אסנת ספורטה. צילום אביבית איזקסון
אסנת ספורטה. צילום אביבית איזקסון

העירייה מתכננת מהפכה בבתי הספר היסודיים. אסנת ספורטה מסבירה איך זה יעבוד

לפי התוכנית, בתוך שנתיים תחולק העיר לכמה מרחבים, כל בית ספר יסודי יהיה בעל אפיון ייחודי ולהורים ולתלמידים תתאפשר בחירה ברישום. כל הפרטים על המהפכה החינוכית של כפר סבא

פורסם בתאריך: 21.5.19 10:53

עיריית כפר סבא מתכוונת ליישם עד ספטמבר 2021 מהפכה חינוכית בבתי הספר היסודיים בעיר, במסגרתה תחולק העיר למרחבים ובכל מרחב יהיו בתי ספר בעלי אפיון ייחודי. במקביל יוכלו הילדים והוריהם לבחור באיזה בית ספר הם מעוניינים ללמוד, זאת בשונה מהמצב היום שבו כל תלמיד משויך לבית ספר בעיר (יסודי וחטיבות) בהתאם למקום מגורים ולפי החלטת הרשות. מדובר בתהליך מורכב ומאתגר, המבוסס על הובלה משותפת של הנהלת העיר, הדרג המקצועי בעירייה, מנהלי בתי הספר, הנהגת ההורים העירונית, הפיקוח מטעם משרד החינוך, השפ"ח, מרכז הפיסג"ה העירוני ואגף מו"פ, ניסויים ויוזמות.

מחזיקת תיק החינוך אסנת ספורטה, את יכולה להסביר לנו במה מדובר?

"מדובר במהלך שיש לו שלושה שלבים, שבקצה בסופו של דבר, נחלק את העיר לכמה אזורים ובכל אזור יהיו מספר בתי ספר שלכל אחד מהם יהיה אפיון ייחודי. לדוגמה: בית ספר לאומניות, בית ספר ירוק, בית ספר מנגן, בית ספר מכיל ומקדם נושא שילוב של ילדי חינוך מיוחד. ואז, כשילד בעיר עולה לכיתה א', יהיה לו בית ספר 'עוגן' שהוא בדרך כלל קרוב לבית, אבל הוא יוכל לבחור ללמוד בבית ספר אחר בתוך המרחב החינוכי שלו. חינוך הוא אחד השירותים הכי חשובים שהעיר נותנת לתושבים ואנחנו רוצים שתהיה להם אפשרות לבחור ולהתאים את השירות לרצונותיהם ובהתאם למה שמעניין את הילד. נכון שלא כל דבר שיבקשו יקרה. יהיה מנגנון בקרה שיבטיח ששירותי בתי הספר יהיו מאוזנים מבחינת תמהיל של בנים ובנות, רקע סוציואקונומי ומספר כולל של תלמדים. באופן הזה אנחנו מאפשרים בחירה אבל גם שומרים על גבולות לטובת הכלל".

מה קורה למשל אם באזור שלי אין בית ספר לאומניות ואני נורא רוצה?

"יש מודלים. אנחנו בוחנים למשל את מודל הפיצה – שאם חילקת את העיר לארבעה אז בכל החלקים יש תמהיל דומה של בתי ספר. מודל אחר הוא שכל בית ספר מפתח את הייחודיות שלו וזה יכול להוביל לכך שיכול להיות שבמרחב שלך לא יהיה בית ספר מנגן. זה תלוי באיזו דרך נבחר ללכת. אבל בכל אופציה שלא תהיה – תהיה יותר בחירה מאשר היום".

את אומרת שבכל דבר יש גם יתרונות וגם חסרונות.

"נקרא לזה מגבלות".

איזה שינוי התהליך הזה דורש ממנהלי בתי הספר?

"זו שאלה טובה. הם יצטרכו להגדיר עם עצמם מה הייחודיות שהם רוצים לפתח. אבל יש בתי ספר שכבר יש להם איזשהו כיוון. יש כבר בית ספר שעוסק בתחום מדעים וטכנולוגיה למשל. יכול להיות שהוא יפתח אותו. יש בתי ספר שאם הם יזהו שהקהילה שלהם היא בעלת מאפיין מוגדר אז הם ישקלו לפתח ייחודיות שקשורה לתהליך הזה".

אתם תעזרו להם לעשות זאת?

"בהחלט כן. זה מהלך משותף של אגף מו"פ, בשיתוף עם הנהגת ההורים ועם הפיקוח. לכל בית ספר יוצמד יועץ ארגוני שילווה אותו בתהליך. תקום גם מינהלת ארגונית (שתכלול את ראש העיר רפי סער, ראש אגף החינוך בעירייה ד"ר אורי ארבל-גנץ, נציגי בתי הספר, נציגי משרד החינוך ונציגי ההורים, א"א) שתנווט את המהלך. למינהלת יהיה מעמד סטטוטורי וההחלטות שיתקבלו יהיו מחייבות. זה מהלך לא פשוט עם אתגרים. החשש המרכזי הוא שתיווצר תחרות בין בתי הספר. רמות מסוימות של תחרות מעודדות מצוינות וזה חשוב להכניס תחרות למערכת, אבל צריך להיזהר כדי להימנע מ'קניבליזם' ושטחיות. זה צריך לעודד מצוינות בלי לפגוע. לכן, העבודה היא לבנות שיתופי פעולה בין בתי הספר וגם קוד אתי כדי לייצר אטרקטיביות בתוך סביבה מכבדת. לצד האתגרים, יש פה הזדמנות מצוינת להגשים חלומות פדגוגיים כי יש משאבים ולגיטימציה ולייצר מגנט לאנשי חינוך מצוינים. כל הרשויות נלחמות על מורים ומנהלים טובים. אני חושבת שכשאנשים מקבלים החלטה לגבי מקום העבודה שלהם, חופש יצירה הוא שיקול יותר מרכזי מהשכר. זה נותן לנו הזדמנות לייצר אטרקטיביות".

מה בעצם כל כך רע בבתי הספר היסודיים כיום? כלומר, למה צריך לערוך את השינוי הזה?

"עובדתית, אנחנו רואים שיותר ויותר תלמידים עוזבים את מערכת החינוך המסורתית ועוברים לבתי ספר ייחודיים. לא בגלל שזה נוח. הם משלמים הרבה כסף לעיתים ונוסעים רחוק. אוכלוסיות חזקות ומודעות עוזבות את המערכת ומחפשות חלופות. אנחנו רוצים לתת את החלופות גם למי שתפיסת העולם ואורח החיים שלו מתאימה לבתי ספר ייחודיים אחרים, אבל אנחנו רוצים גם בתוך בתי הספר המסורתיים לייצר בעצם אטרקטיביות שגם קרוב בבית תהיה לכל אחד אפשרות ליהנות מחינוך כזה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. David sela

    ח..ח..ח..זו בדיוק תוכנית המהפכנית בחינוך שהייתה חלק ממצע הבחירות של ממה שיינפיין כשהיה מועמד לראשות העיר בבחירות 2013 ולהחזיר עטרה ליושנהו. להביא את מערכת החינוך ב כפר סבא חזרה למקומה הראוי כפי שהייתה לפני למעלה מעשור . לדאבוננו האיש הטוב והאיכותי והמוכשר הזהה לא ניבחר וחבל שכך .

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר