השכונה הירוקה. צילום עזרא לוי

תוכנית המתאר מוסיפה 1,230 דירות בירוקה ובעלייה. התושבים מתנגדים: "היקפי הבנייה הם אסון תחבורתי"

זאת בנוסף ל-2,500 דירות מאושרות שטרם נבנו. הוועדה המקומית בכפר סבא תדון היום בתוכנית וב"וועד הפעולה להצלת השכונה הירוקה" קוראים לחברי הוועדה לא לאשר אותה. העירייה: "לא תתאפשר הקמת שכונה ללא פתרון תחבורתי"

פורסם בתאריך: 26.1.20 13:17

חברי ועד הפעולה להצלת השכונה הירוקה הצפונית, שכונה 80, פנו הבוקר (ראשון) לחברי וחברות מועצת העיר כפר סבא החברים במליאת הוועדה המקומית לתכנון ובניה, וביקשו מהם שלא לאשר את הצעת העדכון לתכנית המתאר ולעמוד על ביצוע התיקונים הנדרשים ביחס לשכונה, בישיבה שתתקיים הערב ותשודר בשידור חי בדף הפייסבוק העירוני. לדבריהם, גם לאחר הבחינה המחודשת שנעשתה בעירייה הם נותרו עם אותן חששות מבנייה פרועה ללא פתרונות תחבורתיים הולמים.

נציין שלפי התוכנית שפרסמה העירייה בנובמבר (קישור לתוכנית כאן) במתחם מספר 5 – שכולל את צפון מערב העיר, שיכון עלייה והשכונה הירוקה – יהיו עד שנת היעד (2035) 3,990 יחידות דיור, כך שמספר התושבים באזור יהיה 13,400. לפי סדר היום של הישיבה היום, מספר יחידות הדיור המאושרות במתחם מספר 5 הוא 4,562 דירות (כ-2,000 כבר בנויות) והתוספת תהיה של 1,230 יחידות דיור ובסך הכל 5,792 דירות.

במכתב ששלח יו"ר ועד הפעולה להצלת השכונה הירוקה, ליאור שלזינגר, הוא מזכיר כי טרם הבחירות אספו חברי הוועד יותר מ-600 חתימות על ההתנגדות שהוגשה נגד תכנית המתאר הכוללנית, בהן גם חתימות של נבחרי הציבור הנוכחיים כולל של מי שנבחר לראשות העיר, רפי סער. למרות זאת, נטען, "עמדת העירייה ותגובתה המפורטת ביחס להתנגדות לא הועברה אלינו ואף לא נכללה במסגרת הליך שיתוף הציבור כפי שהתנגדויות במתחמים אחרים זכו להתייחסות".

למרות זאת, לידי התושבים הגיע מסמך סדר היום של הועדה המקומית, ובו התייחסות לתוכנית המתאר ובכלל זה להתנגדותם. "עולה, שתוכנית המתאר עדיין מזמנת לתושבי השכונה הירוקה אסון תחבורתי ולכן יש לעצור את קידום התוכנית והצעת העדכון", הם טוענים.

באשר לבעיה התחבורתית נכתב כי: "אנו מצויים בשכונת בלון, בה מרבית כמות הרכבים מתרכזת תחת כניסה ויציאה בודדים, שסובלת מעומסי תנועה גדולים, שצפויים רק להתגבר… הדבר הראשון שיש לדרוש הוא כי הזכויות שיקבעו בתוכנית המתאר הכוללנית יהיו בקורלציה ישירה לקיבולות ואפשרויות תכנוניות שנמצאו ראויות בשכונה, נוכח התשתיות הקיימות והמאושרות, לרבות פתרונות התחבורה. במצב בו קיימת לשכונה יציאה אחת מדרך בגין ואילו היציאה מאזור קניאל אינה מאושרת סטטוטורית ולמעשה צפוי כי לא תישאר פתוחה לציבור, הזכויות המפליגות שנקבעות במתחם 5 הן בלתי סבירות, כמו גם הקביעה שניתן לאפשר בניית מגדלים בעלי 30 קומות במתחם".

עוד הם כותבים: "העברת הדיון לוועדה המקומית כאשר זכויות הבנייה הוכתבו בתכנית המתאר משולה לרתימת העגלה לפני הסוסים ותקשה עד למאוד להשיב את הגלגל. אמנם עמדת ועד הפעולה להצלת השכונה הירוקה כי בהעדר פתרונות תחבורה היקפי הבניה בתוכנית המתאר מהווים אסון תחבורתי, התקבלה וכך גם ההתנגדות, אולם בהעדר התניות תחבורתיות לניצול זכויות הבניה עד להקמת פתרונות תחבורתיים אמיתיים וביצוע בחינה להשלכות התחבורתיות טרם קביעתם, אין בקבלת ההתנגדות כשלעצמה כדי לתת לה מענה אמיתי".

בועד הפעולה מתייחסים גם לבניית יחידות דיור, שטחי תעסוקה ומסחר ובניית חניות. לטענתם כל ההתניות והשלביות צריכות להבטיח כי מימוש זכויות על פי התוכנית יותנה בקיומם הפיזי של פתרונות תחבורה אמיתיים. "בשלב זה הפתרונות התחבורתיים שנשקלים בתכנון אינם קיימים סטטוטורית ולכן אין להתבסס עליהם בעת עיגון זכויות הבנייה", הם כותבים ומתכוונים לכביש 541, חיבור קניאל לכביש 4, חיבורים אחרים לכביש 4, תחנת המטרו העתידית ולראייה הם מביאים את התנגדות נתיבי ישראל שלטענתם משקפת את העובדה שלא נקבעו פתרונות תחבורתיים מוסכמים.

בהמשך הם כותבים על הבעיתיות של תוכנית הבנייה בקניאל. לדבריהם בזכות מאבקם לשיתוף התוכנית לציבור העירייה קיבלה את עמדתם כי יש להפחית את היקפי הבינוי וכעת מבקשת העירייה לקבוע 700 יחידות דיור ו-70,000 אלף מ"ר לתעסוקה (בשונה מ-1,150 יח"ד ומכ-90,000 אלף מ"ר לתעסוקה שנכללו בתוכנית המקורית). "אלא שגם ישימות היקפי בינוי אלה וייעודם נדרשת להיבחן לאור קיבולות תחבורתית מוגבלת בשכונה בשל העדר פתרונות תחבורה מתאימים", נכתב.

עוד הם מוסיפים: "נוכח בעיות התחבורה ובעיות האיזון התקציבי, אין להסיר מהשולחן את האפשרות של השארת האזור כתעסוקה בלבד, בייעוד דומה להיום".

בכלל, הם טוענים בנוגע לתוכנית קניאל, כי "בהעדר דיון אמיתי עם הציבור בנוגע לפרטי תכנית זו, למרות המאבק הציבורי שנוהל כנגד קידום תכנית זו, עיגון תכנית קניאל לתוך תכנית המתאר הוא בגדר מחטף מהציבור. אין זה נכון לקבוע את תכנית קניאל, על השלכותיה, בתכנית המתאר ונדרש לדון בה באופן נפרד ולא אגב דיון בחזון העיר".

תגובת העירייה: "תוכנית המתאר הכוללנית המחודשת של עיריית כפר סבא, על סייגיה, הערותיה ותיקוניה, הוצגה בפני תושבות ותושבי העיר בשלושה מפגשי שיתוף ציבור שהתקיימו לאחרונה במזרח העיר, במרכז העיר ובמערב העיר. מדובר בתוכנית שהופקדה עוד בקדנציה הקודמת, והוועדה המחוזית נענתה לבקשתו של ראש העיר רפי סער ונתנה לעיריית כפר סבא אורכה של חצי שנה על מנת לבחון את התוכנית שוב ולהכניס בה את המלצותיה לתיקונים. המלצות אלו יובאו לדיון היום (יום א' 26.01.2020) במסגרת מליאת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ויועברו בהתאם לוועדה המחוזית. בהמלצות לעדכון מדיניות הוועדה רשום במפורש, כי 'הוראות התוכנית יעודכנו, כך שלא תיתכן תוספת יחידות דיור ללא קידום מקביל של התנאי המאפשר אותה. לעניין זה, הסדרים תחבורתיים, שטחי תעסוקה, תשתיות ושטחי ציבור'. כלומר – לא תתאפשר הקמת שכונה ללא פתרון תחבורתי. עיריית כפר סבא רואה אך ורק את טובת כלל תושביה וטובת העיר כולה ופועלת בהתאם, תוך תכנון עתידי נכון של העיר כפר סבא כולה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כולה קניתם דירה במליון וחצי שקל בירוקה. לא קניתם וילה בארסוף. תרגיעו.

  2. כפר סבא אי

    בעירייה לא סופרים או רואים את התושבים ממטר הם צריכים משלמי ארנונה אגב את הגשר מעל ויצמן בנו מחדש

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר