יהודה בן חמו בבית המשפט, צילום עזרא לוי

הפרקליטות מערערת: דורשת להחמיר בעונשו של יהודה בן חמו

בן חמו הורשע בריבוי עבירות של גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות נוספות. עורך דינו: "עוד קודם לכן הגשנו ערעור הן על ההרשעה והן על חומרת העונש"

פורסם בתאריך: 9.6.22 08:35

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה אתמול (ד') לבית המשפט העליון, הודעת ערעור על קולת עונשו של ראש עיריית כפר סבא לשעבר, יהודה בן חמו, שהורשע בעבירות שחיתות ציבורית ונידון לעונש של שנתיים מאסר בלבד. בן חמו הורשע, לאחר ניהול הוכחות, בריבוי עבירות של גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים ועבירת מס. הפרקליטות מבקשת מביהמ"ש להחמיר את עונשו של בן חמו והקנס שהושת עליו באופן משמעותי, זאת על מנת שישקפו את חומרת מעשיו של הנאשם ואת הסלידה של הציבור מהם.

מהפרקליטות נמסר כי "מדובר בתיק שחיתות שלטונית חמור במיוחד, בו נחשף בפני בית המשפט והציבור מנגנון מרמה ומעילה מתוחכם ומתמשך, אשר בוצע כולו תוך ניצול ציני של אמון הציבורי הנרחב לו זכה הנאשם במסגרת תפקידו כראש עיר גדולה ומרכזית בארץ, תוך קבלה במרמה של 250,000 שקלים וגניבה של 190,000 שקלים".

עוד נמסר מהפרקליטות: "עבירת הגניבה בידי עובד הציבור היא החמורה שבעבירות הגניבה בספר החוקים, ולא בכדי. המחוקק ראה לנכון להעמיד את עונשה המרבי של עבירה זו על עשר שנות מאסר, בדומה לעבירת השוחד. עונש זה הוא יותר משילוש העונש העומד בצד עבירת הגניבה הבסיסית. עם זאת, נראה כי חומרה זו שראה המחוקק בעבירת הגניבה בידי עובד הציבור אינה באה לידי ביטוי בפסיקת בתי המשפט, אשר על אף רטוריקה מחמירה, פוסקים בגינה עונשים מקלים ובלתי מרתיעים. מעשיו של הנאשם הם ברף החומרה העליון של העבירות אותן ביצע, ומתחם הענישה שקבע בית המשפט ואינו מהווה הרתעה משמעותית לעובדי ציבור אשר עלולים, אף הם, להתפתות לנצל את מעמדם".

יהודה בן חמו הקדים את ריצוי עונש המאסר שהוטל עליו

בפרקליטות ציינו, כי העונש הכולל שהטיל בית המשפט על הנאשם עומד על חמישית מהעונש המקסימלי שניתן היה להטיל בגין ביצוע עבירה אחת בלבד של גניבה בידי עובד הציבור. "אין בכך כדי למלא אחר מצוות המחוקק, אשר העמיד את עונשה המקסימלי של העבירה בעשר שנות מאסר, ובכך הצהיר כי הוא רואה את החומרה שבעבירה ברף חומרה דומה לעבירת השוחד", ציינה הפרקליטות.

עוד צוין בערעור: "במעשיו, פגע הנאשם לא רק ברכושם של התורמים, אלא גם מעל באמון הציבור במובנו הבסיסי ביותר, בכך שניצל את מעמדו ואת אמון הציבור כדי לקבל את הכספים ברמייה, וליטול לכיסו כספים המיועדים לסייע לשכבה החלשה ביותר בחברה. אנשים אשר הוא עצמו, מתוקף תפקידו, אחראי היה לדאוג לרווחתם. אין מדובר בניצול ספונטני, מזדמן, אלא "בהשלמת הכנסה" בדרך קבע במשך שנים רבות, אליה התרגל הנאשם ועשה בה שימוש שוטף לצורכי ביתו".

בנוסף, מערערת הפרקליטות על גובה הקנס בסך של 200,000 שקלים שהושת על הנאשם: "שעה שהחוק מתיר לבית המשפט להטיל קנס בשווי פי ארבעה מהיקף העבירה, ובענייננו כמיליון שקלים, זאת על מנת להרתיע עבריינים פוטנציאלים מביצוע עבירות דומות … קנס כזה אינו מרתיע, בוודאי שאינו עושה דבר על מנת להשיב לציבור את האמון בנבחריו, ואף נופל מהיקף הכספים אשר קיבל הנאשם במרמה. מעשיו של הנאשם בוצעו, בראש ובראשונה, בשל בצע כסף גרידא, הנאשם שלשל לכיסו עשרות אלפי שקלים, אשר הרוויח על חשבונם של נזקקים, והכספים שנטל ועשה בהם שימוש כראות עיניו, מעולם לא הוחזרו לתורמים, ואף לא הועברו לנזקקים".

 

כתב האישום גולל כיצד במשך כ-8 שנים, הפעיל הנאשם מתוך לשכתו כראש העירייה, באופן שיטתי ומכוון, מנגנון איסוף תרומות בתווי קניה מאנשי עסקים הפועלים בכפר סבא בהיקף של מאות אלפי שקלים, תוך הצגת מצג שווא לפיו כל תרומת התווים נעשית בעבור נזקקים תושבי העיר. בפועל, חלק ניכר מן התווים שנתרמו, חולקו למקורביו של בן חמו, לאנשי לשכתו, וחלקם אף נוצלו לשימושו האישי. בהכרעת הדין קבע בית המשפט המחוזי, כי בן חמו עשה שימוש בתפקידו הבכיר כראש עירייה, כדי להפיק רווח כלכלי לעצמו ולמקורביו, נטל חלק בלתי מבוטל מן התווים לשימושו האישי, ובכך פגע באמון הציבור. עוד נקבע, כי הנאשם פעל באופן משמעותי כדי לזרז ולקדם את ענייניו של חברו בעירייה, תוך ניגוד עניינים מובהק, וכי מעשיו אלו עולים כדי ביצוע עבירות רבות של הפרת אמונים.

הערעור הוגש על ידי מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, עו"ד רחל מטר, ועו"ד שרית משגב. בבית המשפט המחוזי נוהל התיק על ידי עו"ד אורלי שרגנהיים ועו"ד אורטל קולן מפרקליטות מחוז מרכז.

בא כוחו של יהודה בן חמו, עו"ד אשר אוחיון, אמר בתגובה: "עוד קודם להגשת הערעור על ידי המדינה הגיש יהודה בן חמו ערעור רחב יותר גם על ההרשעה וגם על חומרת העונש. יהודה בן חמו אומנם זוכה מרוב הטענות שנטענו כלפיו בכתב האישום, אבל גם הרשעתו המצומצמת הייתה הרשעה לא צודקת. יהודה בן חמו סומך על בית המשפט העליון שיעשה איתו צדק ויקל מאוד בעונשו".

כזכור, ב-24.4 בית המשפט המחוזי גזר 24 חודשי מאסר בפועל על ראש עיריית כפר סבא לשעבר, יהודה בן חמו. עוד גזר השופט, ד"ר עמי קובו על הנאשם עשרה חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך של 200,000 שקלים. בן חמו הורשע, לאחר ניהול הוכחות, בריבוי עבירות של גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים ועבירת מס. השופט עמי קובו אמר בהכרעת הדין: "עבירות של שחיתות שלטונית הכוללות גניבה בידי עובד ציבור, מרמה בנסיבות מחמירות והפרת אמונים, מעצם טיבן נמנות עם העבירות שיש עמן קלון. מעשי הנאשם, לא היו בגדר מעידה חד פעמית, אלא נמשכו לאורך שנים וכללו מעשי מרמה וגניבה תוך הפרת אמונים וניצול תפקידו ומעמדו הרם לביצוע העבירות. הניצול לרעה של התפקיד והמעמד הציבורי לשם הפקת טובת הנאה לנאשם, מהווים מעשים שדבק בהם פגם מוסרי חמור".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר