בן פריידקין, מתופף ג'אז, צילום אלישע הניס מיקלוש
בן פריידקין, מתופף ג'אז, צילום אלישע הניס מיקלוש

"אני חי את החלום". בן פריידקין גדל בשרון ומככב בבירת הג'אז העולמית

לתופף הוא אהב מגיל 6, אבל לג'אז הוא נחשף בפעם הראשונה במגמת מוזיקה בתיכון. ראיון עם בן פריידקין ההרצלייני על החיים של מתופף ג'אז בניו יורק

פורסם בתאריך: 18.11.22 08:46

אם אתם חובבי ג'אז מושבעים, השם בן פריידקין כנראה מוכר לכם. הוא בן 28 מהרצליה ונמנה עם טובי מתופפי הג'אז בארץ, ועוד מעט תגלו שהוא גם כבר בעל ניסיון בהופעות בבירת הג'אז העולמית, ניו יורק.

בן נולד וגדל בשכונת הרצליה ב', לא הרחק מבית הספר היסודי ברנדיס, שם למד בצעירותו. את צעדיו הראשונים במוזיקה החל בגיל 6 על פסנתר קלאסי, עליו ניגן עד גיל 11. "תמיד רציתי לנגן על תופים", הוא מספר בראיון ל"צומת השרון", "אבל מכיוון שגרנו בדירה בבניין מגורים, זה לא הסתייע".

השינוי חל כאשר היה בן 14. "הלכתי לחנות מוזיקה, שם גיליתי את התופים האלקטרוניים והתחלתי לנגן עליהם. התקבלתי למגמת מוזיקה בתיכון חדש בהרצליה, בה נחשפתי לג'אז בפעם הראשונה".

ההמשך היה בגיל 21, כאשר התקבל לבית הספר למוזיקה "רימון" למסלול לנגני ג'אז מצטיינים. לאחר שנתיים עבר להשלים את לימודי התואר הראשון באקדמיה למוזיקה בירושלים. באקדמיה זכה במקום הראשון בתחרות נגן הג'אז לשנת 2019 ובנוסף טס לייצג את האקדמיה בפסטיבל של מוזיקה יהודית בטורונטו, קנדה.

בן פריידקין, מתופף ג'אז, צילום ערוץ KCMB-TV

בן פריידקין, מתופף ג'אז, צילום ערוץ KCMB-TV

התואר הראשון היה עבור בן רק מקפצה לדבר האמיתי. "בגיל 25 טסתי לניו יורק לעשות תואר שני בביצוע ג'אז. במהלך לימודי קיבלתי את המלגה הגבוהה ביותר מטעם איגוד כלי ההקשה הגדול בארצות הברית – PSA. זה היה ממש לפני הקורונה. היו לי כבר כמה הופעות שנקבעו במועדוני ג'אז ידועים, אבל אז הגיעה הקורונה, הכל נעצר ונאלצתי לחזור לארץ".

את התואר המשיך ללמוד מהארץ דרך הזום ורק לאחר שסיים אותו חזר לניו יורק, לפני כשנה וחצי. "עברתי לברוקלין, שזה המקום המרכזי מבחינת הג'אז. הגעתי למצב שאני מנגן כמה פעמים בשבוע במועדונים הכי נחשבים עם נגנים מצוינים מכל העולם וחי את החלום. לפני מספר חודשים נאלצתי לחזור לארץ מסיבות אישיות אבל בתכנון כמובן לחזור לארצות הברית להמשך הקריירה".

אתה רואה את המשך חייך בניו יורק?

"בשנים הקרובות כן. התחלתי שם מסע של להכיר אנשים, לנגן בהרכבים עם טובי הנגנים בעולם ואני לא מרגיש עדיין קרוב למיצוי. ניו יורק היא בירת הג'אז הבינלאומית וזה הדבר שהוביל אותי לשם. זה אינו אורח החיים שתמיד חלמתי עליו, אבל אין מקום דומה לזה מבחינת המוזיקה. כל יום אפשר לבחור מבין הופעות של גדולי אמני הג'אז בעולם. יש כאן המון אפשרויות לנגן ואם זה מה שאתה אוהב, זה המקום להיות בו".

בארץ קשה להתפתח כנגן ג'אז?

"יש מוזיקאים ישראלים שנמצאים בקדמת הבמה וכובשים את העולם ויש בארץ כמה בתי ספר מעולים לג'אז, אבל צריך לזכור שאנחנו מדינה קטנה עם מעט מקומות להופיע וקהל מצומצם. לכן אנשים כמוני מוצאים את עצמם נוסעים למקומות אחרים כדי להתפתח, בעיקר לניו יורק".

לאלו שלא ממש מבינים. מה ההבדל בין מתופף ג'אז למתופף רגיל?

"ג'אז זה סגנון שהוא במקור מארצות הברית. מה שמייחד את המוזיקה הזאת זה דגש על אלתור ומקום רב לכלי נגינה (לא תמיד יש זמר). תמיד נמשכתי לאלתור ובאמצעותו להביע את עצמי, המוזיקה הזאת מאפשרת לי את זה".

 

 

 

 

 

מה החלום המקצועי שלך?

"החלום שלי הוא לנגן עם הרכב שלי בכל העולם. לחוות את העולם באמצעות המוזיקה, שאנשים ירצו להקשיב למוזיקה שלי. בנוסף לזה, אני אוהב להופיע ורוצה להופיע כל חיי. אני גם מאוד אוהב ללמד, יצא לי השנה ללמד לא מעט ואני מתכנן שזה יהיה המסלול שלי במקביל".

לפני כחודש וחצי הוציא בן את האלבום הראשון שלו שנקרא Trial & Error, הכולל ארבעה קטעים שהוא כתב ועוד ארבעה קטעי ג'אז ידועים עם עיבודים מיוחדים. את שהותו בארץ מנצל בן גם להופעות עם טובי הנגנים בארץ: עמית פרידמן, ניצן בר, אברי בורוכוב, רמי לוין, אלי מגן, קובי סלומון ועוד. שתי הופעות יתקיימו בקרוב בתל אביב: ב-7 בינואר במועדון שבלול וב-25 בינואר בבית העמודים.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר