עילאי הרסגור-הנדין. צילום ליאור פילשטיינר
דני הרוש עילאי הרסגור-הנדין. צילום ליאור פילשטיינר

רשם האגודות השיתופיות: על הרסגור ודני הרוש לפרוש מוועדת הביקורת של מפעל המים

בעקבות תלונה של צביקה צרפתי, קבע הרשם כי קיים חשש לניגוד עניינים בישיבתם של שני סגני ראש העירייה בוועדת הביקורת של המפעל

פורסם בתאריך: 8.8.19 13:30

רשם האגודות השיתופיות במשרד הכלכלה קובע כי קיים חשש לניגוד עניינים בעובדה ששני סגני ראש העירייה, עילאי הרסגור הנדין ודני הרוש, משמשים כחברים בוועדת הביקורת של מפעל המים. במכתב ששלח מפקח אזור מרכז באגף לאיגוד שיתופי במשרד הכלכלה, יונה בר נתן, הוא מציע כי "הדבר הנכון והראוי לעשות הוא למנות ועדת ביקורת שתהיה משוחררת מכל חשש או מכשול וטוב ונכון ששני החברים אשר משמשים כסגני ראש העיר בשכר יפרשו מתפקידם ושאסיפת המורשים תבחר בשני חברים אחרים במקומם".

הרשם, נזכיר, נדרש לסוגייה בעקבות תלונה של חבר האגודה, חבר מועצת העיר מהאופוזיציה צביקה צרפתי. במכתבו מחודש מאי כותב צרפתי כי לאור התקנות לפיהן מועצת העיר מהווה את אסיפת המורשים של מפעל המים "הרכב הוועד המנהל של מפעל המים כפוף למעשה לאותם מאזני כוח קואליציוניים של מועצת העיר, ולראש העירייה שליטה מעשית באגודת מפעל המים בדומה לתאגידים העירוניים ברשות". הוא הוסיף כי "בין ראש העיריה לסגניו מתקיימים יחסי אמון, יחסי שליחות, והיות שמדובר על משרות בשכר ולראש העיריה סמכות לפטר סגן מתפקידו הרי שמתקיימים למעשה גם יחסי מרות. ומאידך, משמשים השניים באותה שעה כחברי ועדת הביקורת של תאגיד אשר ראש העיריה הוא יו"ר הדירקטוריון שלו… חבר ועדת ביקורת נדרש שישרת נאמנה את חברי האגודה וישמש גורם מפקח ומרסן לפעילות הועד המנהל שלה. חובת הנאמנות של חברי ועדת ביקורת צריכה להיות מלאה כלפי האגודה. האינטרס הציבורי מחייב את שמירת עצמאותו ואי תלותו של העוסק בביקורת".

צביקה צרפתי. צילום רמי זרנגר

צביקה צרפתי. צילום רמי זרנגר

בתשובת היועצת המשפטית של מפעל המים, לני צבעוני, לטענות של צרפתי, היא כותבת כי "חברי המועצה יושבים באסיפות המורשים כאינדבידואלים ובכובעם כנציגי תושבי כפר סבא ולא כנציגי העירייה. במובן זה, על חברי מועצת העיר, בכובעם כחברי אסיפת המורשים של האגודה, להיות מונחים על פי שיקולי טובת האגודה וקידום ענייניה בלבד, ללא התחשבות או זיקה לעיריית כפר סבא או כל גוף אחר לצורך העניין".

בתשובת המפקח בר נתן הוא כותב כי "תכליתה של ועד הביקורת באגודה שיתופית היא לבקר את פעולתה וניהולה של האגודה ולצורך מימוש תכלית זו יש להבטיח כי ועדת הביקורת תהיה משוחררת מכל דבר שיש בו כדי להקשות או להוות מכשול לכך או להשפיע על שיקול דעתה ועל יכולתה לבקר את יתר רשויות האגודה ללא חשש וללא משוא פנים. ישנה חשיבות מרובה לעצמאותו ואי תלותו של חבר ועדת הביקורת על מנת שיוכל לבצע את עבודתו נאמנה. תלות באגודה או בנושאי משרה בה עלולה להוות פגם ומכשול בעבודתו התקינה של חבר ועדת הביקורת. במקרה דנן, בין סגני ראש העיר כפר סבא, המועסקים בשכר, לבין ראש העיר המכהן גם כיו"ר ועד ההנהלה, מתקיימים יחסי עבודה, יחסי אמון, יחסי שליחות ואף יחסי מרות כאמור במכתבו של צרפתי. המצב בו נתונים סגני ראש העירייה הינו מורכב: מחד הם כפופים לראש העירייה ואף יכולים להיות מפוטרים על ידו ומאידך משמשים כחברי ועדת הביקורת המבקרת את פעילות האגודה ורשויותיה, בכללו ועד ההנהלה ובכללו – יו"ר ועד ההנהלה. זהו מצב שבו קיים לכאורה יותר מאשר חשש לניגוד עניינים".

הרסגור-הנדין מסר בתגובה: "התפטרתי מוועדת הביקורת כבר לפני מספר חודשים".

דני הרוש: "תוכן תגובת הרשם לא הובא לידיעתי ולכן אין באפשרותי להגיב עניינית לגופם של הדברים. אני סמוך ובטוח כי האגודה תפעל בהתאם להנחיות הרשם בנסיבות העניין".

צביקה צרפתי: "החלטת רשם האגודות השיתופיות היא אמירה חד משמעית. מינוי סגני ראש העיר במפעל המים יש בו ניגוד עניינים. חבל שראש העיר רפי סער לא הבין את המובן מאליו בעצמו. עבודת הביקורת במפעל המים חייבת להיות עצמאית ולא נוכל להשלים עם מינויים הנגועים בניגודי עניינים כפי שראינו במקרה הזה וכפי ששמענו שעוד עתידים לקרות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר