שריפת פסולת בקלאנסווה צילום אזרחים למען אוויר נקי
שריפת פסולת בקלאנסווה צילום אזרחים למען אוויר נקי

רחפנים, מצלמות ומאבק ציבורי: התוכנית העירונית לצמצום זיהום האוויר נחשפת

תוכנית הפעולה שהציגה העירייה לתושבים כוללת גם ניטור לארובות במפעל טבע והתנגדות להקמת שתי תחנות הכוח באזור

פורסם בתאריך: 24.9.17 13:39

במפגש תושבים שקיימה עיריית כפר סבא ביום שני שעבר, בהשתתפות ממלא מקום ראש העירייה צביקה צרפתי, מנכ"לית העיריית אושרת גני גונן והמשנה למכ"לית איתי צחר, הציגו בכירי העירייה את התוכנית העירונית שמטרתה, כפי שהוצגה, היא "צמצום לכדי מינימום של מקורות זיהום האוויר הנמצאים בתחום ההשפעה על תושבי כפר סבא".

היעד הראשון, כפי שקבעה העירייה הוא טיפול בריח ביוב. זאת מתכוונת העירייה לעשות על ידי יצירת לחץ להקדמת סיום העבודות במט"ש דרום השרון, הפעלת פתרונות ביניים לצמצום מפגע הריחות עד להשלמת עבודות הבנייה, ייזום ביקורי פתע, ביום ובלילה כולל סופי שבוע למפעלים חשודים, הפעלת תאגיד המים והביוב "פלגי השרון" בניטור שוטף וטיפול בשוחות ביוב פתוחות ושטיפת קווי ביוב על פי הצורך.

היעד השני הוא צמצום זיהום אוויר תעשייתי, על ידי דיגום סביבתי על ידי חברה חיצונית, ניטור ארובות במפעל טבע, וידוא השלמת פערים של טבע שעלו מן הסיור האחרון וביצוע דיגומים שוטפים לשפכי מפעל טבע.

מפעל טבע בכפר סבא. צילום: עזרא לוי

מפעל טבע בכפר סבא. צילום: עזרא לוי

יעד שלישי הוא מיגור זיהום אוויר מריסוסים חקלאיים, על ידי בחינת הצבת שבשבות לאינדיקציה בדבר היעדר רוח, הגעה להבנות מול חקלאים בדבר פרקטיקת ריסוס מתחשבת, בחינת שינוי החוק בנוגע לכיווני הרוח בזמן ריסוסים, קידום פרויקט חקלאות אורגנית, הפעלת גורמי האכיפה כפועל יוצא מדיווחים למוקד, מעקב אחר קנסות ואכיפה ויצירת שיתוף פעולה בנושא עם המועצה האזורית דרום השרון.

יעד רביעי הוא צמצום מפגעי שריפות למינימום, בתוך הקו הירוק. זאת על ידי פעילות להגברת כוח האדם של גורמי האכיפה כמו המשטרה הירוקה, משטרת ישראל, איגודי ערים לאיכות סביבה וברשויות המקומיות; דיווח ישיר לגורמי האכיפה במקביל לדיווח למוקד; מתן קנסות על ידי גורמי האכיפה; קידום תיקוני חקיקה להגברת סמכויות האכיפה בעת איתור שריפת פסולת; הקמת ממשק בין המשרד להגנת הסביבה לבין רשות הכיבוי וההצלה; הידברות עם גופים המעורבים בהדלקת השריפות על מנת לבחון מענה חלופי; הקמת תשתית פיקוח ואכיפה, ובכלל זה באמצעות מצלמות באזור כס 50 ובאזורים נוספים המועדים לפורענות.

מחוץ לקו הירוק, מתכוונת העירייה לפעול למיגור מפגעי שריפות הפסולת באמצעות יצירת קשרי עבודה שוטפים עם קמ"ט איכות
הסביבה; דרישה לאכיפה וטיפול אפקטיבי אל מול הפרות הסכמים והפרות של אמנות בינ"ל; איתור מקורות בעירה באמצעות רחפנים או כלי תצפית אחרים, לרבות מצלמות שברשות העירייה.

אילוסטרציה תחנת כוח. צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

אילוסטרציה תחנת כוח. צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

יעד נוסף הוא התנגדות להקמת תחנות הכוח "מפגש השלום", שבאזור מושב נווה ימין ו"צור נתן". זאת על ידי איתורי בעלי הקרקע, ההיסטוריה שלה וייעודה; קבלת כל האישורים מהחברות היזמיות ריינדיר ואדלטק; ביצוע תסקיר סביבתי מקדים; חבירה ליישובים הרלוונטיים כמו נווה ימין, שדי חמד, ג'לג'וליה ועוד; הגשת התנגדות בות"ל; העלאת מודעות תקשורתית ואזורית והנעת מאבק ציבורי משותף.

עוד יעד הוא מיגור ריח לולים, באמצעות וידוא כי הלולים של מושב צופית עומדים בתקני משרד החקלאות; איתור חריגות מנהלים ומתקינה בנושא זבל ופגרי עופות; עידוד בעלי הלולים לרכוש מכשור המחליף הטמנת פגרי עופות באמצעות שימוש במענק של משרד החקלאות.

בנוסף, מבטיחה העירייה שקיפות ועבודה משותפת עם התושבים באמצעות ריכוז כלל החומרים השונים הנוגעים לנושא באתר
האינטרנט העירוני בצורה מאורגנת על פי נושאים; קבלת מיפוי מפגעים משלים מן התושבים הפעילים במאבק; קיום מפגשים שוטפים בין התושבים להנהלת העירייה ועדכון שבועי בקבוצת מדיה חברתית.

יניב בלייכר, מי שמוביל את המאבק בזיהום האוויר במזרח כפר סבא, אמר: "הציגו בפני את התוכנית לפני שהציגו אותה לכלל התושבים. הרושם הוא שמדובר בתוכנית רצינית ומקצועית. אנחנו מקווים שגם המעשים יהיו כאלה, נחכה למבחן התוצאה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר