צילום אילוסטרציה גיל אליהו

בעל הלול בצופית: "אני רוצה שיכניסו אותי להסדר פרישה מרצון"

בעקבות חשיפת צומת השרון כי הוגש נגדו כתב אישום על בנייה ללא היתר, פנה פיני יעקובובסקי למערכת העיתון ושטח את גרסתו

פורסם בתאריך: 1.7.19 08:36

"גם משרד החקלאות וגם המועצה האזורית לא רואים אותי ממטר. כתב האישום מגיע מלחץ של התושבים על דברים שהם בכלל לא נכונים. אני אלחם בבית המשפט ושם אומר את דברי. אם אני פושע תכניסו אותי לכלא. אבל זה לא נכון לעשות את זה כי אין פה פשיעה פלילית. לא נעשה פה שום דבר. נעשתה פה רגולציה אכזרית", כך אומר לצומת השרון בעל המשק במושב צופית פיני יעקובובסקי, בתגובה לחשיפת העיתון כי הוועדה המקומית של המועצה האזורית דרום הגישה נגדו כתב אישום על בנייה ללא היתר בהיקפים גדולים במשק, ובין השאר גם בניית הלולים ושימוש בהם ללא היתר. תושבי שכונות מזרח כפר סבא, נזכיר, מתלוננים בשנים האחרונות על סירחונות קשים המגיעים מכיוון הלול. גם המשרד להגנת הסביבה פועל נגד הלול.

יעקובובסקי סירב עד כה להעביר תגובה לצומת השרון בכל אחת מהידיעות שבהן סיקר העיתון את מאבק התושבים במפגע הריחות. ביום חמישי שעבר, לאחר פרסום הידיעה על כתב האישום שהוגש נגדו, פנה יעקובובסקי מיוזמתו למערכת. "אני לא הולך לשאת לפיד או דגל", אמר, "כמוני יש אלף בתי אב של לולנים. אף אחד לא בא לומר לי תעשה א', ב', ג'. אבל מה, שמים עלי אות ז' – גם משרד החקלאות וגם המועצה האזורית לא רואים אותי ממטר. כתב האישום מגיע מלחץ של התושבים על דברים שבכלל לא נכונים. אני שילמתי היטל פיתוח למועצה על מגורים. הם מכניסים את זה עכשיו? הם מטורפים. הם שכחו שגבו ממני כסף. איך יכול להיות שיד אחת לא יודעת מה היד השנייה עושה. שילמתי 48 אלף שקל וזה מופיע בספרים עם תלוש קבלה והכל. הם נורמליים? הכל יתברר בבית המשפט. מה יש לי מגרש טניס? זה שקרים".

מה זאת אומרת?

"המועצה האזורית הייתה צריכה לבוא ולומר לי מה עושים ומה לא עושים. ולא עשו את זה בגלל אותם אנשים משועממים שכל אחד מצית איזה גפרור, ועשו מזה כדור אש. המועצה התחלפה לא מזמן. הם נכנסו ללחץ וזה מה שקרה. נפלתי פה בעיתוי לא נכון. החלפת ראש המועצה והלחץ של התושבים עשו ממני מה שעשו. הדברים נעשו ללא שליטתי ולא יכולתי לעשות דבר נגד זה. הם עכשיו יודעים מי אני. אני אלחם בבית המשפט ושם אומר את דברי. אם אני פושע תכניסו אותי לכלא. אני, בגיל שלי, כבר עשיתי ילדים ונכדים אני יכול לשבת בכלא. אנשים יותר מכובדים ממני ישבו, אז גם אני אשב. לא קרה אסון. אבל זה לא נכון לעשות את זה כי אין פה פשיעה פלילית. לא נעשה פה שום דבר. נעשתה פה רגולציה אכזרית שאני לא יכול להכניס את עצמי אליה. תבואו, תדברו איתי, תגידו אתה יכול לעמוד ברגולציה, לא? לך הביתה. אבל דברו איתי. זו הפנסיה שלי. אין לי משהו אחר. לא צברתי מיליונים. ראית פעם לולן טייקון?".

בכתב האישום יש סעיפים, חלקם מ-2009, שבהם נטען שלא הסדרת את חריגות הבנייה.

"הקטע של הלולים שם זאת בדיחה אחת גדולה, בגלל שהורי בזמנו בנו אצל השכנים והשכנים בנו אצל הורי. יצאה עכשיו תב"ע מתוקנת, על מצב קיים, ורק עכשיו אפשר לסדר את הלולים. מסתבר שהגבולות שלנו לא ישרים, הם הולכים באלכסון. לך תסביר את זה לאמא שלי שהגיעה מהשואה בשנות ה-50 וה-60. לגבי התביעה זה שטויות. בוא ניפגש בספטמבר-אוקטובר ותראה שזה שום דבר".

מה עם הריחות? כבר שבע או שמונה שנים שהם מטרידים את התושבים.

"מלול לא יצא ריח של פרחים. הלולים מאוכלסים חמישה-שישה חודשים בשנה. זה הסכם עם מועצת הלול שהיא המפקחת והמנהלת. היא אומרת לנו תכניסו אפרוחים בכמות כזו וכזו. שנית, בכל המשק המשפחתי מדובר ב-15 אלף אפרוחים. תלך לספרות המקצועית ותראה מה זה אומר. שלישית, עשינו את המיטב שיכולנו. הריחות הרעים האלה, שטוענים שזה מהלול, יוצאים כשאתה משווק עופות. נכנסים עם הטרקטורים לתוך הלול. הכניסה והיציאה מהלול גורמת לריחות כאלה ואחרים. גם הרגולציה התייחסה לזה ואמרה שניתן שעשרה או 15 אחוז מהזמן יהיה ריח חריג מהנורמה. אני בא ואומר שהריחות שטוענים שהיו מהלול היו מתקופות השיווק. אני אישית אומר לך – נשברתי. אין לי כוח להילחם והלולים יסגרו מחר או מחרותיים. אמרתי לאבי מוגרבי (תושב שכונת האוניברסיטה ומוביל המאבק נגד הריחות, א"א) שאני נוסע למועצה האזורית ולמועצת הלול ואומר להם שאני רוצה לסגור את הלולים. הם אמרו בזמנו שתהיה פרישה מרצון למגדלים כמוני שמגדלים משנות ה-50. אמרתי שאהיה הראשון שנכנס לזה. זה ברור לי שיש פה מטרד, אני לא עד כדי כך כזה… אבל אני אומר שבין הרעש שהם עושים לבין המציאות ההבדל גדול. יש פה קבוצה של אנשים שהחליטה להתלבש עלי".

אבל התושבים מתלוננים על ריחות נוראיים.

"אתה הרחת?".

לא.

"אז תהיה הגון. באותו הערב של ההפגנה הזאת, הישיבה, היה ריח? אתם אמרתם שלא".

לא היה.

"אתם ישבתם שם".

אז הבדיחה הייתה שאתה ניקית לכבודם, שאולי כדאי לקיים ישיבות ועדת איכות סביבה כל ערב בשכונה.

"זה כי אין שם אפרוחים. וגם כשיש, תגיד מתי יש ריחות".

לא היית צריך להתקין שם מכשיר שמונע ריחות?

"הלולים האלה נמצאים במחנה בצופית. הרגולציה אומרת שמי שבנו בשנות ה-50 צריך להוציא אותם מהמחנה".

המחנה אתה מתכוון למשק?

"כן, זה מהצבא. אז הוציאו לולים בצפון. מי שמימן את ההוצאה זו המדינה. כמו שמימנה את השדרוג של הרפתות. אז למה לא מגיע גם בענף שלנו? כי זה סיפור אחר, יש תאגידים חזקים שמעוניינים שאני גם אפרוש. אני לא בתאגיד. לא באינטגרציה, לא במשרד החקלאות, וכמוני יש עוד 300-200 משפחות אז ירמסו אותן. אם הייתי טייקון ותאגיד היה מי שישמור עלי. אני מקווה שיבואו ויאמרו לי 'פיני תסגור אין לך ברירה, נכניס אותך להסדר ונוציא אותך מהעסק'".

אתה טוען שאתה פשוט עושה את העבודה שלך מזה שנים וכולם נגדך.

"איזו שאלה. בהחלט כן, אני לבד".

מה האינטרס של התושבים?

"אתה שמת לב שליד הבתים יש שטחים חקלאיים? שמת לב מה קורה שם? שטחים ריקים. עשרות שנים חקלאי גידל שם ועכשיו לא מגדל כלום".

איך זה קשור לתושבים?

"הם התלוננו כל הזמן. אמרו שמפריע להם השטחים החקלאיים".

ואיך זה קשור ללול שלך?

"הורידו חקלאי מכפר סבא, גידל תפוחי אדמה, כי התושבים ירדו לחייו כמו שיורדים לחיי. יש שם אדמות להפשרה ויזמים שמים את העיניים שלהם על האדמות האלה. חוק תכנון ובניה קובע שצריך שיהיה 100 מטר רדיוס בין הלולים למגורים. בטווח הזה אי אפשר לבנות בתים. עכשיו זה גורם שיש שני בניינים שלא ייבנו. מי כמוך יודע מה המשמעות הכלכלית העסקית של זה".

אז אני לא מבין מה שאתה אומר. אתה רומז שמישהו קנה את התושבים כדי שיאבקו נגדך?

"אני לא אומר לך דברים בדוקים עד הסוף. אני רואה את זה בשטח, חקלאי הפסיק לגדל, במקביל יש על האדמה תוכניות. הכל קשור בהכל. ואתה לא תגיד שאני מגלה לך משהו חדש".

אם אתה סוגר את הלולים לא תגיע לפת לחם, יש לך הרי עסקים אחרים.

"אין לי עסקים אחרים. בגלל שהמשק נושא חובות אדירים, אז הילדים שלי אמרו לי – 'אבא, אנחנו נילחם על המשק הזה'. אנחנו נלחמים על הפרנסה. אני חייב מיליונים בגין חקלאות. לא עשיתי נדל"ן בחיים שלי. עברתי שנים קשות. נדפקנו בייצור, היה לי בית אריזות שנסגר. מה, אתה מדבר עם טייקון? זה לא הוגן. אני אמרתי לילדים שלי אני אתכם ביחד. לבד אין לי כוח. אם הילדים לא היו מתרעמים ובאים לתרום את חלקם אני לא הייתי פה".

הלול שלך היה פה לפני השכונות בכפר סבא.

"בהחלט, אמא שלי באה בשנות ה-40 ישר לפה. אבי נפטר בשנת 1952. אמי הייתה אלמנה עם שני ילדים, הייתי בן 12. הלכתי ועזרתי לה. אני לא בוגר אוניברסיטה, לא למדתי להיות אקדמאי, אהבתי את החקלאות, ראיתי את הורי סובלים ואמרתי אני רוצה לעשות את זה אחרת, טיפה יותר טוב".

עד עכשיו לא ענית לפניות שלנו כשביקשנו את תגובתך.

"יש לי ארבעה ילדים. הילדים אמרו זה עולה לך בבריאות. הכתבות הלא הגונות כלפי. הם ראו את מטה המאבק ואמרו 'אבא, מה שפחות תדע יותר טוב, יותר בריאות'. אני לא צעיר ומתעצבן מהר ואני מכבד את השיקול הזה".

מה הלאה?

"קבעתי מספר פגישות עם המועצה האזורית, עם ראשת המועצה ביום רביעי, אשב איתם אנסה להסדיר הכל לפני בית המשפט. מה שאני רוצה זה שיכניסו אותי להסדר. אני רוצה הגנה מוקדמת על הפרישה שלי מרצון. אני רוצה שזה יופיע במסמכים שאני פרשתי ואני נכלל בכל הסדר שיהיה בשנים הקרובות במידה ואני סוגר את הלול. אין לי כוח יותר למלחמות".

תגובת אבי מוגרבי: "הלולים של מר יעקובובסקי הם מקור למפגע ריח קשה ביותר. כך קבע המשרד להגנת הסביבה ועל כן פתח בחקירה בעניין. המפגע החל בשנים האחרונות והגיע לשיא בלתי נסבל בשנה האחרונה. איני יודע מיהו חקלאי השדות שמר יעקובובסקי מדבר עליו. אני עצמי הגעתי לשכונה והתחלתי את המאבק לפני כשנתיים וחצי. אף אחד לא עומד מאחורי המאבק. אני מוביל אותו בעצמי וכל טענה כלפי התושבים מוזמן מר יעקובובסקי להפנות אלי. איני יודע אילו בניינים עומדים לקום בשטחים הסמוכים לו וככל שאני יודע אין לשטחים האלו אין אפילו תב"ע כוללנית מאושרת. אין לי דבר וחצי דבר נגד מר יעקובובסקי וכל רצוני הוא הפסקת המפגע הנורא".

מהמועצה האזורית דרום השרון נמסר בתגובה: "לול זה פועל במקום משנות ה-70 של המאה הקודמת, זמן רב לפני הקמת השכונה, מדובר בחקלאים ותיקים שזו פרנסתם. בעקבות תלונות שהתקבלו במועצה לגבי מטרד הריח בשנת 2018, החל הליך אכיפה על פי הדין במסגרתו נדרשו בעלי הלול להסדיר את עמידת העסק בדרישות החוק, משלא עשו כן ב-6.5.19 הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בכפר סבא. את הליך האכיפה מנהל תובע המוסמך על ידי היועץ המשפטי לממשלה. למיטב ידיעתנו במקביל מתקיימת פעילות אכיפה בנושא הלול על ידי המשרד להגנת הסביבה אשר החלה בשנת 2016. במסגרת פעולות אלה אף זומן בעל העסק לשימוע במשרד להגנת הסביבה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    סקנדל מתי יניחו לחקלאים שעברו עוברים משברים אין סוף,אין להם פנסיה כלשהו… הגיע מים עד נפש תניחו להם,דאי לצרותינו

  2. תעשיית הבשר אכזריות

    יש צפיפות איומה בלולים עופות חולים וסובלים!!!!!!!
    צריך לחוקק תקנות ולעשות לולים גדולים יותר.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר