השטח מצפון לבן יהודה ומושב צופית. צילום עזרא לוי
מושב צופית. צילום עזרא לוי

פרסום ראשון | סירחונות הלולים: צו הריסה ללול בצופית יצא כבר לפני עשור, ולא קויים

"הפכו אותי למפלצת ולאויב הציבור. עייפתי מהמלחמות וההשמצות. אנו נמצאים בימים אלו בתהליכי פרישה", נכתב בהודעה שהופצה בחתימת בעל המשק פיני יעקובובסקי

פורסם בתאריך: 27.6.19 08:20

האם הלול בצופית עומד בפני סגירה? הודעה בחתימתו של פיני יעקובובסקי, בעליו של הלול במושב צופית נגדו פועל המשרד להגנת הסביבה בגין הריחות העזים שהוא מדיף, ריחות המשבשים את איכות חייהם של תושבי שכונות האוניברסיטה וגני השרון בכפר סבא, הופצה השבוע ברשתות החברתיות.

בהודעה נכתב בין השאר: "הפכו אותי למפלצת ולאויב הציבור, טענו שאני מזבל במכוון את השדות הסמוכים לבניינים, זורק פגרים בחלל הפתוח ואף שורף אותם ועוד אלף ואחד שקרים מרושעים… לאחר שנים רבות, עייפתי מהמלחמות וההשמצות. על כן, אנו נמצאים בימים אלו בתהליכי פרישה, ובזאת ינעץ מסמר נוסף בארון הקבורה של החקלאות בישראל".

בתוך כך, מכתב אישום שהגישה נגדו הוועדה המקומית לתכנון ובנייה דרום השרון בחודש שעבר, עולה כי יעקובובסקי מואשם בשורה ארוכה של חריגות בנייה נרחבות ברחבי המשק, ובין השאר גם סככות בשטח של מאות מ"ר ששימשו ללולים ומרכול. בשנת 2009 הוצא נגדו צו הריסה על המבנים שהוקמו ללא היתר, צו שיעקובוסקי לא קיים. תגובת יעקובובסקי לכתב האישום לא התקבלה.

בעקבות ההודעה שהופצה שוחח מוביל מאבק התושבים, תושב שכונת האוניברסיטה אבי מוגרבי, עם יעקובובסקי. לטענתו, בשיחה הבטיח יעקובובסקי בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי יסגור את הלול לאחר שיוסדרו כל העניינים המינהליים הנדרשים לכך.

צומת השרון פנה ליעקובובסקי כדי לאמת את הודעתו לפיה בכוונתו לסגור את הלול. "אין לי תשובה כרגע, אני בודק את זה בייעוץ המשפטי", אמר. באשר לפוסט שפורסם בחתימתו אמר: "המכתב אינו פתוח והופץ ללא ידיעתי. למיטב ידיעתי הוא אף עבר מספר שינויים בדרך. זאת לא תגובתי והיא נערכה ללא ידיעתי".

בפוסט המלא נכתב: "שמי פיני יעקובובסקי, בן 70 ממושב צופית. אני הבעלים והמפעיל של הלול. צר לי שהפעם הראשונה בה אני מגיב להאשמות היא בפורום זה, מכיוון שלא רק שאיש מוועד הפעולה לא שוחח עמי, אף ניסיתי אין ספור פעמים ליצור קשר באופן ישיר עם אותם אנשים אך לא קיבלתי מענה מינימלי על מנת שאוכל להתייחס לטענתם. הפכו אותי למפלצת ולאויב הציבור, טענו שאני מזבל במכוון את השדות הסמוכים לבניינים, זורק פגרים בחלל הפתוח ואף שורף אותם (!) ועוד אלף ואחד שקרים מרושעים. טענו טענות הזויות על זיהום השכונה באמוניה. הפיצו תלונות על ריח כאשר הלולים היו ריקים לחלוטין מעופות ומזבל ולא הייתה בהם ולו נוצה. עושים לי שיימינג איום ונורא ברשתות החברתיות. אני עובר מסכת איומים ונאצות".

בהמשך נכתב: "לולים אלו פועלים ברציפות למעלה מחמישים שנה. חלקם נבנו על ידי אמי ז"ל, ועובדים במתכונת זהה לחלוטין לאורך השנים. חשוב להדגיש כי הלולים פועלים בהתאם לתקנים של משרד הבריאות, השירותים הווטרינרים ומועצת הלול ונמצאים תחת פיקוח קבוע. בסופו של דבר מדובר בחקלאות – לול אחד מיני אלפים רבים שפועלים בישראל בסמוך לישובים ולא מפעל מזהם במפרץ חיפה. השקעתי עשרות אלפי שקלים בתשתיות ושיניתי נהלי עבודה על מנת להפחית את מטרדי הריח. נעניתי לכל הצעה שהעלו מומחים ממשרד החקלאות והמשרד לאיכות הסביבה על מנת להפחית את המטרדים".

עוד נכתב: "לא פעילות הלולים השתנתה אלא הסביבה היא זו שהשתנתה. בניינים חדשים הוקמו מול המשק, והאווירה הכפרית היא זו שמשכה את הדיירים לבניינים אלו מלכתחילה. הלולים הם אלו שחיפו על ההפסדים בגידולי הירקות בשנים האחרונות ואפשרו להמשיך להתקיים. לאחר שנים רבות, עייפתי מהמלחמות וההשמצות. על כן, אנו נמצאים בימים אלו בתהליכי פרישה, ובזאת ינעץ מסמר נוסף בארון הקבורה של החקלאות בישראל. אני מזמין בזרועות פתוחות את כלל תושבי השכונה לסיור בלולים ובשאר הפעילויות החקלאיות שלנו, ולהראות לכם ולילדכם שלמרות הכל, עדיין יש חקלאות באזור השרון. אשמח לענות באופן ישיר בפתיחות ובכנות לכל טענה".

מוגרבי סיפר לצומת השרון: "שלשום יצר עמי קשר בעל הלול. השיחה הייתה אמוציונלית משני הצדדים ועם זאת מכבדת, חיובית וחברותית. בעל הלול פרס בפני את טענותיו ואילו אני שטחתי בפני את שלנו ובהן הבהרתי והדגשתי שאין מדובר במקרה זה במטרדי ריח, אלא כהגדרתו של המשרד לאיכות הסביבה במפגע ומשכך פתח בחקירה פלילית בעניין".

מה הוא טען?

"בעל הלול טען בשיחה שאנו עושים לו שיימינג, ואני הבהרתי לו שדבר ממה שציין לא נאמר מפי מעולם. לצערי, עוצמת המפגע לא פחתה ואף עלתה מאוד בשנה האחרונה עד שנהיה בלתי אפשרי להסתובב בשכונה. בישיבת הוועדה העירונית לאיכות הסביבה הועלו על ידי תושבי השכונות חששות לגיטימיים שנפלטים חומרים כמו אמוניה והוועדה הבטיחה שתבדוק את האפשרות לנטר. בשיחה בעל הלול העלה בפני חשש לחרמות כאלה ואחרות והבהרתי שאין כאלו מצדי ומעולם לא קראתי לחרם כלשהו. במהלך התקופה הייתה לי שיחה אחת עם בתו של בעל הלול ומטעמים כאלו ואחרים פגישה שתוכננה לא יצאה אל הפועל. מעולם, למעט שיחה זו, לא נוצר קשר טלפוני או אחר ועל כן איני יודע על איזו מסכת איומים הוא מדבר".

הוא הכחיש את הדברים שפורסמו בפוסט?

"לאחר שהסברתי כיצד נראים חיי התושבים בשכונות והסבל הנוראי, נראה כי הוא הכיר בכך שהוא מקור לבעיה ואף לקח אחריות אם כי טען שהוא לא היחיד שגורם לה. הוא הבטיח בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי יסגור את הלול לאחר שיוסדרו כל העניינים הפרוצדורליים הנדרשים לשם כך. בהזדמנות זו אומר שאני מכבד ומעריך מאוד אותו ואת החלטתו. אין ולא היה לי דבר נגדו באופן אישי וכל רצוני הוא מיגור המפגע הנורא. אם אכן יסגור את שערי הלולים יקבל ממני תמיכה מלאה ככל שאוכל. מובן שאם לא כך יקרה אנו התושבים נמשיך במאבקינו באופן טבעי עד למיגור המפגע".

במשרד להגנת הסביבה כבר אמרו לצומת השרון כי הם בודקים את האפשרות להגשת כתב אישום נגד יעקובובסקי. "התיק בבדיקה כעת, בליווי צמוד של הלשכה המשפטית במשרד", כתבו בתגובתם בתחילת החודש. השבוע נמסר מהמשרד: "הלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה כרגע בתהליך בדיקת התיק ולכן לא ניתן לפרסם פרטים נוספים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. צבועים

    האם כל מי שמתלונן על בעיות עם לולים מוכן להפסיק לצרוך ביצים ועופות? מדובר בתעשייה שגורמת נזק לבריאות האדם ולבריאות הסביבה. אולי מספיק עם השטויות האלו. לא תצרכו ביצים ועופות ואז לא יהיו לולים, מאוד פשוט.

  2. יואב

    הלולים פועלים הרבה לפני שבעלי הממון המפונקים הגיעו לגור שם,במהלך הבניה לא היה ריח?

  3. סמבו

    בשנות השמונים,כעובד חב' אמשראגז ספקנו ליעקובובסקי גז בצובר לחימום הלולים,מה אתם רוצים ממנו ,מה?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר