יער אוסישקין השבוע. צילום עזרא לוי
יער אוסישקין השבוע. צילום עזרא לוי

חורשה בסכנת הכחדה: המחדל הגדול של יער אוסישקין

השטח שייך להוד השרון אבל נמצא בכפר סבא. אף אחד לא מפקח על העבודות של נתיבי ישראל או מטפל בחורשה המוזנחת. עצים רבים, אלה שלא נכרתו, חולים או מתים. משרד החקלאות פתח בחקירה. סיור ביער אוסישקין מגלה שפיסת הטבע ההיסטורית של כפר סבא בדרך להפוך לזיכרון רחוק

פורסם בתאריך: 1.3.19 07:25

בדיוק לפני כשנה, התעוררה בכפר סבא סערה. יער אוסישקין – פיסת טבע יפיפייה ונוסטלגית, בין האחרונות שנותרו בגבולות העיר (טכנית היא נמצאת בהוד השרון), המיועדת לשימור, המשתרעת בשטח שבין מחלף תל חי במזרח למחלף סוקולוב במערב בכביש 531 וצמודה לבתי תושבי דרום העיר – בסכנה.

בחודש מרץ 2018 נודע לתושבים המתגוררים בסמוך אליו, על כוונת חברת נתיבי ישראל לכרות 170 עצים ביער, כדי להקים את רמפת סוקולוב, שאמורה לחבר את כביש 531 ישירות לתחנת הרכבת סוקולוב ולתוך העיר. הארגונים המקומיים “משמר האילנות” ו”המועצה לפיתוח מקיים” הזדעקו, ראש העירייה דאז צביקה צרפתי איים, פקיד היערות הגיע לשטח, העירייה עתרה נגד כריתת העצים ונתיבי ישראל איימה לעצור את העבודות במחלף תל חי וברמפת סוקולוב. אחרי שהעירייה הפסידה בבית המשפט, בסוף חודש יוני החלו הפועלים של נתיבי ישראל בכריתה.

נזכיר גם כי התושבים טענו אז שכריתת עצים רבים הייתה נמנעת אילו היו מצמידים את המחלף המתכונן בסקולוב לכביש. זה לא קרה בין השאר משום שבסמוך לרמפה מתכנן בעל השטח, גיורא רוזנבאום יחד עם מוטי שמיר, להקים קניון רחב ממדים עם בניין משרדים וחניון גדול, מה שמעיד לדברי התושבים על האכפתיות של השניים כלפי העצים.

מאז, חוץ מחבר מועצת העיר פנחס כהנא, שהיה אז יו”ר משמר האילנות והמועצה לפיתוח מקיים, ועוד כמה משוגעים לדבר שמגיעים לשם מדי שבוע כדי לבדוק את מצב היער, הנושא ירד מסדר היום המקומי ונדמה שלאיש לא אכפת.

כיום, כך מעלה בדיקת צומת השרון, מצבו של יער אוסישקין בכי רע. גרוע הרבה יותר מאשר היה לפני חודשים אחדים בלבד, מה שמעיד על כשל מערכתי של כל הגופים האחראים. בסיור לאורך תוואי היער, ממזרח למערב, שקיימנו השבוע, נראו עצים רבים חולים, מיובשים או מתים.

מימין: יער אוסישקין במאי 2018. משמאל: היער בפברואר 2019. צילומים צביקה שורצמן

מימין: יער אוסישקין במאי 2018. משמאל: היער בפברואר 2019. צילומים צביקה שורצמן

את הסיור התחלנו במזרח היער, באזור מחלף תל חי, שם מתבצעות בחצי השנה האחרונה עבודות להקמת רמפת ירידה מרחוב תל חי לכביש 531. באזור הזה נראה שעצים רבים התייבשו ומתו. חלק מהעצים מחוררים ונראים חולים. השטח הצמוד לאזור בניית הרמפה בתל חי, הרבה מעבר לגדר המסמנת את אזור הכריתה המותר (שם היה מותר לכרות שישה עצים בלבד), מכוסה בחומר דמוי בטון בשם בנטונייט. לטענת התושבים החומר נשפך בניסיון להסתיר גדמי עצים שנכרתו באופן בלתי חוקי לכאורה. גורמים בנתיבי ישראל אומרים ש”אין כל השפעה לבנטונייט שהגיע לסביבת העצים, שכן מדובר בכמות מזערית שנגרמה כתוצאה מסחף הגשמים – ראיה לכך היא שהצמחים הפולשים שגם לסביבתם הגיע הבנטונייט ‘פורחים’ במלוא הדרם”.

יער אוסישקין השבוע. צילום עזרא לוי

יער אוסישקין השבוע. צילום עזרא לוי

נראה שלמרות שיש להוד השרון אחראיות מוניציפאלית על היער, שום גורם מקצועי אינו מטפל בעצים הללו. ההערכה הזו מקבלת משנה תוקף במכתב שהוציאה מנהלת מחוז מרכז במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, טל בן נון גלז, ביום ראשון השבוע, ובו היא מזהירה כי יער אוסישקין נמצא בסכנה. במכתב, שנשלח למהנדס עיריית הוד השרון סרג’יו וולינסקי, נכתב: “מזה מספר שנים אנחנו מתריעים וחוזרים ומתריעים כי בתחומי הוד השרון נמצאת חלקת חורשה היסטורית ששיכנה בתוכה את מגורשי תל אביב במלחמת העולם הראשונה. חלקת יער זו שהולכת ומצטמצמת בשל בניית מחלף סוקולוב, עדיין קיימת בחלקה. למרות שהחורשה מצויה בפאתי הוד השרון בגבול עם כפר סבא, אין זו סיבה להזניח אותה ולתת לה לגווע”.

לדבריה, החורשה, גם בחלקים שלא נדונו לכריתה, “סובלת מהעבודות שנעשות בכביש, העצים גוועים מחוסר טיפול, שפיכת עפר מעורב בכמויות גדולות של בנטונייט יוצרת קרחות והמצב רק הולך ומחמיר. הבטחות שלכם ושל פקיד היערות, יחד עם מי שעושה את העבודות בכביש, שהעניין יהיה בפיקוח אגרונום שידאג לרווחת העצים אינן עומדות במבחן המציאות. אנחנו מבקשים בכל לשון של בקשה לדאוג לטפל מיידית במקום לפני שהעצים ימותו”.

בעקבות המכתב הוציא כהנא בדחיפות פניה דחופה לכינוס ועדת השימור העירונית ו-ועדת איכות הסביבה, כדי לדון במצב היער ולמצוא פתרונות מידיים. לדבריו “העירייה, כבר לפני ארבע שנים, הודיעה שתפנה לעיריית הוד השרון כדי לנסות לפתור את הנושא. כך גם הבטיחה בתשובה לשאילתה שהגשתי לאחרונה”.

יער אוסישקין השבוע. צילום עזרא לוי

עלים מבצבצים מתוך גדמים. יער אוסישקין, השבוע. צילום עזרא לוי

בחודש אפריל, כפי שפורסם בעבר בצומת השרון, אמורות להתחיל גם העבודות להקמת רמפת סוקולוב. דיירים באזור שלחו מכתב בהול למבקר המדינה בבקשה לעצור את העבודות, ופנו גם לראש עיריית כפר סבא רפי סער. התושב יצחק גור, שכתב את המכתבים למבקר המדינה, בעל דירה סמוך לסוקולוב, מעיד על רעשים אדירים מהעבודות לאור כריתת העצים. “השטח הרי הוא פרטי, של אנשים פרטיים, כולל מגרש החניה של הרכבת בתחנת סוקולוב, מול הבית שלנו. ביקשנו להצמיד את הרמפה לכביש 531 ולא נעתרו. הרי כל מהנדס שצריך לתת חוות דעת מנוגדת לנת”י לא עושה את זה. הם מפחדים. כרגע העבודות נמצאות בצמוד ל-531, אבל יש סלט של רעשים, גם הרכבת עובדת, גם הכביש. בבתים היותר מערביים, מול תחנת הרכבת סוקולוב, הרעש גדול פי כמה רק בגלל שכרתו את העצים, למרות שעדיין לא עובדים שם. בחלק מהבתים השמשות ממש רועדות. כרגע נת”י משקיעים עשרות אלפי שקלים בכל דירה כדי להחליף את החלונות מזכוכיות רגילות לזכוכית כפולה מבודדת רעשים”.

יער אוסישקין. צילום עזרא לוי

עץ ביער אוסישקין. צילום עזרא לוי

כהנא התלווה לסיור שקיימנו השבוע בשטח. “הטענה של נתיבי ישראל, כשהצדיקו את הקמת רמפת סוקולוב, הייתה שהיא תאפשר גישה מהירה לכביש 4 צפון”, אומר כהנא, “הטענה הזו זה מגוחכת, מפני שהמחלף הזה ממילא לא יעשה זאת כי מי שירצה להגיע דרכו לכביש 4 יצטרך לעבור עוד ארבעה רמזורים בכביש הישן. אז הם עכשיו אומרים שהרמפה תאפשר גישה לרכבת. כבר אין להם מה להגיד. בשביל זה עושים רמפה? אבל כל כך הרבה גורמים מעורבים. פקיד היערות נתן אישור כריתה בקלות ולא פועל לעצירת המשך הרס היער. העצים פה מתים”.

פנחס כהנא. צילום עזרא לוי

פנחס כהנא. צילום עזרא לוי

אתה בקשר איתו?

“כן. אמרתי לו את זה השבוע, אז הוא אומר ‘פנחס, זה שטח פרטי’. אם יש לך עז בחצר הפרטית ואתה מרעיב אותה, אז יש חוק הגנה על צער בעלי חיים. אבל כשעצים מתים זקופים בשטח פרטי אף אחד לא מדבר. אמרתי כבר לפני ארבע שנים שבלי טיפול העצים האלה ימותו, והנה זה קורה. תסתכל כאן, החברה פרצה את הגדר לשטח בו אסור לכרות והרימה עודפי עפר עם החומר הזה, שבמקור אמור לייצב את הדפנות כדי שהחול לא יצא. עכשיו בגלל הגשם, הנה כאן, רואים שהעצים צומחים מהקרקע. רואים שאלו לא פרחים ולא שיחים אלא גבעולי עץ שנכרת שיוצאים מן הגדם המכוסה בחומר. הגשתי תלונה על הבנטונייט למשרד להגנת הסביבה. הנה כאן, תסתכל איך כל העצים בקרחת היער עומדים יבשים ללא עלים. אלו עצים מתים שרק לפני חודש וחצי בביקור שלי כאן עוד היו ירוקים. תראה את החורים בעצים – זוהי מחלה”.

יער אוסישקין. צילום עזרא לוי

עץ ביער אוסישקין. צילום עזרא לוי

פנחס, בוא נדבר על זה שאתה נודניק. בעצמך אמרת את זה. אתה מעצבן את האחראים, אתה נטפל לפרטים כל הזמן. נראה לך שמהנדס עיר או ראש עיר מעניין אותו שעץ כזה או אחר חולה, או שפרצו את שטח העבודות בשני צעדים? למה אתה מבלבל את המוח עם הפרטים?

“תראה, אני למדתי מתכנון דבר אחד. אתה צריך שיהיה לך חזון ואז לבנות חלופות כדי להגיע לחזון הזה. יש כאן חורשה ויש גופים שאחראים על כך שעצים בני 100 שנה לא ימותו. לא יכול להיות שיתנו להם למות. זו היסטוריה שלמה. יש פה תושבים קשישים ששיחקו ביער עוד בילדותם. זה קשה לטפל, לא קל, אבל מסע גדול מתחיל בצעד קטן. פקיד היערות אומר לי ‘אני לא יכול לעשות כלום’. אמרתי לו ‘אתה שומע מה אתה מדבר?’. כל אחד צריך לעשות את עבודתו. איך אין פה פקח צמוד לעבודות? אם אף אחד לא יגיש ערער אני אגיש כזה לפקיד היערות על כריתה לא חוקית. גם אם זה לא מעניין אף אחד אני לא אוותר. אני בטוח שיש מקום בחוק ששומר על הערך הציבורי של היער, שנותן הגנה משפטית לעצים. אי אפשר לדבר על איכות חיים עירונית ולוותר על המקום הזה. אני מאמין שבסוף יגיעו להבנה שצריך לשקם את היער’”.

תגובות

תגובת עיריית כפר סבא: "עיריית כפר סבא רואה בחומרה כל פגיעה בעצים ביער אוסישקין. יש לציין כי מדובר בפרויקט של חברת נתיבי ישראל, כשהעצים נמצאים למעשה בשטחה המוניציפאלי של עיריית הוד השרון. חשוב להדגיש כי משרד הפנים הקים ועדת גבולות להסדרת שטח השיפוט של כפר סבא והוד השרון, כך שיער אוסישקין יהפוך לחלק משטחה של העיר ונוכל לפעול לשיקומו. עם זאת, מכיוון שיער אוסישקין הינו בעל חשיבות היסטורית לעיר, יזמנו פגישה נוספת לאור הפגיעה המתמשכת בעצים ביער, אליה מוזמן גם חבר המועצה, פנחס כהנא. אנו נמשיך לפעול בנחישות לשמירה על האיזון בין פיתוח תשתיות עירוניות לבין השמירה על איכות החיים, ערכי הטבע והסביבה".

תגובת עיריית הוד השרון בתגובה: "יער אוסישקין הינו מתחם טבע בעל חשיבות סביבתית וקהילתית. רה"ע הוד השרון, אמיר כוכבי, הנחה את הצוות המקצועי לפנות מיידית בדרישה לחברת נת"י המבצעת במקום עבודות הקמת מחלף תל חי, לבצע את מלוא המיגון והפיקוח הנדרש על מנת למזער פגיעה עוד הנחה רה"ע את הצוות המקצועי להקים צוות היגוי אשר יעלה חלופות לקידום שימור המתחם הנמצא כידוע בבעלות פרטית".

תגובת נתיבי ישראל: “כחברה הנדסית המובילה שני פרויקטים חשובים למען מאות אלפי באי האזור ככלל ותושבי הערים הסמוכות בפרט, אנו מעוררי השתאות נוכח התעוררותם המבועתת של דמויות פוליטיות למען העצים ביער אוסישקין אשר מוזנח זה עשרות שנים. ראוי לבדוק את העובדות כי לפני שתוקפים בסיפורי בדיה את החברה אשר באה כמברכת ובשל התנהלות בלתי אחראית של נבחרי ציבור יוצאת כמקללת. בדבריהם אלה יש בהם לשון הרע והאמת הפוכה, משום שכאמור המצב היה הרבה לפני שבכלל חלמו על מיזמי התחבורה החשובים.

“דו”ח אגרונום שהוזמן לבקשת ‘פקיד היערות’ קבע כי בשל הזנחת העצים בשטח וריבוי העצים בשטח טרום העבודות, המלצת גורמי המקצוע לדלל 30 אחוז מאוכלוסיית העצים ביער, על מנת שלא להביא לתמותה של עצים נוספים. יוזכר כי אחריות הטיפול ביער לא הייתה ואיננה כעת באחריות נתיבי ישראל, אלא בין השאר של הרשות התוקפת כעת את נתיבי ישראל על הפגיעה בעצים. על אף האמור, אנו גורמי המקצוע בחברה מזמינים את האישים הפוליטים להתכבד ולבקר בשטח, במקום לתקוף ולהטעות את התקשורת במידע אשר נכתב תחת תאורת פלורסטנים המנותקת מהעשייה בפועל”.

תגובת קק”ל: ״מדיניות קק”ל היא לשמר עצים ולהימנע מכריתתם או העתקתם שלא לצורך. יחד עם זאת, כריתת העצים ביער אוסשקין נבחנה לעומק ע”י פקיד היערות הארצי וגורמים רלוונטיים נוספים, ואושרה בהתאם לתוכנית העבודה של נתיבי ישראל. הפיקוח והאכיפה בכל חריגה מתנאי רישיון הכריתה הינם באחריות משרד החקלאות, אגף יער ואילנות”.

תגובת יו"ר חדש משמר האילנות החדש בכפר סבא, דודו אשכנזי: "משמר האילנות מודע למצבו החמור של יער אוסישקין פועל בתכנית חירום מיידית להצלת היער ונעשים צעדים מיידיים בשת”פ של שתי העיריות. במקביל גם הגשנו תלונה על כך לסיירת הירוקה. כשאמצא לנכון אצא בפרטים נוספים לתקשורת”.

המשרד להגנת הסביבה: “מדובר בנושא שבסמכותו של פקיד היערות במשרד החקלאות”.

תגובת משרד החקלאות: "משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על העצים וההגנה עליהם. בתוך כך, עם קבלת מידע, פקיד היערות במשרד החקלאות פתח בחקירה המקרה. ככל שיידרש, המשרד ימצה את הדין עם הנוגעים בדבר. משרד החקלאות מבקש מהציבור להמשיך ולדווח על כל חשד לכריתה שאינה ברישיון לכתובת המייל: [email protected].

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    1.מר כהנא דואג לעצים שמתו כבר לפני עשור.לא מעניין אותו משפחות שבנו בתיהם באזור לפני עשרות שנים ושהבתים שלהם הופקעו.לא שמענו ממונו מילת עדוד אחת.

    2.רוזבלום ושמיר בעלי קרקע במתחם ןזכותם לעשות ברכושם כרצונם.הבעיה שכולם מקנאים בהם ומשמיצים אותם ללא הצדקה.
    .

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אם העצים מתו אז למה להחזיק את היער.לפי ההיגיון צריך לכרות את כל העצים החולים

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר