אלון הלל. צילום: עמי ורדי
אלון הלל. צילום: עמי ורדי

החגיגה היוונית של אלון הלל מגיעה היום בצהריים לקניון ערים

רגע לפני ההופעה המתופף אלון הלל מספר איך נולדה להקת "היוונים", על מיסירלו ושלומי סרנגה, וגם על העבודה עם רמי קליינשטיין ויהודה פוליקר

פורסם בתאריך: 11.8.17 09:18

היום (שישי, 11 באוגוסט), בשעה 12:15, תגיע להקת "היוונים" למתחם מקס בקניון ערים למופע של מוזיקה יוונית איכותית ומיוחדת. חברי ההרכב, אלון הלל, יוני פוליקר ואלי חדד, יבצעו לצד חומרים מקוריים שירים של מיטב זמרי יוון בהם חריס אליקסיו, גליקריה, דלרס ואריס סאן.

המתופף אלון הלל ניגן לאורך השנים בין השאר עם רמי קליינשטיין, ריטה ויהודה פוליקר. הוא סיפר על החיבור שלו למוזיקה היוונית ועל שיתוף הפעולה עם המוזיקאי יוני פוליקר, אחיינו של יהודה פוליקר, ועם המתופף אלי חדד, חבר להקת בנזין. "עד לפני כשנה ניגנתי במשך עשר שנים עם יהודה פוליקר בהופעה שלו. שם גם הכרתי את יוני ואת אלי חדד. אלי היה מתופף יחד איתי, היינו שני מתופפים על הבמה, והוא גם שר איזה שיר שהיה בלהקת בנזין. פתאום אמרתי לעצמי שאם אני הייתי שר ככה לא הייתי נכנס לעניין התופים אפילו. ואז הגיע 'גיג' קטן של חברה גדולה שרצתה מוזיקה יוונית. צלצלתי לשמוליק שמיר, שגם ניגן עם פוליקר, ושאלתי אם הוא ויוני יוכלו לנגן וככה בעצם נוצר החיבור. ככה החלטנו שעושים להקה יוונית".

היוונים. צילום רון מנה

היוונים. צילום רון מנה

אילו חומרים מבצעת הלהקה?

"אנחנו לוקחים חומרים חדשים, לא דברים שיהודה מתעסק בהם, ומתרגמים. התחלתי לתרגם וגם יוני נכנס לתרגומים כי אני רוצה את כל ההופעה בעברית. ככה מבינים על מה השיר וזו לא רק מלודיה. בכלל, אני תמיד אומר לחבר'ה שגם את הדבר הכי בזוי ורע, לנגן הכי טוב שאפשר. לך תדע מי יושב בקהל, והכי חשוב זה הקהל.

כמה זמן אתם רצים עם המופע של היוונים?

"המופע עצמו קיים קצת יותר מחצי שנה, שבה הקלטנו סינגל והוצאנו לרדיו וגם צילמנו קליפ לערוץ 24. בדרך כלל בלהקות קאברים רגילות זה לא קורה, לא משקיעים בזה. עכשיו אנחנו מחכים להקליט עוד. יש לנו המון חומרים מתורגמים שמחכים להקלטה. זו להקה שעובדת כל הזמן, להקה רצינית שעובדת ברצינות. אני תמיד עובד ככה, גם כשעבדתי עם רמי קלינשטיין במשך 15 שנים הייתי עובד באותה צורה".

ולמה דווקא מוזיקה יוונית?

"קודם כל כי ניגנתי עם פוליקר במשך עשר שנים. ה'גיג' שסיפרתי עליו היה נקודת הפתיחה לעבור ללהקה לבד. עכשיו, כשאני במוזיקה יוונית, אני מבין שחיים שלמים לא יספיקו למלא את מה שיש שם. מהבחינה הזו הם דומים לישראלים – יש המון מוזיקה ביחס לאוכלוסייה. יש המון תרבות, יציאות, טברנות. גם בישראל יש המון מוזיקה. כל שבוע יוצאים 300 סינגלים. זה כאילו כל המדינה עושה מוזיקה. לפעמים זה גורם לנו לעבוד מאוד קשה כדי להתבלט".

מה הלהיט הכי גדול שלכם?

"הוצאנו את 'מיסירלו' ושבוע אחרינו הוציא אותו, במקרה, שלומי סרנגה. את אותו שיר בדיוק, רק לא מתורגם. דיברנו עם המפיקה ויצא שעבדנו באותו זמן על אותו שיר ומבלי לדעת הוצאנו אותו בהפרש של שבוע. זה קטע מטורף. השיר הוא שיר הנושא של ספרות זולה, המנגינה הזו שכולם מכירים. זה בעצם שיר יווני מלפני מאה שנה. הוא הגיע לארצות הברית והפכו אותו אפילו ליידיש בכמה גרסאות. אבל אז לא רשמו עליו שום זכויות, כי בימים ההם זה עוד לא היה נהוג. השיר נכתב בכלל על ידי מישהו מקהילת היוונים שהיו באלכסנדריה באותם ימים, ומדובר בעצם על אהבה נכזבת לנערה מצרית".

איך הגעתם לשיר מלפני מאה שנה?

"עשינו ישיבה וכל אחד הביא רשימה של שירים. הביאו את השיר 'מרסיליו' בגרסה של טרנטינו. בסוף החלטנו לא לקחת אותו וחיפשנו עוד. המשכתי לנבור במחשב בלילה ופתאום אני שומע במקרה חברות מבוגרים משנת 1934 שרים את השיר בגרסה איטית מאוד, ואז אני מקבל צמרמורת ומחליט לבדוק בכל זאת על השיר. החלטתי לתרגם אותו. התיעוד הראשון לשיר הוא בכלל מ־1916 והוא עדיין רלוונטי, וזה מדהים. אפילו ניסינו לנחש את מי טרנטינו ודניאלה פיק יקחו לשיר הכניסה, אותנו או את סרנגה".
איך אתה מתרגם אתה שירים?

"יש בכל מיני אתרים את המילים שכתובות באותיות לטיניות וליד יש תרגום באנגלית של השיר. אני צריך רק את הנושא, אני לא מתרגם מילה במילה".

מה אתה עושה היום ואיפה אפשר לראות אותך?

"חוץ מהיוונים, יש לי עוד שלושה מופעים שאני מנגן בהם. חשוב לי להדגיש שכמו בכל שאר הלהקות, גם ביוונים כולנו שותפים שווים, משקיעים יחד ועושים הכל יחד. מופע נוסף שלי למשל יתקיים ב־23 באוגוסט במועדון האזור בתל אביב. המופע נקרא 'קפה פריז' והוא מורכב משירים צרפתיים, שנסונים מהתקופות היפות של פריז. יש לי זמרת מדהימה מצרפת ששמה רפאלה ואלי חדד, שהוא תוניסאי ולכן דובר צרפתית וערבית, גם מצטרף. כמובן שאתם תמיד מוזמנים להיכנס לעמוד הפייסבוק להתעדכן בעוד מופעים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר