה כשמורידים על זה את השלטר. שתבין, אנחנו מחזיקים את זה בשיניים, ואני מקווה מאוד שלא ייסגרו גם אותנו".

מה אפשר לעשות כדי שזה לא יקרה?
"נראה, אולי נשתף פעולה עם משמר קפלן".

תגובת המשטרה: "לאור ירידה דרמטית במספר המתנדבים וכן לאור העובדה שהמשמר אינו עומד עוד בתנאי המשמר האזרחי שנקבעו והפעלת המשמר אינה מגיעה לידי המיצוי המיטיב מהמתנדב, הוחלט על חשיבה מחדש של הפעלת המשמר ועל סגירתו. נציין כי משמר הפארק והמשמר בעלייה ממשיכים בעבודתם ובהם גם יחידת האופניים ופעילותם הינה נדבך נוסף בפעילות המשטרה בהפעלת מתנדבים בעיר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר