אזור התעשייה 50 במזרח כפר סבא. צילום עזרא לוי
אזור התעשייה 50 במזרח כפר סבא. צילום עזרא לוי

פרסום ראשון: הוועדה למניעת כניסת מפעלים מזהמים לכפר סבא גיבשה את המלצותיה

חבר הוועדה ויו"ר האופוזיציה יובל לוי: "עסקים מזהמים יתקשו להיכנס לעיר". אחד ממובילי מאבק התושבים, איציק מנהיימר: "אין בשורות. זיהום הוא זיהום"

פורסם בתאריך: 19.2.18 14:44

ועדת העירייה שהוקמה במיוחד לעניין גיבוש אסטרטגיה לטיפול במניעת זיהומים בכפר סבא, ממליצה לשנות את נספח איכות הסביבה של תוכנית המתאר של כפר סבא, כך שבמגרש המוגדר כאזור תעסוקה מסוג 2 – כזה שמאפשר לאצור וליצור חומרים מסוכנים – תוגבל פליטת הזיהומים לתחום מגרש העסק ולא לתחום אזור התעסוקה כולו, והוא יקרא "אזור תעסוקה 2 חדש". בנוסף, ממליצה הוועדה לשנות את נספח איכות הסביבה כך שקו העסקים הראשון באזור המוגדר כאזור תעסוקה 2, הגובל עם אזור מגורים ומוסדות חינוך, יהפוך לאזור תעסוקה מסוג 1, כזה שאסורה בו יצירה ואצירה של חומרים מסוכנים. את ההמלצות ואת הצעת ההחלטה שבעקבותיהן, אמורים חברי הוועדה להציג בפני חברי מועצת העיר בישיבתה הבאה בחודש מרץ.

נזכיר כי הוועדה הוקמה בעקבות התנגדות תושבים לתוכנית המתאר של כפר סבא, התנגדות שהחלה עם חשיפת הנספח הסביבתי של התוכנית, לפיו בין השאר, מוגדר אזור התעשייה החדש (כס 50) שממזרח לשכונות קפלן ויוספטל בכפר סבא כאזור תעסוקה 2. הוועדה הוקמה בהחלטת מועצת העיר בחודש ספטמבר, בעקבות לחץ התושבים. בראש הוועדה עומד ממלא מקום מנכ"ל העירייה איתי צחר, ושני חברי המועצה היחידים שלקחו בה חלק הם יו"ר האופוזיציה במועצת העיר עו"ד יובל לוי וחברת המועצה רויטל לן כהן. בוועדה לקחו חלק גם שלושה תושבים, נציגי ציבור, שפרשו מהוועדה בנובמבר אחרי שטענו ש"כל תפקידה של הוועדה הוא למראית עין בלבד ומהותה הכשרת אזורי תעסוקה מזהמים לעיר כפר סבא על כל המשמעות שבכך".

לוי: "החששות של התושבים בעקבות הגדרות אזורי התעסוקה בנספח איכות הסביבה בתוכנית המתאר היו אמנם מוצדקים, אבל חשוב להבין שאישור תוכנית המתאר לא היתה מביאה בהכרח להקמת מפעלים מזהמים בשטחים שהוגדרו ככאלה, אלא היה צורך באישור תוכנית בניין עיר מפורטת כדי לבטל את האיסורים הקיימים כיום על פליטת זיהומים. בנוסף, ההגדרות שבנספח איכות הסביבה אינן מבטלות את ההגנה שבחוק העזר העירוני למטרדי זיהום ורעש, וכדי להקים מפעל מזהם בכפר סבא, לפי ההגדרות שבנספח איכות הסביבה, צריך גם לשנות את החוק, חוק מצוין שהשאירו לנו הדורות הקודמים. כך או כך, כדי שלא יהיה פתח לבקשות עתידיות להקמת מפעלים מזהמים בכפר סבא מכוח תוכנית המתאר, המלצנו על ההגדרות החדשות, שיקשו על בעלי עסקים מזהמים להכנס לכפר סבא. בתוך ההגדרות האלה תהיה גמישות, למשל בענייני רפואה, כמו למשל במקרה של בית החולים מאיר שפולט שפכים מזהמים מכורח עבודתו. גם תעשיות הייטק או ביוטק שמשתמשות בחומרים מזהמים אבל לא מזהמות את הסביבה מוזמנות להיכנס לכפר סבא".

יובל לוי

יובל לוי

לוי הוסיף: "בהזדמנות זאת אני מודה לחברתי למועצה עו״ד רויטל לן כהן שנשארה איתי בועדה ולא הניחה לנושא כאחרים שפרשו מהוועדה לטיפול במניעת זיהומים, אנו נותרנו לבצע את העבודה המקצועית שתמנע זיהומים. לא התפשרנו ונלחמנו על איכות החיים של כל התושבים בעיר. העבודה שלנו בוועדה חייבה להציב הגדרות ברורות, שמבהירות שאין הקלה ביחס לזיהומים. לא הסכמנו ל'הנחות' שהוצעו – לא בתוכנית המתאר, לא בחוק העזר העירוני ולא בתוכניות שחלות היום, והן בתוקף ולא ישתנו, כפי שעמדנו על כך כל העת. מדובר במסקנות שימשיכו לשמור על איכות החיים בעיר וימשיכו למנוע מטרדי זיהום מכל סוג שהוא".

בהמלצות הוועדה נכתב גם כי "בערים הסמוכות לכפר סבא אזורי התעסוקה מתאפיינים בעיקר בתעסוקה של משרדים ובכך נוצר לכפר סבא יתרון יחסי בשילוב עסקים מסוגים נוספים שאינם יוצרים מטרדים סביבתיים", וכי "יש לבחון הרחבת חלק מהקרטריונים המרכיבים את הגדרת אזור תעסוקה מסוג 1, שייקרא לאחר מכן '1 חדש', על מנת לאפשר ליותר תתי מתחמים קטנים מסיווג "2 חדש", להתאים ולהיקלט בתור אזורי תעסוקה חדש מסוג 1".

עוד נכתב כי "ההמלצות הנ"ל נוקטות בלשון מכוונת לנספח איכות הסביבה של תכנית המתאר הכוללנית, אולם יש להחילן, בשינויים המחייבים בהתאם לנסיבות, בכל תקנון או הוראה במסגרת תכנית תכנונית או בכלי מקביל לכך שיבואו בכפר סבא".

עוד לפי ההמלצות, אגף ההנדסה יגיש למועצת העיר בתוך שלושה חודשים תכנית מפורטת ליישום ההחלטות והשלכותיהן, והלשכה המשפטית של העירייה תחווה דעתה בתוך 30 ימים כיצד ניתן להגביל כניסה עתידית של עסקים מזהמים מסויימים או בעלי מאפיינים מזהמים מסויימים, מלהיכנס לשטחי התעסוקה של כפר סבא, כפתרון ביניים עד ליישומן המלא של ההחלטות.

איציק מנהיימר

איציק מנהיימר

איציק מנהיימר, ממובילי המאבק כנגד תוכנית המתאר ואזורי תעשייה מזהמים בכפר סבא, ואחד משלושת נציגי הציבור שהתפטרו מהוועדה מסר בתגובה: "לצערנו, אין בשורות חדשות לתושבי כפר סבא מלבד שמות חדשים ויפים לזיהום. זיהום הוא זיהום ואין לו גבולות. כפי שדרשנו מההתחלה, ונמשיך להיאבק עד אשר נעשה את השינוי: אזורי התעסוקה בכפר סבא צריכים להיות מסווגים כנקיים וללא מזהמים, כלומר סיווג 1, כמו כל ערי השרון. אנו מסוגלים להביא לכאן משרדים והיי טק בדיוק כפי שהביאו בפתח תקוה, ראש העין וכעת באלפי מנשה. כפר סבא לא נופלת מאף אחת מערים אלו".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר