הדמיית תכנית קרית הצעירים בצפון מזרח כפר סבא, יער קורין אדריכלים
הדמיית תכנית קרית הצעירים בצפון מזרח כפר סבא, יער קורין אדריכלים

קבוצת תושבים מתכוונת לעתור נגד תכנית קרית הצעירים בצפון מזרח כפר סבא

חברת המועצה מהאופוזיציה, הדר לביא: "בשכונה המתוכננת לא יהיו תשתיות תחבורה, ביוב וחינוך ל-12,000 איש,". העירייה: "הצלחנו להביא תכנית אמיתית למאבק במחירי הדיור בכפר סבא, שמציעה לזוגות הצעירים דירה במחיר שפוי"

פורסם בתאריך: 18.1.23 08:33

מאבק התושבים: קבוצת תושבים מכפר סבא מתכוונת לעתור כנגד תכנית הבנייה בצפון מזרח כפר סבא, בשטח המושב צופית. כזכור, לפני כשלושה שבועות פרסמנו בצומת השרון כי למרות ההתנגדויות של תושבים מכפר סבא וגופים נוספים, אישרה הוותמ"ל (הועדה הארצית לתכנון ובניה של מתחמים מועדפים לדיור) את תוכנית "קריית הצעירים" בצפון מזרח כפר סבא, הכוללת בניית כ-4,140 יחידות דיור ואותה קידמה העירייה. מדובר בשכונת מגורים חדשה הצפויה לכלול כ-3,300 יח"ד, 427 יחידות מעונות סטודנטים כ-400 יחידות דיור מוגן, לצד כ-80,000 מ"ר לתעסוקה ומסחר.

השכונה החדשה אמורה להיבנות, כאמור, באזור צפון-מזרח העיר, בסמוך לשכונות כפר סבא הצעירה ובית נוף, ממזרח למושב צופית וממערב לשכונת קפלן, ועל שטחים חקלאיים. השכונה תתפרס על פני כ-646 דונם. התוכנית, שהופקדה להתנגדויות הציבור בדצמבר 2021, יצרה תרעומת בקרב המועצה האזורית דרום השרון ומושב צופית, הנמצאים סמוך לכפר סבא וכן התנגדות אצל מספר גורמים בכפר סבא. בהתנגדות שהגישו לוותמ"ל בשלב ההתנגדויות, טענו המועצה והמושב כי התוכנית חלה ברובה על שטחים חקלאיים הנמצאים בשטחם ופוגעים בפרנסתם.

כעת מתכוונת קבוצת תושבים להגיש עתירה מנהלית בטענה כי התכנית תוכננה ואושרה בחופזה וניכרת ברדידות התכנון ובהעדר יכולתו לספק את איכות החיים הקיימת בכפר סבא. לטענתם, התכנית כוללת בניה של כ-4,000 יחידות דיור בשטח צופית, ללא ודאות של הקמת תשתיות תחבורה, ביוב, מים וחינוך בזמן המתאים לאכלוס התושבים.

התושבים טוענים למספר כשלים מרכזיים בתכנית. לטענתם, התכנית לא כוללת פתרונות תחבורתיים ותביא לאסון תחבורתי שאותו ירגישו התושבים מדי יום וזאת מכיוון שבתכנית אין מחויבות לכבישים חדשים וגם אם ייסלל ציר צפוני הוא לא יוכל להכיל את כמות הרכבים הצפויה באזור שפקוק כבר היום. "האזור אינו בקרבת מערכות הסעת המונים כמו רכבת או מטרו. מענה האוטובוסים כושל כבר היום ובספק שיוכל לספק מענה לכמות תושבים גדולה כל-כך. מראש ובמודע בונים שכונת "בלון" מבוססת רכב פרטי, כך לא בונים היום שכונות", אומרים התושבים.

בנוסף, הם טוענים כי התכנית לא כוללת מספיק שטחים ציבוריים. לדבריהם "רמת החיים לה אנחנו מצפים הכוללת שירותים כגון מגרשי ספורט, קופות חולים, פרישה מספקת של בתי ספר וגני ילדים, מוסדות תרבות, מוסדות דת ועוד – לא תתאפשר. המדינה למעשה סיפחה את שטח הכפר הדמוקרטי הנוכחי לשכונה החדשה והוא צפוי לשרת את תושביה".

טענה נוספת היא לגבי מתקן טיהור השפכים העירוני הנמצא כבר בספיקה של 90%. התושבים טוענים כי לא קיימת תכנית לאספקת פתרון לגידול המהיר הצפוי באוכלוסייה וכי קיימת בעיה בחיבור קצה שירותי ביוב לשכונה החדשה ויש חשש מפתרונות ביניים ומטרדי ריח במשך שנים רבות.

 

 

התושבים טוענים עוד: "התכנית כולה קודמה בחטף, כאשר אפילו התנגדויותיה של העירייה עצמה לא התקבלו. אם תתממש נקבל שכונה באיכות ירודה, שאינה לפי הסטנדרט הבנייה העירוני. זאת תוך פגיעה במסדרון האקולוגי ובשטחים הפתוחים. הקידום המזורז של התכנית אינו מאפשר שלביות של הקמת תשתית הכבישים, מוסדות החינוך בשכונה ולא בשיווק אזורי מסחר ותעסוקה בדומה לתכנית בתכנון עירוני".

חברת המועצה מהאופוזיציה, הדר לביא, ראש סיעת כפר סבא מתקדמת, אמרה: "בנייה חדשה בכפר סבא היא מבורכת, אבל בצורה שמשפרת את איכות החיים ולא פוגעת בה. בשכונה המתוכננת לא יהיו תשתיות תחבורה, ביוב וחינוך ל-12,000 איש, לא מתוכננים מספיק שטחים לשימוש הציבור, ואין יכולת לממש רמת איכות חיים טובה לתושבים. הבחירה בתכנית ותמ"ל דורסנית המפקיעה את יכולות התכנון מהעירייה היא תמוהה ומצטרפת לבחירה למנוע מתושבים להעיר ולהגיב על תכנית מתאר כוללנית מופקדת. טוב יעשה ראש העירייה אם יבחן אם הוא משרת את האינטרסים של הציבור הכפר סבאי או של גורמים אחרים".

התושבים המובילים את ההתנגדות בהתנדבות שכרו את שירותיו של משרד עורכי דין המומחה לנושא ששוקד בימים אלו על העתירה.

מעיריית כפר סבא נמסר: "אנחנו מברכים את תושבי צופית על הפיכתה של חברת המועצה מכפר סבא הדר לביא כנציגתם, אשר דואגת לאינטרסים שלהם, על חשבון הזוגות הצעירים של כפר סבא. ראש העיר רפי סער נחוש לעמוד מול כל ניסיון לפגוע בהתחדשות העירונית ובזכותם הבסיסית של תושבי העיר לאיכות חיים זהה לזו של תושבי צופית. לא בכדי החליט הותמ"ל להעדיף את האינטרס הציבורי של אלפי זוגות צעירים המשוועים לדיור במחיר מופחת ולהגדלת ההיצע, ודחה את טריבונל עורכי הדין היקרים של צופית, וקמפיין המיליונים ששפכו ברחבי העיר, כדי למנוע מצעירי כפר סבא את זכותם הבסיסית לדירות ושכונות חדשות. לאחר עשרות שנים של בצורת תכנונית, הצלחנו להביא תוכנית אמיתית למאבק במחירי הדיור בעיר כפר סבא, שמציעה לזוגות הצעירים דירה במחיר שפוי ועם אפשרות לשכירות ארוכת טווח. תוכנית 'קריית הצעירים' מציעה נדבך תחבורתי רחב הכולל את הרחבת כביש 541, המקשר בין הצירים המרכזיים של כביש 2, נתיבי איילון וכביש 4. בנוסף, ייסלל גם כביש 5504 לאזור התעשייה המזרחי, שיסייע בשחרור הפקקים בכניסה בעיר. בנוסף, כוללת התוכנית מתן מענה לכל התשתיות והשירותים הנדרש, תוך שמירה על השטחים הירוקים והסביבה. נמשיך לפעול למען השארת המשפחות הצעירות בעיר בכפר סבא".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר