מפעל בראון. צילום עזרא לוי
מפעל בראון. צילום עזרא לוי

המשרד להגנת הסביבה: ערכי הפורמלדהיד בלאה גולדברג עומדים בתקן, לא נקיים שימוע לבראון

יחד עם זאת, הודיע המשרד כי יקיים בדיקות נוספות באשר למקור החומר המסרטן שהתגלה בבית הספר. העירייה: "זו הצלחה ראשונה במאבק"

פורסם בתאריך: 24.7.18 08:48

המשרד להגנת הסביבה מבהיר כי הערכים הגבוהים של החומר המסרטן פורמלדהיד שהתגלו בבדיקת המשרד בחודש מאי בבית הספר לאה גולדברג שבצפון השכונה הירוקה בכפר סבא, ושעוררו סערה בקרב ההורים, עומדים בתקן החוקי, ושאין בכוונת המשרד לקיים שימוע למפעל התערובת בראון הפועל גם הוא בצפון השכונה. כך עולה ממכתב ששלח בסוף השבוע שעבר מנהל המחוז במשרד, גדעון מזור, למנכ"ל העירייה איתי צחר, בתגובה למכתב ששלח צחר למשרד להגנת הסביבה בו דרש לקיים שימוע למפעל. יחד עם זאת, מזור קובע כי ערכי הפורמלדהיד שהתגלו בבית הספר אינם עומדים בערכי היעד (ערכים שאליו שואף המשרד להגנת הסביבה להגיע), ושיקיים בדיקה מעמיקה של תוצאות הדיגום מול המפעל, ובדיקות סביבתיות.

"אבקש להבהיר כי בניגוד לנאמר במכתבך אין בממצאי המדידות משום חריגה מדרישות החוק", כתב מזור לצחר, "מדובר בערך גבוה ביחס לערך היעד (שאינו ערך שחריגה ממנו מהווה הפרת החוק). משכך, גם אין כל עילה לזימון גורם כזה או אחר לשימוע. ראוי לציין שעליות מערך היעד של פורמלדהיד נמדדים במקומות שונים בארץ ואין בכך להעיד על עבירות מצד מאן דהו".

בית ספר לאה גולדברג צילום עזרא לוי

בית הספר לאה גולדברג. צילום עזרא לוי

הוא הוסיף: "משרדנו קשוב לפניות התושבים והעירייה. המשרד משקיע משאבים רבים לאורך השנים בפיקוח על גורמי התעשייה באזור, ועריכת סיורים בסביבת השכונה בניסיון לאתר גורמים מזהמים. במסגרת זו, גם ערך המשרד, בשיתוף העירייה, היחידה הסביבתית ותושבי השכונה את סבב הדיגומים הנוכחי. כאמור במכתב שבסימוכין (מכתבם של ד"ר צור גלין וד"ר לבנה קורדובה-בז'ינר שניתחו את תוצאות הבדיקה בבית הספר חודש מאי), אין ממצאים המעידים על חריגות מהחוק, אולם המכתב מצביע על הצורך בבדיקה מעמיקה של תוצאות הדיגום של פורמלדהיד. מכיוון שכך, המשרד יבצע בדיקות מקצועיות מול המפעל ובדיקות סביבתיות בתיאום עם העירייה והנהלת בית הספר".

במכתבו למנכ"ל העירייה, דוחה מזור את קביעותיו של צחר באשר לאופן טיפול המשרד בתלונות התושבים, ובאשר לנסיבות שבהן החליט בית המשפט באוגוסט 2016 להחזיר לבראון את רישיון העסק שלו, לאחר שהעירייה שללה לבראון את הרישיון. נזכיר שבמכתב ששלח  צחר למשרד להגנת הסביבה עם היוודע תוצאות הבדיקה, מכתב שהפיצה עיריית כפר סבא לתקשורת, טען צחר כי "עיריית כפר סבא פעלה לביטול רישיון העסק, אך למצער המשרד להגנת הסביבה השתהה במתן חוות דעת כי מדובר במפגע וכאשר נמסרה חוות דעת זו לבסוף, קיבל בית המשפט את עתירתו של בעל המפעל וזאת בשל פרק הזמן שחלף בין פעולת העירייה לבין אישור המשרד להגנת הסביבה על קיום מפגע". זאת למרות שבית המשפט קבע כי יש להחזיר את הרישיון למפעל לאחר שהעירייה לא נתנה לו זכות לשימוע הוגן.

"המשרד דוחה מכל וכל את אופן ההתנסחות במכתבך בעניין טיפול המשרד בתלונות התושבים, כמו גם הנסיבות כפי שתוארו במכתבך, בגינן הורה בית המשפט על ביטול החלטת העיריה לשלילת רישיון העסק של המפעל", כתב מזור לצחר. עוד כתב: "אני מקווה כי הפעילות תמשיך להתבצע בשיתוף הפעולה בין העירייה והמשרד, ובאווירה עניינית. כל זאת, על מנת לוודא מניעת מפגעים לתושבי השכונה".

בעירייה רואים את החלטת מזור לקיים בדיקות נוספות באשר למקור הפורמלדהיד בבית הספר גולדברג הצלחה במאבקם המשותף עם התושבים להביא לסגירת מפעל בראון. "תשובתו של מר מזור מהווה הצלחה ראשונה למאבק המשותף של העירייה ותושבי השכונות הירוקות, שבמסגרתו גם הועברה למשרד הבריאות בקשה לקבלת חוות דעת מקצועית לערכי הפורמלדהיד שנמדדו, ויותקנו שלוש מערכות חדשות לדיגום האוויר בשכונות הירוקות במטרה להוסיף מידע על הדיגומים שמבצע המשרד להגנת הסביבה", מסרה העירייה.

באשר לטענות של מזור על אי דיוקים בפנייתו של צחר, מסרה העירייה: "מנכ"ל העירייה עומד מאחורי כל האמור במכתבו, הנהלת העירייה תמשיך לעשות את כל הדרוש על מנת לשמור על שלום הציבור".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. סולומון

    בום טראח. הבלון התפוצץ הבלון נקרע.
    העיקר שהעירייה רואה בכישלון שלה הצלחה.

    עובדים על כולם בעיניים.

  2. מומי

    איתי לא לימדו אותך שלא יפה לשקר וסופו של כל שקר להתגלות?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר