יהודה בן חמו. צילום עזרא לוי
יהודה בן חמו. צילום עזרא לוי

הפרקליטות תערוך ביום חמישי שימוע ליהודה בן חמו

גורמים במשטרה אומרים לצומת השרון כפר סבא: "שלב של שימוע הוא יחסית ראשוני. זה לא אומר שמחר מגישים כתב אישום נגד ראש העיר". במקביל, סערה במועצת העיר לאור ניסיון הדחתו מחר מראשות דירקטוריון החברה הכלכלית

פורסם בתאריך: 15.1.18 16:49

ביום חמישי, ה-18 בינואר, תערוך פרקליטות מחוז מרכז שימוע לראש העיר הנבצר, יהודה בן חמו. זה השימוע הראשון שיערך לו בתיק ובעבר הצליח לדחות ראש העיר את מועדו. גם בפרקליטות וגם עורכי דינו אישרו את הפרטים.

נזכיר כי בן חמו נחקר בחשד לעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, גניבה בידי עובד ציבור ועבירות תכנון ובנייה. כבר באוגוסט 2017 נשקל להעמידו לדין בכפוף לשימוע בעבירות נוספות: הטרדת עד, שימוש מהלכי משפט, הפרת הוראה חוקית ועבירות מס.

בכתב החשדות, מפורטים נגד בן חמו שני חשדות: האחד בעניין תווי השי, בו הוא מואשם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים וגניבה בידי עובד ציבור. על פי החשד השני, בן חמו חשוד בעבירות של מרמה והפרת אמונים ועבירות לפי חוק התכנון והבנייה, בעניין הקבלן רפי כחלון, שבמהלך כהונתו כראש עירייה עסק בן חמו בקידום העניינים של כחלון למרות שהיה בניגוד עניינים.

לאחר שחומר החקירה עובר מהמשטרה לפרקליטות, האחרונים מנסים לגבש מה מהחומר יכול להפוך לכתב אישום עם סיכוי סביר להרשעה ומה לא. אם מגובשת טיוטה של כתב אישום מגישים אותו לבית המשפט ושולחים כתב חשדות. ההליך הזה נקרא הליך שימוע במהלכו החשוד מוזמן להבהיר את עמדתו בפני אנשי הפרקליטות. נציין כי הליך שימוע אינו חייב להיות חד פעמי, הוא יכול להימשך מספר פגישות ולעיתים הוא יכול אף להתנהל בכתב. לעיתים אחרי שימוע דברים יכולים להשתנות, החשוד עשוי להסביר את עמדתו מזווית אחרת שתשנה לכאן או לכאן את כתב האישום אם יוגש. לאחר בחינה מחדש והשלמת חקירה נוספת במידת הצורך בפרקליטות מחליטים אם סוגרים את התיק או מגישים כתב אישום.

גורמים במשטרה אומרים לצומת השרון כפר סבא: "שלב של שימוע הוא יחסית ראשוני. זה לא אומר שמחר מגישים כתב אישום נגד ראש העיר".

* * *

במקביל הרוחות בקרב חברי מועצת העיר סוערות לאור כינוס ישיבת מועצת העיר שלא מן המניין מחר (שלישי) בערב בה יצביעו על ההצעה להדיח את ראש העיר הנבצר, מראשות דירקטוריון החברה הכלכלית.

חבר מועצת העיר מסיעת מעוף, מחזיק תיק התרבות, ד"ר אמיר גבע, כתב לחברי המועצה דברים חריפים לאור כינוס הישיבה הבהול. הוא מבקש משבעת חברי המועצה אשר ביקשו לכנס את הישיבה שלא מן המניין, לעכב את בקשתם, לפחות עד אישורו של תקציב העירייה לשנת 2018. לדבריו נושא הדיון נראה לו על פניו, לא דחוף במיוחד, משום שממילא על פי החוק ברשות שבה פועלים פחות משלושה תאגידים עירוניים, ראש הרשות – ישמש כיו"ר התאגיד או התאגידים. "כמו כן", הוא כותב. "בכפר סבא נוהגים מזה עשרות שנים למנות מ"מ יו"ר קבוע ליו"ר הדירקטוריון בחברה הכלכלית אשר מוסמך להנהיג בפועל את עבודת הדירקטוריון וכיום, ממלא את התפקיד הזה – סגן ומ"מ ראש העיריה, כך שעבודת הדירקטוריון מתנהלת על פניה כהלכה, ולא ברורה לי הדחיפות המיוחדת של כינוס ישיבה מיוחדת להדחתו של ראש העיר מכהונתו, פרט אולי לכוונה לכאורה לגרום לו ל 'שיימינג'". גבע מבקש מהחברים לשקול את עמדתם ולפעול בהתאם.

רויטל לן-כהן. צילום עזרא לוי

רויטל לן-כהן. צילום עזרא לוי

בתגובה כתבה יוזמת ההצעה, חברת המועצה רויטל לן כהן: "אין כל קשר בין דיוני התקציב לדיון המבוקש פרט לכך, שנה היא זמן ארוך מספיק עבור דירקטוריון כדי לפעול בהרכב חסר. בשולי הדברים אומר כי אינני עוסקת בשיימינג או בפופוליזם אלא במה שאני תופסת כטובת העיר ותושביה. אני בטוחה כי גם לשאר חברי המועצה אותם סדרי עדיפויות ולא למשל שמירה זה על זה. אבקש לקבוע את הדיון בהתאם, כאמור יום שלישי הוא הזדמנות מצוינת לכך".

חברת המועצה מסיעת מעוף דבי שני כתבה: "מציעה להמתין עם הישיבה שביקשתם לקיים ביום שלישי ולבחון את המשך הצעדים לאור תוצאות השימוע. החלטות נחפזות לא יועילו לעיר במאומה. אני מבקשת לתת צ׳אנס ולהמתין בסבלנות עד שנדע אם יש כוונה להגיש כתב אישום או לא. אני פונה ל-7 חברי המועצה שביקשו את הישיבה הדחופה ביום ג' בנושא כהונתו של יהודה בדירקטוריון החברה הכלכלית. מדוע נדרשת ישיבה דחופה? קראנו יעוץ משפטי שהדירקטוריון אינו פועל כיום בהרכב חסר ולמעשה יכול להמשיך כך עד שנדע מהן החלטות הפרקליטות. לדעתי זו תהיה החלטה מוסרית ומצפונית טובה אם נחליט ביחד להמתין עוד מעט. מבקשת לשקול שוב דחייה של הישיבה עד להכרעת הפרקליטות לאחר השימוע".

יובל לוי

יובל לוי

יו"ר וועדת הביקורת, חבר מועצת העיר מסיעת תפוח, יו"ר האופוזיציה עו"ד יובל לוי, ביקש את עמדת היועץ המשפטי לעירייה, עו"ד אלון בן זקן, לנושא.

עו"ד בן זקן השיב ואמר כי כיוון שממילא לא אמורה להתכנס ישיבה מן המניין בתוך 14 ימים ממועד הדרישה, אין בעיה לכנס את הישיבה שלא מן המניין בתוך 7 ימים. לדבריו מועצת העיר היא זו שקובעת את נציגיה בגוף המנהל של התאגיד העירוני (דירקטורים). לדבריו תקנות העיריות "מקנות למועצת הרשות המקומית, זו שכאמור מינתה את הדירקטורים לכתחילה, את הסמכות להחליט על הפסקת כהונתו של דירקטור מסוים, בין היתר, אם ראתה שנבצר ממנו למלא את תפקידו או שאינו ממלא את תפקידו כראוי".

לדבריו נכון שבחוזר משרד הפנים נכתב כי "תקנונה של חברה עירונית יכלול הוראה לפיה ראש רשות ישמש דווקא כיו"ר הדירקטוריון, אם באותה ברשות מקומית פועלים פחות מ- 3 תאגידים עירוניים – אולם הוראה זו כלל איננה עומדת בסתירה לתקנות העיריות, המקנות למועצת העיר את הסמכות להחליט על הפסקת כהונתו של דירקטור, ומדובר בהוראות המתקיימות זו לצד זו, שאינן סותרות כלל האחת את השנייה". לדבריו גם העובדה שראש העיר הוא יו"ר הדירקטוריון אינה מעניקה לו חסינות בפני הדחה או סיום כהונה על פי החלטת מועצת העיר.

"בהתייחס לטענה לפיה בכפר סבא נוהגים למנות מ"מ קבוע ליו"ר הדירקטוריון וכי כיום מי שממלא את התפקיד הוא סגן ראש העיר, אשיב כי מר צרפתי מונה על ידי מועצת העיר, בישיבתה מיום 7.9.2016, כדירקטור במקומו של חבר המועצה שינפיין ולא כממלא מקום של יו"ר הדירקטוריון", הוא מסכם. "מבלי לגרוע מהאמור לעיל, אין לטעמי מניעה כי מר צרפתי ישמש כיו"ר הדירקטוריון, על פי הסמכה המוענקת לו, אד הוק, במסגרת כל ישיבה וישיבה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר