אוטובוסים של מטרופולין. צילום: עזרא לוי
אוטובוסים של מטרופולין. צילום: עזרא לוי

צפיפות, איחורים ותאונות: סקר בין תלמידים חושף את מצבן העגום של ההסעות לבתי הספר

350 תלמידי חטיבת שרת שענו על סקר שיזמו ההורים בנושא ההסעות מספרים על שגרה של עומס, נהגים עצבניים וחוסר ודאות. סקרים נערכו גם בחטיבות האחרות והתוצאות צפויות להיות דומות. העירייה: "הסקר נבחן באופן מעמיק"

פורסם בתאריך: 22.2.19 08:17

פרסום ראשון. סקר שביצעה קבוצת הורים בקרב תלמידי חטיבת הביניים שרת בכפר סבא, ושעוסק בדרכי ההגעה לבית הספר והחזרה ממנו, הוגש ביום רביעי לעירייה. הסקר, שמגלה תמונת מצב עגומה למדי באשר למצב הסעות בתי הספר וקווי מטרופולין, מצטרף לתלונות רבות של הורים ותלמידים שהגיעו למערכת באשר לאיכות ההסעות בעיר, גם בחטיבות ביניים נוספות. בוועד ההורים העירוני אומרים כי הסקר הופץ בין תלמידים בבתי ספר נוספים בעיר, ושניתוח התוצאות נמצא בתהליך.

הסקר נערך בין 25-23 בינואר, וענו עליו 350 תלמידים בחטיבת שרת, שהם כ-65 אחוז מכלל התלמידים בבית הספר. לפי הסקר, 94 אחוז מהתלמידים הנוסעים באוטובוסים דיווחו שהיו חשופים לדחיפות בגלל הצפיפות והעומס. בנוסף, התלמידים הנוסעים באוטובוסים דיווחו על היקף גדול של תאונות: 23 אחוז ממי שנוסעים באוטובוס דיווחו כי חזו באוטובוס שפגע בתלמיד בכניסה לתחנה. 18 אחוז מהנשאלים היו על אוטובוס שהיה מעורב בתאונה בזמן הנסיעה.

"אני באתי להיכנס לקו 8 והנהג סגר את הדלת שהיד שלי בפנים קצת נסע", אמר תלמיד אחד. תלמיד אחר העיד: "בתחילת השנה קו 85, הנהג לא הסתכל מספיק טוב ובטעות פגע בנער בתיכון רוכב אופניים. הוא לא נפגע קשה אבל בכל זאת נפגע". תלונה נוספת על קו 85 הייתה כי האוטובוס נכנס בצד של קו 2 ונשברה המראה באוטובוס. "אפילו עפו עלי ועל חברים שלי רסיסי זכוכית מהחלון", נכתב.

וזה לא נגמר כאן: "הייתי עם אחותי באוטובוס ולפתע מכונית מצד שמאל של האוטובוס עקפה אותו כדי שנוסע באוטו יספיק לעלות עד הקו", נמסר לעורכי הסקר. "בעקבות זאת האוטובוס עצר עצירה חזקה ונוסעים נפלו באוטובוס ונגרמו פציעות". "היה יום אחד שהיה נהג צעיר יותר וחדש", אומר תלמיד נוסף, "הוא הוריד אישה מבוגרת בתחנה של גלר (קו 8) והיא נפלה והוא לא שם לב ומפה לשם הוא דרס לה את הרגל. הזמינו משטרה ואמבולנס והיה סיבוך אחד גדול".

לפי הסקר רוב התלמידים, 57 אחוז, מגיעים באוטובוס לבתי הספר. עוד עולה מהסקר כי אם קווי האוטובוס היו משתפרים 66 אחוז מהתלמידים היו נוסעים בהם. 32 אחוז מאלו שלא מגיעים באוטובוס ענו שהם פשוט לא סומכים עליו שיגיע.

95 אחוז מדווחים כי לפחות פעם אחת מתוך חמש הנסיעות האחרונות שלהם בבוקר האוטובוס איחר. בממוצע, דיווחו התלמידים על 3.4 פעמים מתוך חמש שבהם האוטובוס איחר, כלומר בכ-70 אחוז מהנסיעות. 67 אחוז מדווחים כי לפחות פעם אחת מהנסיעות שלהם בבוקר האוטובוס לא הגיע, ובממוצע כמעט 30 אחוז מהנסיעות. התופעה, לפי הסקר, רווחת במיוחד בקו 87. 46 אחוז דיווחו כי לפחות פעם אחת מתוך חמש הנסיעות האחרונות שלהם האוטובוס הגיע אבל לא עצר להם, ובממוצע זה קורה ב-20 אחוז מהנסיעות.

ואם כבר הצליחו לעלות על האוטובוס – 88 אחוז מהתלמידים מדווחים כי לפחות פעם אחת בחמש הנסיעות האחרונות שלהם הם עמדו כי לא היה להם מקום לשבת. בממוצע התלמידים דיווחו כי מישהו עמד ב-3.4 נסיעות מתוך החמש, שהם 70 אחוז. הם עצמם עמדו ב-2.3 נסיעות בממוצע, שהם קצת פחות מ-50 אחוז.

הציון הממוצע שהתלמידים נותנים לשירות הנסיעה בבוקר לחטיבה הוא 3, בסולם של 5-1. 33 אחוז נותנים ציון 1 או 2. 34 אחוז נותנים ציון 3 ו-33 ציונים 4 או 5.

אבל עיקר הבעיות הן בדרך חזרה הביתה בתום יום הלימודים. רוב התלמידים, 62 אחוז, חוזרים הביתה באוטובוס. 94 אחוז מדווחים כי לפחות פעם אחת בחמש הנסיעות האחרונות שלהם האוטובוס לא הגיע או שיצא לפני שהם הספיקו להגיע אליו. בממוצע, מדובר ב-60 אחוז מהנסיעות. 93 אחוז מדוחים כי אין התאמה בין מועד סיום בית הספר למועד יציאת האוטובוס לפחות פעם אחת מתוך חמש הנסיעות האחרונות. בממוצע, מדובר ביותר מ-60 אחוז מהנסיעות.

60 אחוז מדווחים כי האוטובוס לא עוצר בתחנת היעד, ובממוצע 0.9 פעמים מתוך חמש הנסיעות האחרונות שלהם, כלומר קצת פחות מ-20 אחוז מהנסיעות.

האוטובוס צפוף גם בנסיעה הביתה. 97 אחוז מדווחים כי תלמידים עמדו משום שלא היה להם מקום לשבת ו-93 מדווחים כי הם אלו שעמדו, לפחות בנסיעה אחת מתוך החמש האחרונות.

הציון הממוצע שהתלמידים נותנים לשירות הנסיעה בצהריים הוא 2.4. 51 אחוז נותנים ציון 1 או 2. 33 אחוז נותנים ציון 3 ו-16 אחוז ציונים 4 או 5. הדוח קובע כי מדובר בציון נכשל.

בוועד ההורים מבקשים מהעירייה להקשיב לילדים כשהם טוענים כי ההסעות צפופות, מחניקות, ללא התאמה בין מספר האוטובוסים למספר הילדים ואין סנכרון עם שעות הלימוד. הטענות שמוצגות בדוח דומות מאוד לאלו שהגיעו לצומת השרון. בין שלל התלונות המובאות בדוח נכתב: "הנהגים עצבניים וממומרים ולדעתי אין מספיק קווים", אומר תלמיד, "בגלל שהקווים לא מגיעים בזמן נהיה עומס ונוצרות דחיפות בכניסה לאוטובוס". אחר טוען: "יש פחות מידי סוגים של קווי תלמידים, יש שלוש מחטיבות אלון, שזר ושרת, שהם 61, 85 ו-87 אבל אני חושב שצריך להיות יותר סוגים ככה שלכל אחד תהיה דרך מהירה יותר להגיע הביתה. תושב הירוקה טוען: "כמעט ולא מגיעים קוים לאזור הירוקה כאשר אנחנו מסיימים את בית הספר". התלמידים גם מעידים על המתנה בחום או בקור לאוטובוס, על נהגים חסרי סבלנות ועד ילדים שרודפים אחרי אוטובוסים.

יו"ר הנהגת ההורים בחטיבה, יובל פורת: "לא הופתענו מהממצאים שקשורים בשירות, אבל מאוד הופתענו מהשאלות שעוסקות בבטיחות. התברר לנו שהילדים נחשפים להרבה יותר סכנות ממה שהבנו ויכולנו להתרשם קודם לכן. יש ציטוטים בדוח, אבל בפועל ישנם הרבה יותר שלא הכנסנו כדי לא לגרום לחזרה. הציטוטים בעיניי מספרים את כל הסיפור ולכן הציפיה היא שהעירייה תציג מדיניות שתבטיח את הביטחון של התלמידים ושהשירות ישופר".

מה הבעיה לשפר את השירות?

"אצלנו ההורים הרגישו שהעסק לא זז קדימה ולכן הם יזמו את הסקר. ידענו שאנחנו לא מבינים מה המצב, וגם אני לא ידעתי, ואמרנו בואו נבדוק. זה ייבדק גם בחטיבות אחרות ותוך שבוע יהיו לנו את הממצאים. על פניו נראה שיש דמיון".

מלבד הסקר, כאמור, הגיעו למערכת תלונות נוספות. "אי אפשר לסמוך על התחבורה הציבורית של מטרופולין", מתלוננת האם איריס עייש, שילדיה לומדים באורט שפירא ובחטיבת רמון. "הקווים אמורים לצאת מהשכונה פעם בשמונה ופעם בשמונה וחצי, אבל ישנם ימים שהאוטובוסים לא יוצאים בשעות האלה. הילדים שלי מתלוננים על זה כל הזמן. הבת שלי אמורה להתחיל בתשע ואז היא מאחרת, כי היא יצאה בשמונה ועשרים מהבית והאוטובוס לא הגיע בשמונה וחצי. גם בשמונה וארבעים הוא לא הגיע. זה קרה ממש השבוע. למזלה, הייתי בבית והקפצתי אותה. אבל זה לא הגיוני להמשיך בצורה כזו. בבית הספר כועסים על האיחורים. גם בדרך חזרה הביתה הבן שלי אומר שתדירות האוטובוסים יורדת. רק השבוע הוא הגיע לתחנה והיה כתוב שקו 14 מגיע בעוד שבע דקות ואז פתאום זה קפץ ל-28 דקות".

התלוננת פעם?

"הרבה פעמים התלוננתי למטרופולין ולמשרד התחבורה. אז תוך כמה חודשים אתה מקבל הודעה שהמשרד קונס את מטרופולין בגין הנסיעה הספציפית הזו, אבל המצב לא משתפר במיוחד ולא נותנים שירות אמין. חמור מזה, לפעמים הילדים חוזרים בערב לשכונה ואז תדירות האוטובוסים יורדת לפעם בשעה. הם מתקשרים אלי מאמצע העיר שהם מחכים בתחנה לבד בחושך והאוטובוס או שלא הגיע או שדילג על התחנה".

ביום רביעי התקיימה פגישה בעירייה בין חברי צוות ההסעות בוועד ההורים העירוני עם מנכ"ל העירייה איתי צחר, מנהלת המחלקה לתכנון פיתוח ומנהל שירלי זלצר, סמנכ"לית השירות בעירייה צאלה וקסמן גונן ואחראית ההסעות בעירייה נעה קשת. בפגישה הוצג הסקר, הועלו טענות, וניתנו תשובות חלקיות בנושאים שונים. בפגישה נטען בין השאר כי ילדים נפגעים בעקבות התנהלות חסרת אחריות של הנהגים, שחייב להיות סנכרון יותר טוב בין שעות הצלצולים להגעת האוטובוסים וכי האיחורים, בעיקר בשעות הצהריים, משמעותיים כל כך שתלמידים יכולים להמתין זמן רב מאוד. נציין כי מאז תחילת שנת הלימודים נערכו לפחות שש פגישות דומות בהרכבים שונים, אולם הבעיות נותרו על כנן. אמנם, לפני כחודשיים הוחלט להגביר את תדירות האוטובוסים ל-20 דקות אבל בפועל, כך על פי ההורים, זה לא קורה בשטח.

יו"ר ועד שכונה 80, לאה מנסור, חברת ועד ההורים העירוני, אומרת: "לדעתי, כל עוד שיטת השיבוצים לבתי הספר נותרת על כנה – וזה נושא גדול בפני עצמו שעומד לפתחו של משרד החינוך – המצב רק ילך ויחמיר. יש יותר תלמידים, העיר גדלה והמורכבות של ההסעות גדלה. גם העירייה וגם חברי המועצה החדשים יודעים שזה מצב שצריך לטפל בו. זה לא דבר חדש. הנהגת ההורים המרכזית, שאני חלק ממנה, פועלת עם העירייה לראות איך אפשר לשפר את הבעיות ולשפר גם את הבקרה על המערך הזה".

מה אומרים בעירייה?

"הם אומרים שהם מודעים לחלק מהבעיות ולחלק פחות. תלמידים לאו דווקא מדווחים, למרות שיש אפליקציה שאפשר לדווח בה. קראתי בדוח הזה דברים שאתה נחרד לשמוע ואתה לא מאמין שזה קורה. אני יכולה רק לקוות שההכרה בבעיה היא החלק מהפתרון. ואני שמחה שלפחות זה קיים ומנסים לפתור אותה. העניין הזה שאנחנו רודפים את הזנב של עצמנו, כלומר כל שנה משפרים קצת ובכל שנה הבעיה גדלה".

יו"ר הנהגת ההורים העירונית סיגל קו'צמן: "לבקשת הנהגת ההורים התקיימה השבוע פגישה עם מנכ"ל העירייה בנושא ההסעות. העלינו בעיות שעלו מהילדים. לחלקן ניתן פתרון, חלק מהבעיות המנכ"ל ביקש לבדוק וללמוד. אנחנו מצפים שימצאו פתרונות בהקדם. תקבע פגישת מעקב. חשוב לציין שהייתה נכונות לשמוע ולמצוא פתרונות".

תגובת העירייה: "מדובר בקווי תחבורה ציבורית של חברת מטרופולין בהם משתמשים גם תלמידי בתי הספר, והם מתוגברים על פי הצורך. עיריית כפר סבא עומדת בקשר מול הנהגת ההורים בנושא זה והשבוע התקיימה פגישה בנושא עמם, במהלכה הוצג הסקר המדובר שכעת נבחן באופן מעמיק. יש לציין כי במהלך החודש האחרון שונו זמני הקווים לחטיבות הביניים ולתיכונים בהתאם למערכת הלימודים, ועל כך קיבלו בתי הספר ויו"ר הנהגת ההורים הודעה לצד עדכון שפורסם באתר העירוני. במקביל, פועלת העירייה להכנסתן של מערכות מידע וניהול שיהוו מענה לצרכים הדרושים לשיפור השירות בתחבורה הציבורית".

תגובת מטרופולין לא התקבלה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אפרת

    הקמת חטיבת ביניים ותיכון בשנה הקרובה בשכונה הירוקה 60 ו/או 80 תפתור חלקית את הבעיה

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר