אושוויץ. צילום AP
צילום AP

כ-1,800 שורדי שואה חיים בכפר סבא, העירייה מסייעת להם בשורה של שרותים ופעילויות

"המוטו שלנו בעמותה זה לא להוסיף שנים לחיים אלא להוסיף חיים לשנים", אומרת נאוה סלומון המרכזת חלק גדול מהפעילויות עבור שורדי השואה בעיר. עצרת הזיכרון העירונית תתקיים הערב בהיכל התרבות

פורסם בתאריך: 1.5.19 16:27

העמותה הציבורית, סביון למען האזרח הוותיק בכפר סבא, היא למעשה הזרוע הארוכה של העירייה לפעיליות הקשורות לשורדי השואה בעיר. רכזת הפרויקטים בעמותה ורכזת מועדון מפגש בכפר מועדון שורדי שואה, נאוה סלומון, מספרת כי העירייה עושה את הכל כדי לסייע לשורדי השואה. "אם יש שורד שואה בעיר שזקוק לשירותים ואנחנו יודעים להתאים לו את השירותים הוא יקבל אותם", היא מסבירה. "לכן חשוב שאנשים ידעו על השירותים האלה. המוטו שלנו בעמותה זה לא להוסיף שנים לחיים אלא להוסיף חיים לשנים. כלומר בעיקר להקל על הבדידות שהיא הבעיה העיקרית של הקשישים ושורדי השואה, להיות להם לעזר, ולכבד אותם בימיהם האחרונים כי זוהי חובתנו וזכותנו".

בכפר סבא חיים כיום 1,860 שורדי שואה, רובם חיים בביתם, אחרים בדיור מוגן. "אנחנו עושים פעילות בבית, אבל יש לנו גם שני מרכזי יום ששורדי שואה מגיעים אליהם ברחוב תל חי 4 וברחוב עזר 47. כל קשיש מחובר ללחצן מצוקה, מקבל ביקורים של אב קהילה, חשוף לפעילות חברתית, לטיולים, להרצאות ולנופשונים וכל זה בעלות סמלית של 24 שקלים לחודש.

פרויקט אחר הוא שילוב קהילה תומכת עם חוק סיעוד. בכפר סבא 700 קשישים בפרויקט מהם 20 אחוז שורדי שואה. על פי חוק הסיעוד קשישים מקבלים 16 שעות בשבוע. ניצולי שואה מקבלים 9 שעות נוספות. הקשישים יכולים להמיר חלק מהשעות בשירות ניקיון פעם בחודש והבאת תרופות.

מסגרת המיועדת לניצולי שואה בלבד הוא טיפול יום יומי בשורדי שואה המרותקים לביתם (סל"ב – סל הניצול בביתו) שמקבלים ללא כל עלות לביתם פעילות חברתית, פעילות שיקומית, ריפוי בעיסוק ומוסיקה, במימון הארגונים אשל-ג'וינט ישראל.

גם מיזם "נקודת זכות" הפועל בעיר והוקם על ידי עמותת אביב לניצולי השואה ואשל-ג'וינט ישראל, במטרה להעניק לניצולי השואה ליווי וייעוץ מקצועי ואישי במיצוי זכויותיהם בקהילה, וסיוע במימוש זכויותיהם באופן המהיר ביותר.

הפעילות הפופולרית ביותר היא מועדון שורדי השואה ובני/בנות זוגם המקיים פעילות פעם בשבוע בימי שלישי בצהריים במרכז היום ברחוב תל חי 4.

להלן הפרטים על טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בכפר סבא ואירועים נוספים:

היום יום רביעי, ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, תתקיים בשעה 20:00 עצרת הזיכרון העירונית בהיכל התרבות העירוני – ברחוב ירושלים 35. העצרת מתקיימת בשיתוף בית חינוך תיכון ע"ש ברל כצנלסון. בערב יישאו דברים ראש העיר, רפי סער, ומנהל התיכון, ד"ר טובי רוזנברג. תלמידי התיכון יבצעו מסכת. העצרת תלווה בתרגום לשפת הסימנים ובתמלול.

כבר בשעה 17:00 יתקיים אירוע רב שיח בין דורי במרכז היום ברחוב תל חי 4 בעיר, בהנחיית אורית שפירא. לאירוע מגיעים ארבעה דורות: ניצולי השואה, הדור השני – בניהם ובנותיהן של שורדי השואה, דור הנכדים ודור הנינים. "אנו רואים בערב זה הזדמנות מיוחדת לדיאלוג בין דורי המאפשר להקשיב, לשאול, להבין, לשתף ולספר. ההשתתפות חשובה לנו", נכתב באתר העירוני.

בנוסף יתקיימו מפגשי "זיכרון בסלון" ביוזמת עיריית כפר סבא, באמצעות המחלקה לעבודה קהילתית והתנדבות באגף שירותים חברתיים קהילתיים, ובשיתוף עמותת "אלומה": במועדון הגמלאים סירקין (16:30), במרכז הצעירים (19:00), במרכז קהילתי קפלן, מרכז קיפוד, מועדון 60 פלוס, מעון ילדות בכפר, ובארגון ויצו בעיר (20:00) ובמנהל קהילתי השכונות הירוקות (20:30).

את הרשימות המלאות, הכתובות ומספרי הטלפון של המפגשים הקהילתיים ואלו המתקיימים בבתים מארחים ניתן לראות כאן.

מחר, יום חמישי, בשעה 10:00 יתקיים טקס זיכרון ליד האנדרטה לשואה ולגבורה ברחוב נורדאו במעמד ראש העיר, רפי סער. ינחה את הטקס ויאמר את היזכור, פרק תהילים ואל מלא רחמים ישראל לנצ'ר. הדלקת משואה על ידי ניצול השואה דב פלד בן ה-91. קדיש יאמר סולומון משה. השורדת מטעם עמותת "אלומה", פנינה קלטמן תישא דברים ותלמידות חטיבת הביניים ממ"ד הראל יבצעו מסכת. החל מ-06:00 בבוקר ועד 12:00 ייסגר חלק הרחוב שבין רחוב רופין לתחנת הרכבת.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר