מתחם החאן ההיסטורי בכפר סבא, הארכיון העירוני
מתחם החאן ההיסטורי בכפר סבא, הארכיון העירוני

78 מבנים ושני מתחמים: תכנית השימור של כפר סבא הוצגה במחוזית

בין המתחמים שישומרו גם מתחם החאן ההיסטורי. עתה ממתינה העירייה לאישור התכנית על ידי הוועדה המחוזית

פורסם בתאריך: 27.10.22 07:22

78 מבנים ושני מתחמים: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דנה בהמלצה לאשר להפקדה את תוכנית השימור של כפר סבא, הכוללת מבנים היסטוריים, גינות ציבוריות ורשת ירוקה.

תוכנית השימור של כפר סבא הוכנה על ידי מינהל ההנדסה העירוני, וכוללת כאמור 78 מבנים ושני מתחמים לשימור. התוכנית, כפי שאושרה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה והוצגה במחוזית, כוללת התוכנית את שימורם של מתחם החאן ההיסטורי (עיריית כפר סבא כיום), מתחם קריית ספיר, 5 גינות ציבוריות – גן הזיכרון, גן הברון מנשה, גן המגינים, גן יצחק שבמתחם העירייה וגן ספיר שבמתחם קריית ספיר, ואת הרשת הירוקה שפותחה בשנות ה-80 על ידי אדריכל העיר יוסף קולודני והכוללת מערך של שדרות, שבילים וגנים ציבוריים, שלאורכם מוקמו מגרשים למבני ציבור – תוך שימור המשך קיומה של הרשת הירוקה.
בנוסף, התוכנית, שלוותה על ידי אדריכלית העיר מיכל שרייבר גלבנדורף, ממונת השימור במינהל ההנדסה נגה די סגני ומנהלת מוזאון כפר סבא ירדנה ויזנברג, ונערכה על ידי האדריכל נאור מימר והשמאי יעקב צפריר, כוללת צירים היסטוריים מצטלבים – ציר ויצמן בין מתחם התרבות במערב ומתחם החאן במזרח, וציר רוטשילד בין הרחובות המייסדים מצפון ועמרמי/נחשון מדרום. זאת כאשר לאורך הציר ההיסטורי נמצאים 31 מבנים לשימור.
יש לציין עוד, כי מתוך 78 המבנים לשימור, ניתן למצוא 69 מבנים לשימור ו-9 אתרי נוף, ביניהם 24 אתרים לשימור בייעוד ציבורי: החאן, הבאר הראשונה, צריף הסנדלר, מתחם השוק, קולנוע עמל, מגדל המים, גן הילדים הראשון, היכל התרבות ובית ספיר, בית האבן, בית אהרוני, בית הכנסת הגדול ועוד.
הוראות התוכנית, שקיבלה שבחים רבים בוועדה המחוזית על ידי משתתפיה, כוללות בין היתר, שימור צמחייה ותיקה, עצים, חיזוק הציר הירוק לאורך הציר ההיסטורי של ויצמן-רוטשילד ועוד.

 

ראש העיר, רפי סער: "תוכנית השימור המקיפה של כפר סבא התעכבה למצער שנים רבות, ומאז נכנסתי לתפקידי לפני כארבע שנים, אנו פועלים במרץ כדי לקדמה ולשמר את ההיסטוריה העירונית, את הזיכרונות – לצד קידום התחדשות העיר. התוכנית כוללת את שימור לב העיר שלנו, ואני מקווה כי הוועדה המחוזית תאשר את התוכנית להפקדה, רגע לפני פתיחת שנת 2023 – השנה בה מציינת כפר סבא 120 שנה להיווסדה".

אדריכלית העיר, מיכל שרייבר גלבנדורף: "תוכנית השימור מהווה חלק חשוב מארגז הכלים של ההתחדשות העירונית הצפויה לעיר. האתרים פזורים ברחבי העיר , לידם אנו עוברים כל יום, משתמשים בהם, נגלים לנו ביופיים ובערכיהם ומוטלת עלינו המשימה להחזיר עטרתם, באמצעות תהליך מקצועי ורגיש של למידת ההיסטוריה של כפר סבא, התפתחותה הפיזית והאורבנית, ותוך שיח פורה עם תושבים, עם ותיקי העיר, עם המוזאון העירוני ועם חברי ועדת השימור. מטרת תוכנית שימור היא לתת כבוד לערכיה של העיר ולהחזיר את היופי גם לאתרים שהזדקנו לצד וכחלק מלא מהליכי ההתחדשות בעיר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר