תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה. תמונה ממאגר Shutterstock
תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה. תמונה ממאגר Shutterstock

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

עו"ד ביטוח לאומי אייל פייפר, מומחה בתחום נזיקין, מסביר את האספקט המיוחד של תאונת דרכים אשר הוכרה גם כתאונת עבודה

פורסם בתאריך: 29.4.19 08:43

האם אני זכאי לפיצוי מחברת ביטוח החובה, כשלא בהכרח קיבלתי אחוזי נכות בגין פגיעה פיזית תוצאת התאונה, אלא שהפגיעה שנותרה לי היא נפשית בלבד?

עו"ד תאונות עבודה וביטוח לאומי אייל פייפר, ממשרד עורכי דין פייפר-כהן, אומר: "בהרבה מאוד מקרים, תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה כוללת פגיעה שאינה פגיעה פיזית.

החסרון בפגיעה שאינה פיזית הוא, שהרבה מאוד פעמים קשה להוכיח אותה והרשויות עושות הכל כדי להכשיל את התובע ולא לשלם לו את הזכויות שמגיעות לו".

תאונת דרכים בשילוב תאונת עבודה

"כשקורית תאונת דרכים , תאונת עבודה, או תאונה משולבת שהיא תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה, אנו תמיד שואלים את עצמנו האם יש לנו נזק שאינו פיזי, נזק כזה שלא נראה לעין. במידה וכן, כיצד אוכל לתבוע? איך אני אוכל לממש את הזכויות שמגיעות לי, הרי הרשויות יכשילו אותי.

אולם למרות שהפגיעה אינה פגיעה שנראית לעין, כגון פגיעת פוסט טראומה, PTSD, נזק נפשי, ואובדן כושר עבודה בהיבט הנפשי, בעזרת עקשנות ועבודה נכונה, אפשר בהחלט להגדיל את הפיצוי למי שסובל מפגיעה כזו, ולדרוש כסף מחברת הביטוח".

כיצד ניתן להצליח בתביעת ביטוח הלאומי?

"אשמח להדגים כיצד נכות נפשית/פגיעה כזאת כן יכולה לזכות באחוזי נכות ואף בפיצוי כספי.

הדוגמאות של המקרים הבאים מעניינות מהזווית הבאה: הנכות האורתופדית שנקבעה ע"י המוסד לביטוח לאומי הינה בשיעור של 0%, והנכות הנפשית היא היחידה שנותרה לנפגע, ושהיא הבסיס לפיצויים שמתקבלים מהמוסד לביטוח לאומי והן מחברת ביטוח החובה.

דוגמא ראשונה:

שמעון נפגע בתאונת דרכים בדרכו לעבודה. החליק עם אופנוע ונפצע בצוואר, פגיעת וויפלאש, הירך ובגב.

כתוצאה מהתאונה, התפתחה אצל שמעון בהמשך גם פגיעה נפשית, שאובחנה כפוסט טראומה תוצאת התאונה.

כיוון שהמדובר היה על תאונת עבודה, פנינו בתביעה למוסד לביטוח לאומי להכרה בתאונה כתאונת עבודה ולצורך קביעת גובה נכותו של שמעון. המוסד לביטוח לאומי הכיר בתביעתו של שמעון והפגימות שהוכרו הינן: חבלה בירך ובגב.

שמעון נבדק במסגרת ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי ונקבעו לו נכויות זמניות למשך תקופה של כמעט שנתיים, ולאחר מכן בתום תקופת הנכויות הזמניות, נקבעה לו נכות בשיעור של 5% בלבד בדרג ראשון בגין מצב נפשי. אבל שמעון הרגיש כי אין הנכות משקפת את נזקו ואת מצבו הן הפיזי והן הנפשי. בעקבות ההחלטה הזו של ביטוח לאומי, הוחלט להגיש ערר (עדיין במסגרת ניהול התיק מול המוסד לביטוח לאומי), כאשר בועדת ערר הצלחנו להשיג לשמעון תוצאה יפה של 10% נכות נפשית בגין פוסט טראומה, וכל זאת על אף שנכותו האורתופדית הינה בשיעור של 0% תוצאת התאונה. הכיצד?

כלומר, על אף שבפועל המוסד לביטוח לאומי החליט שאין לשמעון נכות אורתופדית בפועל, החליט כי נותרה לו נכות נפשית כתוצאה מהפגיעה בתאונה, והאבחנה שניתנה הינה "פוסט טראומה", שהיא  נכות שקשורה בקשר ישיר עם התאונה.

ביטוח לאומי אם כן קבע נכות שמשקפת את הסבל הנפשי שלו.

אותו סבל שאינו פיזי גרם לו להפחית את שעות העבודה, אף להחליף את מקום העבודה, להתקשות למצוא בת זוג ולהקים משפחה ולחיות חיים תקינים.

שמעון מתאר לאחר התאונה את הלילות שלו ללילות שהפכו לסיוט מתמשך, כמעין קרבות בהם היה מתעורר, מתחיל לחלום על אירוע הנפילה מקטנוע, רואה את התאונה פעם אחר פעם.

אחת החששות של שמעון היה שאף אחד לא ירצה להאמין לו.

ואכן ביטוח לאומי עשה את כל הקשיים , את כל הדרכים כדי לא להאמין לו ולא לשלם לו את מה שמגיע לו. אולם העקשנות השתלמה.

במקרה של שמעון, כאשר פנינו עם תוצאת המוסד לביטוח לאומי אל חברת הביטוח ועם כל התשלומים ששולמו לו מהמוסד לביטוח לאומי, ערכנו חישובי נזק מדויקים, ובמו"מ שערך מספר שבועות הצלחנו להגיע לתוצאה היפה ולסכום הפיצוי בסך של: 105,000 ₪,וזה תשלום ששולם מעבר לתגמולי המוסד לביטוח לאומי ששולמו זה מכבר לשמעון על סך של: 46,000 ₪.

מצורפות החלטות המוסד לביטוח לאומי בעניינו של שמעון וכן כתב הקבלה של חברת הביטוח.

ניהול התיק בביטוח לאומי היה ארוך וכלל גם ערר שבסופו של יום הביא לשמעון תוצאה משמעותית והעלאת גובה הפיצויים מחברת ביטוח החובה.

קביעת אחוזי נכות ע"י המוסד לביטוח לאומי מזכה את הנפגעים בתשלום. בין 0% ל-9.75% לא מקבלים תשלום. בין 10% לבין 19%- מקבלים מענק חד פעמי, ומעל ל-20% נכות מקבלים קצבה חודשית.

 

דוגמא שנייה:

ליאת בחורה, צעירה, רואת חשבון במקצועה, נפגעה בתאונת דרכים, ונגרמה לה פגיעת צוואר ופגיעת גב.

ביטוח לאומי קבע לליאת נכויות זמניות הן פיזיות והן נפשיות, כאשר לבסוף קבע נכות צמיתה נפשית בלבד בשיעור 15% על הפרעות הסתגלות.

הכיצד?

ארעה תאונת דרכים, שגרמה לליאת לפציעה פיזית, כאשר על פציעה זו ליאת לא קיבלה אחוזי נכות לצמיתות. אבל נכותה הנפשית הייתה מבוססת היטב ועליה היא קיבלה אחוזים גבוהים ואף לצמיתות.

הפגיעה של ליאת לאחר התאונה הייתה פגיעה שלא נראית לעין, היא הייתה רו"ח מצליחה, אמנם בתחילת דרכה, אך כזאת שידעה לגייס את הלקוחות , להשיג את התוצאות ללקוחות.

אולם מיד לאחר התאונה חייה התשנו מקצה לקצה.

היא מצאה את עצמה בוכה מידי יום, עצובה, פעם מצאה את עצמה מתקשה לקום לעבודה .

ליאת לא ידעה מה לעשות עם עצמה, הסבל שלה היה רב, אך מבחוץ היא נראית פיזית טוב.

המאבק של ליאת עם עצמה ועם השוני בחיים היה להתמודד עם מציאות קשה יום יומית, היא קראה לחיים שלה מלחמת קרבות יומית, כזאת שלא נראית על פניה.

היא גם תיארה בעיה של ריכוז וזיכרון, הכל מתאונה ומהאירועים שקרו בתאונה, כאבי הראש הופיעו, ופתאום כל החיים השתנו.

הפגיעה שהוכרה ע"י המוסד לביטוח לאומי היא: כאבי גב.

לאחר קבלת ההחלטה על קביעת אחוזי הנכות לצמיתות פנינו לחברת ביטוח החובה ולאחר מו"מ לא ארוך במיוחד, הצלחנו להשיג לליאת פיצוי בגובה של 150,000 ₪ וזאת מעבר לתשלומים שקיבלה מהמוסד לביטוח לאומי, בסך של 18,000 ₪ (מענק חד פעמי).

בסופו של יום, נכותה הנפשית הגבוהה של ליאת היא שהשיגה לה את הפיצוי הגבוה מחברת ביטוח החובה.

המסקנה המתבקשת היא שגם שיש נכות שאינה נראית לעין, אפשר להוציא ולהשיג את התוצאות, ולפעמים הנכות הזאת עשויה להיות שווה יותר מאותה בעיה פיזית.

 

דוגמא שלישית:

בועז נפצע בתאונת דרכים, עת החליק עם אופנוע. האופנוע היה האופנוע הפרטי שלו.

כתוצאה מהתאונה, נפגע בועז בכף רגלו הימנית, ואף נגרמו לו מספר שברים בכף הרגל. בועז ביצע מעקבים רפואיים, המשיך לסבול מכאבים וממגבלות, ומרגישויות ועד היום פציעה זו מפריעה לו.

בעקבות הפציעה בתאונה זו, התפתחה אצל בועז גם פגיעה נפשית.
התאונה הוכרה כתאונת עבודה ע"י המוסד לביטוח לאומי והפגימה שהוכרה הינה "חבלת כף רגל ימין".
בועז נבדק בועדות של המוסד לביטוח לאומי, ונקבעו לו נכויות זמניות, והן נכות צמיתה נפשית בשיעור גבוה של 20% בגין הפרעות הסתגלות עם דיכאון, אשר מזכה אותו בקצבה חודשית לכל החיים.

ביטוח לאומי מצטט בפרוטוקול הוועדה את השוני בחיים, של מי שהיה מנהל, איש חזק, שאלמלא התאונה חייו לא היו נעצרים, ורק ממשיכים קדימה.

לפגיעה שלו, שלא הייתה פשוטה ועל עצירה בקידום המקצועי, ביטוח לאומי קבע אחוזי נכות על פוסט טראומה.

ראוי להדגיש כי המוסד לביטוח לאומי, והרופאים מטעמו סברו כי לא נותרה לבועז נכות אורתופדית, וזאת על אף הפציעה הלא פשוט שכללה מספר שברים.

שוב תביעה שהתנהלה במסגרת ועדות של המוסד לביטוח לאומי, כאשר הנכות הפיזית נקבעה בשיעור של 0%, והנכות הנפשית נסקה לאחוזים גבוהים מאוד, כאשר אחוזים אלה יעזרו לבועז בתביעתו מול חברת ביטוח החובה.

השאלה הנשאלת מדוע היה כה חשוב להשיג לבועז נכות גבוהה בועדות של המוסד לביטוח לאומי?

התשובה הראשונה לכך היא שהיום בועז מקבל מדיי חודש קצבת נכות מעבודה לכל החיים, שזה דבר חשוב בפניי עצמו, על נזק שאינו פיזי, אבל נזק כזה שמשנה לו את כל החיים מקצה לקצה.

 

דוגמא רביעית:

יאיר, בחור צעיר נפגעי בתאונת דרכים בעת התהפכות של כלי רכב מסוג "ריינג'ר",  גם כאן המדובר בתאונת דרכים שהינה תאונת עבודה. כאשר המוסד לביטוח לאומי הכיר בתביעתו של יאיר והכיר בפגימה של: חבלה בכף רגל ובקרסול ימין. ליאיר נקבעו נכויות זמניות, כאשר עד היום נכותו הזמנית הקיימת הינה נפשית בלבד (עד לסוף חודש אוגוסט 2019). האבחנה הינה על הפרעות הסתגלות וחרדה.

גם כאן לא נקבעה נכות פיזית (אורתופדית) על הפגיעות שהוכרו, על אף שנגרמה ליאיר הפציעה הפיזית. אלא שהפגיעה הנפשית היא היחידה אשר עדיין זמנית ותשרת את יאיר גם בהמשך בתביעתו מול ביטוח החובה.
מצ"ב פרוטוקול נכויות זמניות".

 

סוגיות חשובות בהתנהלות של תיק תאונת דרכים שהוא גם תאונת עבודה בפגיעה שאינה פיזית, פוסט טראומה, דיכאון נלווה לתאונת דרכים

  1. חשוב לעצור רגע ולשאול את עצמכם האם יש לכם פגיעה שאינה פיזית? מה מידת הפגיעה הזאת? מה מידת ההשפעה על החיים האישים שלכם? ככל שמידת ההשפעה על החיים שלכם קשה יותר, תעצרו רגע ותחשבו למי אתה פונים לעזרה ואיך אתם מנהלים את התביעות מול חברת הביטוח של ביטוח החובה.
  2. תשאלו את עצמכם איך נפגעתם ומה קרה בתאונה? כלומר האם בתאונה נפגעה גם הראש ? אם הראש נפגע, גם פגיעות ראש פשוטות עלולות להוות נזק משמעותי, נזק כזה שעשוי לפגוע לכם באיכות החיים ולגרור פגיעה בעיסוק ופגיעה במקום העבודה, פגיעה כזו עשויה להיות מתורגמת לפיצוי ולתשלום".

 

משרד עו"ד פייפר-כהן הוקם ע"י עורכי הדין אייל פייפר ושרית כהן, כמשרד בוטיק משפחתי המבטא את חזונם: ליווי וייצוג בתביעות לצורך השגת הכספים המגיעים לכם  מחברת הביטוח בתחומי הבריאות והרפואה.

מאז הקמת המשרד בשנת 2007 הודות לידע הרחב שצברו ולמומחיות הייחודית שפיתחו, עורכי הדין זכו לשיעור הצלחה יוצא דופן, גם בתיקים מורכבים ביותר, בתביעות נגד חברות הביטוח ומשרד הביטחון.

תביעות שהגישו לצורך השגת זכויות עקב אובדן כושר עבודה, פרישה מוקדמת ממקום העבודה, בעיות רפואיות, ליקויי תפקוד, נכויות וסיעוד.

מעבר לאתר

טלפון: 077-5180500

עו"ד אייל פייפר. צילום: עופר ריבק

עו"ד אייל פייפר. צילום: עופר ריבק


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר