אפולוניה, צילום יובל משעל
אפולוניה, צילום יובל משעל

טיולים ליד הבית: חמישה מסלולים לחול המועד סוכות בלי לנסוע רחוק

אז איפה מטיילים בחול המועד סוכות אם לא רוצים לנסוע רחוק ולבלות שעות בפקקים? בעזרת שני מדריכי טיולים מוכרים אספנו עבורכם חמישה מסלולים. תיהנו

פורסם בתאריך: 12.10.22 08:25

אז מה עושים בחול המועד סוכות פרט לביקורים המשפחתיים, הארוחות וכו'? ומה עושה מי שרוצה לטייל אבל לא לנסוע רחוק מידי ולא לבלות שעות בפקקים? עבור אלה ובעצם עבור כולם, ליקטנו בעזרת שרה רוטנברג ויובל משעל, מדריכים מנוסים ומוכרים, כמה מסלולים ואתרים אטרקטיביים בסביבה.

אז הטבע נמצא ממש במרחק נגיעה. שרה רוטנברג, מורת דרך ותיקה המדריכה קבוצות מטיילים כבר למעלה מ-30 שנה, ממליצה על מסלולי טיולים באזור בהם ניתן לסייר במהלך חול המועד. רוטנברג ניהלה בעבר במשך שנים רבות את בית ספר שדה ירקון בפתח תקוה. היא זוכרת כיצד החל אז פרויקט ניקוי ושיקום מקורות הירקון, שכיום זורמים בו מים נקיים והפך לריאה ירוקה. כיום אזור זה משמש אחת מהמלצותיה לטיול.

מסלול הליכה קל ונעים וברובו גם מוצל מנווה ירק ועד אבו רבאח וחזרה לאורך הירקון הנקי

מסלול ההליכה, מסבירה רוטנברג,  מתחיל בנקודה המכונה "לאה" הנמצאת בכניסה למושב נווה ירק. איך מגיעים? בכניסה למושב נווה ירק, מיד אחרי תחנת הדלק פונים ימינה ונוסעים בדרך עפר מאחורי המתחם של המועצה האזורית דרום השרון. דרך העפר המשובשת תביא אתכם אל מגרש חנייה קטן ומבנה אבן ששימש כבית משאבות לשאיבת מים מהירקון להשקיית הפרדסים שהיו באזור.

עבודות פיתוח באבו רבאח ובמפל הנסתר צילם באמצעות רחפן: אילן רוזנבלום

עבודות פיתוח באבו רבאח ובמפל הנסתר צילם באמצעות רחפן: אילן רוזנבלום

השאירו את הרכב, קחו מים לשתייה, לכו במורד הנחל על גדתו הימנית (הצפונית) וגלו מדי פעם פיתול בו ניתן לשבת על שפת הנחל. לאורך הדרך תראו את סימון השביל של שביל ישראל (לבן, כחול וכתום). מדי פעם תוכלו ללכת בשביל צר בין הקנים ובחלק מהדרך תלכו בדרך עפר רחבה. חפשו בתוך המים את העלים של פרחי הנופר הצהוב. תוכלו ליצור סירות "מפרש" קטנות ולשיט אותן על המים. איך? מצאו קליפת אקליפטוס יחסית גדולה היא תהווה את גוף הסירה. העמידו באחד מהסדקים זרד קטן. על הזרד הרכיבו עלה אקליפטוס מקופל, והרי לכם סירה קטנה.

הדרך תגיע אל נקודה בה דרך העפר חוצה את הנחל במים הרדודים, גם כאן ניתן להשתכשך. תוכלו בנקודה הזו לחצות במים הרדודים ולחזור בגדה הנגדית הדרומית וכך לחזור חזרה אל נקודת ההתחלה בה התחלתם – המבנה של "לאה". אגב, הכינוי למבנה נובע מכך שבעבר ניתן היה לראות כתובת על הבניין ועליה היה כתוב משפט הסתה כלפי לאה רבין, כיום, למרבה המזל, הכיתוב נעלם, אך הכינוי של המבנה נשאר.

אם רוצים להמשיך עד האי של אבו רבאח, ממשיכים ללכת עוד לאורך הנחל, עוברים מתחת לכביש 40 וממשיכים עד תחנת הקמח של אבו רבאח. מכאן ניתן לחזור דרך הגדה השנייה, לבקר בדרך את שרידי מבנה המשאבות של חברת ההשקיה ירקון שהיום נבלעה בתוך חברת החשמל. על הבניין כתוב "השקאה" כפי שנהגו לומר בעבר. יש בדרך שילוט המספר על התיישבות ה"ירקונים" ועל אברהם וינקלר שעלה לארץ בגיל 19 בשנת 1869 וזכה להגיע לגיל 102 ולכן זכה לראות בהקמת מדינת ישראל בגיל 98!

למי שלא רוצה לחזור אלא רוצה לסיים בנקודה הזו (אבו רבאח) צריך להשאיר רכב במקום לפני תחילת ההליכה. המקום נקרא בוויז – האי של אבו רבאח. הכניסה מצומת ירקון כשנוסעים מכיוון הוד השרון לפתת תקווה. מייד אחרי הצומת פונים ימינה ואז ימינה מתחת לגשר של כביש 5 עד לאבו רבאח.

אבו רבאח היה ערבי ששלט במקום במאה ה-19. תושבי האזור הגיעו אליו כדי לטחון את גרעיני החיטה לקמח. קיימים סיפורים רבים סביב דמותו האכזרית והנוקשה של אבו רבאח. טחנת הקמח שלו שוחזרה ובין עצי האקליפטוס שממול ניתן לראות שריד מביתו.

המצודה בגן הלאומי מגדל צדק צילום תומר עופרי רשות הטבע והגנים

הגן הלאומי המחודש  מגדל צדק

ההגעה לגן מהכניסה המזרחית לראש העין. נוסעים מפתח תקוה בכביש לכיוון קיבוץ עינת, עוברים את תחנת הדלק של קיבוץ עינת, פונים שמאלה לכיוון ראש העין ומיד ימינה.
הכניסה לגן בתשלום. יש במקום כמה מסלולים נהדרים:
1. עלייה לקבר השייח'
2. סיור במבצר הצלבני
3. שביל הכבשנים.
בפרוספקט שמקבלים בכניסה יש פירוט נהדר של כל המסלולים ובמקום פקחים של רשות הטבע והגנים שיעזרו לכם.
המתחם עבר חידוש ושימור וכעת ניתן ליהנות מכל המרחב וממבצר צלבני קטן ומיוחד שהפך בהמשך לביתו של מוכתר הכפר מגדל צאדק. במקום שולחנות פיקניק ובתוך המבצר חנות קטנה ופינת קפה נחמדה.

מצפה הדר צילום באדיבות שרונה לימן, מדריכת טיולים

פינת חמד יפה – תצפית הדר – על שמו של הדר גולדין – בכניסה למושב סלעית

שביל הליכה קצר ומונגש יוביל אתכם אל הפסגה ממנה נשקף נוף נהדר, מזרחה לשומרון, מערבה לגוש דן, דרומה לאזור מודיעין ושדה התעופה וצפונה לכיוון חדרה והכרמל. במקום נקודות הדרכה מוקלטות המספרות על הדר גולדין שנהרג במהלך מבצע צוק איתן, וכן מספרות על הסביבה.

 

 

מקיבוץ יקום לאורך החוף ועד לקיבוץ געש

רוטנברג ממליצה גם על טיול נעים של אחר צהריים מהאלונית בכניסה לקיבוץ יקום, לאורך חוף הים, ועד קיבוץ געש, כל זאת לאורך שביל ישראל.

נקודת היציאה לטיול  היא המרכז המסחרי הקטן בכניסה לקיבוץ יקום. משך ההליכה בצורה איטית ונעימה – עד שלוש שעות. איך מגיעים? נוסעים בכביש החוף צפונה ולאחר שעוברים את שפיים מגיעים לאלונית של יקום. מכאן, צריך לדאוג ולהעביר את אחת המכוניות לנקודת הסיום בתוך קיבוץ געש ליד בית ספר א.ד.ם. וסביבה. חוזרים הנהגים ויוצאים לדרך.
חוצים את כביש החוף בגשר להולכי הרגל. לאחר שחצינו, הולכים מעט צפונה ומשם הולכים כקילומטר בדרך עפר מערבה בין שטחי החקלאות לכיוון הים. כשמגיעים למרגלות רכס הכורכר, הולכים קצת דרומה עד שמוצאים את המעבר בגדר עולים אל הרכס.

מכאן הולכים דרומה על גבי רכס הכורכר עם הנוף הנהדר לים. אפשר ללכת עם הסימון של שביל ישראל (לבן, כחול וכתום במקביל לסימון כחול ולבן). במקביל יש סימון שביל בצבעים אדום ולבן ולעיתים עדיף ללכת עליו כדי להגיע לתצפיות יפות על הים. לאחר שלושה קילומטרים תגיעו אל קיבוץ געש ואל המכונית שמחכה בנקודת הסיום.

אורך המסלול כארבעה קילומטרים. ההליכה לא קשה אבל לא ניתן ללכת עם עגלות. יש עליות קלות, וירידות קלות ורוב ההליכה מישורית. אבל יש לשים לב בהליכה ולהיזהר מאבנים קטנות או סלעים קטנים. תוואי ההליכה לא שטוח לחלוטין.
יש מקומות בהם ניתן לרדת בזהירות אל חוף הים שנמצא מתחת למצוק. הבעיה היא שהמצוק במצב התמוטטות ולכן מסוכן לשהות מתחת למצוק מחשש להתמוטטות חלק מרכס הכורכר.

בין סידנא עלי לאפולוניה

יובל משעל, מדריך טיולים ותיק, מציע מסלול טיול באיזור שבין סידנא עלי לאפולוניה. את המסלול מתחילים בחניה הגדולה של מסגד סידנא עלי ומשם הולכים על שביל מסודר עם ספסלי ישיבה הפונים לכיוון הים. מצד ימין אפשר לראות בית קברות מוסלמי עתיק, המשתרע בין מסגד סידנא עלי ובין הים. בית הקברות השתייך לכפר הערבי אל-חרם.

בעונה זאת אפשר לראות בדרך את פריחת חבצלת השרון, המוזכרת בשיר השירים: "אני חבצלת השרון שושנת העמקים", את נר הלילה הצהוב, ועוד. המסגד עצמו נבנה במאה ה-15 מאבניה של מצודת אפולוניה (אשר נחרבה על ידי הממלוכים ב-1265). המסגד הוקם בשנת 1485 ומציין את מקום קבורתו של הקדוש המוסלמי עלי בן-עלים, בעל הניסים והסגולות אשר יחוסו קשור לאמיר המאמינים עומר אבן אלחטאב (החליף השני).

מי שעוד ביקרו במתחם בדרכם מיפו לחיפה בשנת 1839 הם הזוג משה ויהודית מונטיפיורי. וכך היא רשמה ביומנה: "הגענו בתשע אל קבר עלי בן עולים … האזור כולו שמם, מכוסה חולות בכל הדרך. לא מצאנו לנו מחסה זולת בית-תפילה מוסלמי אחד, שגם בו רבו היתושים עד מאד. בכל זאת שמחנו, כי הישגנו לנו מקום להינפש ולסעוד ליבנו בפת שחרית. האבטיחים היו לנו כמעדני מלכים".

כאשר נכנס למתחם נגיע אל "תרבה" ציון הקבר. מסופר שבעבר הייתה אבן שחורה קבועה בקיר ליד הקבר ותפקידה היה לוודא אם אדם דובר אמת או שקר. היו מעמידים את הנבחן מספר צעדים לפני האבן ומכסים את עיניו. הוא היה צועד ומושיט את ידו קדימה. אם נגעה היד באבן סימן שהוא חף מפשע, אבל אם לא – סימן שהוא דובר שקר וחייב להתפלל במקום ולכפר על חטאיו. כיום האבן אינה נמצאת במקום.

לאחר הביקור בציון הקבר עולים לתצפית מגג המסגד הצופה אל חלל החצר ולים. לאחר מכן אפשר לרדת אל חוף הים המוסדר בסידנא עלי.
הערות:
*דרך הגעה: לרשום בווייז חוף סידני עלי
*ניתן לבקר במסגד עצמו ברוב שעות היום ובלבוש צנוע (מומלץ לבקש רשות מהשומר בכניסה)
*זמן המסלול: כמה שמתחשק
*מגרש החנייה ללא תשלום
* אין להתקרב לשפת המצוק או לבסיסו עקב מחשש להתמוטטות.
לאחר מכן אפשר להיכנס לרכב ולנסוע לכיוון צפון. נסיעה קצירה תוביל אל הגן לאומי אפולוניה. זהו מקום קסום המשלב אוויר ים, פריחה עונתית, נוף קסום והיסטוריה. מימין לכניסה הראשית נמצאים שרידיו של תנור זכוכית מהתקופה הביזנטית. היישוב נוסד בתקופה הפרסית על ידי הפיניקים במאה השישית לפני הספירה ונקרא ארשוף על שם האל רשף, אל המלחמה והסערה.

לאחר שעוברים בקופה אפשר לראות בצד ימין את שרידי הביצורים הצלבניים של העיר. ממשיכים בשביל שבהמשך מתפצל לשניים:
א. השביל הארוך המונגש לכיסאות גלגלים ובסופו מוביל למצודה הצלבנית.
ב. שביל הים העובר בתוואי החומה הצלבנית מעל הים ובו שרידים מתקופות שונות.

ממשיכים במסלול ומגיעים לכבשן הסיד הגדול מהתקופה העות'מנית המשמש נקודת החיבור של שביל הים והשביל הארוך, כאשר מימין נשקף הנוף המרהיב של הים.

בסופו של דבר, מגיעים למצודה הצלבנית שנבנתה בשנת 1241 לספירה ונמסרה מאוחר יותר למסדר האבירים ההוספיטאלרים (בשנת 1258). נכנסים דרך סוללת העפר הפרוסה על החפיר ומגיעים אל השער הפנימי של המצודה. לאחר הסתובבות בין חדריה השונים עולים לתצפית במגדל העוז אשר התנשא לגובה של 10 מטר. מכאן ניתן לראות את יפו בדרום, קיסריה בצפון וממערב את שרידי הנמל.
נכנסים לחדר השרוף – שריד לקרב האחרון שהתחולל בין הצלבנים לממלוכים, קרב בו כבשו הממלוכים את המצודה והכריחו את הצלבניים להחריבה ולשרוף אותה. במהלך החפירות נמצאו כ-2,200 אבני קלע שניתן לראותן בקרבת החדר השרוף.
המסלול מותאם ומונגש לכל המשפחה ולכל הגילאים. הכניסה כרוכה בתשלום.
במהלך החג יתקיימו במקום אירועים ופעילויות לכל המשפחה. מומלץ להתעדכן באתר.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר