תשריט הדיפו
תשריט הדיפו

גילויים חדשים: אלו הסיבות להחלטה להעתיק את הדיפו סמוך לבתי השכונה הירוקה ולהגדיל אותו

התנגדות של רשות הטבע והגנים וצרכים תפעוליים שלא נלקחו בחשבון הם הסיבות המרכזיות להחלטה להעתיק את הדיפו ממיקומו המקורי ולקרב אותו אל בתי השכונה הירוקה בכפר סבא. מחר אמור להתקיים דיון קריטי בתוכנית והתושבים והרשויות כבר מוכנים "לצאת למלחמה"

פורסם בתאריך: 26.5.20 10:01

התנגדות של רשות הטבע והגנים היא הסיבה העיקרית להחלטה להעתיק את הדיפו – מוסך לאחסנה, טיפול ותחזוקה של רכבות וקרוניות של קו המטרו – ממיקומו המקורי ולקרב אותו אל בתי השכונה הירוקה בכפר סבא. כך חושף צומת השרון. בנוסף, עלו צרכים תפעוליים חדשים שהמתכננים לא לקחו בחשבון בתוכנית המקורית, מה שהביא להכפלת גודלו.

נזכיר שמחר (רביעי), אמורה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) לדון בתוכנית, לאחר שסירבה לבקשת ראש עיריית כפר סבא וראש המועצה האזורית דרום השרון לדחות את הדיון. בימים האחרונים, אנחנו מגלים לראשונה, הוקם מטה מאבק בנושא המשותף לתושבי מושב גן חיים שבשטח השיפוט של המועצה האזורית דרום השרון ולתושבי השכונה הירוקה, שמדבר במונחים של "מלחמה".

הדיפו אמור לשרת את קו M1 של המטרו, רשת הסעת ההמונים שאמורה לחבר את מטרופולין תל אביב לפרברים. הקו עתיד לנוע בין הערים רעננה וכפר סבא בצפון, לעבור בין רמת השרון והרצליה לאחר מכן לחלוף במנהרה מתחת לתל אביב בתוואי דומה לדרך נמיר ולדרך מנחם בגין ולהמשיך דרך הערים חולון ובאר יעקב לתחנת הקצה ברמלה. כל קו חייב דיפו משלו.

בתחילת חודש פברואר השנה תוכנן הדיפו צפונית למפעל קניאל, בצמוד לכביש 4 בשטחים המיועדים לחקלאות בגודל של 220 דונמים. את הצפרדע הזאת, יכלו במועצה האזורית דרום השרון לבלוע מכיוון שהשטח המדובר לא שייך לאף יישוב. גם את תושבי כפר סבא הוא לא הטריד עקב ריחוקו היחסי מבתי התושבים. בשבוע שעבר הופתעו בדרום השרון ובכפר סבא לגלות שהדיפו הוזז ושודרג. הוא אמנם מתחיל באותו המקום, מצפון לקניאל, אך הורחב לכדי 420 דונמים והתארך מזרחה. כעת הוא יושב רובו ככולו בשטח המשבצת החקלאית מערבית לבתי התושבים בגן חיים ומצפון לשכונה 80. על פי אנשי המקצוע בדרום השרון אנשי הות"ל טענו בפניהם שכשהם תכננו אותו לראשונה הם לא היו מודעים לצרכים התפעוליים שלו ולכן הגדילו למשל את מסלול ההרצה לקרוניות ל-850 מטרים.

שיקול משמעותי נוסף שהוא אולי גם המרכזי בקבלת ההחלטה, היא הטענה הסביבתית. רשות הטבע והגנים הציגה את עמדתה המקצועית שמבקשת לשמור על יכולת מעבר בעלי חיים בשטח המסדרון האקולוגי באזור אגן הניקוז של נחל פולג. בוועדה סבורים שהחלופה החדשה נותנת מענה מיטבי למסדרונות האקולוגיים בשטחים החקלאיים במרחב משום שהיא צמודה לאזורי הבינוי הקיימים, לעומת החלופות האחרות הרחוקות יותר מהבינוי ופוגעות בצורה משמעותית במסדרונות אלו. במועצה האזורית דרום השרון טוענים מנגד שכלל החלופות הקיימות נמצאות בשטח המסדרון האקולוגי ובשטח חקלאי מוכרז, ודווקא בחלופה שנבחרה הפגיעה משמעותית יותר בשטחים הפתוחים.

"אנחנו טוענים שהכל זה מסדרון אקולוגי", אומרת לצומת השרון מהנדסת הוועדה המקומית דרום השרון לתכנון ובניה תמי גלס. "כביש 4 גם מצוי עליו ואף אחד לא העלה בדעתו לבטל את הכביש. מצאו דרכים ראויות עם גשרים ועם מנהרות שמאשרות מעבר בעלי חיים. גם הטענה שעדיף שהדיפו יהיה צמוד דופן לפיתוח הקיים היא לא הגיונית בעינינו בגלל ששטח הדיפו בתוכנית החדשה גדל כמעט פי שניים. לכן אנחנו מציעים להקטין אותו כי ככל שניקח תא שטח קטן יותר נאפשר את המשך קיום המסדרון בצורה רחבה יותר".

מחר מתכוונים המתנגדים להציע חלופה טובה יותר לטענתם שהיא הקרובה ביותר לתכנון המקורי בגודלו וממוקמת כמה מאות מטרים צפונית יותר למיקום המקורי,  הסמוך למפעל קניאל. אם זה לא יצלח, בגלל לוחות הזמנים הקצרים מכיוון שהות"ל רוצה לאשר את התוכנית להפקדה כבר בחודש יוני, מטה המאבק  מתכונן בליץ של ממש. בימים האחרונים כבר התקיימו שיחות עם שר החקלאות ונציגתו בות"ל, עם הרשויות האזוריות, משרד ראש ממשלה, המשרד להגנת הסביבה, רשות מקרקעי ישראל ומשרדי התחבורה משפטים והבינוי – לכולם זכות הצבעה בוועדה, והתקווה היא שהם יצביעו מחר בעד החלופה שתוצע. במקביל מתקיים דין ודברים עם מתכננת המטרו, יעל סולומון, שפנתה לראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר הות"ל, זאב בילסקי, כדי לשקול את ההצעה. בנוסף, גוייס עורך דין למקרה שמחר לא תושג התוצאה הרצויה ונבחר גם איש יחסי ציבור.

בתוך כך בות"ל טוענים שהמסמכים וחומר הרקע על התכנון החדש של הדיפו נשלחו לעיריית כפר סבא ולמועצה האזורית דרום השרון כבר ב-30 באפריל, ולא כפי שטוענים ברשויות, ב-19 במאי. ראש עירית כפר סבא רפי סער לא השיב על הטענה הזאת ואילו ראש המועצה האזורית דרום השרון אושרת גני-גונן טוענת שהתאריך המופיע על הזימון לישיבה הוא 19 במאי ושבמועצה לא התקבלה פנייה מוקדם יותר.

"זו מלחמה על הבית", חוזרים ואומרים לנו גורמים במטה המאבק. "אנחנו עולים להתקפה ונרים ביחד מאבק שהמדינה לא כמותו". לכן גייסו גם את תושבי השכונות הירוקות בכפר סבא. יו"ר ועד השכונה לאה מנסור אמרה לצומת השרון: "אנחנו רוצים לראות אם אפשר להימנע מהפקדה של התוכנית. הדבר הזה הוא זוועה. מוכרים לי 'קיבלתם תחנה בכפר סבא' – לא מדברים על מסלולי הרצה, מוסכים, 70 קרונות, רעש לכלוך, כל מה שקשור בתחנת רכבת. אני לא מכירה תחנת רכבת בעולם שהיא אזור נקי, נפלא, נהדר ושקט. תחנות רכבת הן תמיד סלאמס. אני לא מבינה את התפיסה הזאת בכלל".

"הות"ל הוא גוף מאוד אינטנסיבי ואפילו דורסני שפועל לקידום תשתיות לאומיות בקצב מהיר ומעל רשויות התכנון ברשויות המקומיות", מסבירה גני-גונן. "היינו בתקופת הקורונה עסוקים בשמירה על בריאות תושבינו, בהחזרת מערכת החינוך לפעילות ובבעיות כלכליות של בעלי עסקים, ובתקופה הזאת כנראה גורמים מקצועיים המשיכו לעבוד. איך ראש רשות יכול להיערך בזמן כל כך קצר לדון בתוכנית שתשפיע עמוקות על חיי התושבים במשך שנים רבות מאוד, כולל על הילדים שלהם והילדים של הילדים שלהם? אנחנו מברכים על המטרו ואישרנו את הדיפו במתכונתו הראשונה, למרות שהוא על האדמות שלנו בדרום השרון, אבל איך שזה מוגש לנו הפעם, גם במהות וגם בתהליך יש בעיה. בתהליך כי זה נורא מהיר ואף אחד לא שיתף אותנו מראש ועכשיו אנחנו צריכים ללמוד ולהגיב לזה תוך מעט זמן. זה לא רציני. וברמת המהות – הולכים להגדיל את זה פי כמה ממה שהיה קודם ואני לא מבינה איך מישהו חושב שעשרה מטר מהבית שלו יכולים לשים פתאום מן מוסך כזה".

תגובת חברת נת"ע: "רשת קווי המטרו שמקימה נת"ע, הינה פרויקט לאומי הצפוי להביא בשורה משמעותית למאות אלפי נוסעים במטרופולין המרכז, ולתמורה משמעותית בהיקף הבינוי וההתחדשות עירונית לאורכו. הדיפו המדובר הוא חלק בלתי נפרד והכרחי מקו המטרו. כל שיקולי התכנון למיקום הדיפו, הם שיקולים מקצועיים הנגזרים מפרמטרים תכנוניים וסביבתיים אשר הוצגו לגורמי המקצוע הרלוונטיים בכפר סבא והמועצה האזורית דרום השרון. הדיפו המתוכנן משוקע ביחס לפני הקרקע, וביחס לבתי התושבים, עובדה אשר תפחית את נראותו ואת הסוגיות האקוסטיות, כמו גם מסילות החניה אשר יקורו בגג מיוחד. יתרה מכך, שימושי האחזקה של הדיפו ממוקמים בצדו המערבי המרוחק מאות מטרים מבינוי למגורים, וחזית הדפו הפונה לבתי מגורים תטופל מבחינה נופית. ובשולי אלה, יוכל מי שחש צורך, להגיש את השגותיו בעת הפקדת התכנית".

מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר: "דיפו הוא חלק בלתי נפרד מפעילות המטרו שכן הוא חיוני לתפעול ולתחזוק השוטף של המטרו שייתן מענה למאות אלפי תושבי השרון מדי יום. במסגרת הליך בחינת החלופות למיקום הדיפו נבחנים בין היתר  פרטמטרים תכנוניים, כלכליים וסביבתיים. התוכנית תובא לדיון בוועדה והיא תכריע לאחר שתשמע בין השאר את עמדת הרשויות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. סאמי וסוסו

    בעיות אמינות נגרמות מגרסאות מוזרות שכאלה והן פוגעות באמון הציבור בהנהגה העירונית שבאה לפה לפני שעת הבחירות ועושה עלינו סיבוב קריירה הכי אופורטוניסטי וציני שיש

  2. אנונימי

    כתבה מצויינת ומקיפה. רשות הטבע והגנים עושה את עבודתה נאמנה ומגנה על הטבע – ומה איתנו תושבי השכונה – מי יגן עלינו מדורסנות הועדה לתשתיות לאומיות?????? מר ביילסקי תפסול את עצמך מדיון בתכנית זו – בעברך כראש עיריית רעננה המון שנים הינך מצוי בניגוד עניינים אישי וציבורי !!!!

  3. תושב

    ביילסקי פוטר היום מתפקידו כמו כן כל הישיבות בנושה נדחו בגגל המעבר של אגף התכנון ממשרד האוצר למשרד הפנים כלומר תחת ההובלה של אריה דרעי נראה שאין מה למהר

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר