בניין החאן בשנות ה-30 (כיום עיריית כפר סבא) צילום דניאל קפלן

אחרי 12 שנה ומחדל גדול: העירייה מחזירה לחיים את תוכנית השימור. צפו בתמונות ההיסטוריות

סקר האתרים לשימור בכפר סבא התקיים לראשונה בשנת 2006. מאז, למרות עבודת תכנון ארוכה מקיפה, תוכנית השימור מעולם לא אושרה. בקדנציה החדשה ראש העירייה לקח את תפקיד יו"ר ועדת השימור. האם הפעם זה יקרה?

פורסם בתאריך: 13.1.20 13:16

כמעט 12 שנים לאחר שעיריית כפר סבא שכרה לראשונה צוות מומחי שימור שמסקנותיו לא הוגשו בסופו של דבר לאישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, ותוכנית השימור הוקפאה, החליט ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, המשמש גם כיו"ר ועדת השימור העירונית, להוציא אותה לדרך מחדש. סער ביקש להכין סקר מבנים נוסף על מנת לזהות מבנים נוספים לשימור ולבחון את האפשרות להכניסם לתוכנית.

האדריכל אמנון בר אור חושף את מחדל השימור של עיריית כפר סבא

על פי הודעת עיריית כפר סבא, סקר האתרים ההיסטוריים הראשון של העיר נערך בשנת 2006, כאשר מאז הוכרזו המבנים לשימור בעיר ואף אושרו בוועדות התכנון השונות. במהלך התהליך בוצעו מספר עבודות שימור במבנים שונים בעיר, בהם מתחם השוק, בית הבאר, בית הומינר-בית שבת ובית אפשטיין (שבו פעלה לחם ארז).

קולנוע עמל. צילום דניאל קפלן

בית הכנסת הגדול. צילום באדיבות הארכיון העירוני כפר סבא

נזכיר כי את התוכנית המקורית ערך אחד מבכירי אדריכלי השימור בישראל, פרופ' אמרנון בר-אור. בראיון לצומת השרון במרץ 2018 הוא הצביע על מחדל בקידום תוכנית השימור העירונית וטען כי על אף עבודה יסודית ודקדקנית שנמשכה שנים, בסופו של דבר התוכנית לא הוגשה לוועדה אף שלחץ לדבריו על המהנדסת דאז ענת צ'רבינסקי. בשנת 2017 לאחר שבקשותיו לא נענו הוא נאלץ להתפטר מראשות צוות השימור.

בר-אור הביע אז חשש כי כלל לא הייתה כוונה אמיתית לעיריית כפר סבא להגיש את התוכנית. עוד הוא חשש שהיא תרד לטמיון משום שהוא כבר הכריז בזמנו על התוכנית, צעד שנועד לקבוע עובדות בשטח ולמנוע שינויים בבניינים מסוימים. לאחר שתקופת ההכרזה פגה בחודש ינואר 2018, כל אחד יוכל לערוך במבנים שינויים. לדבריו גם לא ניתן לאשר תוכנית מתאר של עיר בלי לאשר את תוכנית השימור שלה, כך שכל העיסוק בזמנו בתוכנית המתאר כ"ס 2035 היה בעיניו חסר תועלת.

כעת, קיבלה עיריית כפר סבא החלטה לחדש את הכנתה של תוכנית השימור ולהביא להאצת תהליך פיתוח ושימור המבנים, הן אלו שבבעלות העירייה והן אלו אשר בבעלות פרטית. בין האתרים ההיסטוריים בעלי החשיבות הלאומית לשימור: מינהל ההנדסה העירוני ומוזיאון כפר סבא, כולל בין היתר גם מבנה הח'אן (בניין העירייה), בית הכנסת הגדול, קולנוע עמל, בית הספר אוסישקין, פנימיית עלומים, בית המוכתר, מגדל המים, מתחם בית היולדות הישן, מבנה משטרת כפר סבא, היכל התרבות העירוני, גן הילדים הראשון ברחוב רוטשילד, בית אריזה גן השרון ועוד. בסך כוללת תוכנית השימור רשימה של 52 אתרים.

חורשת פסקל-אוסישקין. צילום באדיבות הארכיון העירוני כפר סבא

גן מנשה. צילום באדיבות הארכיון העירוני כפר סבא

משק האוצר לחקלאות. צילום באדיבות הארכיון העירוני כפר סבא

ראש העיר, רפי סער: "קהילה היודעת לשמר את עברה, יודעת להתנהל בהווה ולצעוד קדימה על עבר העתיד. כיו"ר ועדת השימור העירונית, אני מייחס חשיבות רבה לשימור עברה ההיסטורי של העיר, המהול באינספור סיפורי גבורה, התיישבות ובניית העיר והארץ. החלטתי להרחיב ולהאיץ את תוכנית השימור, שהאתרים והמבנים הכלולים בה מהווים חלק בלתי נפרד מהקהילה שלנו, מהתפתחות כפר סבא ומחינוך ילדינו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר