ארץ נהדרת צילום מיכל אפרתי
ארץ נהדרת. צילום מיכל אפרתי

"ארץ נהדרת" עוברת דירה לכפר סבא: אושרה סופית הקמת קרית תקשורת חדשה ב–150 מיליון שקל

חברת ההשקעות תיא, ששולטת באולפני הרצליה, תקים בצפון כפר סבא מתחם עם ארבעה אולפנים גדולים, מכללה לתקשורת ושטחי מסחר, שישתרע על שטח של 8.5 דונמים. בעל השליטה בתיא, עמי גניגר: "זה יהיה הדבר הכי מתקדם בטלוויזיה במרחב שלנו"

פורסם בתאריך: 28.11.19 08:31

אחת ההשקעות הגדולות בשוק התקשורת יוצאת לדרך: אושרה סופית התוכנית להקמת קרית התקשורת בצפון־מערב העיר כפר סבא. הקריה תכלול שטח בנוי של 25 אלף מ"ר לאולפני טלוויזיה ומשרדי הפקות, בהשקעה כוללת של כ–150 מיליון שקל. הבנייה במקום אמורה להתחיל בחודשים הקרובים.

קרית התקשורת תוקם על ידי חברת תיא השקעות שבשליטת משפחת גניגר, על שטח של 8.5 דונמים הסמוך לכביש 4. תיא עוסקת בהפקת שידורי טלוויזיה ומתן שירותים בתחום המדיה. הקריה תכלול ארבעה אולפנים גדולים בשטח כולל של 8,500 מ"ר, תשתית להקמת אולפנים נוספים קטנים יותר, מכללה לתקשורת בשטח של 1,000 מ"ר ושטחים מסחריים של העירייה בשטח של 500 מ"ר. כ-44% מהשטח מיועדים לשימוש ישיר של החברה הבת, האולפנים המאוחדים, והשאר מיועד להשכרה לשוכרים חיצוניים. המתחם יכלול גם שטחים ציבוריים נוספים.

תיא שולטת בשתי חברות בנות: האולפנים המאוחדים, המספקת את שירותי תקשורת; וחברת אולפני הרצליה, המחזיקה בשטח של 44 דונם במרכז הרצליה. אולפני הרצליה חתמה על עסקה עם אפריקה ישראל, תדהר ועמוס לוזון להקמת פרויקט מגורים הכולל 326 דירות. החברה צפויה לקבל בעקבות כך הכנסות של כ–100 מיליון שקל בעסקת תמורות, בהתאם למחירי הדירות באזור. 50% מהקרקע מוחזקים על ידי בני משפחת שפילמן, צאצאיה של מייסדת האולפנים, מרגרוט קלאוזנר.

הדמיית קריית התקשרות. הדמיה: סקורקא אדריכלים

העסקה בכפר סבא יוצאת לדרך באופן סופי לאחר שהשבוע ועדת המשנה המחוזית להתנגדויות של לשכת התכנון במחוז המרכז אישרה למתן תוקף את התוכנית. התוכנית פורסמה להפקדה כבר ב-2017, ואושרה לאחר הליך התנגדויות ממושך, שכלל כ-70 התנגדויות.

העיכוב המרכזי באישור התוכנית בכפר סבא היה הצורך לאשר העברה של קו מתח מרכזי של חברת החשמל. במקביל, תושבי השכונה הירוקה הסמוכה דרשו להקים במקום חטיבת ביניים, אך העירייה מצאה להם חלופה בשכונה. חלק מהמתחם הנמכר היה לייעוד ציבורי. כחלק מאישור הוועדה, השטח אוחד וחולק מחדש, ובחלקו אושר בינוי המכיל עירוב שימושים. תיא תעמיד לרשות עיריית כפר סבא 1,500 מ"ר בנוי מתוך השטח הבנוי, שיוקצו למכללה ולשטחים המסחריים שיתופעלו על ידי העירייה.

בעיריית כפר סבא רואים חשיבות בהקמת קרית התקשורת בעיר, ואישור הקמתה קודם על ידי ראש העיר החדש, רפי סער. לדברי סער, "מדובר בהזדמנות חשובה והיסטורית ובבשורה אמיתית לכפר סבא, שתתרום רבות לכלכלת העיר". סער גם מתכוון לקדם את מיתוג העיר סביב פעילות התוכן והטלוויזיה, בין השאר לאחר שקיים בעיר את פסטיבל הקולנוע הישראלי ואת טקס פרסי אופיר.

הדמיית קריית התקשרות. הדמיה: סקורקא אדריכלים

תיא רכשה את השטח בתמורה כוללת של 25 מיליון שקל, והיא צפויה להשקיע עוד כ–120 מיליון שקל בבינוי ובהוצאות נוספות. תיא היא חברה ציבורית הנסחרת לפי שווי של 170 מיליון שקל — מעט יותר מההון העצמי של החברה, שמסתכם ב–155 מיליון שקל. למניה יש סחירות נמוכה במיוחד, ובשנה האחרונה עלה מחירה ב–19%.

ההשקעה בהקמת האולפנים מגיעה בתקופה יציבה יחסית בשוק התוכן. אחרי שנים של הפסדים קשים, שוק הטלוויזיה המסחרית – ספק העבודה המרכזי בתחום התוכן, בסכום של כחצי מיליארד שקל בשנה – התייצב למבנה של שני שחקנים, קשת ורשת. במקביל הוקם תאגיד השידור הציבורי "כאן", והוא מזרים לשוק מדי שנה 220 מיליון שקל.

גם השינויים בתחום הטלוויזיה הרב־ערוצית משפיעים על שוק התוכן. הכנסות שתי החברות הגדולות, HOT ו–yes, מתכווצות על רקע התגברות התחרות מצד סלקום, פרטנר ומפעילות בינלאומית. מצד שני, צמיחתן של מפעילים בינלאומיים חדשים, כמו נטפליקס ואפל, מהווה גם הזדמנות עבור חברות תוכן.

אולפני הרצליה, בניהולו של יואב פרץ, היא אחת השחקניות הגדולות ביותר בתחום, והיא מעסיקה כ–100 עובדים קבועים. לחברה שתי פעילויות מרכזיות: שירותי אולפן וניידות שידור, ולצד זאת הפקת תוכניות ופיתוח פורמטים.

באולפני החברה בהרצליה מצולמות תוכניות בולטות כמו "ארץ נהדרת", "מאסטר שף" ו"נינג'ה ישראל", והיא משכירה שטח של כ–2500 מ"ר למשרדי הפקות. מלבד זאת, אולפני הרצליה מתפעלת גם את מערך האולפנים של המתחרה הגדול שלה, אולפני ג.ג. בנווה אילן — לאחר שהאחרונה חוותה קשיים ונמכרה. בתחום הפקות חתומה אולפני הרצליה על הפקות כמו "תאג"ד" ו"כלוב הזהב".

לתיא יש גם זרוע השקעות, יחד עם היזם מתי כוכבי המשקיעה בחברות הזנק בתחום התוכן. החברה משקיעה בפיתוח פורמטים, בין השאר בהסכם אסטרטגי עם שידורי קשת. תיא ניהלה גם משא ומתן לרכישת חברת קודה הפקות, שבינתיים לא צלח.

ב–2018 רשמה תיא רווח נקי של 3.5 מיליון שקל והכנסות של כ–90 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הגיע תיא לרווח של 11.8 מיליון שקל, ולהכנסות של 84 מיליון שקל. במארס 2018 הנפיקה החברה איגרות חוב בסכום של 60 מיליון שקל — שחלקו מיועד לתחילת עבודות הבנייה — והיא צפויה לצאת לסבב גיוס הון נוסף עבור מימון העבודות.

במהלך השנים, החברה שקלה כמה פעמים לבצע שינוי אסטרטגי משמעותי, ואף בחנה את האפשרות להפסיק את פעילות האולפנים. כך, תיא בחנה, בין השאר, לרכוש את ערוץ עשר ב–2015.

ואולם עם האישור הסופי לבנייה בכפר סבא, בכוונת החברה להרחיב את פעילותה בתחום ההפקות ושירותי האולפן. השלמת העבודות צפויה לקחת כשנתיים וחצי מהיום שבו יתחילו במקום עבודות התשתית. "זה רגע מכונן", אומר עמי גניגר, בעל השליטה בתיא המחזיק 35% ממניותיה. "לפני 28 שנה קניתי סטודיו קורס בהרצליה שלא היה לו כסף לשלם לעובדים, וכעת אנחנו אנחנו הולכים להקים את הסטודיו הכי משוכלל באזור. כשהפרויקט הזה יסתיים, זה יהיה הדבר הכי מתקדם בטלוויזיה במרחב שלנו".

גניגר מספר כי אכן היו שלבים שבהם החברה תיכננה לסגור את עסקי האולפנים, אך אומר כי העניין נבחן והוחלט לצאת להשקעה. "אם הייתי נורמלי לא הייתי משקיע כל כך הרבה. מי שיוצא להשקעה לוקח סיכון — אבל בלי השקעות כאלה לא תהיה פה תעשייה".

לכתבה בדה מרקר: https://www.themarker.com/advertising/.premium-1.8192784

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר