האמן הכפר סבאי אריק ונונו, צילום מהפייסבוק
האמן הכפר סבאי אריק ונונו, צילום מהפייסבוק

ביקורת גדולה: החברה לתרבות ופנאי שילמה 140 אלף שקלים מקדמה על יצירה שלא קיבלה

במאי סערה העיר לאחר שהעירייה הזמינה יצירה מהאמן אריק ונונו, תמורת 330 אלף שקלים. בהמשך, נוכח הסערה, ביקש ונונו לוותר על הפרויקט. החלטת החברה לתרבות ופנאי לא לדרוש בחזרה מקדמה של 140 אלף שקלים מעוררת ביקורת חריפה

פורסם בתאריך: 21.11.22 08:09

סערת היצירה שהזמינה העירייה מהאמן הכפר סבאי המוערך, אריק ונונו, חזרה לכותרות. זאת בעקבות החלטת דירקטוריון החברה לתרבות ופנאי של עיריית כפר סבא לא לחייב את האמן להחזיר מקדמה שקיבל, בסכום של 140 אלף שקלים, למרות שהזמנת היצירה ממנו בוטלה. כזכור, בחודש יולי האחרון פרסמנו בצומת השרון כי בעקבות סערה גדולה שהתעוררה בנושא, ביקש ונונו לוותר על הפרויקט, שבו נבחר להיות זה שיהיה אחראי על יצירת האמנות שתוצג בהיכל התרבות בעיר בשנה הבאה לרגל חגיגות 120 שנה לכפר סבא. ונונו כתב אז לראש העירייה, רפי סער: "הובאו לידיעתי ההתבטאויות הקשות בישיבת מועצת עיריית כפר סבא, בדבר הזמנת יצירת האומנות המונומנטלית להיכל התרבות, אותה הצעתי. אני בשר מבשרה של העיר כפר סבא שנים רבות. דומני שאת המוניטין המקצועי שלי אין צורך להציג. הקיר הנדון עמד חשוף שני עשורים מבלי שאיש יזם משהו, ואילו אני דיברתי על הרעיונות שלי לגביו כבר בימי אילנה ברנע ז”ל (מנהלת היכל התרבות העירוני כפר סבא ומנהלת אגף התרבות בעירייה), ולאחר מכן עם אמיר גבע כאשר החזיק את תיק התרבות … רציתי לצאת מברך ונמצאתי מקולל … בנסיבות אלה, ובשים לב לעוגמת הנפש הרבה שנגרמה לי, לפגיעה בשמי הטוב, להוצאות הרבות סביב תכנון היצירה (כולל נסיעות התייעצות בחו”ל) ולשרבוב שמי לשיח האלים והרדוד שהתקיים ומתקיים בעניין זה, אבקש לצאת ממחול השדים סביב הפרויקט ולוותר עליו …".

ונונו, אמן מוערך, עמד בעין הסערה, לאחר החלטת דירקטוריון החברה לתרבות ופנאי בכפר סבא, בסוף חודש מאי השנה, שבראשו עומד ראש העירייה רפי סער, לאשר תקציב של 330 אלף שקל לרכישת יצירת אמנות להיכל התרבות. שישה ימים לאחר אישור התקציב, הועברה מקדמה לונונו בסך 140 אלף שקלים. בעקבות הביקורות על הסכום שהובטח לאמן, החליט ונונו לוותר על הפרויקט ועל הפרק נותרה סוגיית המקדמה שכבר שולמה. בחברה אומרים כי הבינו ביטול ההסכם עם ונונו יכול לגרור תביעה משפטית נגד העירייה ולכן הוחלט כי המקדמה תישאר בידי ונונו ולא תוחזר. כאמור, החלטה ברוח זו עברה בישיבת הדירקטוריון בשבוע שעבר.

קיראו גם:

סערת ה-330 אלף שקלים: האמן אריק ונונו ביקש לוותר על הפרויקט

את ההחלטה הזאת מבקרת בחריפות עו"ד עדי לוי סקופ, חברת מועצת העיר ודירקטוריון החברה לתרבות הפנאי: "לא יעלה על הדעת שכספי ציבור – 140,000 משולמים לאמן שלא ביצע עבודה ואין לנו שום תמורה. אני מאמינה שכספי ציבור הם קודש הקודשים ולכן ברור שהתנגדתי לכך בישיבת הדירקטוריון האחרונה ואמשיך להתנגד בכל במה. לטעמי, ההליך כולו מתחילתו היה נגוע בפגמים מהותיים המהווים פגיעה במנהל תקין, בכללי האתיקה ובשקיפות ולא אוכל לתת לכך יד. מדובר באמן שקיבל את התשלום וימים ספורים לאחר מכן הודיע כי אינו מעוניין בביצוע היצירה. המשמעות היא הוצאת סכום עתק מהחברה של 140,000 שקלים בגין אפס תמורה. עד עכשיו לא קיבלתי שום הסבר המניח את הדעת כיצד הועברו לאמן תשלומים כה גבוהים עוד בטרם חתימת הסכם בין הצדדים ויתרה מכך, ממש במועד שיא הביקורת הציבורית על ההליך, איך מבוקש לאשר תשלום כה גדול בניגוד להוראות ההסכם וללא כל אסמכתאות על הוצאות נטענות אם היו כאלה, מדוע אושר לאמן להותיר את זכויות היוצרים בידיו בניגוד להסכם ועוד. כנבחרי/ות ציבור עלינו לנהוג בכספי ציבור בחרדת קודש, הכספים הללו הם של התושבים/ות ועל כן אמשיך לפעול בכל כוחי להשבתם לחברה ולציבור".

 

מהחברה העירונית לתרבות ופנאי נמסר: "העירייה, באמצעות החברה לתרבות ופנאי, משקיעה בתרבות בעיר ופועלת בכדי להביא לקדמת הבמה מיצגים של אומנים כפר סבאים. לרגל
חגיגות 120 שנה להיווסדה של העיר, נבחר האומן המוערך אריק ונונו, שיצירתו הייתה אמורה להיות מוצגת בהיכל התרבות העירוני. הבחירה ביצירתו של ונונו נעשתה ע"פ החוק וכללי המנהל התקין, כפי שנהוג ברכישת פריט אומנות בפטור ממכרז. בעקבות הכפשות מצד האופוזיציה כנגד החלטת העירייה, בחר האומן לבטל את השתתפותו בפרויקט, על אף שהיצירה הייתה כבר בשלבי ביצוע. האומן ביקש את השכר היחסי על ביצוע שלבי התכנון, זמן העבודה והחומרים שהוזמנו והושקעו. בעקבות כך, היועמ"ש של החברה המליץ על דרך פעולה שמאזנת בין כל האינטרסים וממזערת את הפגיעה האפשרית בחברה, ולכן הצביעו 6 מתוך 8 חברי הדירקטוריון אשר לקחו חלק בדיון, בעד אישור המלצת היועץ המשפטי ומנכ"לית החברה. הליך הפיצוי נעשה בכפוף לחוות הדעת של היועצים המשפטיים וע"פ דיני העבודה שנקבעו בחוק. ההליך נעשה בצורה שקופה מול חברי הדירקטוריון ומנהלי החברה העירונית לתרבות ופנאי".

בכירים בדירקטוריון החברה לתרבות ופנאי התייחסו לדבריה של לוי-סקופ, ומסרו: "בתאריך 28.5.22 הצביעה הגברת סקופ בעד אישור ההקצאה הכספית בסך 330 אלף שקלים   לרכישת יצירת אומנות והיא לא העלתה כל תהייה ביחס לכך. האמירות של חברת המועצה מטילות דופי בעבודתם המקצועית של היועץ המשפטי ומנכ"לית החברה העירונית לתרבות ופנאי, שליוו את הליך הגישור מול האומן. כל זאת בזמן שלוי סקופ, משמשת כמ"מ יו"ר הדירקטוריון בחברה. הדלפת פרטים לא נכונים על הליך הגישור בזמן הישיבה, הוא מעשה לא ראוי שאינו צריך להיעשות על ידי נבחר ציבור".

האמן אריק ונונו החליט שלא להגיב.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תחזיר תכסף מר אומן

    120000 מעניין אם הוא היה תלמיד ישיבה אך היו התגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר