קפה פידלר, כיכר המושבה, שנות ה- 40, צומת רוטשילד ויצמן, באדיבות ארכיון כפר סבא, צלם דניאל קפלן.

לקראת חגיגות 120 לכפר סבא: עשרות אתרים היסטוריים בעיר בתוכנית השימור

הוועדה המקומית המליצה על שימור 79 אתרים בכפר סבא ושני מתחמים

פורסם בתאריך: 16.2.22 08:06

הוועדה המקומית בכפר סבא המליצה על שימור 81 אתרים היסטוריים בעיר. בשנה הבאה תחגוג כפר סבא 120 שנה להיווסדה, ובאחרונה הומלצה להפקדה תכנית השימור של העיר, שתכלול 79 אתרים ושני מתחמים לשימור. זאת לאחר לאחר עבודה מאומצת של מינהל הנדסה בשיתוף מוזיאון כפר סבא.

כפר סבא, המושבה הראשונה בשרון, נוסדה בשנת 1903 ולעיר ערכים היסטוריים, אדריכליים, נופיים ואורבניים המגולמים באתריה הוותיקים השונים. מהלך השימור החל בעיר בשנות ה- 70 עם חזונו של ראש העיר יצחק ולד ז"ל, והמשיך בהליך סדור של הכנת סקר אתרים לשימור החל משנת 2006. בסוף שנת 2019 הותנעה מחדש תכנית השימור. הליך זה הבשיל לידי תכנית אשר הומלצה להמשך קידומה בוועדה המחוזית.

לתכנית השימור ערך ומשמעות רבה עבור תושבי העיר. האתרים, המבנים, המתחמים והרשת הירוקה שהותוותה על יד אדריכל העיר המיתולוגי של כפר סבא, יוסף קולודני, הם מוקד משיכה, בילוי ופנאי ואף כלי תכנוני כלכלי למקום. התוכנית נערכה בייעוצו המקצועי של אדריכל נאור מימר ממשרד נאור מימר אדריכלות ושימור. במינהל ההנדסה היו אמונות על התכנית – עליזה זיידלר גרנות, מהנדסת העיר, מיכל שרייבר גלבנדורף, אדריכלית העיר, ונגה די סגני, אחראית תחום השימור העירוני במינהל ההנדסה. הכנת התוכנית נעשתה בשיתוף פעולה עם מנהלת המוזיאון, ירדנה ויזנברג, חברי ועדת השימור העירונית, והמועצה לשימור אתרים.

בין האתרים שברשימה: קפה פידלר (ויצמן 105/ רוטשילד 96), השוק (גיבורי ישראל 4), מרכז ספיר (ירושלים 35/ אלעזר דוד 9), קולנוע עמל (בן גוריון 57), טחנת קמח עין חי ותחנת המשטרה (דרך השרון 3), התחנה המרכזית (ויצמן 153), בות רייזל (גאולה 14), מתחם החאן (ויצמן 135) ועוד. לרשימה המלאה היכנסו כאן.

 

ראש העירייה, רפי סער אמר: "תכנית השימור היא מהלך היסטורי משמעותי ואני מברך עליו. שנים שלא נעשו בעיר שלנו פעולות שימור ולא טופחו ערכיה ההיסטוריים של העיר. אני מודה לצוותים המקצועיים של עבודתם החשובה המצוינת. עיריית כפר סבא מאמינה בחיבור תושבי העיר להיסטוריה ולמורשת הייחודית של עירם, באתרי השימור היפיפיים שבעירנו אפשר יהיה ללמוד על היסטוריית העיר ועל התפתחותה לאורך השנים, להתיידד עם סיפורי החלוציות היצירתיים של תושבי המושבה שנאבקו על הפיכת המקום לעיר הפורחת והמשגשגת שהיא היום, ולהתחבר לשורשי העיר הנטועים הרחק בתחילת המאה ה-20".

מהנדסת העיר, עליזה זיידלר גרנות: "יגאל אלון כתב ש'עם שאינו יודע את עברו ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל". תושבי העיר הוותיקים, מסתובבים ברחובות, מביטים באתרים שנשארו בדיוק כמו אז, ובהם שזורים זיכרונות הילדות וההתבגרות. לתושבים החדשים, התחדשות בניינים היסטוריים מקנה משמעות ותוכן לעיר המתפתחת לצד מיפוי מוקדי ציון ואוריינטציה".

אדריכלית העיר, מיכל שרייבר גלבנדורף: "האתרים פזורים ברחבי העיר, לידם אנו עוברים כל יום, משתמשים בהם, חלקם נגלים לנו ביופיים וערכיהם וחלקם לא, אבל בזכות תהליך מקצועי ורגיש של למידת ההיסטוריה של כפר סבא והתפתחותה הפיזית-האורבנית, תוך שיח פורה עם ותיקי העיר, מוזאון העירוני וחברי ועדת השימור, התהוותה לה תכנית שימור לעיר כס שמטרתה לתת כבוד לערכיה של העיר ולהחזיר את הפאר גם לאתרים שהזדקנו לצד וכחלק מהליכי ההתחדשות בעיר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר