שכונת נווה אשכולות בכפר סבא, צילום פרטי
שכונת נווה אשכולות בכפר סבא, צילום פרטי

נציגי שכונת נווה אשכולות: לא שיתפו אותנו בתכנית יוספטל

תכנית יוספטל מעוררת ביקורת רבה בשכונת נווה אשכולות (שרבט), שהיא חלק מיוספטל. ועד השכונה שלח השבוע מכתב חריף לראש העירייה, רפי סער. אתמול נערך דיון בתכנית במסגרת הותמ"ל

פורסם בתאריך: 14.12.22 09:12

"בשורה לתושבי שכונת יוספטל", או "שימוש ציני באוכלוסייה נזקקת"? תלוי את מי שואלים, את עיריית כפר סבא או את וועד שכונת נווה אשכולות (שרב"ט). אתמול (שלישי) התקיים דיון במסגרת הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ובניה של מתחמים מועדים לדיור) בנושא תכנית ההתחדשות העירונית של שכונת יוספטל במזרח העיר. הדיון התקיים בזום בצורה של "שולחן עגול" בהשתתפות נציגי התושבים והתכנית הוצגה על ידי צוות התכנון בראשות אדריכל עופר קורין ממשרד "יער קורין אדריכלים".

נציין כי שכונת יוספטל הוותיקה נוסדה כמעברה בתחילת שנות ה-60 ומכילה כיום 1,051 יחידות דיור ב-83 בנייני מגורים. השכונה מכילה בנייה מגוונת, הכוללת בין היתר מבנים צמודי קרקע ובנייני רכבת. בעירייה גורסים כי פרויקט הפינוי-בינוי יאפשר בין היתר את הרחבת השכונה ותוספת שטחים, באמצעות הרחבת תחום התוכנית לשטחים ממזרח, והמהווים חלק מתחום הבינוי של כפר סבא על פי תכנית המתאר המחוזית. בעירייה הדגישו כי התוכנית מקודמת בעבודה משותפת של מינהל ההנדסה העירוני ומינהלת התחדשות עירונית יחד עם רשות מקרקעי ישראל וצפויה לכלול תוספת של יחידות דיור חדשות, מתוכן כ-15% יוקצו לטובת זוגות צעירים תושבי העיר. התכנית כוללת גם שטחים ירוקים, מבני מסחר, ציבור וחינוך, לרווחת התושבים. זאת תוך שימור אופי השכונה ואופי העיר, שימור העצים הרבים בשכונה שעל פיו תתוכנן הרחבת רחובות העיר וכאמור – שמירה על המסדרון האקולוגי, תך יצירת גינות ומרחבים ציבוריים וירוקים נוספים.

אלפי דירות חדשות ייבנו בתוכנית פינוי בינוי חדשה ביוספטל

פרויקט יוספטל הוכרז כמתחם מועדף, ביקורת על ההליך

עוד הציגה העירייה, באמצעות אדריכלית העיר מיכל שרייבר גלבנדורף, דגשים ותוספות לתוכנית, בין היתר חיזוק הרשת הירוקה, חיזוק יכולת מימוש התוכנית בזמן קצר, דרישות כלפי משרד התחבורה למתן פתרונות מיטביים לשירותי תחבורה ציבורית, דגשים לחיזוק ולשימור המסדרון האקולוגי באמצעות הסדרת נחל עירוני ושמירה על בנייה נמוכה באזור. זאת בנוסף לדרישה לתוספת שטחי תעסוקה – דגשים שהתקבלו על ידי חברי הותמ"ל.

מבט על שטח התכנון ביוספטל צילום העירייה

מבט על שטח התכנון ביוספטל צילום העירייה

דיון זום תכנית יוספטל

דיון זום תכנית יוספטל

ראש העירייה, רפי סער, אמר לאחר הדיון בוותמ"ל: "אני רוצה לברך את המדינה על ההתגייסות לקידום התוכנית החשובה הזו במסגרת הוותמ"ל. התהליך שנעשה פה מבורך ומקצר זמנים, תוך שמירה על כל העקרונות החשובים לנו כעיר: שמירה על צביון העיר ככל הניתן, על היותה של כפר סבא עיר בת קיימא וירוקה, שמירה על המסדרון האקולוגי ועל איכות חיים טובה לדורות הבאים. וזאת במקביל לבניית שכונה שיהיו בה את כל השירותים לתושב – חינוך, מסחר, תעסוקה, מרחבים ירוקים, תשתיות חדשות, גינות, מבני ציבור – והכל במרחק הליכה וליד הבית. זה פרויקט משנה חיים ומשמעותי, תוך מתן פתרונות לזוגות צעירים. התוכנית כולה מבוצעת תוך הידברות ושותפות אמיתית עם הציבור כדי להביא את התוכנית הטובה ביותר וכאן המקום להודות לצוות התכנוני, שעובד בצורה מרשימה ושומר על הערכים של עיר חכמה, ירוקה, וחדשנית". בעירייה ציינו עוד כי אופן התכנון והתנהלות העירייה זכה לשבחים מצד הותמ"ל, כאשר אדריכלית הוועדה, אדר' סיגי בארי החמיאה לראש העירייה ואמרה: "תענוג לעבוד מול ראש עיר כזה ועם אופן פרויקט ותכנון מקצועי, תוך שיתוף פעולה מלא עם התושבים".

בתוך כך, נציגי ועד שכונת נווה אשכולות (שרב"ט) שיגרו ביום ראשון, יומיים לפני הדיון בוותמ"ל, מכתב חריף לראש העירייה, רפי סער, וחברי מועצת העיר, ובו נטען כי הזימון למפגש השולחן העגול שנערך כאמור אתמול (שלישי), הגיע רק ביום ראשון, יומיים לפני מועד שיתוף הציבור.

שכונת נווה אשכולות (שרב"ט), המשתרעת על פני 50 דונם והיא חלק ממתחם שכונת יוספטל המשתרעת על פני 200 דונם. תכנית הפינוי בינוי בשכונת נווה אשכולות היא חלק מתכנית הפינוי בינוי הכוללת של שכונת יוספטל. נציגי הוועד כתבו: "נבקש להביע מורת רוחנו, נוכח התנהלות כלפי נציגים שנבחרו על ידי תושבי העיר. נבחרתם בלי שמץ של ידיעה כלשהי שלנו באשר לכוונת הרס שלוותינו, … שקרים וסיפורי מעשיות. כעת, כל אחד מכם ישאל את עצמו ביושרה הציבורית, מה הוא חושב שהוא יודע בכלל על החיים ביוספטל, על התשתיות סביבה, מה נכון לתושביה, תדמיינו לרגע, אם הייתם חיים בה ומה מצופה מקהילה חזקה של כפר סבא בהחלטות למען תושבי השכונה".

 

נציגי הוועד טוענים כי התוכנית המוצעת על ידי ראש העירייה היא לא על דעת תושבי נווה אשכולות. עוד הם כתבו: "לא זאת בלבד שאין לה רוב של 2/3 כנדרש, המצב הפוך ובצניעות רבה תכנית זו נערכה מעל לראשי תושבי השכונה וחבל שכך פני הדברים. צריך רק לשתף נכון ולא לכפות בהכרזות מטעות, בתרגילי יח"צ שונים ומשונים כפי שאנו רואים בעניים כלות. בהיותנו צד לתוכנית זו אנו קובעים כי שיתוף תושבים כראוי, לא התבצע כאן. מוצע כאן מהלך מקומם ובלתי אחראי כלפי התושבים. העירייה והעומד בראשה, ניסו להעביר תוכניות בוועדה המחוזית ללא שיתוף ומעל לראשי הוועדה המקומית לתכנון ובניה של כפר סבא, ניסיונות כושלים בהם התוכניות לא אושרו ולא עברו סף נדרש … אנו נחשפים לאירוע חסר אחריות וחסר התכנות, נוכח כל התמורות באזור כולו. חלם של ממש כפי שיוכח בהמשך וגם בערכאות נוספות לכשנדרש, במלחמה על בתינו".

תכנית ההתחדשות העירונית בשכונת יוספטל. צילום הדמייה. באדיבות משרד "יער קורין אדריכלים"

תכנית ההתחדשות העירונית בשכונת יוספטל. הדמייה. באדיבות משרד "יער קורין אדריכלים"

מעיריית כפר סבא נמסר: "פרויקט ההתחדשות העירונית ביוספטל נערך בשיתוף מלא עם תושבי השכונה ועבורם. במשך עשרות שנים השכונה סבלה מהזנחה פושעת ובזכות הפעילות שלנו מול רשות מקרקעי ישראל, החליט קבינט הדיור להגדיר את השכונה כפרויקט בעל עדיפות לאומית. מרגע ההכרזה, פעלנו לקידום מפגשי שיתוף ציבור, שבין היתר כללו הצגה מלאה של התוכנית, סקר שנערך עם תושבי השכונה שבו נבחנו הצרכים שלהם ובחירה של 83 נציגי דיירים מכל השכונה. בנוסף, קיימנו מפגשי הסברה בהם הצגנו את הזכויות של תושבי השכונה בזמן הליך הפינוי בינוי, בין היתר זכויות לאזרחים ותיקים ודיירי הדיור הציבורי. שיתוף תושבי השכונה בפרויקט נעשה בכל חודשי השנה על ידי נציגים בשטח ובאמצעות הפלטפורמות הדיגיטליות של העירייה. בתום התהליך המשותף, תושבי השכונה יזכו לדירות חדשות בבנייה מודרנית, ירוקה ומתקדמת".

דרור קורן, יו"ר ועד שכונת נווה אשכולות (שרב"ט), אמר אמש לאחר הדיון: "ועד תושבי שכונת נווה אשכולות (שרב"ט) מגיב בעצב רב, כי מדובר בתוכנית שהיא למעשה שלד בורסאי יזמי של תוספת שטחי רמ"י תוך שימוש ציני באוכלוסייה נזקקת ופינוי בינוי כנראה לא יהיה כאן. שכונת נווה אשכולות שרב"ט ממוקמת על רבע מהשטח, טרם הגדלתו. אנו מתנגדים בתוקף לחוסר האחריות וההתנהלות הזאת ואף מבקשים להחריג / לבטל סעיף 77-78 מהשכונה לאחר בקשת עיריית כפר סבא מהוותמ"ל, שמשמעותו הקפאה של סטטוס תוכניות הרחבה ושינוי בנכסים וכן השבחה בהתאם להגשת התוכנית. יודגש ששיתוף ציבור כראוי לא היה כאן. הייתה הצגה חלקית של תוכנית מוכנה ללא שום יכולת ודיון להשפיע עליה. מי שפולש למסדרון אקולוגי, זה לא מי ששומר עליו, ומשפטי יח"צ לא יעזרו, בדיקת התכנות תחבורתית אזורית טרם הוגשה, אז על איזה תחב"צ מדברים? הפוקוס הינו על התוספת, זה ברור כשמש, וחבל שבתי יוספטל המתפוררים, סופגים מניפולציה צינית נוספת. העובדה היא שהקרקע עליה בנויים בתי יוספטל הינה קרקע באזור ביקוש גבוה, כך ערכה, כך יש להתייחס בערכו של הפתרון המתבקש, לא סיפורי סבתא. בוותמ"ל יושבים אנשי מקצוע רציניים, בתמימות אנו חושבים שכל מה שהוצג עוד ישתנה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר