רפי סער. צילום אילן ספרא

"יש ניסיון להדביק לי תדמית של בריון וסותם פיות": רפי סער מסכם שנתיים בתפקיד ומדבר על הכל

מערכת החינוך: "נראה את הפירות בעוד שנה-שנתיים". הדיפו בירוקה: "אני אלחם. הוא לא יהיה בסמוך לבתים". האופוזיציה: "מנסים להוציא אותי מהכלים". וגם האצטדיון, הקורונה והתוכניות לשנים הקרובות. ראיון מיוחד עם ראש עיריית כפר סבא

פורסם בתאריך: 4.12.20 08:30

בדיוק היום, 4 בדצמבר, מציין רפי סער שנתיים כראש עיריית כפר סבא. מי ששימש כמנכ"ל עיריית הוד השרון הפתיע רבים כאשר הצליח להיבחר בשנת 2018 לתפקיד החשוב ביותר בכפר סבא, אחרי תקופה פוליטית סוערת בעיר. בראיון מיוחד לצומת השרון מסכם סער את השנתיים הראשונות שלו בתפקיד, מדבר על הנושאים הבוערים שעל הפרק בעיר, על הביקורת שהוא סופג וגם מצהיר שהוא כאן לעוד זמן רב.

"אם ניקח את תכנית העבודה שהצגתי לתושבים לפני הבחירות, ניתן לראות שרובה מומשה או מתממשת בימים אלו", מתגאה סער, "הדבר החשוב לי ביותר הוא המהפכה במערכת החינוך, כשעשינו שדרוג במבני החינוך בעיר בהיקף שלא נראה בישראל. היו מבנים שהוזנחו ברמה לא נתפסת. הושקעו בנושא הזה 170 מיליון שקלים מתחילת הקדנציה שלי ויש עוד 30 מיליון שקלים בתכנון לשנה הקרובה. זה הספק שהוא רק בשנתיים. ראשי עיריות אחרים עושים אותו אולי בשלוש קדנציות".

יש טענה שהתכניות שלך בנושא החינוך עוסקות יותר בבנייה ופחות בפדגוגיה. נתוני הבגרות שפורסמו לאחרונה מצביעים למשל על ירידה באחוז הזכאים לעומת השנה שעברה ובכלל, בשנים האחרונות אין מגמת שיפור משמעותית בעיר במדד הזה. יש גם ירידה באחוז הזכאים לבגרות חמש יחידות במתמטיקה, ובמדד הזה כפר סבא נמצאת מאחור ביחס לשכנות הרצליה ורעננה.

"התיכונים בכפר סבא הם ברמה מאוד גבוהה, וגם ציוני הבגרות טובים. יש מספר מקומות שצריך לתת בהם השקעה נוספת ואנחנו לגמרי שם, אבל תהליכים פדגוגיים לוקחים זמן. יש פה רגרסיה של שנים בתחום החינוך בעיר. הסתכלתי על תשומות משנים עברו בנושאים הפדגוגיים וכמעט שלא היו השקעות. הבאתי לפה את שר החינוך לשעבר, שי פירון ואת מיכל נגרי, שהייתה ראש אגף החינוך ברעננה ואנחנו מתקדמים בקצב מהיר מאוד. אני בטוח שתוך שנה או שנתיים נתחיל לראות את הפירות הפדגוגיים, וחד וחלק אנחנו נראה את התוצאות עד סוף הקדנציה הנוכחית שלי. התנהלנו בצורה רצינית מאוד במשבר הקורונה כאשר מערכת החינוך נפתחה בצורה רחבה ללא שום תקלה".

במהלך מערכת הבחירות אסנת ספורטה שימשה מעין פרזנטורית של נושא החינוך בקמפיין שלך. עד כמה אתה מאוכזב שיכולותיה בתחום החינוך באות לידי ביטוי בעיריית חדרה ולא בכפר סבא, ושהיא הפכה לאופוזיציה שלך?

"ברור שהתאכזבתי. מה שעשתה זה מעשה שאני חושב שלא עושים אותו בשום מקום. זו לא הדרך ואני מאמין שהיא הבינה את זה. אבל בסופו של דבר אני אדם פרקטי. ברגע שהיא בחרה את הדרך שלה אני המשכתי הלאה, עובדה שלכל אדם יש תחליף וחיזקנו את עצמו ביועצים חיצוניים טובים מאוד. מיכל נגרי מביאה לפה הרבה מאוד יכולות שלפחות תואמות לאלה של אסנת. אגב, במכרז שקיימנו לבחירה של מנהל אגף חינוך התייעצתי עם אסנת ואני שומע גם את דעתה. בכל מקרה הדלת שלי תמיד פתוחה בחזרה לכולם, גם עבורה".

ראש אגף החינוך שאתה מינית, אורי ארבל, עזב את תפקידו בספטמבר, באמצע תקופה לא פשוטה למערכת החינוך. זה לא היה נראה כמו צעד שמבשר טובות.

"מערכת החינוך בכפר סבא דורשת הרבה עבודה. אורי החליט מסיבותיו שלו שזה לא מתאים לו והוא רוצה לפנות לדרך חדשה. אני מקבל את ההחלטה שלו בהבנה. יצאנו למכרז במסגרתו נבחרה מנהלת אגף חדשה עם הרבה ניסיון, אסנת חכמון, ובסך הכל המערכת היום יציבה. המבנה של אגף החינוך עומד ועובד כמו שצריך ואנחנו נראה את התוצאות עם הזמן".

* * *

חיצי הביקורת כלפי סער מגיעים מכיוונים רבים, כאשר פרט לתחום החינוך ניתן להזכיר גם את מאבק התושבים בשכונה הירוקה כנגד הקמת הדיפו, המאבק בנת"צ בוויצמן וטענות לפיהן הוא נוהג בכוחנות בתפקידו כראש העירייה. סער מצדו בטוח שביקורת רבה שמושמעת כלפיו מגיעה בעקבות התנהגות לא הוגנת של חברי המועצה מהאופוזיציה, שלטענתו משתפים פעולה עם כמה פעילים חברתיים בעיר. ישיבות המועצה, שהתנהלו בתחילת הקדנציה בצורה נעימה יחסית, שינו כיוון לחלוטין בחודשים האחרונים. היו כמה מקרים שבהם סער נראה כמי שאיבד את סבלנותו, תושבים הוצאו מהישיבה, חברי מועצה עזבו במחאה על סגירת מיקרופונים וישיבה בנושא חינוך הוחרמה על ידי חברי המועצה מהאופוזיציה. "ההבדל מתחילת הקדנציה הוא שיש החלטה של חברי האופוזיציה, ושל מספר מועט של פעילים שלהם, להגיע לישיבות מועצה ובאופן שיטתי לפגוע בה", טוען סער, "זה החל בהפרעה לרצף הדיבור שלי ויצירת שיסוי והלהטה שלא הכרתי כמוהם. ישיבת מועצה היא טקס שמצולם ברשתות החברתיות ואני חושב שהאופוזיציה פשוט קיבלה החלטה לא לתת לראש העירייה לדבר באופן שיטתי. זה לא מכבד אותם ואני חושב שהציבור יראה את זה בסוף. אני אדם נעים, סבלני וממלכתי, לא מתלהם וקשה להגיע איתי למקומות כאלה, אבל לדעתי זה נעשה מצדם במחשבה תחילה מתוך ניסיון להוציא אותי מהכלים ולהדביק לי תדמית של בריון וסותם פיות. בסופו של דבר ההחלטות מתקבלות, אבל הטעם הרע נשאר".

יוסי סדבון. צילום סלי לוי פרג'

איך אתה מרגיש כשאתה רואה את הדברים שנכתבים עליך ברשתות ובקבוצות הוואטסאפ?

יש מי שמנסה לייבא ולתחזק בכפר סבא תרבות רוע ושקר.  זה כואב. זה לעיתים מאכזב. אבל מדובר בקבוצה קטנטנה, פעילי בחירות מתוסכלים, שליחים להגברת ריב ומדון. כראש עירייה אני לא נותן לזה לחבל במשימות ובמטרות שבעבורם נבחרתי לשרת. בסך הכל לגור בכפר סבא זאת חוויה טובה. כמובן שיש את המלעיזים ובכפר סבא הם מעטים. אם אתם רוצים לבקר אותי תבקרו אותי, אבל השאילתות האחרונות שמגיעות מהאופוזיציה הן פשוט ללכת לי על הראש. זה לא משפיע עלי וזה לא מעניין אותי ואת תושבי כפר סבא, הם בזים לזה והם נהנים היום מעשיה נטו".

אי ההבנות לא מגיעות רק מהאופוזיציה ומהפעילים החברתיים. הסגן שלך, עילאי הרסגור-הנדין, הציג דעה מנוגדת לחלוטין לעמדתך כשתמך בהקמת הדיפו סמוך לשכונה הירוקה.

"המכתב שעילאי הוציא ליו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות היה על דעתו והוא ננזף על כך. לעילאי יש הרבה אג'נדות ואנחנו מצליחים לנהל מערכת מורכבת איתו ועם הסגן השני איתן צנעני ועם המשנה לראש העירייה אורן כהן, בתוך סיטואציה של רסיסי מפלגות שיצרו הבחירות האחרונות".

לא הייתם מתואמים בנוגע למכתב?

"חד משמעית לא. זאת פיקציה".

בעוד כמה חודשים הרסגור-הנדין, יו"ר סיעת מרצ, מתחלף עם אורן כהן בתפקיד סגן ראש העיר בשכר. עזיבה של מרצ את הקואליציה תגרום לכך שתאבד את הרוב במועצה. לעובדה הזו יש קשר לכך שהוא עדיין בתפקידו למרות הדעה המנוגדת שהציג באחד הנושאים הבוערים בעיר?

"אני חושב שנושא השכר או התפקיד של עילאי לא צריכים להיות סיבה לפרישה מהקואליציה. יש לו פה לא מעט עשייה והוא עבר תהליך מצוין בתוך המערכת העירונית והוא מקבל הזדמנות לבטא את עצמו. לא חסמתי אותו משום דבר. אבל בהחלט בראייה שלי היום ראש עירייה חייב רשימה חזקה מאוד איתו וזה דבר בסיסי. אם הצבעת לראש עיר תצביע גם לרשימה שלו כי כך אתה מאפשר לו לעבוד. מרצ הם בסך הכל שותפים טובים מאוד כמו שאר השותפים בקואליציה".

האפשרות שמרצ תעזוב היא הסיבה שאתה מנסה להרחיב את הקואליציה, בעיקר עם פניות ליו"ר האופוזיציה יוסי סדבון?

"זה נכון שאני כל הזמן מנסה להרחיב את הקואליציה. לדעתי להיות באופוזיציה זה לבזבז זמן, במיוחד בתחילת דרכו של ראש עירייה אחרי משבר פוליטי גדול כמו שהיה בכפר סבא. כרגע אין בכלל טעם באופוזיציה. הייתה צריכה לקום בכפר סבא סוג של ממשלת חירום לאומית לאור המצב שכפר סבא נקלעה אליו. אם הייתה לי אפשרות להוסיף עוד שני סגנים בשכר, כולם היו בקואליציה. אין לי ספק שזה עומד רק על תפקידים בשכר. ההצעה שהצעתי לסדבון הייתה נרחבת מאוד. למה זה נפל? תשאל אותו".

נחזור לנושא הדיפו. הצהרת באופן חד משמעי שהדיפו לא יוקם בסמוך לשכונות הירוקות, אבל התכנית בכל זאת הופקדה לאחרונה.

"מה שקרה פה הוא ששרת התחבורה מירי רגב הודיעה רשמית שהיא לא תפקיד את התכנית במשך שבועיים, עד שיהיה דיון בנושא, ואז בא שר הפנים אריה דרעי ועשה לה דווקא. מדובר בהחלטה של המדינה, שמקבלת החלטות בלי להתייעץ עם הרשויות ועם התושבים. המאבק בנושא הדיפו יכול להסתיים די מהר ויכול גם להימשך שנים. המטרו הוא דבר מבורך למדינה ויגיע לכפר סבא בעוד 20-15 שנים לפחות, בוא נגיד שכשהוא יגיע אני כבר לא אהיה ראש העירייה. התכנון שהופקד לא נכון בכל פרמטר שהוא והצענו שתי אלטרנטיבות, שהטובה ביותר היא באזור המועצה האזורית דרום השרון בואכה טירה, שטח שפשוט טוב לכולם. צוותי התכנון של המדינה בעד, המתכננים של נת"ע בעד אבל בסוף באו פקידי האוצר והחליטו. לצערי אין עם מי לדבר ויש מערכת מפולגת ומסוכסכת בתוך משרדי הממשלה. יש ראש ממשלה שנמצא במשבר פוליטי גדול ואנחנו כנראה ערב בחירות. אתה מוצא את עצמך חסר אונים מול פקידות שקיבלה אישור לרוץ ולא חושבת קדימה. תהיה פה מלחמת עולם וכמו שהצלחנו עם תחנת הכוח נצליח גם עם זה. במאני טיים אנחנו יודעים איפה ללחוץ, אבל אנחנו עוד לא במאני טיים. אני אלחם ומבטיח שהדיפו לא יהיה בסמוך לבתי תושבים".

רפי סער ועדי לוי סקופ בהפגנה נגד הדיפו בשכונה הירוקה בחודש אוגוסט. צילום באדיבות עדי לוי סקופ

לעומת זאת ביטול תחנת הכוח במפגש השלום, שני קילומטר מזרחית לכפר סבא, נראה כמו הישג משמעותי שלך.

"בתוך המערך הכולל של עבודת ראש העירייה יש מספר אתגרים גדולים, בהם הייתה גם תחנת הכוח. הייתה פה מלחמת דוד מול גוליית. היה פה מאבק אזורי שכפר סבא הובילה וזאת לדעתי ההצלחה של הקדנציה שלי. יש פה אמירה גדולה מאוד בכך שהציבור הרוויח איכות חיים גבוהה יותר, זה הישג מטורף".

נושא שנראה שנזנח הוא האצטדיון. בשנת 2020 לכפר סבא אין אצטדיון כדורגל ראוי והפועל כפר סבא, שמצליחה בליגת העל זו השנה השנייה, מארחת את משחקיה בפתח תקוה. נראה שהנושא לא נמצא בראש סדר העדיפויות של העירייה.

"קיבלתי, במרכאות, ירושה מצוינת. עיר עם מבני חינוך וציבור הרוסים ותשתיות גרועות מאוד. את פירות העבודה שלנו ראו עכשיו בהצפות, כשהיינו העיר היחידה באזור שעברה את זה בצורה חלקה. אחת מהירושות שקיבלתי זה אצטדיון בלוי. להקים אצטדיון חדש יעלה הרבה כסף ושיפוץ ראוי יעלה כ-30-20 מיליון שקלים. אפשר לקחת את אצטדיון לויטה ולעשות ממנו משהו רציני שמתאים לתקופה. אני לא עושה טלאים גם אם האוהדים יצטרכו לחכות עוד תקופה. יש סביב האצטדיון הרבה סוגיות מורכבות של קרקע ובעלויות ולצד כל זה יש גם את הקורונה. אני מבין את הלחץ של האוהדים, אבל מדובר באירוע בעייתי בתקופה בעייתית ואני מצפה גם מהאוהדים וגם מבעלי הקבוצות להבין את זה. אני קודם כל אשקיע בגני ילדים, בבתי ספר, בתשתיות ורק אז באצטדיון. האצטדיון נמצא בתכנית העבודה אבל כדי להגיע למצב של אצטדיון רציני דרוש משאב גדול מאוד מהמדינה שכרגע לא עוזרת. יש תכנית גדולה של פינוי-בינוי בשכונת יוספטל, ואם המדינה תרתם לזה ותתן משאבים אנחנו נפעל להקמת אצטדיון חדש שם. לכן, כרגע, אין לי הערכה מתי הנושא הזה יבוא על פתרונו".

* * *

סער, בן 53, בוודאי לא תיאר לעצמו שהקדנציה שלו תהיה מלווה במשבר עולמי גדול כל כך כמו זה שאנחנו חווים כעת. החודשים הקשים שעוברים על אזרחי המדינה בתקופת הקורונה באו לידי ביטוי גם באובדן הכנסות משמעותי לקופת העירייה, שמוערך בכ-20 מיליון שקלים לשנת התקציב הנוכחית. "התנהלות העירייה היום היא התנהלות אחראית", אומר סער, "אם יש נושאים שחשבנו לקדם בקצב מהיר יותר, אנחנו מסתכלים על זה היום אחרת. יש פרויקטים של תשתיות שניצלנו את הסגר כדי לקדם, כמו מוביל הניקוז שאנחנו עושים בוויצמן, שייקח שלושה חודשים במקום שנה במקור. אנחנו ערב תקציב ובהחלט רואים ירידה בהכנסות. בגלל שהתקציב העירוני מאוד שקול, אנחנו נראה בסוף השנה גרעון מינורי בלבד. אנחנו עושים מאמץ גדול לא לפגוע בשירות לתושב, אבל לצערנו זה כן קורה כי צמצמנו את העבודה עם חברות הקבלן. בעקבות זאת אנחנו רואים ירידה בכל מה שקשור לאיכות הניקיון בעיר, וזו ההזדמנות לבקש מהתושבים לדאוג לניקיון הסביבה שלהם דווקא בתקופה כזו ולסייע לנו לצלוח את המשבר. בנוסף, מגיעה תודה לכל מי שעוסק במלאכה. התקופה הזאת גרמה לנו להעריך את ההון האנושי שנמצא פה בעיר בשלל התחומים והם ראויים לתודה גדולה על כך".

רפי סער ותושבות. צילום אילן ספרא

אילו מטרות אתה שם לעצמך עד לסיום הקדנציה בעוד שלוש שנים?

"כפר סבא צריכה לעבור תהליכים והיא תחזור להיות במקום הכי טוב שהיא יכולה להיות בו, כמצטיינת וחדשנית. אנחנו מקדמים פרויקט יחד עם מכון ויצמן להקמת קמפוס מדעי לתלמידי העיר, פרויקט שקורם עור וגידים ומהווה בשורה לתושבי העיר. גם כל הנושא ההתחדשות העירונית והפיתוח הכלכלי של אזורי התעסוקה נמצאו בעיצומו. המטרה שלי היא לראות שינויים בשכונות כיסופים, יוספטל, אלי כהן, ששת הימים, סוקולוב ורמז, פרי העשייה התכנונית. כפר סבא יצאה לדרך חדשה ותהפוך לעיר ששואבת את כל האזור פנימה אליה".

כמה זמן אתה רואה את עצמך כראש העירייה?

"מראש הגדרתי לעצמי שלוש קדנציות".

יש לך שאיפות להתקדם לפוליטיקה הארצית?

"אלוהים גדול. כדי שראש עירייה יצליח לממש את מה שהוא רוצה לוקח זמן. התהליכים מורכבים ולוקח זמן למשל להביא את מערכת החינוך למקום שבה אני רוצה לראות אותה. אני עוד לא באמצע הדרך. הפוליטיקה הארצית לא על סדר היום שלי. אני מאוד מחוזר, כי אנשים רואים שאתה ראש עירייה דומיננטי ומצליח ושכפר סבא הפכה להיות אחת מהמובילות בארץ בהרבה פרמטרים. מכל הערים באות משלחות לראות מה קורה בעיר שלנו. לכן כרגע זה לא מעניין אותי ואני עסוק כולי בכפר סבא".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. תושב כפר סבא האמיתית

    הדיפו צריך להיות מצפון לירוקה. הוא לא מזהם ולא מפריע. סתם בכיינים.

  2. שמעון כהן

    ראש עיר מצוין מזה שנים וגם הסגן שלו דני הרוש ומי שלא טוב לא יום טוב לא הרי תמיד כל מה שיעשה יהיו מתנגדים ודעות מנוגדות כל מי שחושב שהוא יכול לעשות יותר טוב מוזמן לבוא ולהצטרף לקואליציה ברשתו של רפי סער ראש עיר מוצלח

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רפי סער מדוע אי אפשר להחזיר למשל את תאורת הרחוב ותחום הניקיון חזרה לידי העירייה?? מדוע התושב צריך לסבול??

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ברעננה חיים ברוידא החזיר את הטיפול בתאורת הרחוב חזרה לידי העירייה. מניח שזה גם יחסוך כסף.

  5. דני בר

    רפי. מראש אמרת שתי קדנציות ולא שלוש. במו אוזני שמעתי. נא לא לנסות לשנות את האמת. 2 קדנציות טובות מספיקות לכל ראש עיר

  6. אורן בלישה

    כל הכבוד.העבודה לא פשוטה ועם אנשים שהמטרה שלהם לשים מקל בגלגלים עוד יותר קשה.חבל שהם לא מנצלים תזמן שלהם לעזור לראש העיר לקדם מטרות , בימקום תאגנדות שלהם.
    מר סהר היקר…זה קשה ותמיד יהייה קשה…אבל שווה! כל הכבוד.

  7. חרד לעיר

    אופורטוניסט שכל חייו רק חיפש כיסא. העיר מטונפת ומוזנחת, וועדה קרואה במפעל המים, מערכת חינוך קורסת , הורס את רחוב וייצמן, סותם פיות למבקריו, חסר כישורים ועסוק בעיקר ביחסי ציבור. ועל זה נאמר: איך הפשפש עלה למעלה? בושה לעיר שזה עומד בראשה.

  8. יחצ''ן חסר תקנה

    היה צריך להחליף את צאלה בתפקיד דוברת העירייה בזה הוא טוב משרת ראש העיר כנראה גדולה עליו

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר