שרה אהרוני וכריכת ספרה ספרה, צילום פרטי, הספר באדיבות ידיעות ספרים
שרה אהרוני וכריכת ספרה ספרה, צילום פרטי, הספר באדיבות ידיעות ספרים

"להתפרנס ממכירת ספרים? זו נקודה מאוד כאובה"

שרה אהרוני, אשת חינוך ותיקה, גילתה את ז'אנר הרומנים ומאז הוציאה חמישה ספרים, רובם רבי מכר. ראיון על שלבי העבודה, בחירת הדמויות וגם על התרומה של אמזון להכנסות

פורסם בתאריך: 7.10.22 09:28

ביום ראשון, ה-2.10, התקיים ערב השקה של הרומן 'עד שאיינשטיין בא', הרומן החמישי, של הסופרת הכפר סבאית שרה אהרוני, שהפך בתוך חודש לרב מכר. בשיחה עם צומת השרון מספרת אהרוני על ההחלטה להתמקד בכתיבת רומנים, על מה שהוביל אותה להוציא ספר על אלברט איינשטיין וגם עונה לשאלה האם ניתן להתפרנס מכתיבת ספרים. "הספר יצא לפני כחודש וכבר שלושה שבועות נמצא ברשימת רבי המכר", היא אומרת בצניעות, "כנראה יש לי קהל קוראים שמצפה לספרים שלי ואוהב אותם", היא עונה על השאלה איך תוך פחות מחודש הספר הופך לרב מכר.

'עד שאיינשטיין בא', הוא רומן היסטורי על חייו של אלברט איינשטיין. הספר משרטט את אישיותו המורכבת על כל צדדיה, חושף את מחשבותיו, חלומותיו, העדפותיו, אהבותיו, חוזקו וחולשותיו, מוביל את דרכו מאז לידתו ועד אחרית ימיו, ומתאר כיצד הפך לדמות אהובה ונערצת המצוטטת עד היום בכל מקום על פני הגלובוס. "בדרך כלל בספרים שלי אני בוחרת לדמויות הראשיות נשים וזו הפעם הראשונה שאני כותבת על גבר כדמות ראשית, אבל יחד עם זאת נתתי בספר במה גם לנשים ולאיינשטין היו שתי נשים", מציינת אהרוני.

למה דווקא איינשטיין?
"את האמת לא חשבתי לכתוב על אלברט איינשטיין, זה עלה בשיחה משפחתית. שניים מתוך שלושת ילדי הם עורכי דין והמשרד שלהם נמצא סמוך אלינו ואנחנו אוכלים מדי יום ארוחת צהריים ביחד. באחד הימים ציטטתי את איינשטיין. בני דורון אמר לי שלאחרונה אני מצטטת הרבה את איינשטיין ושאל מה דעתי לכתוב עליו ספר. בהתחלה זה לא נשמע לי מציאותי, אבל בתי גלית, שהיית נוכחת בשיחה, אמרה שכתבתי ספר על המייסד של משפחת רוטשילד שהוא גאון כלכלי והגיע הזמן לכתוב על גאון מדעי. התחלתי לנבור בחומרים ונשביתי בקסמי הדמות הזו. ככל שהעמקתי הבנתי שזה מה שאני צריכה לעשות".

# # # 

אהרוני החלה את הקריירה הספרותית שלה לפני כ-14 שנה, עם ספר הביכורים "אהבתה של סלטנאת" בהוצאת ידיעות ספרים. הספר מבוסס על סיפור חייה של אמה בטהראן, והפך תוך זמן קצר לרב מכר ואת אהרוני לסופרת מוכרת. "כשכתבתי את הספר 'אהבתה של סלטנאת', לא הייתה לי כוונה להמשיך לכתוב עוד רומנים", היא מספרת. "עד אז כתבתי ספרי עיון וספרי מידע על ישראל עם מאיר בעלי וחשבתי שזו תהיה חריגה אחת ויחידה לעולם הרומנים ואני חוזרת לתלם", היא נזכרת. "ההתנסות בז'אנר הזה כל כך דיברה אלי שלא רציתי להיפרד מזה. מה גם שהספר בניגוד לציפיותי נחל הצלחה גדולה".

בהמשך הוציאה את הספר 'כשהשמיים התקרבו לאדמה' בהוצאת מעריב. "הספר מאוד הצליח ובמשך חודשיים-שלושה נמכרו אלפי עותקים, אך לאחר תקופה הוא נעלם מהמדפים", היא מספרת. כששאלתי מה הסיבה נאמר לי שהוא נמכר מצוין וצריך לתת הזדמנות לאחרים", היא נזכרת. בספר השלישי, "אהבתה של גברת רוטשילד", כבר חזרה להוצאת ידיעות ספרים והספר כיכב ברשימת רבי המכר בישראל במשך שמונה חודשים, תורגם לספרדית ולאנגלית והיה ברשימת רבי המכר של אמזון במשך שלוש שנים. בהמשך כתבה את 'שתיקה פרסית' שגם הוא זכה להצלחה. על שלושה מתוך ארבעת הספרים שיצאו לאור בהוצאת ידיעות ספרים, זכתה אהרוני בשלוש אותות ספר הזהב (מכירה של למעלה מ- 20 אלף עותקים) ושלוש אותות ספר פלטינה (מכירה של למעלה מ- 40 אלף עותקים) מהתאחדות הוצאת הספרים בישראל וכן זכתה בפרס סטימצקי.

למרות רבי המכר והפרסום באמזון, יש תחושה שפחות מכירים אותך בארץ. מדוע? 
"אני כנראה לא מחפשת כותרות ומטבעי אני נחבאת אל הכלים ובאופי שלי אני לא מתבלטת ויכול להיות שאני צריכה לעשות זאת יותר. מה שכן, אני מאוד אוהבת את האינטראקציה עם קהל הקוראים, אני מגיעה להרצאות בספריות ובמרכזים תרבותיים ואוהבת את החיבור עם הקהל שלי גם הישראלי וגם הקהל בחו"ל לשם אני מוזמנת. הייתי במדריד, במקסיקו ובגרמניה".

אפשר להתפרנס מכתיבת ספרים?
"זה נקודה מאוד כאובה, להתפרנס רק ממכירת ספרים זה קשה מאוד כי התגמולים הם מאוד מינוריים, אבל אני לא יכולה להלין, כי הספרים שלי נמכרים בכמויות גדולות וגם אם התגמול הוא מזערי ההכנסה היא טובה. מאמזון ההכנסה היא מצוינת. אבל אני לא כותבת בשביל ההכנסה, את העבודה שלי כבר עשיתי ואני מתמקדת בכתיבה ובהתנדבות".

איך הופכים ספר לרב מכר?
"לסופר צעיר אני יכולה לומר שיהיה נאמן לעצמו, כשהוא כותב שלא יחשוב יותר מידי על הקורא, אלא יחשוב על עצמו, שיביא את האמת הפנימית שלו. חשוב לקורא לראות את האמינות שמשתקפת בין הדפים וזה מחבר את הסופר אל הקורא ומדבר אליו יותר. בנוסף לא לחשוש למחוק, לכתוב ולמחוק. בספר הזה מחקתי יותר מאשר כתבתי".

 

מהם השלבים שלך בכתיבת הספרים?
"יש לי שלושה שלבים בעבודתי כסופרת. השלב הראשון הוא שלב התחקירים שהוא הארוך ביותר. בזמן התחקירים אני בונה לי בראש מה אני הולכת לעשות. השלב השני זה שלב הכתיבה והשלישי זה האינטראקציה עם קהל הקוראים".

יש כבר תוכניות לספר הבא?
"כן, אני נעה בין מזרח למערב. הספר הראשון היה על אירן, לאחר מכן היה הספר 'גברת רוטשילד' שהיה במערב, 'שתיקת פרסית' היה שוב אירן, באיינשטין חזרתי שוב פעם למערב ובספר הבא אני חוזרת לאירן".

# # #

שרה אהרוני נולדה במעברת רמתיים,  גדלה והתחנכה בשכונת נווה נאמן בהוד השרון. לאחר נישואיה למאיר אהרוני התגוררה בבאר שבע. במשך 20 שנה שימשה כמורה ומחנכת, וכן כמנהלת בית ספר יסודי בבאר שבע. בהמשך לאחר מעבר המשפחה לכרפ סבא, שימשה  שרה כרכזת שכבה בחטיבת הביניים אלון בכפר סבא.

במשך ארבע שנים שהתה המשפחה בשליחת חינוך מטעם הסוכנות היהודית בקהילה היהודית בלימה, פרו ובשנת 1986 עברה המשפחה להתגורר בכפר סבא. אהרוני מתנדבת בקהילה בכפר סבא ובעבר שימשה יו"ר חוג היוצרים כפר סבא והשרון. כאמור, יחד עם בעלה, מאיר אהרוני, כתבה והוציאה לאור סדרת ספרי מידע על ישראל, ארבעה מהם באנגלית. היא כתבה גם שישה ספרי ילדים. היא בעלת אות הוקרה מקרן מיראז' כסופרת האהובה ביותר על העדה האיראנית בישראל.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר