נרות שבת וחלת שבת Tomert Depositphotos.com
נרות שבת וחלת שבת Tomert Depositphotos.com

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בכפר סבא ומבט אל פרשת השבוע

פורסם בתאריך: 18.11.21 19:25

ערב שבת פרשת 'וישלח'

הדלקת נרות: 16:18
יציאת שבת: 17:16

הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:

הרב יעקב מזרחי צילום פרטי

השבוע אנו קוראים כיצד יעקב חוזר לבית אביו יצחק, לאחר היעדרות של 22 שנים. במשך שנים אלו, הוא נשא ארבע נשים ונולדו לו אחד עשרה בנים ובת, והוא נהיה עשיר גדול. יעקב שולח שליחים לעשיו וחוזרים ואומרים כי עשיו מתקרב ואיתו ארבע מאות איש, דבר שכמובן מבהיל את יעקב, שהחליט להתכונן לקראת המפגש בשלושה דרכים: תפילה, מתנות ומלחמה.

בכניסה לארץ יעקב נלחם במלאך של עשיו. בהמשך יעקב ומשפחתו חונים ליד העיר שכם כאשר דינה בת לאה יצאה להסתובב באזור, ונחטפה על ידי הנסיך של העיר, שרצה להתחתן איתה. כאשר הגיע עם אביו לבקש את רשות המשפחה לחתונה, ענו לו אחיה כי הדבר יתאפשר רק באם כל אנשי העיר יעברו ברית מילה והדבר אכן מתבצע במהירות. ביום השלישי מהברית, כאשר הכאב הוא גדול ביותר, יצאו שמעון ולוי בני יעקב והרגו את כל הזכרים והצילו את אחותם דינה.

התורה אומרת שלמרות הכל יצאו משפחת יעקב מהמקום בלי מלחמה כיון שהיה פחד אלוקים על הגויים. התורה משתמשת בלשון "ויהי חתת אלוקים", כאשר המילה חת"ת הינה גם ראשי התיבות של שלושה ספרים חשובים: חומש, תהלים ותניא.

רחל אימנו נפטרת במהלך לידת בנה השני שנקרא על ידי אביו: בנימין. יעקב קובר אותה בבית לחם, למרות רצונו לקבור אותה במערת המכפלה, אך הוא קבר אותה על הדרך ביציאה מירושלים, כדי שכאשר ייצאו בגלות מירושלים, יעברו ליד מקום קבורתה, והיא תעורר רחמים עליהם – כפי שאכן התרחש.

בסיום, התורה מספרת על תולדות משפחת עשיו.

***
בפרשתינו מסופר שלאחר שיעקב הצליח להעביר בנחל ולהכניס לארץ-ישראל את כל נשותיו, ילדיו ורכושו, שב פעם נוספת ואחרונה לחוץ-לארץ כדי להכניס לארץ את פריטי רכושו האחרונים ("פכים קטנים"), ואז ארב לו המלאך של עשו הרשע ונאבק בו, ולא נכנע ובעקשנות קם והמשיך במלחמתו ואף הצליח לפגוע בכף-ירך יעקב.

ויעקב…

לא מוותר ובגבורה נאבק ואף מקבל ממנו ברכות, ובמצב קשה זה הצליח לעמוד ולהתמודד ולקום על רגליו ולהמשיך בצעדתו אל הארץ האלוקית הקדושה למרות היותו צולע.

התורה מספרת זאת כדי לעודד ולחזק רוחנו: כשם שיעקב התמודד מול מלאך בעל עוצמה אדירה, כך בני ישראל, אף על פי שעברו קשיים אדירים של מלחמות ושואה ועוד ועוד, יבוא זמן והם מגיעים לארץ ישראל והקשיים נדמים לחבלי לידה.
שלפני יציאת העובר יש כאבים עצומים, שנראים כחוסר אחדות, מפלגות, מחלוקות, צריך לזכור שאנו חייבים לכבד ולאהוב על יהודי גם אם הוא לא בא לך טוב.

כולנו בני ישראל – שמו השני של יעקב שניתן לו על ידי המלאך.

שבת שלום!


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר