החי פארק בכפר סבא. צילום עזרא לוי
החי פארק בכפר סבא. צילום עזרא לוי

איפה הכסף? ולאן נעלמו החיות? דוח חמור של מבקר העירייה על התנהלות החי פארק

מבקר העירייה הציג במועצת העיר דוח מיוחד שכתב על רקע חשיפת צומת השרון של מחדלים שהתגלו בשנת 2014 בניהול החי פארק שבמתחם הפארק העירוני

פורסם בתאריך: 10.2.20 17:56

מועצת עיריית כפר סבא דנה ביום רביעי האחרון בדוח ביקורת מיוחד של מבקר העירייה, דוד תורג'מן, בנושא התנהלות הפארק העירוני. זאת על רקע חשיפת צומת השרון של מחדלים חמורים לכאורה שהתגלו בשנת 2014 בניהול החי פארק שבמתחם הפארק העירוני.

חשד להעלמת כספים וגניבת חיות: הסוד הגדול של החי פארק נחשף

המבקר ערך ביקורת עצמאית על התנהלות הפארק בשנת 2019, והגיש בין ממצאיו גם התייחסות השוואתית לליקויים שהועלו בביקורת הקודמת ולא טופלו. בראשית הדוח כתב מבקר כי הביקורת על הפארק תוכננה לתוכנית העבודה של שנת 2020 אולם בעקבות השתלשלות העניינים והפרסומים בתקשורת החליט להקדים את הביקורת לשנת 2019.

המבקר כותב כי על אף שממצאי הביקורת של חברת "דיס ביקורת ואבטחת מידע" משנת 2014, העלו ליקויים חמורים הגובלים לכאורה בפלילים, הרי שמנהל הפארק הנוכחי, מוטי מורי, אשר מונה בשנת 2015 לא יודע ולא תודרך על הדוח וממצאיו. המבקר המליץ לעירייה לשקול את העברת הפארק לניהול חברה עירונית כנהוג בפארקים עירוניים אחרים, לפעול לפתיחת מתחם המזרקות בקיץ וביקר את העובדה שהחברה הכלכלית היא זו שמקבלת את מלוא דמי השכירות מבית הקפה בפארק, והכנסות אלו לא מגיעות לפארק עצמו.

אולם, החלק החמור בדוח מתייחס כאמור לאותם ליקויים אשר הועלו בדוח הביקורת הפנימי משנת 2014 סביב ניהול כספי ההכנסות והמדחנים, עבודת קבלני הניקיון ורישום מצאי בעלי החיים.

בבדיקה אקראית של המבקר נמצא חוסר של 9,055 שקלים בכספי המדחנים. עוד נמצא כי ריקון כספי המדחנים מתבצע על ידי מספר עובדים ומתנדבים וכי לא מבוצעת הפקדה קבועה של מזומנים. מנהלת החי פארק דיווחה על גניבות כספים של עובדים/מתנדבים שטרם הובאו לידיעת הנהלת העירייה, ופעילותם של העובדים/מתנדבים הופסקה.

המבקר העיר כי הנהלת הפארק מחויבת לפעול על פי חוק ולדווח על גניבות במידה והיו במקום על ידי עובדיו ורואה בחומרה את גניבות הכספים, לכאורה, שלא דווחו להנהלת העירייה. המבקר הציע לכתוב נוהל עבודה ברור אשר מסדיר ומגדיר את אופן הפיקוח, הבקרה, האחריות וממשק העבודה בין רו"ח מטעם העירייה בממשק העבודה מול הפארק העירוני והחי-פארק, וקבע כי יש לרכוש כספת חדשה לשמירת הכספים וכן, לקבוע גורם יחיד אשר יהיה אחראי על הטיפול במזומנים.

גם בהעסקת קבלני הניקיון מצא המבקר ליקויים בהם אי התאמה בין שמות עובדי הניקיון אשר תועדו ביומני העבודה לשמות עובדי הניקיון אשר מועסקים על ידי קבלן הניקיון. עוד עולה כי לא קיים רישום ותיעוד מלאי בעלי החיים הנמצאים בחי-פארק, לרבות אסמכתאות להוספת וגריעת בעלי חיים.

לפי הדוח, מוצע להנהלת העירייה להקים צוות לתיקון הליקויים ולדון בממצאי הביקורת ובדרכים לתיקון הליקויים תוך מעקב וקביעת לוחות זמנים כנדרש. יש לפעול לכתיבת נהלי עבודה הולמים להסדרת ממשקי העבודה ותחומי האחריות הבקרה והפיקוח בין הפארק לחי פארק ולגורמי העירייה כמו גזברות ואגף איכות הסביבה.

בסיום הדוח מובאת התייחסות מנכ"ל העירייה, איתי צחר, אשר ציין כי הוא רואה בחומרה את הליקויים החוזרים בנושא ובדגש על הליקויים בתחום הניהול הכספי וכי יופקו הלקחים בנושא זה אל מול המנהלים ובכלל ברמה הארגונית בדגש על יחידות בהן ישנו עיסוק בכסף מזומן.

גם התייחסות ראש העירייה לממצאי הדוח הוצגה בדוח ובה נכתב: "אני מקבל את ממצאי דוח הביקורת. כמתחייב בחוק, מיניתי את מנכ"ל העירייה לעמוד בראש הצוות לתיקון הליקויים ולקבוע את הדרכים והמועדים לטיפולם ולמניעת הישנותם בעתיד. אציין כי חלק גדול מהליקויים תוקנו עוד במהלך הביקורת וחלקם האחר בתהליך טיפול. אני רואה בביקורת כלי ניהולי חשוב לשיפור תהליכי העבודה במטרה לייעל ולשפר את השירות ואיכות החיים לתושבי כפר סבא".

יו"ר האופוזיציה יוסי סדבון הציע בישיבת המועצה האחרונה לאמץ את ממצאי הדוח ומחה על כך שמנהל הפארק לא הגיע לדיון במועצת העיר. לאחר הישיבה פנה סדבון לחברי מועצת העיר ולייעוץ המשפטי והעיר כי הדוח לא אושר במועצה אלא רק הוצג, ועל פי החוק מועצת העיר נדרשת לאשרו. על כן ביקש סדבון כי המועצה תתקן זאת ותצביע על אישור ממצאי הדוח בישיבתה הבאה. סדבון כותב כי "מנכ"ל העירייה קבע שהמועצה לא חייבת לאשר את הדוח. הדוח לא הועבר לאישור והחלטת מועצת העיר כפי שהומלץ על ידי הוועדה לענייני ביקורת". בסיום הוא ביקש את התייחסות היועץ המשפטי של העירייה למכתבו.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ראש עיר חלש

    איפה נעלמו החיות? איפה נעלמה חדוות העשייה?
    הביקורת היא כלי לשיפור,אבל אם לא עושים כלום,
    מה תעזור הביקורת??

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר