שולחן סדר צילום NewAfrica depositphotos.com
שולחן סדר צילום NewAfrica depositphotos.com

חג שמח: למה שותים בפסח ארבע כוסות יין?

פורסם בתאריך: 14.4.22 10:50

ב"ה

ערב חג פסח תשפ"ב

סוף זמן אכילת חמץ: 10:30
סוף זמן שריפת חמץ: 11:35

כניסת החג/שבת: 18:49
צאת החג/שבת: 19:47

הרב יעקב מזרחי צילום פרטי

הרב יעקב מזרחי מספר על חג הפסח:

 

אחד משמותיו של חג הפסח, הוא 'חג החירות'.
הכינוי 'זמן חירותנו', שמקורו בנוסח התפילה, עבר 'שדרוג' ו'מתיחת פנים' והפך לחג החירות.

במצרים היו בני ישראל במעמד של עבדים. כאשר יצאו ממצרים, קיבלו לראשונה מעמד של עם בני חורין,
ומאז, גם כאשר יצאנו שוב לגלות ולעבדות – לאחר כל חורבן – לעולם לא חזרנו להיות עבדים, כמו במצרים.

אמנם נתפסנו בשבי, אך במהותנו נותרנו בני חורין.

חז"ל אמרו: "כל ישראל בני מלכים הם", ובן מלך נותר בן מלך במהותו תמיד, גם כאשר נמצא בגלות ושבי.

מהי אכן המשמעות האמיתית של החירות? מה מתכוונים בעת שאומרים בהגדה: "עתה בני חורין"?

בליל הסדר שותים ארבע כוסות יין, כנגד ארבע לשונות של גאולה שאמר השם למשה רבינו על גאולתם של ישראל: "והוצאתי", "והצלתי", "וגאלתי", "ולקחתי".

שלוש הראשונות מסמלות את היציאה וההצלה ממצרים, והלשון הרביעית – את מטרתה של יציאת מצרים – מתן תורה.

זו המשמעות של בני חורין – אלו שחופשיים למלא את רצונו של מלך מלכי המלכים באין מפריע.

הגלות המצרית הייתה מין גיבוש לקראת מתן תורה, והיום בו הסתיימה הגלות היה היום בו קיבלנו את 'תעודת החירות'.

חג הפסח הוא היום בו הפכנו רשמית לעם שראוי לקבל את התורה.

מי שמודה על ההצלה מהשעבוד וגאולת העם, אך שוכח מ'ולקחתי' – שוכח ממתן תורה – מחמיץ את המטרה שלשמה יצאנו, ניצלנו ונגאלנו.

המשמעות האמיתית של חג החירות מורכבת מארבע הלשונות של הגאולה יחד, ומי שמוחק לשון אחת, הוא כמו מי ששותה בליל הסדר רק שלוש כוסות ולא ארבע, ולא יוצא ידי חובה של ביטוי החירות.

 

*
בתורה, ישנה לשון נוספת: "והבאתי".

לשון זו מתייחסת למטרה הסופית של יציאת מצרים – הבאת עם ישראל לארצו, וגם כנגד הלשון הזו יש כוס – כוסו של אליהו הנביא.

כוסו של אליהו המסמלת את האמונה היהודית בבואו של מבשר הגאולה האמיתית והשלמה.

הכוס נשארת על השולחן עד סיומו של הסדר ומחזירים את תכולתה לבקבוק בסמוך לאמירה, 'לשנה הבאה בירושלים', כי הכוס הזו קשורה לירושלים הבנויה – לבניין בית-המקדש שיתממש לאחר בשורתו של אליהו הנביא על הגאולה.

אי אפשר להפריד בין הביאה לארץ ישראל – בין 'והבאתי' – לבין האמונה בגאולה השלמה. כשמתמקדים בעצם הביאה לארץ ישראל ולא הולכים בדרך התורה – הדרך המובילה לגאולה השלמה – לא מתחברים באמת לארץ ישראל.

ויוכיחו המוני הישראלים שירדו מהארץ בשלב זה או אחר של החיים.

התורה היא דרך החיים המותאמת בשלמות לנפש היהודי, ולכן רק עמה נוצרת לו חירות אמיתית וברת קיימא. הבה נגשים את החירות שבידינו – החירות שמספקת הליכה בדרך התורה – ונזכה להתגלותו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח ולהתגשמות החזון: "בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל".

חג שמח!


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר