רחוב ויצמן, צילום דוברות עיריית כפר סבא
רחוב ויצמן, צילום דוברות עיריית כפר סבא

אושרה להפקדה תכנית התחדשות גדולה בכפר סבא. המשמעות: חיזוק 515 בניינים, תוספת 6,000 דירות

בעיר מצויים כיום כ-515 מבנים טעוני חיזוק בהם כ-5,900 יחידות דיור. בתכנית שלושה מסלולי התחדשות והיא תחליף את תמ"א 38

פורסם בתאריך: 1.4.24 08:11

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז אישרה להפקדה תכנית להתחדשות עירונית שתאפשר מיגון וחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה לכל מרחב העיר כפר סבא. בעיר מצויים כיום כ-515 מבנים טעוני חיזוק בהם כ-5,900 יחידות דיור. מכוח התוכנית, ניתן יהיה לקדם כ-6,000 יחידות דיור חדשות.

התוכנית, שאותה מובילות עיריית כפר סבא והרשות להתחדשות עירונית, מאפשרת התחדשות הדרגתית של המרקם הבנוי בעיר במנגנון של חיזוק ותוספות בנייה או במנגנון של הריסה ובנייה מחדש. התוכנית מקודמת מכוח סעיף 23 לתמ"א / 38, וקובעת את התנאים להתחדשות בניינית בעיר.

מהתוכנית הוחרגו אזורים בעיר שלא יתחדשו מכוחה, ובכלל זה אזורי תעסוקה, שכונות של צמודי קרקע, שכונות שהוקמו אחרי 1984 ומתחמים המיועדים להתחדשות מתחמית.

מהעירייה נמסר כי "תכנית ההתחדשות הבניינית שמובילה עיריית כפר סבא תאפשר המשך התחדשות מבני מגורים, גם לאחר ביטול תמ"א 38, שתוקפה עומד לפוג בשל שינויים הצפויים בחקיקה. התכנית הובאה בשבוע שעבר (27.3.24) לדיון להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה".

עוד נמסר מהעירייה כי במסגרת תכנית ההתחדשות הבניינית ובשל החשיבות הרבה שרואה עיריית כפר סבא בהמשך חידוש, חיזוק ומיגון המבנים בעיר וביטחון התושבים – יוצעו שלושה מסלולי התחדשות: מסלול חיזוק, מיגון ותוספת בנייה. מסלול הריסה ובנייה לבניינים שקיבלו היתר בנייה עד לשנת 1984 ולא נבנו בהתאם לתקן לעמידת מבנים בפני רעידות אדמה (כלומר הרחבת הגדרת המבנים הזכאים ביחס לתמ"א 38, המתייחסת למבנים שקיבלו היתר עד שנת 1980). ומסלול מיגון חדש לבניינים שנבנו בין שנת 1984-1992 (אז שונתה החקיקה וחייבה הקמת ממ"דים) – לטובת הקמת מרחבים מוגנים דירתיים (ממ"דים) בבנייני מגורים שעד כה לא קיבלו תמריצים בחקיקה או בתוכניות ארציות. כל זאת באמצעות תמריץ של בניית קומה וחצי ליזמים, כאשר על פי הנתונים, כ-13.5 אחוז מהמבנים בעיר נבנו בין השנים 1980-1992.

התוכנית אותה מקדמת העירייה, מציעה למעשה את היעילות של תמ"א 38 לחידוש מבנים ברמת המגרש הבודד, תוך התמודדות עם נושאים תכנוניים ברמה המקומית, שתמ"א 38, כתוכנית מתאר ארצית, לא יכולה הייתה להתמודד איתם. כך למשל, הרחבת הרשת הירוקה להולכי רגל, הוספת שטחי ציבור בקומות הקרקע של המבנים המתחדשים, קביעת נפחי בנייה ביחס לצפיפות נכנסת ואופי הרחוב, הגדרת רחובות עם חזית מסחרית פעילה ועוד. בנוסף, התוכנית קובעת כי כל חמש שנים תיבחן התאמת קצב מימוש מספר יחידות הדיור החדשות שייבנו במסגרתה, ביחס לכושר הנשיאה העירוני מבחינת תשתיות, תנועה, ביוב, מוסדות ציבור ועוד. כך, התוכנית מציעה פתרונות התומכים בתנופת ההתחדשות העירונית בעיר, תוך הרחבת סל הכלים העירוני להתחדשות ושמירה על תכנון איכותי עם ראייה עירונית–הוליסטית.

ראש העירייה, רפי סער, אמר: "קידום התוכנית העירונית היא יוזמה חשובה שמקודמת על ידי מינהל ההנדסה והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, לאחר שבוצעו ישיבות מקצועיות משותפות עם ארגון הקבלנים ותוך ראיית צורכי כלל העיר ותושביה. התוכנית נותנת מענה נרחב להתחדשות מבנים והמרחב הציבורי, תוך מתן פתרונות תחבורה, חינוך, מבני ציבור ועוד ואני מברך עליה".

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, אמר: "כפר סבא מצטרפת ל-7 ערים שכבר אושרו בהן להפקדה תכניות עירוניות מחליפות תמ"א 38, במסגרת המהלך הכולל של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית להחלפת תמ"א 38 הארצית בתכניות עירוניות. תכניות אלו מתוכננות בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות ולוקחות בחשבון את הצרכים והמאפיינים הספציפיים של כל עיר ועיר. המהלך נמצא בעיצומו, ואנו צופים שנאשר להפקדה עד סוף השנה תכניות מחליפות תמ"א 38 גם לערים לוד, קרית ביאליק, חיפה, באר שבע, ראשון לציון, בית שמש ואשקלון. בכך נייצר לערים אלה אופק של התחדשות לשנים ארוכות".

מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון, טלילה הראל, אמרה: "מדובר בתוכנית משמעותית להתחדשות עירונית בכפר סבא, תכנית המשפרת את אפשרויות ההתחדשות הבניינית לעומת תמ"א 38, שהוחלט על ביטולה, על ידי התאמת הוראות הבינוי לאופי העירוני, מתן אפשרות להקצאה של שטחי ציבור, קביעת חזיתות פעילות והקמת מעברים חדשים לטובת שיפור הנגישות עבור הולכי הרגל".

התוכנית נערכה על ידי משרד גוטמן-אסיף אדריכלים ומתכנני ערים.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר