הפארק העירוני בכפר סבא. צילום עזרא לוי
הפארק העירוני בכפר סבא. צילום עזרא לוי

באדיבות העירייה: כך שילמו תושבי כפר סבא כמעט מיליון שקלים על שעות ניקיון שמעולם לא בוצעו

פרשת הפארק מסתבכת: דיווחים כוזבים על היקף שעות פעילות חברת הניקיון בפארק עלו למשלמי המיסים בכפר סבא יותר מ-900 אלף שקלים

פורסם בתאריך: 20.1.19 18:09

דוח של רו"ח סיגל שפיץ טולדנו מחברת "דיס – ביקורת ואבטחת מידע", משנת 2014, חושף כי עיריית כפר סבא שילמה כמעט מיליון שקלים לשירותי ניקיון בפארק כפר סבא – בעקבות דיווחים כוזבים על היקף פעילות עובדי הניקיון בפארק שהתקבלו בגזברות העירייה. הבדיקה בוצעה לבקשת עיריית כפר סבא, שרצתה לבדוק את ההתנהלות בפארק העירוני ובחי-פארק העירוני.

נזכיר שצומת השרון חשף לראשונה את הדוחות בראשית החודש, שבין הממצאים שלהם: עשרות אלפי שקלים שנעלמו, פנקסי קבלות שהושמדו וגם חיות שנלקחו ולא הוחזרו המיוחסים למנהל החי-פארק דאז יענקל'ה (יעקב) ארגנטרו ולמנהל הפארק העירוני דאז דורון בקנשטיין. מי שהיה המנהל הישיר של השניים באותה התקופה הוא דני הרוש – סגן ראש העיר, מספר 2 ברשימת "דרך חדשה" של ראש העיר רפי סער. הדוחות ממוענים אל מנכ"לי העירייה לשעבר אשל ארמוני ואושרת גני-גונן.

הדוחות נשלחו בסוף השבוע שעבר לחברי המועצה בעקבות בקשתה של חברת מועצת העיר מהאופוזיציה, הדר לביא, בעקבות חשיפת צומת השרון על אי הסדרים לכאורה בפארק העירוני ובחי-פארק. לפי אחד הדוחות, שלא נחשף עד כה, בשנת 2013 חויבה עיריית כפר סבא בסך של 300,533 שקלים הנובעים מחיובים כוזבים באשר לשירותי הניקיון בפארק העירוני, שהופקו אל גזברות העירייה. מכיוון שהיו בידי מחברת הדוח מסמכים של שנת 2013 בלבד, על פי הערכותיה "היקף הדיווחים הכוזבים לעיריית כפר סבא בשנים 2013-2011 עומד על 901,599 שקלים".

במסמך, מ-30 ביוני 2014, המיועד למנכ"ל העירייה ארמוני שכותרתו "כימות נזקים לעניין שירותי ניקיון בפארק העירוני בכפר סבא", נכתב כי לאור עובדות שאומתו מול בקנשטיין ב-16 ביוני 2014, היא מצאה כי בפועל עבדו פחות עובדי ניקיון מאשר דווחו בדוחות לגזברות במטרה לשלם לחברת הניקיון.

"אחת לחודש נדרשה העירייה לתשלום חשבונית עבור שירותי ניקיון שניתנו על ידי חברת ר .ג. א אשר זכתה במכרז לשלוש שנים, החל מינואר 2011 ועד תחילת שנה זו (2014, א"א)", נכתב. "בתהליך העבודה לפיקוח על עובדי הניקיון ישנה דרישה למילוי טופס 'פק"ל אחמ"ש' על ידי האחמ"שים (אחראי המשמרת, א"א), הכפופים למנהל הפארק. טופס זה מכיל, בין היתר, את כמות עובדי הניקיון שהגיעו למשמרת בוקר וערב בפארק. בסופו של כל חודש עורך מנהל הפארק קובץ אקסל, יחד עם נציג חברת הניקיון. מנהל הפארק מזין בטבלה את כמות עובדי הניקיון בגינם יופק חיוב לעיריית כפר סבא מבלי להסתמך על דיווחי האחמ"שים. כפי שאומת מול מנהל הפארק, בפגישה שקיימנו עימו שיבוץ עובדי הניקיון נעשה באופן כזה, שידוע היה לצדדים כי בפועל היו פחות עובדי ניקיון מכמות העובדים בדיווח לגזברות בקובץ האקסל".

מטבלה שצורפה לדוח עולה שבשנת 2013 חויבה עיריית כפר סבא בסך של 300,533 שקלים הנובעים מחיובים כוזבים שהופקו אל גזברות העירייה. "בשל העובדה כי בידיי מסמכים של שנת 2013 בלבד ולא היה באפשרותי להעריך במדויק את היקף הדיווחים הכוזבים בשנים 2012-2011, ביצעתי אומדן פשוט המתבסס על ההנחה כי זהו סכום החיוב העודף בכל שנה. אי לכך היקף הדיווחים הכוזבים לעיריית כפר סבא בשנים2011-2013 עומד על 901,599 שקלים".

בסעיפי ההערות כותבת רו"ח שפיץ טולדנו כי "ישנם מיקרים בהם נכחו בפארק עובדי ניקיון במספר גובה מהמותר על פי החוזה", אולם עקב אי בהירות בחוזה באשר לתגבור העובדים בימי חול, שבתות וחגים היא ביצעה "תחשיב פשוט של הפערים בין כמות העובדים שנכחו על פי דיווחי האחמ"שים לבין כמות העובדים שדווחו לצורך תשלום".

בנוסף עולה כי למרות שבחוזה נכתב שהקבלן מתחייב לבצע את השירותים גם בערבי חג ולמחרת כל חג, ללא תמורה נוספת מעבר למחירים המפורטים בחוזה, "חיובים שהופקו אל גזברות העירייה בעבור שירותי הניקיון, ערבי חג ככלל וכן פורים, חויבו ב'תעריף שבת' משמע – בתוספת 40 אחוז לכל שעת עבודה". חישוביה היו על פי "תעריף שבת" כפי שבוצע בפועל.

תגובת דורון בקנשטיין: "הוטל על הפארק, לדאוג גם לניקיון המדרכות והחניונים מחוץ לכניסות וכן נוספו לאורך השנים שטחים שיש לנקות על חשבון שטחי גינון, דבר שהצריך העסקת שירותים נוספים מהחברה שתורגמו בפועל למספר העובדים המועסקים. בנושא זה נעשה לי בירור במעמד בכירים בעירייה, ולאחר שהסברתי את פעולותיי שנדרשו, התקבלו טענותיי".

תגובת דני הרוש: לא הייתי ואינני מעורב בנושא".

תגובת מנכ"ל העירייה לשעבר אשל ארמוני: "לפני חמש שנים, לאחר שקיבלתי תלונות לגבי ניהול הפארק העירוני, הנחתי לפתוח בבדיקה. הבדיקה נעשתה באמצעות חברה חיצונית, המתמחה בנושאי ביקורת פנים ברשויות. המסמך הראשוני העלה ממצאים חמורים לכאורה בנושא ניהול עובדי הנקיון בפארק תוך ציון פערים בין דיווחים במסמכים שונים, כימות כספי של הפערים בשנת 2013 והערכה ללא ממצאים של הפערים בשנים 2012 ו-2011. בעקבות המסמך בוצעו בדיקות נוספות מול גורמי עירייה שונים כדי לבדוק את הממצאים. למרות שמדובר באירוע ישן, על פי מיטב זכרוני, התקבלו הסברים לחלק מהפערים. מאידך, עלו פרטים חדשים, אשר חייבו בדיקות נוספות של המשרד החיצוני. בכל מקרה, הדו״ח הסופי של המשרד וההחלטות האופרטיביות בעניין זה התקבלו לאחר סיום תפקידי כמנכ"ל".

תגובת העירייה: "מדובר בדוח מלפני חמש שנים שנעשה ביוזמת העירייה על מנת להסדיר תהליכים. בעקבות הדוח נעשו כל ההליכים המנהליים והמשמעתיים, תוקנו כל הליקויים והוסדרו כל הנהלים. הפארק העירוני פועל על פי נוהל תקין והוטמעו בו אטרקציות חדשות ומגוונות לטובת הציבור".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שושנש בורין

    מצפים לשיפור כל השירותים מוניציפלים…מגיע לנו, תושבים נאמנים ושקטים

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר