שער הכניסה לבית הספר לאה גולדברג. צילום: מתוך דוח המשרד להגנת הסביבה
שער הכניסה לבית הספר לאה גולדברג. צילום: מתוך דוח המשרד להגנת הסביבה

חומר מסרטן בבית הספר: הורי לאה גולדברג מאיימים להשבית את הלימודים

ההורים דורשים לשלול את רישיון העסק של מפעל בראון. המפעל בתגובה: "בסמוך למפעל יש שלל גורמים תעשייתיים וחקלאיים, להם פוטנציאל גבוה עשרות מונים לפליטת פורמאלהיד"

פורסם בתאריך: 15.7.18 13:29

נציגי ועד הפעולה שהקימו תושבים בשכונות הירוקות – עם פרסום דוח של המשרד להגנת הסביבה המצביע על הימצאות ריכוזים גבוהים של החומר המסרטן פורמלאדהיד בבית הספר היסודי לאה גולדברג בשכונה – החליטו שלא יאפשרו לפתוח את הלימודים בבית הספר כסדרם כל עוד נמדדים ערכים גבוהים של החומר במקום. נציגי המאבק, הורים ותושבים בשכונה, נפגשו היום בשעה 14:00 עם מנכ"ל העירייה איתי צחר ובהודעה שמסרו לאחר הפגישה נאמר שסיכום שלה יתפרסם מחר..

עוד ביום חמישי בערב התקיימה פגישה בשכונה הירוקה שכללה נציגים של ועד השכונה, הנהגות ההורים של בתי הספר ונציגים של ועד הפעולה בשכונות הירוקות הדרומית והצפונית. גם הבוקר (א') בשעה 7:30 נפגשו נציגי המאבק פעם נוספת לקראת פגישתם עם צחר.

"כלל הגורמים הסכימו פה אחד כי יש לפעול בכל האמצעים להפסקת פעילותו של מפעל בראון (מפעל התערובת הפועל בצפון השכונה הירוקה; ר.ה) וכי לא נסכים לפתיחת שנת הלימודים בכלל המסגרות עד שלא נוכל להבטיח את שלומם של ילדנו", מסרו נציגי המאבק לתושבים לאחר הפגישה ביום חמישי בערב. "לקראת ובמסגרת הפגישה בעירייה תעלנה הדרישות הבאות: דרישה לפעולה מידית משפטית לסגירת המפעל ושלילת רישיונו; לא תיפתח שנת הלימודים בתנאים שנמדדו ללא הבטחת שלום ילדינו; דרישה למימון ניטור רציף של 24 שעות, אחת לשבוע לפחות, של פורמלדהיד; דרישה לכך שהעירייה תיקח אחריות לבקרה צמודה על ביצוע משימות ופעולות על ידי המשרד להגנת הסביבה – כולל הזמנת בראון לשימוע".

בעקבות הודעת ההורים העברנו לעירייה סדרת שאלות. שאלנו האם, כפי שדורשים ההורים, בכוונתה לשלול את רישיון העסק של מפעל בראון. שאלנו גם אם העירייה מוכנה לאפשרות שההורים לא יאפשרו את פתיחת הלימודים אם לא יימצא פתרון לזיהום שהתגלה, וביקשנו לדעת כיצד היא מתכוונת להבטיח את שלום הילדים. כמו כן שלאנו אם העירייה שוקלת להעביר את הילדים לבית ספר אחר. עוד שאלנו אם העירייה מתכוונת להיענות לדרישת ההורים לבצע ניטור רציף של 24 שעות, אחת לשבוע לפחות, של פורמלדהיד.

בעירייה לא ענו ספציפית על אף אחת מהשאלות, והעבירו את התגובה הכללית הבאה: "מדובר בנושא שנמצא בסמכותו ובאחריותו הבלעדית של המשרד להגנת הסביבה. לאור הדוח שפורסם בסוף השבוע האחרון העביר מנכ"ל העירייה, איתי צחר, מכתב חריף אל הנהלת המשרד בדרישה להזמין את בעלי מפעל בראון לשימוע. כמו כן, על מנת לתכנן את דרכי הפעולה המתאימות מתקיימת היום פגישה בין הנהלת העירייה ונציגי התושבים. חשוב לציין כי, עיריית כפר סבא פועלת מזה שנים ארוכות כנגד המפגעים הסביבתיים הנגרמים לתושבי העיר כתוצאה מפעילות מפעל בראון. כמו כן, השקיעה העירייה משאבים רבים, בין היתר במישור המשפטי והמקצועי, כולל פעולות לביטול רישיון העסק אל מול המשרד להגנת הסביבה שקבע כי מפעל בראון איננו מפגע סביבתי".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "ממצאי הבדיקות הסביבתיות בשכונת כפר סבא הירוקה הציגו ריכוזים הנמוכים מערכי הסביבה, קרי תקני איכות אוויר. עם זאת, כפי שקורה במקומות שונים בארץ, נתקבלו ריכוזי פורמאלדהיד הגבוהים מערכי היעד היממתיים, המהווים ערכים אליהם המדינה שואפת. מקור אפשרי לכך שאותו בוחן המשרד לפליטת ריכוזי הפורמאלדהיד בסביבה, הוא מפעל מזון לבעלי חיים באזור, מאחר ופורמאלדהיד משמש לטיפול נגד זיהום במזון לבעלי חיים. המשרד להגנת הסביבה ימשיך ויערוך בדיקות נוספות בשכונת המגורים, בדגש על בדיקות פורמאלדהיד. בנוסף, יבדוק המשרד אם מפעל המזון עלול לגרום לריכוזים אלה בסביבה באמצעות בחינת היתרי הרעלים, סיורים ובדיקות במפעל".

ממפעל בראון נמסר בתגובה: "ראשית, בניגוד לנטען, בבדיקות שקיים המשרד להגנת הסביבה בחודש מאי 2018 נמצא כי ריכוזי הפורמאלהיד שנוטרו בבית הספר לאה גולדברג נמוכים בכ-50 אחוז מהערכים הקבועים בדין כערכים מותרים וסבירים.

"שנית, ריכוזי הפורמאלהיד הנפלטים מהארובות במפעל בראון הינם מזעריים, ועומדים בכל התקנים המחמירים ביותר, וזאת כפי שעולה בבירור גם מהממצאים שהוצגו על ידיכם מבדיקות הניטור שנערכו בארובות של מפעל בראון (בדיקות אשר מאז שהתקיימו, רק צומצם פוטנציאל פליטת הפורמאלהיד ממכון התערובות). בסמוך למכון התערובות מצויים שלל גורמים תעשייתיים וחקלאיים, להם פוטנציאל גבוה עשרות מונים לפליטת פורמאלהיד, ובהם עסקים בתחום הצבע והעץ, וכן רפתות, לולים, וגידולים חקלאיים, אשר רובם עושים שימוש בחומרים מבוססי פורמאלהיד.

"טוב יעשו המשרד להגנת הסביבה ועיריית כפר סבא אם יבדקו בראש ובראשונה מקורות פוטנציאליים אלו, אשר לא ברור מתי נבדקו פליטות הפורמאלהיד מהם (אם בכלל), וזאת בשונה מחברת בראון, אשר פועלת בהתאם לסטנדרטים המחמירים ביותר ואשר מעבירה למשרד להגנת הסביבה את נתוני הפליטות מארובותיה ומעולם לא נמצאה חריגה כלשהי בפליטת הפורמאלהיד (המזערית כאמור) מארובותיה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר