מימין: רפי סער, צביקה צרפתי. צילומים רמי זרינגר, ראובן קפונצקי
מימין: רפי סער, צביקה צרפתי. צילומים רמי זרינגר, ראובן קפונצקי

צביקה צרפתי: "לא יכול להיות ששני סגניו בשכר של ראש העיר יושבים בוועדה שאמורה לבקר אותו"

בוועדת הביקורת של מפעל המים, שבראשו עומד ראש העירייה רפי סער, חברים שני סגניו בשכר - עילאי הרסגור הנדין ודני הרוש. האם זה חוקי? לא בטוח. הרסגור: "אם יתברר שיש ניגוד עניינים אוותר על התפקיד"

פורסם בתאריך: 20.2.19 14:11

האם מינויים של סגני ראש העיר בשכר, עילאי הרסגור-הנדין ודני הרוש (מסיעות הקואליציה "מרצ" ו"דרך חדשה" – בהתאמה), כחברי ועדת הביקורת של מפעל המים הוא תקין אתית ומשפטית? לא בטוח.

חבר מועצת העיר מהאופוזיציה צביקה צרפתי יוצא נגד המינוי וטוען שאין לאפשר מצב בו שני סגניו בשכר של ראש העירייה יצטרכו לבקר אותו. גם יו"ר ועדת הביקורת היוצא, חבר המועצה לשעבר עמירם מילר, טוען כי "מדובר באנשים עם סמכויות ביצועיות, ולכן סגני ראש עיר צריכים להיות הצד המבוקר ולא המבקר". הרסגור-הנדין אומר בתגובה כי במידה ויש ניגוד עניינים הוא מוכן לוותר על התפקיד. דני הרוש סירב להגיב.

נזכיר כי בישיבת אסיפת המורשים של מפעל המים ב-30 בינואר השנה, נבחרה הנהלת מפעל המים ובין השאר נבחרה גם וועדת הביקורת. לוועדה נבחרו הרסגור-הנדין, הרוש וחבר המועצה אמיר סילבר מסיעת "כפר סבא מתקדמת". טרם נבחר יו"ר הוועדה.

מפעל המים בכפר סבא הוא אגודה שיתופית. מבדיקת צומת השרון עולה כי בהנחיות לוועדת הביקורת באגודה שיתופית שהוציא משרד הכלכלה באפריל 2018 נכתב (בסעיף 2.1.2.3), נכתב כי חבר ועדת העדת ביקורת לא יכול להיות "נושא משרה בתאגיד שהוא בעל שליטה באגודה (תאגיד "אם"), בתאגיד בשליטת בעל השליטה כאמור (תאגיד "אחות") או בתאגיד בשליטת האגודה (תאגיד "בת").

אז האם עיריית כפר סבא נחשבת לבעלת שליטה באגודה? על פי תקנות האגודות השיתופיות (מפעל המים כפר סבא אגודה חקלאית שיתופית בע"מ), התשס"ג 2002: "מועצת עיריית כפר סבא, המכהנת מזמן לזמן, תהיה אסיפת המורשים של האגודה, ויראו את הבחירות לעיריית כפר סבא כבחירות לאסיפת המורשים של האגודה". כך שעל פניו העירייה היא בעלת שליטה באגודה.

"זה לא נשמע טוב ולא נראה טוב", אומר צרפתי לצומת השרון, "זהו תקדים שנבחרים שני סגני ראש עיר מכהנים בשכר שאמורים לבקר את הנהלת מפעל המים שבראשה עומד ראש העיר. צריך לבדוק את חוקיות העניין אבל ברור לכל שזה לא אתי. לא יכול להיות ששני סגניו בשכר של ראש העיר יושבים בוועדה שאמורה לבקר אותו. בוועדת ביקורת צריכים לשבת אנשים שיכולים להיות מהקואליציה, אבל כאלה שאינם מכהנים בהנהלת העיר. מרגיש כאילו ראש העיר משתדל לשים אנשים שלא יבקרו אותו. גם אם זה חוקי, הייתי נמנע אפילו ממראית עין".

גם מילר כאמור לא בעד המינוי. "חברי ועדת הביקורת צריכים להיות אנשים מן השורה ולא קובעי מדיניות כסגני ראש עיר. סגני ראש עיר הם אנשים עם סמכויות ביצועיות והם צריכים להיות גוף מבוקר ולא מבקר. כיהנתי שנים במועצת העיר ואני באמת לא זוכר שהיה תקדים כזה".

"במועצת העיר מי שבוועדת ביקורת לא יכול להיות חבר הנהלה – והוא גם לא יכול להיות חבר באף דירקטוריון של חברה עירונית אחרת", טוענת פעילה חברתית בעיר. "אז למה במפעל המים זה שונה? כי מדובר באגודה ציבורית? העקרונות אמורים להיות אותן עקרונות. איזו מן ביקורת זו תהיה אם שמת את הסגן שלך להיות המבקר. זו בדיחה. אפילו אם יש פה לקונה בחוק זו לקונה וכל ראשי הערים הקודמים כנראה ידעו את זה ולכן נזהרו שבעתיים. אתה לא יכול לשים מישהו שהוא כפוף לך כמבקר שלך". 

הרסגור-הנדין: "ככל הידוע לי אין כל בעיה משפטית בעניין, מאחר ומפעל המים הוא אגודה שיתופית המנותקת לפי חוק מהעירייה. אך במידה ויתברר כי ישנו ניגוד עניינים אוותר על התפקיד. שוב, חבל שהטענות נשמעות אחרי ההצבעה על הנושא ולא בזמן אמת, כשהדברים נקבעים. כמו כן ראוי לציין שבהנהלת מפעל המים יושבים שני חברי אופוזיציה, פנחס כהנא ועו"ד קרן גרשון חגואל, ייצוג אופוזיציה שלא היה כמוהו מזה שנים רבות".

הרוש סירב להגיב.

תגובת רשם האגודות השיתופיות תובא לכשתתקבל.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר