סער בישיבת הות"ל. צילום באדיבות עיריית כפר סבא
סער בישיבת הות"ל. צילום באדיבות עיריית כפר סבא

הדיון בות"ל על הדיפו: נציג נת"ע טען שלחלופה שמציע סער אין היתכנות. סער הבטיח לצאת למאבק

ראש עיריית כפר סבא וראשת המועצה האזורית דרום השרון ביקרו באופן חריף את התנהלות הוועדה וחברת נת"ע בכל הקשור להקמת הדיפו המתוכנן מצפון לשכונות הירוקות בכפר סבא. "הדיפו במערב כפר סבא לא יהיה", אמר סער

פורסם בתאריך: 22.7.20 17:27

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, וראש המועצה האזורית דרום השרון, אושרת גני-גונן, התבטאו היום בחריפות בדיון בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), שהחל בשעות הבוקר וממשיך גם בשעה, זו בעניין התנהלות חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) והות"ל בכל הקשור להקמת הדיפו –  מוסך לאחסנה, טיפול ותחזוקה של רכבות וקרוניות של קו המטרו M1, בשטחה של דרום השרון בסופו של קו המטרו.

הדיון הארוך נוגע בכל התחנות לאורך הקו וכלל עשרות משתתפים בהם, מלבד אנשי משרד הפנים, הות"ל ונת"ע, גם אנשי רשויות התכנון, ראשי הערים שהקו יעבור בתחומן ותושבים. כולם הביעו את עמדתם ואף העלו הסתייגויות על חלקים רחבים בתוכנית. בסוף היום אמורים חברי הות"ל להיכנס לדיון פנימי שבסופו יודיעו על ההחלטות שהתקבלו.

סער וגני גונן הציגו את החלופה האחרונה שהציעו למיקום הדיפו, בשטח תעשייה של המועצה האזורית הצמוד לכביש 6, וסירבו בתוקף לומר מה ההסתייגויות שלהם מהחלופה המועדפת על נת"ע, סמוך למושב גן חיים במועצה האזורית ולשכונות הירוקות בכפר סבא. הם דרשו לקחת פסק זמן מהדיונים בות"ל, ליצור לוח זמנים למספר חודשים ולשבת עם צוותי עבודה הכוללים את כל כל הגופים האחראיים על הנושא ולהגיע להחלטה משותפת. בנוסף, ביקשו השניים לא להתחיל או להמשיך את שיתופי הציבור עד שלא תמצא חלופה מוסכמת.

החלופה המוצעת של תחנת הדיפו. מתוך המכתב של גני גונן וסער לות"ל

סער אמר בדיון כי הם נתקלו בחוסר שיתוף פעולה שהוא לא מצליח להבין אותו וטען ש"לקבל החלטות חד צדדית ולהוציא אותן בצורה מוחלטת, זה לא נכון ולא רציני". הוא אמר ש"הצענו אלטרנטיבות בלחץ של זמן כי פתאום אצה לכולם הדרך ובתוך חודש-חודש וחצי צריך להחליט החלטות הרות גורל לגבי האזור. ההחלטות הדורסניות האלה, בלי להתחשב בתושבי השכונה ירוקה ובלי להתחשב במועצה האזורית דרום השרון ותושביה, הן החלטות לא נכונות בדרך ובהתנהלות".

לדבריו, אם ישבו לדון בנושא יהיה ניתן למצוא אלטרנטיבה ראויה ונכונה. "יש מקומות נוספים שאפשר לחשוב עליהם, גם אם זה יעלה כסף", הסביר, "אם נגיע עד פאתי קיבוץ אייל וטירה לא יקרה אסון. זה יעלה קצת כסף. צריך לדון בצורה אחראית ולשתף פעולה. הדיפו במערב כפר סבא בסמוך לשכונות הירוקות אין לו היתכנות והוא לא יהיה. נצא למאבק על כך וחבל שכך. לא צריך להגיע לשם".

לדבריו, הדיפו מצפון לכפר סבא חוסם את ההתפתחות האורבנית של העיר צפונה, וממילא אין לעיר לאן להתפתח מדרום (כביש 531) ממזרח (הרשות הפלסטינית) וממערב (רעננה). "זה כאילו מישהו סימן ביומן ואמר נמשיך", המשיך סער בביקורת, "אותי הכעיס שהיה פה הרבה מאוד מידע שיצר אווירה ציבורית וחוסר אמון בגלל חוסר הוודאות. יש ממשלה חדשה שהתחילה לעבוד ועל הדרך כל ראשי הרשויות נדרשים לאירוע מינורי – מלחמת עולם שנקראת קורונה. זה לוקח משאבים… כל מה שנאמר נאמר ללא הסכמתי וללא הסכמת דרום השרון. זה מצב לא נוח ששמים אותנו בו. הבכתם אותנו. לא עובדים כך. צריך לעבוד בשיתוף פעולה. אני מבקש עבודת מטה מסודרת".

תשריט הדיפו המתוכנן לקום מצפון לשכונה הירוקה

תשריט הדיפו המתוכנן לקום מצפון לשכונה הירוקה

גני גונן הוסיפה: "לא בטוח שאנחנו בצד המקבל אבל בטוח בצד הנותן. זה לא מקרי שאנחנו אחרונים, או שאני אחרונה מראשי הרשויות שמדברים כאן. לא עוברות כאן תחנות שישרתו את יישובינו. המטרו לא בא לתת פתרון למרחב הכפרי ולכן יכול להיות שאנחנו אחרונים בדיון הזה. לנו זה משמעותי כי זה יכול לשנות את הצביון הכפרי בסמוך למטרו ובעיקר לדיפו. היד של המשרטטים קלה על השטחים החקלאיים שלנו. אף פעם לא אמרנו לא, אמרנו איך כן. וגם הפעם עשינו כך למרות שאנחנו לא המרוויחים הישירים. אמרנו למה לא משתפים אותנו. למה אנחנו צריכים במפתיע לגלות שתוכנית עוברת ממערב למזרח ולא עדכנו אותנו".

באשר לחלופה שהציעו באזור התעשייה בנימין אמרה: "החלופה לא נבחנה לעומק. צריך לבחון אותה… אנחנו מתנגדים לכל חלופה שהיא בתחום גן חיים וכפר סבא הירוקה. הרצון שלנו הוא להציע חלופה צמודת דופן לאזור תעסוקה. הודתם בכנות שהיא לא נבחנה לעומק. המטרו תוכנית לאומית מדהימה שתתממש עוד 10 או 15 שנה. אז מה זה עוד מספר שבועות המתנה שיכולים לשנות את חיי התושבים וגם מבחינה לאומית. מה שאנחנו מציעים יותר טוב".

לדבריה, צריך לשמור על העקרונות הבאים: לקשר בין המטרו לבית תחנת הרכבת המזרחית על מנת שירוויחו מיתרונות המטרו גם תושבי המרחב הכפרי, תושבי המשולש והבאים מצפון; לא לפגוע בתושבי דרום השרון דרך מפגעי רעש וקרינה וצמידות לבתיהם; לא לפגוע בשטחים החקלאיים; לא לפגוע במסדרון האקולוגי ולא לבזבז שטח רב, אלא להשתמש ככל האפשר בתשתיות תת קרקעיות במקום שטחים חקלאיים ושטחי מגורים.

עו"ד אייל מאמו, שמייצג את מטה המאבק של התושבים נגד הקמת הדיפו מצפון לשכונה הירוקה, אמר בדיון: "משמעות של התוכנית הזאת ומיקום הדיפו זה פשוט חיסול וחורבן של יישוב (גן חיים). חיסול של קהילה. מי שצריך לשקול את החלופות היא הוועדה לתשתיות לאומיות ולא נת"ע שחושבים איפה יותר נוח, קל וזול להקים את הדיפו. אלו שיקולים צרים של יזם. הוועדה צריכה לשקול שיקולים רחבים יותר. כל מה שאמרו נגד מיקום הדיפו המוצע מתגבר על עלות ונוחות. בחלופה שהוצעה יש בה כל כך הרבה יתרונות. היא מוסכמת על הרשויות, לא אזור מגורים ויש תשתיות…. אני מבקש לא להביא את האסון על התושבים".

עופר סלעי, אחד ממנהלי הפרויקט מטעם נת"ע הסביר את הסיבות להתנגדותם לחלופת הדיפו באזור התעשייה בנימין. ראשית, לדבריו לא ניתן לתפעל דיפו בשני חלקים כפי שמוצע בחלופה הזו ונדרש רצף בין האלמנטים התפעוליים הקיימים בדיפו. עוד אמר ששטח הדיפו קטן ביחס לדרישות התפעוליות, צורת הדיפו לא מאפשרת תמרון והמיקום מאריך את תוואי הרכבת בכ-1.5 קילומטרים, מה שעלול לגרור עלויות נוספות. בנוסף, לדבריו החלופה עלולה למנוע את המשך קו המטרו מרחוב אלי הורוביץ בכפר סבא לתחנת רכבת ישראל כפר סבא מזרח. לבסוף הוא טוען שהדיפו כלוא בין תשתיות (כביש 6, מסילת רכבת, כביש 55) ואין אופציה להרחבה עתידית וכי השטח המוצע ברובו העיקרי הינו בית עלמין מטרופוליני על פי תוכנית עתידית מאושרת.

לדבריו, קבלת החלופה המוצעת תחייב ביצוע של גשר ארוך למסילה המזרחית וכתוצאה מזה תופסק פעילות ההקמה של המסילה המזרחית או לחילופין דחייה בביצוע שהחל הלכה למעשה בשטח. לאחר מכן, הפתיע סלעי את הנוכחים והציג חלופות שונות רבות לדיפו, גם כאלה שנפסלו עם הזמן, אולם הבהיר כי החלופה המועדפת עליהם היא זו שכפר סבא ודרום השרון מתנגדות לה.

בתוך כך נתלו הבוקר שלטים על מרפסות בשכונה הירוקה ובשטח הציבורי עם הכיתוב "המטרו דורס אותנו האזרחים – יורחק הדיפו מבתי מגורים!". יו"ר ועד שכונה 80, לאה מנסור, כתבה בעמוד הפייסבוק של השכונה הירוקה: " בפתחו של יום זה, דקות לפני שהדיון מתחיל, חשוב לי לומר תודה לכל התושבים שהתעניינו, שאלו שאלות נוקבות, תרמו כסף למאבק, תלו שלטים, שלחו הודעות לגורמים שונים. תודה מיוחדת לחברי מטה המאבק תושבי השכונה שנענו לקריאה של ועד 80 ונרתמו ללא היסוס לחודשיים של עבודה מטורפת, יחד עם שכנינו בגן חיים ושדה ורבורג. המטה פעל ללא לאות במגוון דרכים והצליח, בין היתר, להוביל את הרשויות המקומיות להציע חלופה סבירה לות"ל. כי לאמר 'לא אצלי' בלי לתת הסברים וחלופה – זו לא דרכינו".

השלטים שנתלו בשכונה הירוקה נגד הדיפו. צילום באדיבות וועד השכונה

חברת המועצה עדי לוי-סקופ, מחזיקת תיק השכונות הירוקות במועצת העיר, מסרה בתגובה: "כל הליך בחינת החלופות למיקום הדיפו שהוצג במהלך הדיון נעשה ללא כל שיתוף או היוועצות עימנו וקודם במהירות שיא מטאורית על ידי רשויות התכנון במנותק מהרשויות, התושבים והתושבות. אף הוועדה בעצמה הודתה במהלך הדיון, כי לא כל החלופות נבחנו כדבעי ולעומק. אנו מצפים ודורשים כי הועדה תכיר בכך שמתחם הדיפו חייב להיות בקרבת אזורי תעשיה, מסחר ותעסוקה ובשום אופן לא בסמיכות לבתי מגורים וכי יוקם צוות משותף אשר ייבחן בשיתוף מלא עימנו את החלופה המוסכמת בסמוך לכביש 6 וכל חלופה אחרת שתשיא תועלת מירבית לכל הצדדים. כולנו רתומים לעבוד ולהשקיע בנושא ממיטב מרצנו וזמננו, שכן לא יקום ולא יהיה דיפו בצפון השכונה הירוקה ואנו נילחם על כך בכל כוחנו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. אבי

    לא מפסיקות הבעיות אם ראש העיר סער וזה כולל גם את העצירה של פרוייקטים של פינוי בינוי איפה שהוא מתערב הכל נעצר פשוט ראש עיר למופת….

  2. לולה

    אחרי שמהנדסת העירשמינה סער עצמו (על פי פרוטוקולים מהישיבה) נתנה את הסכמתה להקמת הדיפו ליד הירוקה בשלומיאליות שלא תאמן סער מנסה בלחץ הירוקה לשנות את ההחלטה. מדובר בראש עיר חסר כישורים שנזרק מכל עיר בה עבד. טעות אלקטרורלית של תושבי כפר סבא. משלמים ועוד נשלם ביוקר על הבחירה הרעה באיש הזה.

  3. יוני

    הורסים ריאה ירוקה מהיפות והחשובות באזור המרכז. בואו לטייל כאן. לא יהיה כאן דיפו.

  4. גל

    מה החלופה המזעזעת שמציעים פה מטעם העירייה?!? מישהו שם לב לזה שהתחנה 20מ׳ בלחץ מהחלונות של שכונה שלמה??? בין איזור התעשייה המדובר לבין המיקום החלופי שמציעה העירייה נמצאים מספר קילומרטרים, ואילו התחנה עצמה נמצאת בצמוד לבתי המגורים. השתגעתם???

  5. דרור.

    אדוני ראש העיר ! אתה מתלונן על מחטף הדיפו ?!?! … והחלופה המטומטמת שלך מה ? … לא מחטף ? … מה זה פתאום ״תחנת הורביץ״ … עם אנשי יוספטל אתה בא להתעסק ? … למה בעצם ??? … אדון דני הרוש ? מה יש לך להגיד על מסילות/תחנות ככה בשטות ובלי מחשבה ? … ההפרעה של גן חיים יותר חשובה מבתי השכונה המזרחית ? … מה נראה לך ?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר