עיריית כפר סבא. צילום ניר קידר
עיריית כפר סבא. צילום ניר קידר

אושר תקציב עיריית כפר סבא לשנת 2019 שכולל השקעה גדולה בחינוך

רפי סער: "זה תקציב שנבנה בצורה מודחקת. החוסן הכלכלי של כפר סבא נסדק לאורך השנים". צרפתי בתגובה: "יש פתרון לא פופולרי לתקציב הזה - להעלות את הארנונה"

פורסם בתאריך: 18.4.19 16:42

מועצת עיריית כפר סבא אישרה אמש (שלישי) את התקציב העירוני לשנת 2019, בישיבתה שלא מן המניין, כפי שאושר בוועדת הכספים בתחילת השבוע. התקציב הרגיל עומד על כ- 843 מיליון שקלים ותקציב הפיתוח עומד על כ-165 מיליון שקלים. סך התקציב כולו לשנת 2019 (רגיל ופיתוח) עומד על מיליארד ותשעה מיליון שקלים. מסגרת תוכנית הפיתוח הרב שנתית לשנים 2019-2022 עומדת על 512.7 מיליון שקלים.

עיקר ההשקעה והוצאות התקציב הרגיל לשנה הקרובה יהיו בתחום החינוך בעיר, כשתקציב אגף החינוך יעמוד על סך של כ- 373 מיליון שקלים ומהווה 44 אחוז מסך התקציב הכולל. עוד עולה מהתקציב כי תקציבו של אגף ההנדסה עומד על כ-21 מיליון שקלים.

בתוך כך, אישרו חברי המועצה לקיחת הלוואה על ידי העירייה בסך 67 מיליון שקלים, תוך החלטה שאנשי המקצוע בעירייה יפעלו לקצץ 20 מיליון שקלים מתוכה, קיצוץ שיובא לאישור וועדת הכספים.

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, אמר טרם ההצבעה: "תקציב עיריית כפר סבא מורכב. התקציב העירוני לא מושלם. אין בו הרבה מאוד בשורות והוא תקציב שנבנה בצורה מודחקת. החוסן הכלכלי של כפר סבא נסדק לאורך השנים, כנראה לא שמו לב לדהירה המסוכנת כלפי מטה וברמה התכנונית יש פה נתונים שפגעו בחוסנה של העיר. חוסן עיר נמדד על ידי מספר פרמטרים. תמהיל הכנסות מארנונה הבסיס החזק ביותר לתקיף השוטף, שטחי תעסוקה מניבים לנפש ורמת ההוצאה על שירותים. ערכנו השוואה מאוד מעניינת שמציגה תמונה עגומה מאוד על מה שקרה פה משנת 2005 עד 2016. בהשוואה בין שלוש ערי השרון הגדולות כפר סבא, רעננה והרצליה, כפר סבא בנתה בשנים הללו כמעט פי שלושה או ארבעה מהערים השכנות ואת התוצאות נראה בהמשך".

לטענת סער כפר סבא עומדת ביחס הפוך בניגוד לנוסחה של פעילות רשות איתנה, עם 58 אחוז מגורים ו-42 אחוז תעסוקה. עוד הוא טוען ששיעור התעסוקה לנפש עומד על 7.77 מטר פר תושב כשיתר הערים עומדות על שיעור גבוה יותר. "אלו פערים לא סבירים", טען. "והנתונים האלה משתקפים בסופו של דבר בתקציב".

לדבריו לאור המשבר התקציבי הוקמו צוותי חשיבה, תוגדר נוסחה להתפתחות העיר והוא הבטיח שכפר סבא הולכת להיות הדבר הבא באזור השרון בעתיד. "אני לא רואה את האור בשנה הבאה ולא בעוד שנתיים", הסביר, "אבל נראה פירות עשייה ולזה נדרשת התנהלות אחראית". לדברי סער, "הבשורה של התקציב השנה היא 52 אחוז השקעה בתחום החינוך".

ראש העירייה וסגן ראש העירייה בקדנציה הקודמת, חבר המועצה צביקה צרפתי הגיב לטענות ואמר: "לצערי צר לי לאכזב, אין משבר בעיריית כפר סבא, העיר לא קורסת כלכלית, התקציב השוטף טוב ויש פתרון לא פופולרי לתקציב הזה. הייתה מדיניות בעבר לא להעלות ארנונה, אבל ראש העיר צריך להיות אמיץ. יכול להיות שהיה צריך לקבל החלטה להעלות בעוד אחוז את הארנונה. אם לא החלטתם, כך צריך להסתדר. אותם אנשי מקצוע שיושבים פה ישבו בעבר וניהלו את התקציב הזה. הם אלו שהובילו את בניית התקציב ולא תמיד נכנעו למדיניות ראש העירייה. הוא תמיד הקשיב להם ולא פעל לפי גחמות".

צרפתי הצביע בסופו של דבר בעד התקציב השוטף, לדבריו משום שנבנה בדומה לזה שבשנים קודמות, אולם התנגד לתקציב התבר"ים להלוואה שמבקשת העירייה לקחת על 67 מיליון שקלים. הוא טען כי אישור תוכנית הבנייה בקניאל אמורה הייתה לתת שקט תקציבי של חמש שנים ולצמצם את הגירעון כמו גם תוכנית לפיתוח אזורי התעשייה.

מחזיקת תיק החינוך אסנת ספורטה הסבירה מדוע נמנעה לתמוך באישור התקציב בוועדת הכספים. "כשקיבלתי על עצמי את תיק החינוך גזרתי תוכנית שנתית שכוללת חלק מהמשימות והתוכנית שתכננו", אמרה, "בפגישות עם ראש העיר קיבלתי את ברכת הדרך. אולם כשקיבלתי את טיוטת ספר התקציב הופתעתי שלא ראיתי את היוזמות המתוקצבות וניסיתי לשנות את הדברים בוועדת הכספים ולהכניס אותם. לצערי ההצעה שמועלית כאן לא כוללת את היוזמות הללו. בלב כבד ורגשות מעורבים עד לפני שעה התלבטתי מה אני עושה כאן היום. אחרי שיחות ארוכות עם ראש העיר, אני יודעת כמה החינוך חשוב לו ומודעת להשקעה העצומה בשיפוץ המבנים ובפדגוגיה. קיבלתי הבטחה שהיוזמות יתוקצבו בזמן הקרוב ואני סומכת על כך".

יו"ר האופוזיציה יוסי סדבון: "אני מקבל את מדיניות ראש העיר שעסקים זה האור בקצה המנהרה. במציאות הנתונה זה המקסימום שאפשר לעשות. גם אני חושב כמו צביקה שלקיחת הלוואה של 67 מיליון שקלים זה יותר מדי". לדבריו, לאור השינויים שחלו במתווה התקציב בוועדת הכספים הוא וסיעתו החליטו לתמוך בתקציב.

המשנה לראש העיר חבר המועצה אורן כהן אמר לצומת השרון: "מדובר בתקציב יוצא מן הכלל. הרבה מאוד הוצאות נדחו בשל הרבה מאוד התחייבויות שנכפו עלינו בקדנציות קודמות. מי שצריך היה להתמודד עם זה הוא ראש העיר הנבחר. זה היה אתגר גדול. הייתה התלבטות אמיתית אם להעלות את הארנונה והוחלט שלפני שעושים צעד קיצוני צריך לעשות הכל כדי להדק את החגורה ככל האפשר. יחד עם זאת חזון ראש העיר בא לידי ביטוי והחינוך קיבל תנופה מאוד משמעותית. יעד נוסף זה להתמודד עם קיצוץ רוחבי. אנחנו עושים הרבה מאוד צעדים כדי לקצץ ולמרות זאת הציבור יקבל שירות יוצא מן הכלל, ועל פי התגובות בשטח הוא מרגיש את זה כבר עכשיו".

בתחילת השבוע, כאמור, אישרה ועדת הכספים את הצעת תקציב העירייה לשנת 2019, זאת בתום מרתון של שעות ארוכות שקדם לו תהליך ארוך ומתמשך שארך כמה חודשים לגיבוש התקציב בהשתתפות ראש העיר רפי סער, מנכ"ל העירייה איתי צחר וגזבר העירייה שגיא רוכל, בשיתוף חברי המועצה, מנהלי האגפים והמחלקות. התקציב הסופי לא שונה בהרבה מקובץ התקציב שהועבר לחברי מועצת העיר ונחשף בצומת השרון.

תגובת ראש העיר רפי סער כפי שנמסרה על ידי דוברות העירייה: "נשים דגש על הפיתוח העירוני מבחינת תשתיות, פרויקטים של התחדשות עירונית וכן פיתוח המרקם העסקי של העיר. עיריית כפר סבא תייצר בשנים הבאות מציאות של מתן שירותים מקצועיים ואיכותיים תוך קיום דיאלוג שקוף ופתוח עם תושבי העיר. התקציב מבטא את תכנית העבודה השנתית ומבטיח רמת שירותים איכותית תוך שמירה על איזון תקציבי. חשוב להדגיש כי אנו מתמודדים עם מציאות תקציבית מורכבת ומאתגרת במיוחד שמחייבת אותנו לנהוג באחריות מרבית לאור הפערים הרבים שנוצרו לאורך השנים. אני מודה לכל מנהלי ולעובדי העירייה שמעניקים בכל יום שירות מקצועי, רגיש וקשוב לתושבים, יחד נמשיך בתנופת הפיתוח של עירנו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר