איזי. צילום: משה נחומוביץ'

האונס באילת והשלטים בכצנלסון: הראפר איזי, בוגר התיכון, הוציא שיר חדש. ראיון

"זה משהו שצריך לעקור מהשורש. העניין ההסברתי והחינוכי פה הוא התפקיד של כולנו", אומר הראפר שלמד בכצנלסון, שמודה שגם הוא עשה טעויות בשירים קודמים שהוציא

פורסם בתאריך: 19.9.20 10:41

מקרה האונס המחריד באילת, ואחריו גם פרשת השלטים בתיכון כצנלסון בכפר סבא, יצרו שיח נרחב במדינה. הראפר ארז שרון (איזי), שגדל בכפר סבא ולמד בכצנלסון, הוציא לאחרונה את השיר "עוד לילה בסדום" בעקבות המקרה באילת, שתפס תאוצה וזכה להשמעות רבות ברשת. "שום עונש לא יסתיר את הצלקות על הנפש", שר איזי, "אמן והמצפון שלהם יחזור לפעולה. ולך אני רק מאחל שתצליחי לחזור ולחלום, למצוא את הכוחות מהתמיכה והחום, למחוק את כל הזיכרונות מעוד לילה בסדום".

בשיחה עם צומת השרון מספר איזי על ההחלטה להוציא את השיר: "נראה לי שלכל יוצר יש את הדברים שעובדים על הנקודות שגורמות לו לשבת ולכתוב. אלה הדברים שבוערים בי ומעוררים אצלי השראה. היה קשה להישאר אדיש לסיפור שהיה באילת. הוצאתי איזה קטע לטיקטוק לא מזמן, קטע ראפ שעשיתי על הדרך בעשר דקות. מספר התגובות והאנשים ששיתפו את החוויות שלהם בעקבות זה גרמו לי להוסיף לזה עוד בית ולהוציא את זה כשיר בצורה רשמית".

https://www.youtube.com/watch?v=c-j7LQPQTlM

בשיר, מתוודה איזי גם על טעויות שעשה בעצמו. "היו לי טעויות בשירים שלי, מעדיף להצטער מלהכחיש", הוא שר, "המילים שלי הן נשק והנפש כבר מותשת, אי אפשר להישאר לזה אדיש. כי פתאום עולות לי מחשבות על אחיינית שלי שלעולם לא תדע איך זה מרגיש, כי אם חס וחלילה מישהו יעשה טעות אני אשב עליו בכלא ואקרא עליו קדיש".

"הרגשתי צורך גם להתייחס לטעויות שלי, שורות משירים שבזמנו לקחתי אותם כהומור והבנתי שיש לי חלק בעניין הזה", אומר איזי, "נכון שזה מאוד רחוק מהנושא שבגללו כתבתי את השיר, אבל גם קלות הדעת בנוגע לאיך דברים נאמרים יכולה לתת איזושהי לגיטימציה לדיבור שהוא לא לעניין, ואני חושב שגם לי יש מה ללמוד מכל הסיפור הזה".

בז'אנר הראפ, בעיקר בחו"ל, אנחנו רואים יותר החפצה של נשים.

"אנחנו רואים את זה בעיקר בארצות הברית, שירים עם תכנים בוטים מאוד שהופכים לדיבור מקובל. פה בארץ אני חושב שאנחנו פחות פרובוקטיביים מזה לשמחתי, אבל אנחנו גם מאוד מושפעים מארצות הברית".

איזי למד כאמור בתיכון כצנלסון בעיר, והזדעזע לשמוע על השלטים שהתגלו שם בשבוע שעבר. "זה משהו שצריך לעקור מהשורש", הוא אומר, "העניין ההסברתי והחינוכי פה הוא התפקיד של כולנו. אנחנו יכולים לשמוע סיפור כזה, להזדעזע ולעבור הלאה, או לעשות דברים חינוכיים בבתי הספר. בתור תלמיד אני זוכר שלא היה יותר מדי דיבור על איך ניגשים לכל התחום האפור של הסכמה. אני בטוח שאם תשאל אנשים מה גיל ההסכמה אני בטוח שתקבל המון תשובות. אין משהו חד משמעי שאומר מה אני צריך לעשות אם אני רוצה לקיים יחסי מין עם מישהי. מה החוקים, מה מותר ומה אסור, באיזה אופן אני אמור לדעת שבחורה מסכימה שאשכב איתה. זה תחום שהוא מאוד אפור ואם לא נדבר עליו כל אחד יוכל לפרש אותו אחרת. זה משהו שאם לא ילמדו אותו בגילאים הצעירים וינסו לטאטא אותו בגלל שלא נעים לדבר על הדברים האלה, המקרה הבא הוא רק עניין של זמן".

איזי. צילום: איה זך

מבחינת הקריירה המוזיקלית, כמו מרבית האמנים, גם איזי נפגע קשות מהמשבר, שכמעט ולא מאפשר לקיים הופעות ומפגש עם קהל. "אין כרגע הופעות אז אני בעיקר יוצר מוזיקה", הוא מספר, "יצא לי אלבום ממש סמוך לקורונה, הייתה השקה מאוד מוצלחת שאחריה היה מתוכנן סיבוב הופעות שלא התממש. מהצד השני היו גם הרבה פלוסים. חזרתי לעבוד עם המפיק ג'ורדי ויצאו לי שלושה שירים שאני מאוד גאה בהם. מבחינת ההנחיות, אני חושב שחייב שבדברים האלו יהיה הגיון. קשה לי להבין איך ולמה אנחנו נכנסים שוב לסגר, ואיך אחרי סגר אחד הגענו שוב למצב שיש לנו 4,000 חולים מאומתים ביום. אם לא יצליחו להפנים את זה צריכים לחנך את הציבור למשהו שאנחנו פחות רגילים ומכירים אז הכל יהיה לפי גחמות ואנשים ישתגעו. רק המחשבות על עוד סגר מלחיצות אותי והפחד הוא הרבה יותר על בריאות הנפש מאשר הבריאות הגופנית".

באופן אישי אתה מרגיש שהבטחון הכלכלי שלך נפגע?

"ברור, זה מאוד מטריד אותי. אני מנסה לחסוך איפה שאני רק יכול וזה בא לידי ביטוי גם במוזיקה, זה לא בא על חשבון המוזיקה, אני אצור גם אם אצטרך לישון על ספסל ברחוב. העניין הוא שהרבה אנשים לא מודעים לכמה כסף עולה לייצר פה מוזיקה ולהיות רלוונטי, אתה רוצה מפיק ועטיפה ולעשות קליפ ופתאום אתה צריך למצוא פתרונות יצירתיים כי אתה לא יכול להשקיע 50-40 אלף שקל על שיר. אז אתה עושה את ההתאמות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר