יאיר אברהם, מירית שקד ברק. צילומים
יאיר אברהם, מירית שקד ברק. צילומים אבישג שאר-ישוב, יפית צרפתי

"אני מאמינה בכוח ההמונים": המתמודדים לראשות העיר גילו את ההדסאטרט

מירית שקד ברק מנסה לגייס 150 אלף שקל באמצעות מימון המונים. יאיר אברהם מסתפק ב-50 אלף. ואם אתם רוצים לתרום ליוסי סדבון, אתם יכולים לעשות את זה באמצעות האתר שלו ועם כרטיס אשראי. בחירות 2018 - העתיד כבר כאן

פורסם בתאריך: 19.8.18 16:36

כשבאתר מימון ההמונים הדסטארט הודיעו בשבוע שעבר למתמודדת לראשות העיר, מירית שקד-ברק, שהחליטו לתמוך בקמפיין שלה ושל רשימת "התפוזים" שבראשה היא עומדת ולהעלות אותו לקטגוריית "נבחרי הצוות" שלהם, היא הבינה שהצעד שהחליטה לעשות הוא ייחודי. היא הייתה מהראשונים שבין המתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות ברחבי הארץ שהחליטו לגייס את הכסף עבור קמפיין הבחירות שלה מהציבור, והיא כבר קיבלה טלפונים ממועמדים שונים ברחבי הארץ שהתעניינו באפשרות ללכת בדרכה.

בשבוע שעבר עלה גם המתמודד לראשות העיר מכפר סבא, יאיר אברהם, עם קמפיין משלו. הוא אמנם לא מבקש 150 אלף שקלים – כפי שמבקשת שקד-ברק – ומסתפק ב-55 אלף שקלים בלבד, ועדיין, האפשרות הטכנולוגית הזאת, שלא הייתה קיימת במערכות בחירות קודמות, בהחלט מאפשרת למתמודדים שאין להם את האפשרות הכלכלית להתחרות כשווים בני שווים מול מי שאמצעים עומדים לרשותם מבלי לפנות לטייקונים ובעלי הון. על הדרך הם גם מקבלים קריאת כיוון אם התמיכה הציבורית שבה הם זוכים רחבה דיה כדי להשיג את המטרה.

בהודעה ששלח צוות הדסטארט לשקד ברק נכתב כי הם מוצאים את הקמפיין שלה ייחודי ותומכים בו בעצמם. נציין כי כיום הגיוס עומד על 38,850 שקלים מתוך 150 אלף שקלים, עם 154 תומכים, ונותרו לסיומו עוד 12 יום. אם שקד-ברק לא תצליח לגייס את מלא הסכום או יותר, הכסף יוחזר לתורמים. "אנחנו נעמוד ביעד ונעבור אותו", היא מודיעה, "תסתכל על התומכים אצלי, יש למעלה מ-150 איש ששמו סכומים קטנים וזה היופי. בימים אלה אנחנו יוצאים בקמפיין ממומן לתמיכה בפרויקט ונגיע לכולם. זו בדיוק דרך החשיבה מחוץ לקופסה, חשיבה שקופה וצעירה שאני הולכת בה מאז ומתמיד".

היא קוראת גם למתמודדים אחרים לפנות לציבור כדי לממן את קמפיין הבחירות שלהם. "זה יוצר ערבות ההדדית ומחויבות הדדית בין המועמד לבוחרים", היא מסבירה, "אני בחרתי בדרך זו כי אני מאמינה בכוח ההמונים, אני מאמינה שהגיע זמן לנתק את הקשר בין ההון לשלטון ולהחזיר את העיר לתושבים. אני בוחרת להיות חייבת מעט כסף להרבה תושבים מאשר הרבה כסף למעט אינטרסנטים".

עד לפני עשר שנים לא היית יכולה בכלל לחשוב על המקום הזה בו הציבור תורם לך בדרך הזאת.

"נכון. היום הטכנולוגיה מאפשרת למתמודדים אקטיביסטים, ופעילים מכל שכבות האוכלוסייה, לבקש את העזרה והתמיכה כדי להמשיך את התהליכים שהחלו. הגענו מאקטיביזם, אנחנו אנשים שתורמים מזמנם ומרצם יכולים להגיע לציבור ולבקש את תמיכתם, גם בכסף וגם במחויבות".

מירית שקד ברק צילום אבישג שאר-ישוב

מירית שקד ברק צילום אבישג שאר-ישוב

בשנים האחרונות עסקת שקד-ברק בשלל פעילויות לרווחת תושבי העיר. היא הקימה את משמר המועצה להגברת השקיפות בעירייה, הובילה את המאבק לביטול תוכנית המתאר בכפר סבא והיא ממובילות מטה המאבק לבינוי שפוי.

ועדיין, למה את חושבת שהציבור יוקיר לך תודה ויתרום לך את הכסף?

"משום שאני מחויבת אליהם, ורק אליהם. הם אלה שיעזרו לי להגיע לתפקיד ולכן הם אלה שאותם אני משרתת. אני לא מאמינה בדרך אחרת – אין דרך אחרת. אני מחויבת לפעול למען כל איש, אישה ומשפחה. אני באה לשרת את הציבור ואני לא אהיה תלויה באף אחד אחר, ולא אפעל משום שיקול אחר. הציבור הוא זה שישים אותי בתפקיד ואת סיעת התפוזים במועצת העיר. השחיתות מתחילה כבר במסע הבחירות כשאתה תלוי במי שממן אותך, ומפה אתה חייב להם אחר כך. הרי מה זו עוד קומה, מה זה עוד עיגול פינה. במקרה של הדסטארט אתה חייב לכולם ולכן אתה משרת את כולם. אני הקול של התושבים והם הקול שלי".

המתמודד לראשות העיר יאיר אברהם מסביר מדוע פנה למימון ההמונים. "זה כלי חדשני ומתקדם, שאתה יכול לפרוש שם בצורה נוחה יחסית את כל מה שאתה מציע, והוא בסך הכל נותן אפשרות לקהל רחב לסייע לך בתרומות קטנות ואז להגיע לסכום שהוא מכובד ולא להיות תלוי בתרומות של בעלי אינטרסים".

יאיר אברהם. צילום יפית צרפתי

יאיר אברהם. צילום יפית צרפתי

אתה מרגיש את הנטל הכלכלי על גבך?

"לא בדיוק, אבל אתה בהחלט לוקח פה סיכון. מימון עצמי עבור אנשים שהם לא אמידים זה לא דבר מובן מאליו, בטח כשצריך להוציא הון ראשוני ממקורות עצמיים – ואז להעריך כמה מנדטים אתה מצפה לקבל ומה רמת התמיכה שאתה הולך לקבל ובהתאם לזה להשקיע את מה שאתה הולך להשקיע. יש סיכון ובסופו של דבר אתה, שואל בשביל מה".

מה זאת אומרת בשביל מה?

"הרי אתה עושה קמפיין בשני הכיוונים לראשות העיר ולמועצה. הסיכוי להחזיר את ההשקעה לראשות העיר היא קטנה יותר".

אתה מבקש 55 אלף שקלים, זה לא סכום גדול במיוחד – ביחס לקמפיין כולו.

"שמתי יעד שהוא נראה לי סביר. גם זה קשה לדעת איך יתפתח. זה סכום שיעזור לי לצמצם סיכונים ולכסות הוצאות שאחרת מראש הייתי מוציא אותם מכיסי. זה גם נותן אינדיקציה לגבי מצב התמיכה שלך בציבור. אם אני מצליח לגייס סכום גדול יותר אז זה מעולה. זה סוג של ניסוי וטעייה. אתה לא יודע איך זה ילך".

אגב, פנו אליך מועמדים אחרים לחבור אליהם?

יש כל הזמן גישושים. בשלב הזה אני אומר לא. אנחנו ממשיכים הלאה ונראה מה יהיה".

 

יוסי סדבון

יוסי סדבון

המתמודד לראשות העיר יוסי סדבון, החליט שלא מתאים לו לעבוד דרך אתר מימון המונים – אבל הוא כן ישתמש החל מהשבוע בפלטפורמה דיגיטלית כדי לאפשר לציבור לתרום לו. "אני מתכוון לאפשר למי שרוצה לתרום לי לעשות את זה באמצעות האתר", הוא אומר, "ניתן יהיה לעשות את זה בצ'ק, בהעברה בנקאית או בסליקה".

למה כך ולא דרך הדסטארט?

"אני לא עושה את זה בהדסטארט. אני עושה חוגי בית, ואומר לאנשים שהם יכולים לתרום באמצעים שונים. בהדסטארט אתה צריך לקבוע יעדי גיוס ועמלות גבוהות ולא חשבתי שזה נכון עבורי".

אתה מרגיש את הקושי הכלכלי?

"קמפיין כזה עולה הרבה מאוד כסף אז חלקו מגיע מהלוואת בעלים, חלקו מתרומות חלקו מערבויות כאלה ואחרות. אתה יכול לממן את הקמפיין במיליון וחצי שקל על פי חוק וזה לא מעט כסף. לצערי יש מועמדים בעיר שמוציאים הרבה יותר בניגוד להוראות החוק, אבל זה עניינם והם יצטרכו להסביר את הדבר הזה למבקר המדינה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. איציק סעדון

    מירית שקד ברק את מדהימה, כמה כוחות יש לך ואיזה איכפתיות ממגנטת… יישר כוח איזו מנהיגות נקיה וראוייה, אנחנו כולם מאחורייך… שרק תצליחי !!!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר