צילום אילוסטרציה: רויטרס
צילום אילוסטרציה: רויטרס

כנס מאכילי החתולים של כפר סבא מעורר מחלוקת: "החתולים פוגעים בחיות אחרות"

הדס מרשל-ברוך, אקולוגית היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון, מסבירה למה לדעתה הכנס מיותר. יו"ר עמותת כפר סבא ורעננה אוהבות חיות בתגובה: "בכפר סבא יש היום 50 אחוז פחות חתולים ממה שהיה לפני 15 שנה"

פורסם בתאריך: 30.5.19 12:57

הוויכוח בין אוהבי החתולים למי שאולי מחבבים אותם אבל מאמינים שהם אחראים להפרת האיזון האקולוגי העירוני, מגיע לכפר סבא. יממה לאחר שפרסמנו על אודות כנס מיוחד וראשון מסוגו שיתקיים בשבוע הבא עבור מאכילי החתולים בעיר, ויש כאלה כ-700 במספר, אנחנו מגלים כי בניגוד לטענה לפיה החתולים מסייעים לאיזון האקולוגי העירוני, גורמים מקצועיים טוענים שצריך להרחיק את החתולים מהרחובות וכי פינות האכלה צריכות להיות ספורות ומוגבהות ולא ימוקמו שרירותית על ידי כל מי שהחתולים יקרים לליבו.

הדס מרשל-ברוך, אקולוגית היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון, טוענת כי חתולי הבית שמסתובבים ברחובות הם טורפים מתוחכמים ומוצלחים בסביבה העירונית. לטענתה הם צדים לא רק מרעב אלא גם כתחביב. "בפרמידה יש לנו צמחים בתחתית, אוכלי צמחים במרכז ובקצה טורפים", היא מסבירה, "בעבר, המערכת האקולוגית בישראל כללה מעט חתולי בר וביצה והרבה מאוד מינים של זוחלים ולטאות. כשבני האדם בייתו את החתול הפכנו את המאזן. כעת יש לנו הרבה מאוד חתולים, גם במרחב העירוני וגם במרחב הכפרי, שיוצאים גם לשמורות הטבע שלנו. פתאום במערכת האקולוגית ישנם המון טורפים עם יצר ציד מוגבר שפוגעים בחיות הבר. חתולים לא צדים רק עכברים וחולדות כפי שנהוג לחשוב. הם כבר הביאו להכחדה של הרבה מאוד מינים של ציפורים בעולם, והם ממשיכים לפגוע בחרדונים, בצבים צעירים, בקיפודים ובהמון יצורים שאנחנו מאוד אוהבים ושמסייעים למערכת האקולוגית".

למשל?

"הקיפודים למשל הם אוכלי חרקים מטבעם, מה שטוב למערכת האקולוגית העירונית שלנו, אבל הרבה יותר קל להם לאכול מזון חתולים שמפוזר על הרצפה. הקיפודים אוכלים אוכל שלא מותאם להם, עולים במשקל בצורה לא בריאה וכשמגיע אויב הם לא יכולים להתכדרר והופכים לטרף קל יותר לחתולים. אגב קיפודים, הם גם יצורים סוליטרים כמו החתולים (בעלי חיים שחיים בבדידות) ולא אמורים להיפגש. אבל הם נפגשים סביב פינות האכלה ומעבירים סקאביאס אחד לשני. זו מחלה איומה עבורם".

אז להאכיל את החתולים זה דבר טוב או רע?

"כמו כל דבר זה מורכב. מבחינתי האידיאל הוא לא להאכיל חתולים כדי שהם לא יתרבו. המספר שפרסמת, של 700 מאכילי חתולים בעיר, הוא פשוט איום מבחינה אקולוגית. החתולים מתרבים מהר. וככל שהחתולה אוכלת יותר יהיו לה יותר צאצאים בשנה. זה גם לא בריא לה וגם מעמיס יותר ויותר על הטבע".

אבל הטענה היא שפינות האכלה מאפשרות לתפוס את החתולים כדי לעקר ולסרס אותם.

"לכן אני מעדיפה תחנות האכלה מסודרות, שיהיו רק במקומות מסוימים על פי החלטת העירייה, ושיהיו גם מוגבהות באופן שלא יפגע במינים אחרים של בעלי חיים שקל להם לאכול מהרצפה. אגב, הרבה אנשים לא רוצים להאכיל ליד הבית שלהם אז הם מאכילים בפארקים ובסמוך לגני הילדים, ואז החול של הגן מלוכלך בצרכים של החתולים".

אז המסקנה שלך שהחתול צריך להיות בתוך הבית, לא ברחוב.

"נכון. החתול הוא חיה אחת מתוך חיות רבות במרחב העירוני וצריך לכבד את כולם באותה מידה. אם ניתן עדיפות רק לחתולים יתכן ונישאר רק בני אדם וחתולים ונאבד את המרקם העירוני. חתולים, כמו כלבים, מקומם בבית".

תגובת יו"ר עמותת "כפר סבא ורעננה אוהבות חיות", רונית רמז: "אני מכירה את כל הטענות האלה, שלגמרי הוצאו מהקשר ומפרופורציה. החתולים לא אחראים להעלמות מינים של ציפורים, אלא הכנסת מינים שונים של ציפורים שהביאו מחו"ל וציידים. קיפודים לא נפגעים מחתולים. יש פה מערכת אקולוגית שלמה שהחתולים הם חלק ממנה. ברור שריבוי של חתולים מעבר למה שתא שטח יכול להאכיל לא טוב לא לחתולים ולא לאף אחד אחר, אבל בשביל זה עושים עיקורים וסירוסים. בכפר סבא יש היום 50 אחוז פחות חתולים ממה שהיה לפני 15 שנה. נחמד לבוא בטענות לחתולים אבל הם לא הבעיה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר