רחוב ויצמן. צילום דודו בכר
רחוב ויצמן. צילום דודו בכר

"תקציב הקורונה": אילו קיצוצים מתוכננים בתקציב העירוני בעקבות המשבר?

ועדת הכספים תדון מחר בטיוטת התקציב המעודכנת, ובקיצוץ הצפוי בסעיפי התקציב השונים. גם שכר ראש העירייה וסגניו יקוצץ. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 17.5.20 14:02

מחר (שני) תתכנס ועדת הכספים העירונית כדי לאשר את העדכון השני להצעת תקציב העירייה לשנת 2020. צומת השרון מביא את טיוטת הצעת התקציב החדשה שבה נערכו שינויים נוספים לקראת אישורה בוועדה.

נזכיר שמאז חודש ינואר השנה מתנהלת העירייה בתקציב של 1 חלקי 12 מתקציב השנה הקודמת מאחר ולא אושר התקציב בסוף שנת 2019. הצעת התקציב החדשה נערכה לראשונה לפני כחודשיים, עוד לפני פרוץ נגיף הקורונה, אך זו לא הוגשה בסופו של דבר לאישור מועצת העיר. בסוף חודש מרץ אישרה ועדת הכספים עדכון ראשון לתקציב ובו קיצוץ של 11.4 מיליון שקלים ביחס להצעת התקציב המקורית, שעמדה על 883.5 מיליון שקלים. גם הצעה זו לא אושרה במועצת העיר.

בטיוטה הנוכחית חל קיצוץ גדול יותר, בסך כולל של 36 מיליון שקלים, אשר מעמיד את התקציב השוטף על סך של 847.6 מיליון שקלים. תקציב הפיתוח נותר ללא שינוי ועומד על 127.2 מיליון שקלים. לצורך מימוש תוכניות הפיתוח תידרש העיריה לקחת הלוואה ארוכת טווח של 32 מיליון שקל ל-15 שנים.

הפיחות הגדול ביותר הוא בחינוך והוא עומד על 12.8 מיליון שקלים (לעומת קיצוץ של 4.1 מיליון שקלים בהצעה הקודמת), כשליש מגובה כלל הקיצוץ הכולל בתקציב. חלק ניכר מהירידה בהוצאות החינוך הוא ביטוי להשבתת מערכת החינוך בחודשיים האחרונים. בגנים הילדים העירוניים הוקטן התקציב ב-6.7 מיליון שקלים, בהסעות 1.7 מיליון שקלים, בתיכונים 1.2 מיליון שקלים, בחטיבות 891 אלף שקלים ובבתי הספר היסודיים ב-964 אלף שקלים. 1.2 מיליון שקלים נוספים הופחתו בגין שירותי ניקיון מוסדות החינוך.

הפחתות חלו גם בתחומים נוספים: בתרבות וספורט 10.2 מיליון שקלים (לעומת 4.1 מיליון שקלים בטיוטה הקודמת), מתוכם שני מיליון שקלים ביטוי לביטול אירועי תרבות, 1.3 מיליון בפעילות בתי תלמיד ובתי תרבות, כשני מיליון שקלים בפעילות היכל התרבות, ושלושה מיליון שקלים בתחום פעילות ספורט לרבות צמצום של 800 אלף שקלים בתקציב התמיכות לעמותות הספורט.

תקציב הביטחון העירוני הופחת ב-2.4 מיליון שקלים ויעמוד על 30 מיליון שקלים. הקיצוץ נובע רובו ככולו בצמצום הוצאות שמירה וסיורים במוסדות החינוך (2 מיליון שקלים), ובפארק העירוני (260 אלף שקלים).

בתקציב המוצע יש קיצוץ של 3.8 מיליון בסעיף הרזרבות, מתוכם 1.8 מיליון ברזרבה להסכמי שכר ותשלומי פרישה. בתקציב חזות העיר חלה הפחתה נוספת ביחס לטיוטה הראשונה של 1.2 מיליון שקלים, בתקציב קהילה וחברה יש הפחתה נוספת של 1.1 מיליון שקלים ואילו שירותי הדת יקוצצו בסך של 3,000 שקלים נוספים ביחס לעדכון הראשון של התקציב, כך שסך הצמצום בסעיף זה ביחס להצעת התקציב הראשונית עומד על 253 אלף שקלים בסך הכל.

בתקציב מופיע גם קיצוץ תחת הכותרת "קיצוץ שכר נבחרים" בסכום כולל של 79 אלף שקלים – ראש העיר 30 אלף שקלים בשנה, שני הסגנים יחדיו 34 אלף שקלים, מנכ"ל העירייה ועובדיו 15 אלף שקלים.

משבר הקורונה הביא איתו גם הוצאות לא צפויות והעירייה תתקצב 100 אלף שקלים הוצאות סיוע רכישת מזון לתושבים, 300 אלף שקלים עבור סלי מזון בחירום, וכן תוספת של 376 אלף שקלים בתמיכה באזרחים ותיקים ואוכלוסיה בסיכון. הפעלת השמרטפייה בזמן הקורונה לצוותים הרפואיים צפויה לעלות חצי מיליון שקלים אולם בסעיף ההכנסות נראה כי העיריה צופה לקבל שיפוי מלא בגין שירות זה.

כזכור חברי האופוזיציה במועצת העיר פרסמו מסמך ובו הם מפרטים את כל הסתייגויותיהם מהתקציב ביחס לטיוטה הקודמת. מכאן עולה כי קרוב לוודאי יתנגדו ללקיחת הלוואה הנדרשת כדי לעמוד בתקציב הפיתוח בסך 32 מיליון שקלים.

כרגע לא ברור גם כיצד ינהג יושב ראש ועדת הכספים עילאי הרסגור הנדין, שבחר להחרים את ישיבת ועדת הכספים האחרונה בה הוצג העדכון הראשון לתקציב הקורונה () עקב ביטול התקציב בסך 400 אלף שקלים אשר יועד להפעלת תחבורה ציבורית בשבת וביטול התקציב בסך 105 אלף שקלים עבור אירועי הקהילה הלהט"בית. בכל מקרה, בטיוטה החדשה אמנם אין סעיף הפעלת אוטובוסים, אך סעיף אירועי הקהילה הלהט"בית הוחזר ושינה את שמו ל"הוצאות פעילות פלורליסטית" והוא כולל גם את האוטובוסים בשבת.

במסמך שצירף גזבר העירייה, שגיא רוכל, לחברי ועדת הכספים כתב: "בעקבות החלת מצב החירום במדינה עקב המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, ננקטו צעדים על ידי המדינה שהביאו לפגיעה משמעותית בפעילות המשק וכפועל יוצא מזה בפעילות של הרשויות המקומיות. גם העירייה יזמה מהלכים במלחמה בנגיף ובשמירה על בריאות התושבים. לאור המשמעויות הכלכליות הנגזרות ממצב זה על הרשויות המקומיות ולצורך היערכות ל'יום שאחרי', שקדנו בעירייה בחודש האחרון על עריכת אומדנים ותכנית לעדכון התקציב על מנת לאמוד את השלכות המשבר ברמה הכלכלית על תקציב העירייה".

הגזבר צופה פגיעה בהכנסות מארנונה על אף השיפוי הממשלתי ובשל מה שהוא מכנה "ירידה במוסר התשלומים". בנוסף הוא צופה גידול בבקשות להנחות מארנונה בד בבד עם עליית שיעור האבטלה. ההאטה הצפויה בתחום הנדל"ן תביא גם היא לדבריו לפגיעה בהכנסות העיריה אשר יורגשו אף מעבר לשנת 2020.

בתחום הוצאות השכר נקטה העירייה בצימצום משמעותי של היקף ההוצאה לשעות נוספות, עצירת ודחיית קליטת עובדים חדשים, ונדחו עדכוני שכר, העלאות בדרגה ותוספות שונות. בימים אלו נבחנים צעדים נוספים לצמצום הוצאות השכר בשיתוף ועד העובדים, כך נכתב. מרבית עובדי העירייה שהו מאז תחילת משבר הקורונה בחופשה ללא תשלום.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר