ישיבת אסיפת המורשים במפעל המים בכפר סבא
ישיבת אסיפת המורשים במפעל המים בכפר סבא בחודש ינואר

העסקה שהסתבכה: האם מפעל המים ייקח הלוואה של 60 מיליון שקל כדי לממן את פרויקט דקטלון?

חברי הדירקטוריון אישרו את הדוח הכספי לשנת 2018, שבו לא נכללה דרישת החוב ממקורות, מה שאמור לסלול את הדרך לקראת לקיחת הלוואת הענק. העירייה: "נבחנת דרך קבלת ההחלטות בעסקה האמורה"

פורסם בתאריך: 1.8.19 08:30

פרסום ראשון: חברי הדירקטוריון באגודת מפעל המים של כפר סבא שוקלים לאשר לקיחת הלוואת ענק בגובה של יותר מ-60 מיליון שקלים, כדי לממן את חלקו של מפעל המים בהקמת פרויקט דקטלון בצמוד לקניון G בעיר. בישיבתם האחרונה אישרו חברי הדירקטוריון את הדוח הכספי של האגודה לשנת 2018, שבו לא נכללה דרישת חוב למפעל ממקורות, חוב הנמצא במחלוקת (כפי שפורסם בצומת השרון). אישור הדוח כשדרישת החוב לא כלולה בו אמורה להביא את המפעל לרווח תפעולי ולאפשר לו לקחת את ההלוואה המבוקשת.

מדובר בתוכנית להקמת חנות ומשרדי חברת דקטלון על קרקע של מפעל המים הנמצאת ברחוב התעש באזור התעשייה, צמוד לקניון G. מפעל המים היה הבעלים של כל הקרקע, בשטח כולל של תשעה דונמים, עד שמכר, בקדנציה הקודמת, מחצית מהזכויות לחברות גזית גלוב והראל, בדרך להקמת פרויקט משותף: בשלב א' של הפרויקט אמור להיבנות מבנה החנות של דקטלון והמשרדים, ובשלב ב' ייבנה מבנה נוסף שישמש למסחר שאמור להיות מחובר באמצעות גשר עילי לקניון G.

לצומת השרון נודע כי לפחות חלק מחברי הנהלת מפעל המים, שהם חברי מועצת העיר, היו עד לישיבת הנהלת המפעל בחודש מאי משוכנעים שעסקת מכירת מחצית מהקרקע תממן את הפרויקט. אולם בישיבה במאי נודע להם כי מפעל המים יידרש למימון עצמי בגובה של 60 מיליון שקלים. "בהנהלה הקודמת ציינו במפורש שהעסקה תממן את עצמה וכי לא יגעו במשק המים, כך שהאגודה לא תצטרך להכניס יד לכיס", אמר חבר המועצה והדירקטוריון אמיר קולמן בישיבה ב-6 במאי, "האם הוצגו לנו נתוני שווא בזמנו? אני הבנתי שהמימון יעשה מהקרקע המושבחת, לא הייתי מחליט לטובת מימון מהון עצמי".

בישיבה במאי ובזו שאחריה, בחודש יולי, דנו חברי הדירקטוריון בלקיחת הלוואה ארוכת טווח (מעל 15 שנה) בגובה האמור. במאי, יועץ פיננסי ששכרה הנהלת מפעל המים, אלעד פרחי, הציג לחברים מספר חלופות ללקיחת הלוואה, או שילוב של הלוואה ומימון עצמי לתקופות ארוכות. על פי אחת החלופות ב-15 השנה הראשונות יצטרך מפעל המים להוסיף מיליון שקלים כל שנה מהונו העצמי, כשמהשנה ה-16 תהיה תשואה של ארבעה מיליון שקלים בשנה. עוד ציין פרחי כי אמנם התשואה לטווח ארוך יפה, אך יהיה צורך לשכנע את הבנקים לתת הלוואה עם החזר של כחצי מיליון שקלים בחודש למשך 15 שנה. "במקרה של האגודה", אמר לנוכחים. "קיים גירעון לשנת 2018 שהצגתו לבנק תסכל את יכולת קבלת המימון".

אף שבישיבה אישר פרחי כי לטווח הארוך הפרויקט יניב תשואה חיובית וישרת את קופת מפעל המים בהכנסה נוספת, הוא הזהיר את הנוכחים כי "כניסה לפרויקט תצמצם באופן משמעותי את כספי מפעל המים המיועדים לפרויקטים של תשתיות מים וש"הנתונים הכספיים של האגודה לשנת 2018 אינם מעידים על כושר פירעון חילופי להלוואה וכי למפעל המים גירעון של מעל יותר משלושה מיליון שקלים".

הוא הציע למכור את מחצית הקרקע שנותרה בידי המפעל כדי לממן את עלות הפרויקט. "לאחר שסקרתי את הפרויקט לאורכו ולרוחבו, שהפרויקט משתלם רק אם משתמשים בהון עצמי גבוה מאוד (מעל 70 אחוז), אך מפעל המים לא יכול לשאת על גבו הוצאות מימון כאלה, ועל כן לא סביר להתקדם בפרויקט במתווה הקיים כיום", אמר, "מומלץ לבצע מכירה של 50 אחוז עוד היום ולנסות להשיג מחיר הכי גבוה שאפשר על מנת לצמצם את הפסדי האגודה".

בישיבת הנהלת הדירקטוריון שהתקיימה אחריה, בחודש יולי, אישרו כאמור חבריו את הדוח הכספי המתוקן לשנת 2018, שבו לא נכללה דרישת החוב של מקורות. באופן הזה, הדוח של 2018 מציג רווח תפעולי של שלושה מיליון שקלים במקום הפסד של 12 מיליון שקלים לו היו מכירים בחוב למקורות. אישרו את הדוח ראש העירייה ויו"ר הדירקטוריון רפי סער וחברי הדירקטוריון שהם גם חברי מועצת העיר אמיר קולמן, אורן כהן, יובל לוי, פליאה קטנר ופנחס כהנא.

טרם האישור תהו חלק מחברי הדירקטוריון האם זה סביר שלא להכיר כלל בחוב למקורות, אפילו לא באופן חלקי. בנוסף תהו אם למפעל המים יש טיעונים חזקים מספיק כדי לדחות את תביעת רשות המים. בישיבה הזו הביע סער מורת רוח מהעסקה באופן כללי והודיע שהוא שוקל לקחת גוף שיחקור אותה.

בעקבות המאזן החדש שאושר, הציג הפעם היועץ הפיננסי פרחי נתוני הלוואות טובים יותר. ״ההמלצה שלי היא להישאר במתווה הזה (לקיחת הלוואה; א.א), לקחת את המימון, לבנות את הבניין, אחרי שנקבל טופס 4, אז תשב ההנהלה ותחליט אם היא נשארת בפרויקט או רוצה למכור אותו", סיכם.

מעיריית כפר סבא נמסר: "העיר כפר סבא חוותה טלטלה קשה מאוד, ולכן ישנן סוגיות מורכבות ומאתגרות, להן נדרשת הנהגת העיר החדשה, ביניהן עסקת דקטלון, ונבחנת דרך קבלת ההחלטות בעסקה האמורה".

תגובת מפעל המים לא התקבלה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לבטל את משרת מנכל מפעל המים . זה מאות אלפי שח בשנה .

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר